Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortsette som medlem av elbilforeningen?

Startet av Avh, torsdag 09. juni 2016, klokken 16:49

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: tutti på fredag 08. april 2016, klokken 13:57
Vegdirektoratet er på saken og skal ordne opp:

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/04/08/0514/vegdirektoratet-gr-inn-for-miljdifferensierte-bompenger

Helt greit at vi elbilister betaler litt i bom vi også - så lenge dieseldyrene betaler veldig mye mere... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

kos

Stakkars diesel dyrene og beninerne - dette kommer de til å kjenne - og vi med helelektrisk surfer videre i et økonomisk paradis - og vi bidrar selvsagt som vi alltid gjør - enten i form av et bedre miljø eller ny teknologi - men null utslipps bilene kommer billig ut uansett. 

Så gratulere fossil marfian - denne kommer til å svi.

Falsum

Synes det er riktig med miljødifferensierte satser i bomringen.
Elbiler skaper kø, trengsel, veislitasje og press på arealer i bysentrum og bør bidra noe.

Men selvsagt er det vesentlig at satsene forblir relativt lave for elbiler. Mitt helt umiddelbare forslag:

10 kr eller halv sats av dagens normalsats (16 kr i Oslo): Elbiler, hydrogenbiler.
Dagens normalsats (32 kr i Oslo): Bensinbiler opptil en viss egenvekt/utslipp.
40 kr: Større, tyngre biler.
50-60 kr: Verstinger, enten virkelig tunge dieselbiler eller eldre bensin/dieselbiler med høyt utslipp.

Amigakongen

Kan sette bomringen til like mye som fossilbiler for min del. Brukt bombrikka på elbilen 1 gang på 8måneder. :P
2015 BMW I3 - 11800km

Blouberg

Sitat fra: Amigakongen på fredag 08. april 2016, klokken 17:13
Kan sette bomringen til like mye som fossilbiler for min del. Brukt bombrikka på elbilen 1 gang på 8måneder. :P
Man er stadig seg selv nærmest..

elektrolux

Typisk Elbilfiendtlige vegvesenet. Helt unødvendig å innføre dette nå. Det vil forsinke elektrifiseringen av bilparken.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

#7
Vegvesenet er i mot elbiler, og gjør så godt de kan for å gjøre det vanskelig å være elbilist. Nå uttaler jeg meg som privatperson, men ansatt i Vegvesenet, og basert på egne erfaringer med etaten.

Tor Henning Eines

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. april 2016, klokken 19:50
Typisk Elbilfiendtlige vegvesenet. Helt unødvendig å innføre dette nå. Det vil forsinke elektrifiseringen av bilparken.

Er nok ikke helt tilfeldig at dette kommer nå. Vil jo som artikkelen sier ta ca 18 måneder å kunne innføre dette, så om det blir vedtatt nå i vårsesjonen på stortinget (fortrinnsvis i siste liten før sommerferien - så man får litt dårlig tid til å sette seg inn i saken) så kan de ha dette klart til 1/1 2018, når klimaforliket ikke lengre gjelder.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Beckern

Der det svir mest for politikerene er vel først og fremst "streknings bommer", altså der bommen betaler for et bestemt strekke ny vei.
Bomringene rundt byene er jo etter hvert mye mer en vei finansierng, bla med på å finansiere kollektivutbygging.
Til byene er også miljø aspektet viktigere så jeg regner med at bomringer forblir gratis eller lavpriset i det lengste med streknings bommene raskere får el bil betaling også.

kos

Her er et vesentlig poeng - bom ring eller bom vei. På vår vakre øy utenfor bergen tror folk og fe at det er en bomveg - om så var så ville vi ikke hatt dagens situasjon der de drømmer om bomveg - men da kunne ikke stasjonene stå der de står dag - den veistrekningen var betalt allerede i 1992 og er nedbetalt. Faktisk så tror jeg at dagens bomring vil fortsatt være gratis for de med elbiler og tapet må bli belastet fossilene. Å så kommer hylekoret til å få sammenbrudd når deres hat mot elbilene har doblet og triplet deres egne biler pris gjennom bomringen.

Amoss

Sitat fra: Beckern på fredag 08. april 2016, klokken 21:32
Til byene er også miljø aspektet viktigere så jeg regner med at bomringer forblir gratis eller lavpriset i det lengste med streknings bommene raskere får el bil betaling også.

Eller bare for å snu opp ned på dette - bomringene er der også for å redusere den totale trafikken, og få folk over på de kollektivløsningene som jo bompengene betaler for. Så ja, de vil redusere antallet biler og vil derfor gi alle biler bompenger, men dersom du først MÅ kjøre bil, så er det bedre at du kjører en nullutslippsbil, så de kan derfor få en rimeligere avgift.

For bomveier skal de jo bare betale veien, og den blir jo betalt før eller siden uansett. Så der blir det en avveining: Er elbil-andelen lav nok: Fortsett fritaket, bommen kan bare bli stående noen år til. Blir den for høy til at bommene dekker mer enn rentene på lån: Innfør (differensierte?) bompenger også for elbiler.

Så jeg vil tro at bomringene er de som innfører elbil-bompenger først. Deretter enkelte øy-forbindelser med høy elbilandel. Mener å ha sett noen slike prosjekter klage i media...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Blouberg

Sitat fra: THE på fredag 08. april 2016, klokken 19:56
Vegvesenet er i mot elbiler, og gjør så godt de kan for å gjøre det vanskelig å være elbilist.
Sliter litt med å skjønne dette, kan ikke tro at dette er en uttalt og akseptert holdning. Vært interessant å høre etatens syn på dette.
Hvilke motivasjon er det i så fall som driver et slikt standpunkt? Etaten er jo finansiert over statsbudsjettet som det burde jo ikke være økonomi..

kos

Sitat fra: Amoss på lørdag 09. april 2016, klokken 03:15
Sitat fra: Beckern på fredag 08. april 2016, klokken 21:32
Til byene er også miljø aspektet viktigere så jeg regner med at bomringer forblir gratis eller lavpriset i det lengste med streknings bommene raskere får el bil betaling også.

Eller bare for å snu opp ned på dette - bomringene er der også for å redusere den totale trafikken, og få folk over på de kollektivløsningene som jo bompengene betaler for. Så ja, de vil redusere antallet biler og vil derfor gi alle biler bompenger, men dersom du først MÅ kjøre bil, så er det bedre at du kjører en nullutslippsbil, så de kan derfor få en rimeligere avgift.

For bomveier skal de jo bare betale veien, og den blir jo betalt før eller siden uansett. Så der blir det en avveining: Er elbil-andelen lav nok: Fortsett fritaket, bommen kan bare bli stående noen år til. Blir den for høy til at bommene dekker mer enn rentene på lån: Innfør (differensierte?) bompenger også for elbiler.

Så jeg vil tro at bomringene er de som innfører elbil-bompenger først. Deretter enkelte øy-forbindelser med høy elbilandel. Mener å ha sett noen slike prosjekter klage i media...

Du har helt rett - en bomring har helt andre funksjoner enn en bomveg. En bomveg skal i utgangspunkter betale en veistrekning. En bomring har trafikk hyppighet, veifinansiering, veitrygghet, kollektivordninger og MILJØ som grunnlag for å lage en bomring. En bomring er dermed også underlagt andre regler. På Askøy utenfor Bergen har de laget en slik bomring og nå hyler fossilbilene på at elbilene må betale - også politikerne gjør det. Men om de skulle gå for bomveg på de strekningene som de skal bygge vei så ville finansieringsgrunnlaget blitt tynt og der dagens bomstasjoner stå være i strid med EU regler( liker ikke Eu regler) Man kan ikke bomfinansiere en veistrekning 2 ganger. En bomring kan man ha et større perspektiv på, men da må man også ta hensyn til blant annet elbilenes rolle i en bomring. Og her har altså myndighetene krav til at null utslipps bilene skal ha insentiver også etter 2018. Noe som betyr at når beboerne i bomringen går over til elbiler så er det en villet handling. Samtidig som det i det samme ligger muligheter for å ta inntektstapet på fossil biler - dette av miljøhensyn eller for å redusere trafikken - ikke bare for å betale en veistrekning.

Men nå er tapet blitt så stort fordi trafikk grunnlaget går ned og folk kjøper elbiler - da sitter man igjen med at halvparten av målene er nådd - samtidig som grunnlaget for vei reduseres og man får som resultat at bomvegen som de ønsket seg ikke gir ønskede inntekter.

Og nå jobber de opp mot regjeringen for å få omgjort dette - og da skal jeg i hvert fall klage til EU på at bomringen er blitt bomveg og forlanger stasjonene fjernet, om jeg med elbil må betale.

sven erik

bom sats for elbil må ikke røres før 2025  om ikke senere   og hvorfor skal elbil betalle mottor skler  mopeder  og hydrogen skal ikke betale  nå må staten ikke ødelegge for seg selv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA