Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av MeTesla, mandag 13. juni 2016, klokken 23:31

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Leafy på fredag 12. august 2016, klokken 19:12
Tipper det heller kommer en prisoppgang, ihvertfall på TMX. Et premium produkt det er høy etterspørsel etter og dermed ingen grunn til å sette ned prisen.

Om man bestiller Model X i dag så kan man få leveranse i oktober. Det tyder jo ikke akkurat på særlig lang produksjonskø. Så det går jo an å drømme om priskutt

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bjoris på fredag 12. august 2016, klokken 16:01Denne grafen viser utvikling siste 10 år, ingen garanti for at historien gjentar seg de neste 10 år, men kommer oljen tilbake så er det bare å innse at vi som kjøper nå går på en valutasmell... i tillegg til teknologismell, hehe

Som en ser, burde kursen ned til ca 6 før en er på trygg grunn historisk sett...
Grafen din går ikke veldig langt tilbake. Du kan se mer på denne (velg "month"): http://www.norges-bank.no/en/Statistics/exchange_rates/currency/USD/

Snittet er i området av 7.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Leafy

Poenget er at man ønsker å posisjonere Tesla som et premium brand. Det er ingen som kan konkurrere med de produktene de selger, så hvorfor skal de da sette ned prisen? For å ødelegge den posisjoneringen de har? For å tjene mindre penger? (De taper jo milliarder i dag). For å ødelegge verdien i annenhåndsmarkedet?

Priskutt er nok det siste de snakker om. Handler nok mer om å tjene penger og få en bedre og mer stabil produksjonskapasitet.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

eha

Sitat fra: Leafy på fredag 12. august 2016, klokken 19:12
Og så må man ikke glemme at Tesla taper penger så det griner...

Tesla tjener isolert sett gode penger på Model S og Model X. Men de har brukt svært mye penger på forskning og utvikling av fabrikken sin mtp. Model 3 fremover. De har sett seg nødt til å investere enda mer enn man hadde trodd på forhånd, og derfor fikk de et større kvartalsvis underskudd enn ventet.

Så å påstå at de taper penger så det griner blir feil, for det fremstår da som at de ikke tjener på produksjon og salg av bilene sine. Tvert imot er det akkurat dette overskuddet de investerer (og mer) i videreutvikling, helt iht. den opprinnelige masterplanen.

Det er ikke gitt at de vil lykkes, men jeg liker strategien allikevel. Hvis de lykkes med dette vil de etterhvert nå nye høyder.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 12. august 2016, klokken 14:43
1) Når reduserer Tesla prisene i Norge pga lavere dollarkurs?

Dollarkursen befinner seg nå i et område som var omtrent som prognosen forutsa på det tidspunktet forrige prisøkning fant sted. Prognosen for kommende måneder viser ikke en nedgang, så det må i så fall komme et sterkt og overraskende fall i kursen. Dette kan selvsagt skje, men jeg vil ikke satset på det.

Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 12. august 2016, klokken 14:43
2) Og når reduserer Tesla prisen som følge av billigere batteri?

Tesla har redusert prisen på Model S flere ganger (i dollar), men dette har dessverre blitt spist opp av kursen. Norge er ikke Teslas viktigste marked, og de vil nok ikke redusere prisen på Model X for vår del. Ca. annenhver bil som produseres er i dag en Model X.

At de lover raskere levering i dag betyr altså ikke nødvendigvis at ordrebøkene ikke fylles, men er kanskje et tegn på at produksjonsprosessen er forbedret.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Leafy

#141
Sitat fra: eha på fredag 12. august 2016, klokken 19:53
Sitat fra: Leafy på fredag 12. august 2016, klokken 19:12
Og så må man ikke glemme at Tesla taper penger så det griner...

Så å påstå at de taper penger så det griner blir feil, for det fremstår da som at de ikke tjener på produksjon og salg av bilene sine. Tvert imot er det akkurat dette overskuddet de investerer (og mer) i videreutvikling, helt iht. den opprinnelige masterplanen.


Helt riktig! Tesla har blant de høyeste marginene i bransjen på de to modellene de selger. Men man kan ikke se isolert på det. Det koster enormt å videreutvikle Tesla (Model 3, pickup og lastebil) og da tviler jeg veldig sterkt på at aksjonærene og investorene ønsker å være med på priskutt gitt de unike produktene de har i dag.

Man kan vri og vende på dette som man vil, men Tesla taper penger så det griner. Men aksjonærene og investorene har tro på strategien og da utvikler selskapet seg videre. Hadde de ikke hatt tro på strategien hadde det vært konkurs eller solgt.

Når det kommer produkter som kan konkurrere med porteføljen de har i dag, i beregnet deres SC nettverk, da kan det nok hende det skjer noe med prisene (Edit: Da tenker jeg først og fremst på TMX).
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

50%NoFuel

Sitat fra: bjoris på fredag 12. august 2016, klokken 16:24
Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 12. august 2016, klokken 14:44
1) Når reduserer Tesla prisene i Norge pga lavere dollarkurs?

2) Og når reduserer Tesla prisen som følge av billigere batteri?

Ang pkt 2, de priser ikke bilene etter hva det koster å lage dem, batteriene har sikkert blitt halvert i pris siden første bil ble levert i 2012, men de har ikke satt ned prisen av den grunn. Så lenge ingen konkurrenter tilbyr de samme til bedre pris eller at salget avtar blir det ingen prisreduksjon. Dessuten kommer model 3 som skal ta de kjøperene som syns S/X er for dyrt... Det å droppe prisen på S og X nå ville jo vært dumt da hadde ikke 3 sett ut som ett så bra kjøp lengre...

Alt er vel snakk om balansere pris/volum. Ikke akkurat gratis med stor ledig produksjonskapasitet.
Fremtiden er elektrisk

Espen Hugaas Andersen

#143
Det ville ikke overraske meg om Tesla setter ned prisene. Tesla har alltid kjørt politikken at bilene skal koste det samme i alle markeder justert for dollarkurs og pluss avgifter og omkostninger.

Nå skal også Tesla øke produksjonen til 2400/uke eller 115.000/år. Ting tyder på at de ikke er helt der ennå at de har tilstrekkelig etterspørsel for å produsere så mange biler konstant. (For øyeblikket har de en buffer med Model X reservasjoner som de tygger på.) Det er ikke uten grunn at Tesla har introdusert S60 og X60D. Dette er for å øke etterspørselen etter Model S/X.

Det er et mer åpent spørsmål hva som trengs. I dag er kursen satt til ca 8,8-9. Jeg tenker 8,2 trolig er nok, om den holder seg litt stabilt her. Da setter de kanskje prisen ned med ~5%.

Når det gjelder når: Jeg tror vi får en justering av prisene når autopilot 2.0 er tilgjengelig. Ting tyder på at dette ikke er lenge til, jeg vil tro senest november. Da vil trolig prisene globalt justeres for valutaendringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

50%NoFuel

#144
Sitat fra: Leafy på fredag 12. august 2016, klokken 19:46
Poenget er at man ønsker å posisjonere Tesla som et premium brand. Det er ingen som kan konkurrere med de produktene de selger, så hvorfor skal de da sette ned prisen? For å ødelegge den posisjoneringen de har? For å tjene mindre penger? (De taper jo milliarder i dag). For å ødelegge verdien i annenhåndsmarkedet?

Priskutt er nok det siste de snakker om. Handler nok mer om å tjene penger og få en bedre og mer stabil produksjonskapasitet.

Å tjene penger er å optimalisere pris/volum så lenge marginalkosten ligger signifikant under prisen og det er ledig kapasitet. Med de prisene de har i dag (i alle land utenom Norge), så er prisen så høy at kvaliteten (eller eller forbedring av denne) har større påvirkning på premiumoppfattelsen enn en justering av prisen.
Fremtiden er elektrisk

N00b

Siste taler har utvilsomt ett poeng, men det er nå ikke slik Tesla har priset bilene sine.

Alle prisjusteringering opp har kommet godt på etterslep og bare delvis tatt inn kursdifferansen. Husk tilbake til jul 2014/2015 når D modellene var ferske, da gikk vi mann av huse for å bestille før prisoppgangen som måtte komme.

Nå er dollar litt svakere og krona litt sterkere, men jeg tror virkelig ikke Tesla justerer prisene sine enda.
Delvis fordi det vil måtte gi det til alle biler i transit (og det er mange X på tur over dammen nå). Annet poeng er dollaren er spådd videre opp.

MeTesla

Fra E24:

"Den norske kronen kommer til å styrke seg mot euro, dollar og pund de neste årene, anslår DNB Markets i sin konjunkturrapport «Økonomiske utsikter», som ble lagt fram onsdag formiddag.

I dag må man ut med 9,27 kroner for en euro, men allerede i november vil kursen ha falt under 9-tallet. Om 12 måneder vil kursen ligge på 8,70, anslår DNB.

Tilsvarende vil prisen for én dollar falle fra dagens nivå på 8,22 til 7,60 om ett år.

På sikt vil kronen styrke seg ytterligere. I 2018 vil eurokursen og dollarkursen ligge på henholdsvis 8,50 og 7,30, mens kursene vil ligge på henholdsvis 8,30 og 6,90 i august 2019, tror DNBs makroteam. "

50%NoFuel

Sitat fra: MeTesla på onsdag 17. august 2016, klokken 14:19
Fra E24:

"Den norske kronen kommer til å styrke seg mot euro, dollar og pund de neste årene, anslår DNB Markets i sin konjunkturrapport «Økonomiske utsikter», som ble lagt fram onsdag formiddag.

I dag må man ut med 9,27 kroner for en euro, men allerede i november vil kursen ha falt under 9-tallet. Om 12 måneder vil kursen ligge på 8,70, anslår DNB.

Tilsvarende vil prisen for én dollar falle fra dagens nivå på 8,22 til 7,60 om ett år.

På sikt vil kronen styrke seg ytterligere. I 2018 vil eurokursen og dollarkursen ligge på henholdsvis 8,50 og 7,30, mens kursene vil ligge på henholdsvis 8,30 og 6,90 i august 2019, tror DNBs makroteam. "

Her er tabellen fra DNB Markets:

DNB Markets`` valutaprognoser

   16.aug.16   nov.16   feb.17   aug.17   aug.18   aug.19   aug.20
EURNOK   9.21   8.90   8.80   8.70   8.50   8.30   8.20
GBPNOK   10.58   10.23   10.00   9.67   9.34   8.92   8.63
USDNOK   8.20   8.09   7.79   7.57   7.20   6.92   6.56
SEKNOK   97.2   96.7   97.8   98.9   96.6   93.3   92.1
EURUSD   1.12   1.10   1.13   1.15   1.18   1.20   1.25
EURGBP   0.87   0.87   0.88   0.90   0.91   0.93   0.95

KILDE: DNB Markets
Fremtiden er elektrisk

MeTesla

Sitat fra: 50%NoFuel på onsdag 17. august 2016, klokken 15:11
Sitat fra: MeTesla på onsdag 17. august 2016, klokken 14:19
Fra E24:

"Den norske kronen kommer til å styrke seg mot euro, dollar og pund de neste årene, anslår DNB Markets i sin konjunkturrapport «Økonomiske utsikter», som ble lagt fram onsdag formiddag.

I dag må man ut med 9,27 kroner for en euro, men allerede i november vil kursen ha falt under 9-tallet. Om 12 måneder vil kursen ligge på 8,70, anslår DNB.

Tilsvarende vil prisen for én dollar falle fra dagens nivå på 8,22 til 7,60 om ett år.

På sikt vil kronen styrke seg ytterligere. I 2018 vil eurokursen og dollarkursen ligge på henholdsvis 8,50 og 7,30, mens kursene vil ligge på henholdsvis 8,30 og 6,90 i august 2019, tror DNBs makroteam. "

Her er tabellen fra DNB Markets:

DNB Markets`` valutaprognoser

   16.aug.16   nov.16   feb.17   aug.17   aug.18   aug.19   aug.20
EURNOK   9.21   8.90   8.80   8.70   8.50   8.30   8.20
GBPNOK   10.58   10.23   10.00   9.67   9.34   8.92   8.63
USDNOK   8.20   8.09   7.79   7.57   7.20   6.92   6.56
SEKNOK   97.2   96.7   97.8   98.9   96.6   93.3   92.1
EURUSD   1.12   1.10   1.13   1.15   1.18   1.20   1.25
EURGBP   0.87   0.87   0.88   0.90   0.91   0.93   0.95

KILDE: DNB Markets

Valutabildet endrer seg veldig raskt ser det ut til, det er ikke lenge til plenum tenkte at dollaren skal ytterligere opp og prisene deretter.

Men gitt at kursbildet pr dd skulle være edruelig så blir det et fint lotterispill å bestille ny Tesla S før avgifter og etter max prisreduksjon pga dollarfall...

eha

Sitat fra: 50%NoFuel på onsdag 17. august 2016, klokken 15:11
Her er tabellen fra DNB Markets:

DNB Markets`` valutaprognoser

   16.aug.16   nov.16   feb.17   aug.17   aug.18   aug.19   aug.20
EURNOK   9.21   8.90   8.80   8.70   8.50   8.30   8.20
GBPNOK   10.58   10.23   10.00   9.67   9.34   8.92   8.63
USDNOK   8.20   8.09   7.79   7.57   7.20   6.92   6.56
SEKNOK   97.2   96.7   97.8   98.9   96.6   93.3   92.1
EURUSD   1.12   1.10   1.13   1.15   1.18   1.20   1.25
EURGBP   0.87   0.87   0.88   0.90   0.91   0.93   0.95

KILDE: DNB Markets

Hvis dette slår til blir bølgen av Model 3 potensielt kolossal. Men jeg skal ikke avbestille min Model X :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA