Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tar dere service på bilen

Startet av Håkon77, mandag 13. juni 2016, klokken 14:18

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg har lagt fra meg mine planer om pendling med elbil (22mil motorvei daglig) i påvente av Opels satsing, men jeg har sett på bil nr to sitt bruksmønster. På en normaldag går den 47km totalt. 1,8mil til jobb, ca 8timers pause uten lademulighet, 1,8mil hjem med en times pause før resten av km blir kjørt. Enkelte helger kjøres den langtur, men jeg tenker jeg kan ta toget i de tilfellene så min bedre halvdel kan ta dieselbilen. Av plasshensyn så må det gå med 3barn henholdsvis 10, 8 og 1år samt en trombone og en saksofon ;D
Kan det gå med trillingene ev må vi over på Leaf? Leaf koster vel fra 120K mens trillingene har jeg sett nede på 70K. Er det noen spesielle faremomenter ved kjøp av gammel trilling?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

Burg


Håkon77

Ekke det sånn samlebetegnelse på miev, czero og en annen av disse? Søker på finn og ser de samme bilene med ulik logo i front?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

tomrh

Det spørs hvor store koffertene til trombonen og saksofonen er. Her er plassen som er tilgjengelig.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Håkon77

Det er mer enn nok plass til instrumenter ihvertfall. Kan dra innom matbutikken på vei hjem også da.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

tomrh

#5
Sitat fra: Håkon77 på mandag 11. april 2016, klokken 10:14
Er det noen spesielle faremomenter ved kjøp av gammel trilling?
Sjekk at alle garantiaksjoner er utført (BMS oppdatering, vakuumpumpe og batteriramme for i-MiEV 2012 ihvertfall).
Ellers er det faktisk en fordel om bilen har gått langt hvis den er gammel. Har den kort kjørelengde, har den kanskje stått fulladet over lengre tidsrom i strekk - noe som sliter mer på batteriet. Bør da få målt batterikapasitet, noe som har blitt svært enkelt vha. en OBD2-dings og en app. Gjenværende kapasitet bør ligge rundt ca. 39 Ah.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TrondT

Trilling er 4-setere, om det betyr noe.
Om hensikten er å bruke elbil mest mulig (og la dieseldyret stå mest mulig) kan du bruke en Renault Kangoo, eller Nissan N-2000, små kassebiler, 5 setere. Plass til det meste. Rekkevidde 7-12 mil.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Håkon77

#7
At den er fireseter gjør ikke noe. Vi reiser så sjelden sammen. Nv200 har vi på jobb og det virker som en fin bil, men den er dyr. Jeg får det ikke til å gå opp å bruke 200K og mer på en bil som bare skal gå 1000mil i året. Vi har nå en dieselbil til langpendling og en toyota bensinbil som brukes til denne småkjøringen. Toyotaen ble kjøpt for 15000kr for noen år siden og går jevnt og trutt på 0,9l/mil uten spes utgifter til service.I løpet av 16år har den kun fått årlig service og har byttet bremser. Ellers er allt fra fjærer til frontrute orginalt. Men i det siste har det blitt merkbart at den er 16år og gått 25000mil. Noe kommer til å ryke og det føles mer riktig å bytte inn i noe mer moderne enn å koste på den gamle eller ev kjøpe nyere fossilbil. I tillegg må dieselbilen snart oppgraderes til hybridbil ev elbil med plass til 5 og 20mils reell rekkevidde så bil nr 2 må være rimelig. Hadde vi ikke hatt dønn behov for to biler så kunne regnestykket sett bedre ut. (Nå har vi 3, men den siste er en halvgammel VW så den kan ikke regnes med. Det er mer hobbyprosjekt)
Ett pluss med c-zero etc er at ,som jeg har forstått det, kan lades rett fra stikk uten at jeg må ha elektriker til å oppgradere noe.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

tomrh

Var nøyaktig sånn vi tenkte i 2012 og endte opp med i-MiEV. Tre unger har vi også. Vi kjørte 30.000 km i året fram til i fjor sommer fordi den, i tillegg til pendlig, ble brukt til omtrent all kjøring bortsett fra langturene. Da tjener den seg fort inn igjen!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Håkon77

Jeg så på disse bilene på messa i Frankfurt 2011 da det var en stor elbilstand der. Da ville jeg kjøpe en, men det det aldri noe av. Har veldig lyst nå som prisene er så lave. Det eneste er usikkerheten rundt bruktkjøp av elbil. Ikke for det, mitt hittils største bomkjøp går på diesel..  ::)
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

65lars

Vel, lykke til!
Jeg vet om ett aktivt medlem her, som sannsynligvis har en 2011/12 trilling til salgs, med rundt 60K km på seg, og fremdeles nærmest full batterikapasitet.
Og dersom dere reiser en eller to, kan baksetene legges flatt, og du får stor bagasjeplass.
(Jeg lurer på om jeg kan bruke min som en "bobil" - med luftmadrass og sovepose, på varme sommerdager!  :)
Trilling, bestilt KIA

Elmo

Sitat fra: Håkon77 på mandag 11. april 2016, klokken 10:14
Er det noen spesielle faremomenter ved kjøp av gammel trilling?

Du vet at du får ny trilling til rett under 150.000,-  ikke sant ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Var nevnt prisen frå forhandler var auka litt? Veit ikkje om det stemmer ...  men det vil jo dra opp bruktprisen litt.

det som er rapportert av bruktpris på trilling er det nok betre med ny... men på andre sida - om ingen vil kjøpe dei brukte vil jo bruktprisen gå ned... er ikkje alltid lett  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

#13
Sitat fra: TB på tirsdag 12. april 2016, klokken 23:07
Var nevnt prisen frå forhandler var auka litt? Veit ikkje om det stemmer ... 
Jeg så iOn til 149.900,- utenfor hos Stenshagen på Skøyen for under en uke siden, men den stod ikke der igår  :-\
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AmocoCadiz

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. april 2016, klokken 10:04
Sitat fra: TB på tirsdag 12. april 2016, klokken 23:07
Var nevnt prisen frå forhandler var auka litt? Veit ikkje om det stemmer ... 
Jeg iOn til 149.900,- utenfor hos Stenshagen på Skøyen for under en uke siden, men den stod ikke der igår  :-\
Den står der nå igjen. Fortsatt god pris og mange års garanti på ny bil.
Er jo en bil med veldig få feil.
Trillingene er vel nærmest uforandret siste 5 år,
egentlig uvanlig, i motsetning til de fleste andre nye biler, at de ikke engang er faceliftet eller oppdatert noe særlig.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA