Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

turfsurf

Veldig praktisk å ta med ladeplate når man er ute og reiser... Hadde kanskje funket hjemme og på faste ladeplasser


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Taffelman

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. april 2016, klokken 09:04
40 mil og 15 minutters lading (maks rekkevidde 50 mil) er i utgangspunktet for kort. Burde vært 5 minutters hurtiglading på 100 mil.
Hører lignende argumenter fra mange som ikke har elbil. Det ironiske er at de fleste også sier de heller flyr enn å reise 50 mil med bil :)

200 mil (20-30 timer bak rattet) og KUN 5 minutters pause? Oppkonstruert argument!
X75D
TM3 LR AWD

Panduck

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. april 2016, klokken 22:29
Veldig praktisk å ta med ladeplate når man er ute og reiser... Hadde kanskje funket hjemme og på faste ladeplasser

Det er vel ikke snakk om at trådløs lading skal totalt erstatte kabel. En mobil med trådløs lading har fremdeles ladeport. Det samme vil biler ha.

En stor fordel med trådløs lading er at ting kan "gjemmes", slik at herverk på lader vil være langt vanskeligere, og ingen slitasje på kontakter / kabel, altså enklere vedlikehold.  Dette er selvfølgelig ment til faste ladeplasser.

Skal man ut å reise blir nok hurtigladere ofte benyttet, de vil nok ha kabler i overskuelig fremtid (men man vet jo aldri..)

Espen Hugaas Andersen

#123
Sitat fra: Panduck på onsdag 20. april 2016, klokken 22:01Fastmonterte, ikke bra når man har forskjellige standarder.
Jeg vet akkurat hva som løser dette. Enda en standard! Trådløs lading kommer aldri til å støtte 100 kW hurtiglading, så man må uansett ha trådløs lading *og* f.eks. CCS.

Jeg kan se for meg at trådløs lading blir et tilvalg på enkelte biler til de som er for late til å plugge inn. Og der stopper det nok. Jeg tviler på at det vil bli nevneverdig med offentlige ladepunkter som støtter det - det blir veldig dyrt å grave opp parkeringsplasser - og skal man f.eks. legge ny asfalt blir det et helvete. Man bør vel også helst ha varmekabler for snøsmelting, og det er ikke sikkert at ladeplaten har veldig godt av å bli kjørt over av f.eks en lastebil med kjettinger, så dette må man ta hensyn til.

Trådløs lading er nok en gimmick mer enn det er fremtiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

"For min del er den første elbilen jeg faktisk kan like Porsche Mission E."

Igjen, nå er denne tråden om det store gjennombruddet for elbiler, og da blir hva en liten minoritet måtte ha av ønsker til bil litt irrelevant. Men da er det jo greit at Porsche kan komme å tilby elbiler til dere også.

"Å kombinere moderne elbil med moderne bensinbiler er sikkert en ideell bilpark."

For noen, i en tid fremover. Igjen, det er de store massene med bilkjøpere som ikke har bil som interesse, som skal nåes. Samt en god del som liker bil, og vil synes elbiler er veldig bra biler.

"Kabel-biler er gammeldags om kort tid. Dagens elbiler kommer til å rase i pris når den nye generasjonen kommer."

Dagens elbiler vil kunne bli gammeldagse fort, dagens fossilbier... Vel, det blir vanskelig å selge en bensinbil til en sum penger når man heller vil kjøpe en dyrere elbil fordi det faktisk vil bli billigere. Dagens elbiler vil fremdeles være brukelig som bil#2 for en lang rekke kjøpere, og bil#1 for et stort antall personer som faktisk ikke kjører noe mer enn 40-80km pr dag. Og selv om man trenger 200km, vil hurtigladere gjøre det fullt mulig. Og selv om trådløs lading kommer, vil det ikke bli slutt på steder å plugge en "gammel elbil" inn. Strøm og kontakter vil vi alltid ha, overalt. Bensin/dieselbilister kan bli langt mindre heldige der.

"Historisk skille blir det hvis de store og tøffe produsentene lager gode elbiler og infrastruktur på ladenettverk i fellesskap i hele Europa slik at man kan kjøre både på bensin overalt i og gjennom Europa."

Det kommer nok fortere enn de fleste tør tro.

"Tesla fortjener skryt for å ha satt i gang dette som innovativ bedrift. Men jeg tror det ville kommet uansett, bare ikke så fort."

Det har du nok muligens rett i. Starte i det små. Øke rekkevidden litt etter litt. Ikke konkurrere med etablerte bensinbiler. Satse mest på plugin med lav rekkevidde, som kanskje kan øke litt hvert 5 år. Snakke ned behovet for hurtiglading, slik at elbiler forblir "bybiler". Når man snakker om at TM3 blir et historisk skille er det jo nettopp fordi de hjelper til med å få dette inn som en disruptiv teknologi som de etablerte bilmerkene ikke ønsket det skulle være.

"Utfordringen Tesla står overfor er hva skjer når man kan kjøpe en Audi A4 elbil og BMW 3-serie elbil på høyde med eller bedre enn tilsvarende Tesla."

Eller en god, billig Nissan med god rekkevidde. Eller en VW, som av en eller annen grunn har folk elsker, på tross av alt det surret de driver med. Eller en fin Toyota elbil, som kommer når Toyota "egentlig har vært for elbiler hele tiden, og ventet selvfølgelig til tiden var moden!" og kommer med en fin elbil med lang rekkevidde.

Tesla har dyttet igang et marked, som kan svare med produkter som vil kunne ta knekken på Tesla. Produkter som ikke ville vært der om det ikke var for Tesla.

Jeg tror ikke dette er den store beskymringen de har. Alle disse bilene vil trenge batterier. Det kan Tesla selge. På det tidspunktet har elbiler en så sterk posisjon i markedet at det ikke er noen vei tilbake for de etablerte merkene. Kanskje Tesla selges for en god sum penger til et firma som ønsker batteriproduksjonen deres. Kansje de klarer seg og vil bli et godt etablert bilmerke (jeg har tro på dette). Uansett hva som skjer, så er TM3 et historisk skille. Det vil være en bil historiebøkene vil omtale som ekstremt viktig, selv om Tesla skulle gå konkurs få år etter.

Enigami

Jeg tror også Tesla vil bli husket som et gjennombruddsmerke og muligens ende opp som Saab. Bli kjøpt opp eller går konkurs.

Dersom Tesla har stort nok ladenettverk de har rettigheter til som andre bilprodusenter kan benytte kan de bli kjøpt opp. Mercedes, BMW og VAG, samt Porsche spiser slike sommeruker til frokost om de må.

Men hvorfor slik skepsis til trådløs lading? Det er jo ny teknologi!
Elbiler i seg selv er lavteknologiske. Batteriene er moderne. Trådløs lading på faste hjemmestudioet og etterhvert ladestasjoner med tak vil sikkert bli utbredt fremover om elbilsalget holder seg eller øker.
En elbil blir like fort gammel som en IPhone og om hypen fortsetter utover i verden (vanskelig å forestille seg foreløpig) blir det utvikling i høyt tempo.

Bensinbiler og hybridbiler blir ikke utdaterte eller gamle, de vil utvikles side om side med samme teknologi.
Hvorfor er folk så bastante på at elbilene tar over? Det blir resten av våre liv både elbiler og bensin/hybridbiler. Kanskje vi også vil se noen hydrogen og andre drivlinjer.

Folk kjøper uansett det som fungerer i hverdagen og som er billigst i drift.

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Dersom Tesla har stort nok ladenettverk de har rettigheter til som andre bilprodusenter kan benytte kan de bli kjøpt opp. Mercedes, BMW og VAG, samt Porsche spiser slike sommeruker til frokost om de må.
Med markedsverdi på 33mrd USD vet jeg ikke om jeg ville kalt selskapet for en sommeruke :)


Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Bensinbiler og hybridbiler blir ikke utdaterte eller gamle
Bensinbiler blir ikke utdaterte. De er utdaterte. Modne for historiens skraphaug. Det tar bare litt tid da det vil ta tid før elbilen er god nok og billig nok for alle. Mye tid. Inntil videre må dessverre det nedre sjiktet i markedet forholde seg til gammel teknologi.
Litt som at ikke hele verdens befolkning skaffet seg iPhone. Billige og mindre avanserte telefoner er fortsatt svært utbredt i store deler av verden. Men hvilken retning utviklingen går er tydelig.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kristian O

Ser for meg at trådløs lading er fint til saktelading på f.eks store parkeringsplasser. Med stort antall så får man også fordelt belastningen på 3 faser. I tillegg slipper man at halvblinde sjåfører stadig kjører på ladestolpene så de må byttes. Dette har det jo vært tilfeller av på Tesla SC, utrulig nok.
Personlig hadde det ikke falt meg inn å betale ekstra for å ha trådløs lading hjemme, med mindre garasja mi var veldig trang og bilen hadde summon  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ladov

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Dersom Tesla har stort nok ladenettverk de har rettigheter til som andre bilprodusenter kan benytte kan de bli kjøpt opp. Mercedes, BMW og VAG, samt Porsche spiser slike sommeruker til frokost om de må.
Sånn umiddelbart tenker jeg at nettopp ladenettet er et av Teslas sterkeste kort, sammen med batteriproduksjon. Du skal se at Tesla slutter å produsere biler om noen år og heller konsentrerer seg om batterier og lading.

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Men hvorfor slik skepsis til trådløs lading? Det er jo ny teknologi!
For min egen del ser jeg på trådløs lading som svært løfterikt. Noe som kan gi et bruksmessig løft til elbilen. Bare tenk å alltid ha full tank om morran, *uten* å kåle med ladekabelen! Eller et system som er nedfelt i bakken, ikke er i veien for noe og uten kontaktpunkter som kan slites. Virkningsgrad og effekt vil selvfølgelig øke etter som teknologien modnes..

Jeg tror at mange elbilentusiaster behandler trådløs lading på samme måte som elbilskeptikerne ser på elbilen, altså ut fra hvor umodent det er i dag og ikke ut fra muligheten for forbedring.

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Bensinbiler og hybridbiler blir ikke utdaterte eller gamle, de vil utvikles side om side med samme teknologi.
Hvorfor er folk så bastante på at elbilene tar over? Det blir resten av våre liv både elbiler og bensin/hybridbiler. Kanskje vi også vil se noen hydrogen og andre drivlinjer.
En hybridbil er jo bare en elbil med lite batteri og aggregat. Når batteriet blir større, kan du kutte ut aggregatet..

Jeg tror at bensinbiler på et tidspunkt enten blir forbudt, eller skattlagt så hardt at det er jevngodt med forbud. Grunnen er klimahensyn. I overkant av 10% av de globale klimagassutslippene kommer fra bilbruk. I dag er det ikke stort man kan gjøre med det men når elbiler blir et realistisk alternativ til fossilbiler vil hardere tiltak rettet direkte mot alt som brenner olje.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Det som er interessant med trådløs lading er jo lading underveis, f.eks foran lyskryss, i kø på motorveien, holdeplasser osv.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Philip Marlowe

Jeg lurer litt på hva slags personbiler det produseres mest av nå.
V8-bensinbiler eller elbiler?  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på torsdag 21. april 2016, klokken 10:06
Jeg tror at bensinbiler på et tidspunkt enten blir forbudt, eller skattlagt så hardt at det er jevngodt med forbud. Grunnen er klimahensyn. I overkant av 10% av de globale klimagassutslippene kommer fra bilbruk. I dag er det ikke stort man kan gjøre med det men når elbiler blir et realistisk alternativ til fossilbiler vil hardere tiltak rettet direkte mot alt som brenner olje.

Vi ser akkurat den utviklingen innen oljefyring, nye oljefyrer er ikke tillatt å installere og de gamle må etterhvert byttes ut med noe annet. Vi kastet ut vår oljefyr til fordel for bvergvarme allerede høsten 2006. Nedbetalt for lenge siden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip Marlowe

Det samme har vel skjedd med V8-motorene. Det er jo kun meget dyre personbiler som har slike motorer nå, selv i USA.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Enigami

#133
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 21. april 2016, klokken 12:14
Jeg lurer litt på hva slags personbiler det produseres mest av nå.
V8-bensinbiler eller elbiler?  ::)

Det er nok flest V8ere. Selv om en del V8ere har blitt erstattet med seksere med turbo så produseres det fortsatt ganske mange ulike biler med V8. Det har med etterspørsel å gjøre. Grunnen til at det ikke selges mer er pris og forbruk. Folk er altfor mye opptatt av drivstofforbruk.

Det skal mye til for at stolte bilprodusenter ikke tilbyr V8 til entusiasteri fremtiden. Det vil dermed være mulig å kjøpe for de velstående, eventuelt å bruktimportere. Så får hvermannsen og de som ikke er interessert i biler kjøre elbiler. Ser ikke noe galt i det, så lenge alt tilbys.

Dersom elbiler får 50 mil rekkevidde eller mer, og trådløs lading, og en pris lik andre biler, blir de mottatt som stasjonsvogn-markedet da det kom og SUV da de kom og 4wd da det ble tilgjengelig for folk flest.

Men da stasjonsvogn kom ble det fortsatt solgt mange sedaner. Og da SUV kom ble det fortsatt solgt mange sedaner og stasjonsvogner.

Elbilen er ikke mer revolusjonerende enn som så. Så det er hva som lønner seg for folk som kommer til å avgjøre hva de kjøper. Og det er nesten bare i Norge at elbiler er gunstig. I resten av verden er det 2% elbilsalg pga prisforskjeller. Det lønner seg ikke og selv ikke wannabemiljøforkjemperen Frederic Hauge ville kjøpt en elbil Model S til betydelig høyere pris enn en Porsche Panamera V8 (i Norge nypris 1,9-2,7 mill). I utlandet er Model S priset mer likt med en Panamera v8. Model S koster 88000-124000 euro før utstyr i Tyskland. Panamera koster 77000-180000 euro før utstyr (tar ikke med lang utgave til 180-260000 euro).

Men elbil i seg selv fungerer jo greit. Men et er enda ikke en eneste skikkelig grom og god elbil å få kjøpt.

Den dagen en elbil er bedre å kjøre enn mine bensinbiler (som oppdateres jevnlig) så skal jeg selvsagt vurdere den. Men da må det være trådløs lading, over 50 mil (helst 100 mil) rekkevidde og ingen ulemper.

MB S-klasse og komfortbiler passer bedre som elbiler enn sportsbiler. Hva er en sportsbil uten motorlyd? Bare halvt sportsbil det...

I tillegg er det ingen elbiler som er noe skikkelig spesielt, kanskje unntatt Mercedes SLS electric. Det betyr at elbilimage per i dag er "spare penger" og "økonomisk valg" og "han tror han velger miljøvennlig" fremfor "entusiasme", "spesiell og kul bil".

Philip Marlowe

Min teori er at det er de eldre kjøperne av luksusbiler som nærer varme følelser for V8-lyder (og dunster). De yngre kjøperne er mer positive til el. Etterhvert vil "gruppepresset" mot å fremstå som en miljøgris bli så stort at etterspørselen etter store bensinmotorer blir så liten og det vil føre til at de store luksusbilfabrikantene Cadillac, Lincoln, Lexus, Mercedes, BMW, Porsche, Audi og Jaguar stanser produksjonen av slike motorer.  8)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA