Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av timingbeltkiller, fredag 10. juni 2016, klokken 02:02

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 08. april 2016, klokken 21:31
er et sitat fra http://www.consumerreports.org/.
Da jeg skrev det samme i et innlegg, fikk jeg som svar
jeg løy med vitende og ond vilje.

Nytter ikke å overbevise fanatikerne.

De fleste som kjøper bil i denne prisklassen tar seg bryet med å undersøke både kvalitet og andre egenskaper. Selv om enkelte fanboys hyler i fistel at det ikke er noe å se her, får de fleste med seg fakta. For min del var det avgjørende at garantiene fra Tesla er gode og at man slipper å krangle.

Jeg har ikke overraskende en del feil på min 2015 modell, men ingen alvorlige så langt. Jeg må tilbake til en Audi A6 fra 2000 som var på verksted 12 ganger sitt første leveår for å finne en bil jeg har eid med mer feil.
Så av 10 kliss nye biler jeg har eid, er Tesla nr 9 på reliability.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lygren

Enorm forskjell på 2013-2014 og 2015-2016... Har selv hatt bil i begge "leire", førstnevnte inn til stadighet, sistnevnte etter ett års eierskap ikke én gang på service, går som ei klokke! Tesla ryddet opp helt greit på den første, men overfylte servicesentre gjorde det til en liten pain etterhvert å måtte ha den inn såpass mye. Var ingen større feil på min 2013-modell da, i all hovesak bare knirk etter knirk som irriterer meg grønn, bl.a. fra en løs kabel i dashbordet, løse høyttalerfester, noe annet løst i front og rasling fra setebelteholderne. Måtte uansett ha bilen inn hver gang, og tok gjerne flere dager hver gang. Var et par litt større greier også da, bremsene sluttet bl.a. å ta et par ganger (ble da byttet og fikk på den "nordiske" kappen), DUen "nappet litt", husker ikke helt hva de gjorde men ble bedre... Poenget er uansett; min 2015 S har ingen av disse problemene, så Tesla har åpenbart gjort mye viktige endringer underveis som gjør at jeg tror servicekøene vil bli mindre etterhvert som de forhåpentligvis får stabilisert problemene på 2013-2014 flåten........

erot

Sitat fra: OnlyOne på søndag 10. april 2016, klokken 11:32
Skal man med stor grad av sikkerhet si noe om det samme, må man ta for seg et større antall av bilene.

Enkelte må bli flinkere til å løfte blikket, se det "store bilde" og innse at egne erfaringer er en svært liten del av sannheten.

Sant nok. Fristende å rapportere om gode eksemplarer for å veie opp for all man leser her, men personlige erfaringer blir som du sier meningsløse, kun statistikk kan gi svar. Og det virker som at mange glemmer at alle bilmodeller har dårlige eksemplarer, og ingen bilmerker er unntatt fra en god porsjon feil i den totale produksjonen, også prestisjemerker.

Jeg tenker at alle som kjøper Tesla de første årene er risktakers og villige til å gamble på en del barnesykdommer, ellers er du naiv. Egentlig er jeg overrasket over at det har gått så bra som det har gjort. Men skulle gjerne sett statistikk mot sammenlignbare bilmodeller som kan si noe om hvor ille det egentlig er.

Sjøhyene

Sitat fra: Lygren på søndag 10. april 2016, klokken 12:59
Enorm forskjell på 2013-2014 og 2015-2016... Har selv hatt bil i begge "leire", førstnevnte inn til stadighet, sistnevnte etter ett års eierskap ikke én gang på service, går som ei klokke! Tesla ryddet opp helt greit på den første, men overfylte servicesentre gjorde det til en liten pain etterhvert å måtte ha den inn såpass mye. Var ingen større feil på min 2013-modell da, i all hovesak bare knirk etter knirk som irriterer meg grønn, bl.a. fra en løs kabel i dashbordet, løse høyttalerfester, noe annet løst i front og rasling fra setebelteholderne. Måtte uansett ha bilen inn hver gang, og tok gjerne flere dager hver gang. Var et par litt større greier også da, bremsene sluttet bl.a. å ta et par ganger (ble da byttet og fikk på den "nordiske" kappen), DUen "nappet litt", husker ikke helt hva de gjorde men ble bedre... Poenget er uansett; min 2015 S har ingen av disse problemene, så Tesla har åpenbart gjort mye viktige endringer underveis som gjør at jeg tror servicekøene vil bli mindre etterhvert som de forhåpentligvis får stabilisert problemene på 2013-2014 flåten........

Folk bør lære seg elementær statistikk for de uttaler seg i slike tråder. Sample size her er EN pluss EN, ergo har erfaringene dine ~NULL verdi. Posten din derimot har negativ verdi. Negativ fordi den lett kan villede folk til å dra forhastede konklusjoner basert på din personlige synsing.

Vi har en gammel focus som har gått som en klokke i snart 20 år uten å bytte annet enn slitedeler. Jeg ville aldri påstått at alle Focuser er verdens mest solide biler av den grunn, nettopp da fordi sample size på en gjør at min erfaring alene er verdiløs.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

pej

Sitat fra: Lygren på søndag 10. april 2016, klokken 12:59
Enorm forskjell på 2013-2014 og 2015-2016... Har selv hatt bil i begge "leire", førstnevnte inn til stadighet,

Har også hatt biler i begge disse årstallene, men min nå 2015 D har hatt masse feil og det er uten tvil den bilen med dårligst kvalitet av ALLE biler jeg har eid. INKL ALLE brukte. Tesla er rett den beste og værste bilen på en gang. Har sagt det før, gi de en seriøs konkurrent, så er det kroken på døra. Ingen vil kjøpe disse bilene brukt om 5 år uten garanti.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på søndag 10. april 2016, klokken 21:20

Folk bør lære seg elementær statistikk for de uttaler seg i slike tråder. Sample size her er EN pluss EN, ergo har erfaringene dine ~NULL verdi. Posten din derimot har negativ verdi. Negativ fordi den lett kan villede folk til å dra forhastede konklusjoner basert på din personlige synsing.

Vi har en gammel focus som har gått som en klokke i snart 20 år uten å bytte annet enn slitedeler. Jeg ville aldri påstått at alle Focuser er verdens mest solide biler av den grunn, nettopp da fordi sample size på en gjør at min erfaring alene er verdiløs.

Men når Tesla selv påpeker noe sånt som 75% kutt i etterarbeid, og egne erfaringer tilsier at retningen er positiv, så bør det være lov å nevne det uten å bli sablet ned :)

Som nevnt: 2013 modellen min hadde en god del feil, men alt ble utbedret.
2015 modellen faren min kjøpte i fjor sommer er feilfri.
2016 modellen jeg fikk i år er feilfri og har rettet mye av det jeg syntes ikke var helt bra nok på -13 modellen.
Dette oppleves som en positiv utvikling. Sikkert ikke statistisk signifikant, men i tråd med tall fra Tesla og egne forventinger til forbedring.
Nå er det ikke slik at alle detaljer er blitt gode nok, men det jeg kjører nå er noe annet enn hva jeg fikk levert i 2013.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krl

Kvaliteten har jevnt over gått oppover. Vi har 0 timer driftsstans etter 37.000 km. Og bilen har kun vært på verksted én gang utover vanlig service. Baklyktene ble byttet + DU reparert (strammet i følge servicesenteret).

Cookie Monster

Antall service bulletins viser helt klart at det er mer feil på de eldre. Feil på TPMS som må byttes på alle pre autopilot hw, drive unit problemer, og kontaktor som også har måttet blitt byttet på så å si alle de tidligere som man slipper på de nye hjelper mye på. For de foresaker full driftstans på bilen, som er den mest irriterende feil som også er veldig dårlig reklame med en Tesla som står langs veien med nødblink på.

Tesla ordner i det minste opp så når feilene er fikset er de feilene ikke noe som kommer igjen. Tesla gjør flere av disse som en del av service hvis feilen ikke har inntruffet enda.

Er i hovedsak på nevnte problemer nyere biler er mye forbedret så er mye mindre driftstans, men er enda en del slurvefeil ++ igjen.

Selv Elon Musk innrømmer at det var mye feil på de tidligere.

http://fortune.com/2015/10/22/tesla-musk-consumer-reports/

SitatOn Twitter, Musk said: "Consumer Reports reliability survey includes a lot of early production cars. Already addressed in new cars.

Vanskelig å benekte at det er en del feil når selv Consumer reports sin test bil har byttet Drive unit +++ flere ganger.
2015 P85D

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. april 2016, klokken 23:55
Men når Tesla selv påpeker noe sånt som 75% kutt i etterarbeid, og egne erfaringer tilsier at retningen er positiv, så bør det være lov å nevne det uten å bli sablet ned :)

Ikke helt sant. Det de har sagt er vel at det er 75% mindre reklamasjonskostnad per bil. Jo, det betyr at det mest sannsynlig er færre feil. Takk og pris. Men det betyr også at større produksjon betyr større innkjøp av deler, og dermed også bedre priser. Pluss at de er mer kjent med hvilke feil og hvordan fikse de.

Men alt i alt håper og tror jeg at det er færre feil per bil nå. Noe annet ville vært en gedigen bekymring.

timingbeltkiller

Consumer Reports får løpende rapporter fra bileierne.
Og de er i utgangspunktet positiv til bilen.
Det er derfor rimelig å anta de vil oppgradere bilens reliability
straks/dersom det er statistisk grunnlag for det.

I Norge vil antakelig neste utgave av AutoIndex gi statistisk signifikant
rangering av bil, verksted, salg, reklamasjoner mv.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Cowboystrekk

Jeg er litt overraska over kvalitetsforskjellene, virker som det er endel mandagsbiler. Jeg har aldri hatt problemer med min bil etter 2,5 år (foruten en litt ustabil UMC første månedene) og noe småpirk med lading nå og da. Kjenner flere andre og som ikke har hatt noen problemer, samtidig leser jeg om de som har hatt flere titalls problemer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Diravi

Levering av vår bil ble forsinket med flere dager fordi de hadde underkjent en kjøleslange til batteriet på kontroll dagen før levering, og måtte bestille ny. Jeg håper jo det betyr at de faktisk har en grundig kontroll av hver bil lokalt før utlevering, og derved eliminerer mulige feil før kunden tar bilen i bruk. Selv om jeg formoder at i Japan slipper slike biler aldri ut av fabrikken en gang... Vel, på fredag henter jeg den, og da får vi se.

Et historisk apropos: På 70-tallet, hvor kvaliteten på engelske biler (jeg tror eksemplet gjaldt Rootes-konsernet)var på et absolutt bunn-nivå grunnet fagforeningskamp og lav arbeidermoral, måtte importøren i USA gå over og skru sammen samtlige biler på nytt før de ble levert ut til amerikanske kunder. En rekke av bilene ble underkjent og ble kun brukt internt hos importør. Min far prøvekjørte selv en Morris Marina i Norge på begynnelsen av 70-tallet, og satt plutselig med en løs girspake i hånden.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

D.O

At enkelte feil er ordnet og ikke blir produsert på nye biler må man håpe på. Allikevel er det bare i løpet av de siste 3 dager kommet flere innlegg på facebooksidene som gjelder helt nye biler med lekkasje i takluke, vann i trunk/baklykter, vindsus fra dør, pakninger som kryper o.l altså feil som ble adresert og utbedret for 2-3 år siden.  :o
I tillegg beskrives det nye feil, som trigger "power reduced, need service pull over saftly/may not restart", dugg i frontlykter, ulyd fremre motor, vibrasjon i ratt(ikke kast), defekt/løs sidestøtte på Next-gen, dårlig tilpasning av innerskjerm og plastlist/kanal, vibrasjon i bremser.
Så jeg tror den service bulletinslista vil nok utvides for hvert år, etter hvert som de nye feila blir adressert.

Men noen blir plaget og andre ikke, så det er ujevn kvalitet og det bør være ordnet før model 3. Men også model x har nye feil og dårlig tilpasning så de har noe å jobbe med.
Samme med umc, er fortsatt noen som plages med disse. Jeg har måttet låne bort min 3 ganger til andre som ikke har annen lademulighet da deres umc har sviktet. Min er umc 2,5år og har alltid virket, til og med knappen for å åpne luka virker. ???
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ganton

Hmm.... angående Model3: Elon M: ..."Reason initial cars are delivered close to factory is to have rapid turnaround on early issue"...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA