Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortsette som medlem av elbilforeningen?

Startet av Avh, torsdag 09. juni 2016, klokken 16:49

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Blouberg på lørdag 09. april 2016, klokken 08:53
Sitat fra: THE på fredag 08. april 2016, klokken 19:56
Vegvesenet er i mot elbiler, og gjør så godt de kan for å gjøre det vanskelig å være elbilist.
Sliter litt med å skjønne dette, kan ikke tro at dette er en uttalt og akseptert holdning. Vært interessant å høre etatens syn på dette.
Hvilke motivasjon er det i så fall som driver et slikt standpunkt? Etaten er jo finansiert over statsbudsjettet som det burde jo ikke være økonomi..

Det er ikke noe vedtak i Vegvesenet på at de ikke ønsker elbiler, men den jobben som blir gjort i etaten viser vel tydelig hva som er ønsket.

Vegdirektoratet har blant annet fattet et vedtak om at det IKKE skal etableres lademuligheter for elbil på vegvesenet sine kontorlokasjoner, hverken for ansatte eller besøkende. Da jeg skulle bruke privat elbil i jobbsammenheng og spurte pent om å få lade bilen min for å komme meg over fjellet til hurtiglader, så var svaret NEI. Jeg fikk beskjed om at det ikke er mulig å lade elbil, og det blir aldri mulig å lade elbil. I tillegg fikk jeg svaret "Du får kjøpe en bil med lengre rekkevidde, eller gjøre slik som jeg. Kjøpe en slik bil som går på diesel"

I rammeavtalen for tjenestebiler i Statens Vegvesen finnes det ingen lavutslippsalternativ. Det er ingen elbiler eller PHEV som kan velges, heller ikke for biler som brukes hovedsakelig for kjøring til og fra møter o.l. i byer.

Statens vegvesen er raskt ute med å foreslå fjerning av elbilfordeler når det er snakk om reduksjon i bompengeinntekter, forsinkelse for buss i kollektivfelt osv., men rapportene/datagrunnlaget som ligger til grunn er som oftest ganske mangelfulle.

Det begynner å bli ganske mange år siden utbygging av hurtigladere startet langs norske veier, men ennå har ikke Vegdirektoratet klart å godkjenne et standardisert informasjonsskilt som viser ladeplass.

I Vegvesenet sitt første forslag til Autopassdirektiv for riksvegferger var det fastsatt en lavere sats for elbiler enn for "vanlige" biler, men det skulle ikke være noen rabattordning for elbil. Det vil si at for de som tar ferge ofte vil prisen være lik for elbil og diesel/bensin. Foreløpig er det rabattavtale også for elbil på de få riksvegfergene der autopassbetaling er innført, men jeg kan ikke finne noe i prisdirektivet for 2016 som sier at det skal være sånn.

Vegvesenet argumenterer godt for å innføre betaling for elbiler i bomringer og bomfinansierte veier pga tap av inntekter, men det blir aldri vist til den helsegevinsten som ligger i lavere luftforurensing i byer, spesielt av PM2,5 som hovedsakelig skyldes forbrenning av diesel, og som er årsak til en stor del av kostnadene relatert til helseplager pga. luftforurensing.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

Da så - statens vegvesen har med andre ord kultur for å fremme fossil biler og som igjen gjenspeiler etatens holdninger til ledelse og ansatte når det gjelder elbiler - vil ikke ha det skal ikke brukes og bruker den mest effektive måten uten at noen skal stå til ansvar - GJØR ingen ting og later som om at de ikke eksistere. Noen og da mener jeg politisk ledelse bør stille de rette personene i Statens vegvesen de rette spørsmålene og kreve korrekte svar, slik at de kan bli korrigert for deres kultur. - Men så er vel dagens FRP - politikker heller ikke interessert i noe annet en diesel dyr som forurenser og fokuset er skattelette og reduserte drivstoff utgifter. Og da er selvsagt dagens elbil uten avgifter noe FRP innlemmer som feil avgiftspolitikk - ford den ikke er harry nok og fordi at det er greit å ha noe å skylde på for en FRP er. Lurer litt på hva A - Lange hadde tenkt om han fikk se FRP kreve avgifter av elbilene som er et godt alternativ til fossilbilene og atpåtil avgiftsfri - og det går hans eget parti til mer eller mindre krig mot.

Bjølseth1

Dere må ikke tro kommunene er bedre... Selv om kommunene kan se ut som de er elbil vennelig... Så har jeg fortsatt ikke møtt 1 eneste kommune som er positiv til elbil. Å jeg har kontakt med alle de store byene + noen små via min jobb
Jo hei å det går

acenta

Blouberg

Takk for godt utdypet svar The.
Skulle gjerne sett at en kritisk journalist tok opp dette med vegvesenet. Må jo bli utfordrende å forsvare en så negativ holdning til elbil så lenge det politiske miljøet fortsatt er positive.

Ingeniøren

Vegvesenet ser ut til å være sidrumpa arbeidsbukser og rullings satt i system  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Falsum

Hvis dette om Vegvesenet er riktig er det jo intet mindre enn hårreisende.
Deres mandat er jo ikke å drive politikk på denne måten (riktignok indirekte).

Hadde likt om det ble satt mer fokus på dette på en eller annen måte.

elektrolux

Vegvesenet fronter også ulovlig krav om Autopass på Elbiler, og nekter å bruke fordelene EL skilt kunne gitt.

De har også stoppet all videre bruk av gamle Elbiler ved å stille særskilt forbud mot bytte av batterikjemi på Elbil, men ikke på hybrid, eller eksosbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Skremmende. Tenk å slippe hele dette spetakkelet, og kjøre skiltgjenkjenning i stedet.

Mye penger å spare på det, og ytterligere penger å spare på lønn til slike udugelige ansatte som steller i stand slike saker
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 08. april 2016, klokken 14:01
Sitat fra: tutti på fredag 08. april 2016, klokken 13:57
Vegdirektoratet er på saken og skal ordne opp:

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/04/08/0514/vegdirektoratet-gr-inn-for-miljdifferensierte-bompenger

Helt greit at vi elbilister betaler litt i bom vi også - så lenge dieseldyrene betaler veldig mye mere... ;D

Det er ikke greit å gå fra null tull til en eller annen sats.

F.eks i forbindelse med elbilutleie via Nabobil.no eller Avamera.com er det en stor fordel for både utleier og leietaker at bompenger er et ikke tema. Det betyr at terskelen for å leie, eller leie ut blir lavere, noe som igjen gir utrolig miljøgevinst i forhold til at flere må eie en bil, og også i forhold til hvilke biler som blir brukt.

Dette tullet fra Vegvesenet kan øke utslippene, eller medføre betydelige forsinkelser på reduksjon av utslippene, mot noen lusne penger til styremedlemmene i bompengeselskapene. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA