Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. april 2016, klokken 11:55
Sitat fra: Panduck på lørdag 16. april 2016, klokken 11:02
Så tar de ut de delene som feiler mest, og erstatter de med langt ferre deler som har langt mindre mulighet for feil.
Vil tro at når bl.a partikkelfilter, EGR ventiler og Turbo erstattes av en motor med en bevegelig del vil driftsikkerheten økes.

Blir nok som med Oljen og den nye grønne energien. En trenger langt ferre folk for å drifte ny og ren teknikk.

Sitat fra: Burger på lørdag 16. april 2016, klokken 21:24
Å ha en fossilmotor med 2000 bevegelige deler kontra totalt 20 i elbil som gjør servicekostnad til en elbil til 1/10, 'drivstoff' til 1/10, til en 1/10 av pris og tilsvarende/bedre ytelse gjør at fossilmotorer vil forsvinne av seg selv.

Verdt å se hele videoen som oppsummere på en klarfattet måte saken denne tråden diskuterer, men for øvrig fra 7:35 en epistel om service og deler i tråd med innlegget her....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Sitat fra: Panduck på søndag 17. april 2016, klokken 09:06
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 16. april 2016, klokken 22:27
Jeg får assosiasjoner til filmbaserte kameraer vs digitale.

Jeg var tidlig ute med digitalkamera. Når jeg påsto at dette snart kom til å ta livet av filmkamera, vet jeg ikke hvor mange BensinV8-typer som mente det var bare tull, det kom kanskje til å skje men det kom til å ta LAANG tid, folk kom ikke bare til å kaste filmkameraene sine, minnekort var jo ALT for dyrt, bildene var ALT for dårlige. Joda, teknogien hadde blitt bedre og billigere på kort tid, men det ville ta LANG tid før den var billig & bra nok. Det tok ikke lang tid før de hadde "glemt" det de hadde sagt, selvfølgelig forsto jo alle at digitalkamera var fremtiden.
Som det sies i filmen med Tony Seba - En Tesla er som en PC på hjul.

bno

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46
Elbilsalget er (bare) ca 17 % av det totale nybilsalget i 2015 selv om de er avgiftsfrie, kan kjøre i kollektivfeltet, slippe bom, slippe parkering, kjøre "gratis" og flere sier de kommer til å stige i verdi.
Tesla M3 bidrar til at de når kritisk masse og det er sentralt.  Dette vil virke selvforsterkende på fossilindustrien generelt og da er ikke snøballen begynt å rulle den er på vei ned fjellsida og da har vi straks snøskredet.

Enigami

Enig i at alle biler i fremtiden vil ha elmotor også på drivlinjen. De har jo masse moderne teknikk ellers.
Om Tesla Model S er en PC på hjul er S-klasse også det, bare en mer velutstyrt en. S-klasse fremstår som mer teknologisk på flere områder enn en Model S. Tesla manglet jo lyktespylere, de har ikke LED lykter med fjernlysfunkajon, ikke infrarødt kamera i mørket, head up display?
Tesla har ingen god fjæringskomfort sammenlignet med S-klasse. S-klasse kan utstyres med kamera som ser humpene før de kommer så ikke passasjerene merker de.

Det eneste Tesla har som ikke S-klasse har er oppdateringer av bilen over ikke om det er på godt eller vondt.

S-klasse leveres som pluginhybrid og vanlig hybrid ved siden av rene diesel og bensinmotorer. Den er trolig verdens beste bil, kjøremessig. Selv den mer sportslige Panamera og andre (nye 7-serie, A8 og Bentley Flying Spur) må bøye seg godt i støvet.

Alle bensinbiler har elmotorer, de bare driver ikke bilen. Elmotor er etter min mening genialt, bare ikke uten en bensinmotor. Hvorfor skal man på død og liv sløyfe det beste? Hvorfor ikke bruke begge deler? Jeg er strålende fornøyd hvis min neste V8 blir en V8 med hybridteknologi som både kan kjøres elektrisk og på bensin.

Slapp av, V8 vil ikke forsvinne, men noen bilmerker vil nok downsize. BMW er på villspor med sin i8. Den er en latterlig bil. Kunne nesten ikke tenkt meg en om jeg så hadde fått den. 3 sylindre høres teit ut i en bil som skal være rå.

Mazzbot

Ikke alle som har like mye penger som deg bensinv8 :) det er lett å være veldig kravstor da :) ! Vi vanlige folk klarer oss med helt ordinære biler som leaf , tesla er for meg en bilprodusent jeg ser opptil . Syntes den har et meget godt design ( både ms og m3)  den har en stor skjerm i midten , den er heldigital akkurat som jeg liker det . Derfor har jeg reservert en m3 .

De fleste kjøper elbil pga økonomiske grunner . Du har tydeligvis ikke det og da er det vel naturlig for deg å kjøpe dyre bensinbiler :) !!

Du er velkommen hit men skal du diskutere v8 kan du gjøre det andre steder enn å spamme vårt forum .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

bno

+1

Taffelman

TMS ble bestselger i luksussegmentet  i USA i 2015. Selv i Europa selger TMS på nivå med gubbebilen MB S-klasse med ca 15.000 biler hver seg, mot A8, 7-serie og Panamera, som ligger på ca 5.000 biler hver.

http://cleantechnica.com/2016/01/15/1-large-luxury-car-in-us-tesla-model-s-2015-sales-comparison/

Allerede før modell 3 lanseringen var Tesla på god vei mot å bli større enn Porsche som luksusbil produsent (Porsche's tradisjonelle sportsbiler utgjør knapt 30% av salget.).

Med modell 3 går Tesla rett i strupen på MB, Audi og BMW i premium mellomklasse segmentet (A4, 3-serie, C-klasse). Hele segmentet utgjør ca 650.000 salg i Europa. A4 og 3-serie selger ca 120.000 og 150.000 fordelt på flere karosserivarianter.

Med 400.000 TM3 reservasjoner på et par uker så truer Tesla med å ta en stor andel av primærsegmentet til premium produsentene selv om bare 20-30% av reservasjonene blir til salg.

Lik det eller ikke, men noe er i ferd med å skje.
X75D
TM3 LR AWD

larsk

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 12:55
Ser det er en tidligere i tråden som spør hva jeg "gjør" her inne.

Det morsomste som finnes er å høre hvordan andre tenker enn de miljøene man selv tilhører. De beste diskusjonene får man med folk som mener noe helt annet enn en selv.
Jeg er på en måte like interessert i elbiler osv som andre her inne, forskjellen er at jeg mener de ikke er gode nok og at de kan være en spennende ekstrakategori til bensin- og hybridbiler.
Jeg tror aldri de kan ta over bilparken mer enn 30% med mindre politikkens begrensninger skulle bli usannsynlig ulempepreget for alle andre biltyper (hvilket det umulig kan bli).

Det er bedre at menigmann kjører elbil enn stygtlydende og støyende og utslippsglade dieselbiler.
Men hva slags biler folk velger å utsette seg for (som jeg pleier å si det, hehe) er opp til dem selv. Bare vit at det finnes flere varianter parallellt. Og fakta er at det fortsatt selges 83% ikke-elbiler i Norge. Og ikke noe sted i verden selger elbiler over 10% av totalt nybilsalg.

Ja, det var det jeg som satte igang.
Det var humoristisk ment, og et "satirisk stikk" - jeg tenkte du tålte såpass :)
Det gjorde du opplagt, men det var jo en og annen som "følte seg krenket på dine vegne".
Det er jo veldig i tiden og moderne. Man SKAL liksom være litt krenket, om ikke på egne vegne, så ihvertfall på vegne av noen andre :)

Selvsagt er det bra med noen som tråkker gjennom og setter ting i perspektiv. Det er ikke ALLE som LIKER EL-bil. De aller fleste kjøper fortsatt bil med hjertet, istedenfor med kalkulator og excel.
Selv har jeg alltid hatt diverse BMW'er. Ingen av de har vært noen gode investeringer, men en fryd å kjøre.
Startet med "BMW's rekkesekser" og alt det der :)

De fleste EL-biler i dag mangler kjøreopplevelse, men min tar meg fra A-til-B i lokalsamfunnet.
Den er helt gratis. Den finansierer seg selv. Hvilke andre typiske "bil nr2" kan det?

EL-bilen, som kan erstatte familiens dieselbil, er ikke på markedet foreløpig.
Men jeg er ikke i tvil om at det kommer. Ganske raskt.

Det føles utrolig gammeldags å kjøre til bensinstasjon for å fylle diesel. ELbilen har full tank hver gang jeg henter den i garasjen.

Dieselbilen er i dag satt på sin første store service. Det føles også rimelig gammeldags.... olje, filter, plugger, sånne ting som man drev med i gamledager.... det er litt "smøregrav" lizzzom...

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Panduck

Sitat fra: Ferry på mandag 18. april 2016, klokken 08:42
"Mild hybrid" er neste krampetrekning fra fossilene.
http://www.tu.no/artikler/et-lite-batteri-skal-gi-fossilbilene-bedre-ytelse-og-mindre-co2-utslipp/346277

Litt som WAP, som skulle gi oss internett på en type mobil som da allerede var dødsdømt? Vel, de får lov til å prøve seg, men dette er ikke måten å sloss mot Tesla.

bno

Fra TU artikkelen:

Bilen vil rulle i fri når føreren tar foten av gasspedalen. Elektromotoren vil så hjelpe til med å opprettholde hastigheten.
Lar meg stadig imponere

larsk

Sitat fra: bno på mandag 18. april 2016, klokken 11:36
Fra TU artikkelen:

Bilen vil rulle i fri når føreren tar foten av gasspedalen. Elektromotoren vil så hjelpe til med å opprettholde hastigheten.
Lar meg stadig imponere

Design gjort av markedsavdelingen....
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

ladov

Sitat fra: Ferry på mandag 18. april 2016, klokken 08:42
"Mild hybrid" er neste krampetrekning fra fossilene.
http://www.tu.no/artikler/et-lite-batteri-skal-gi-fossilbilene-bedre-ytelse-og-mindre-co2-utslipp/346277
Jeg er ikke helt enig i den vurderingen der. 'Mild hybrid' har den fordelen overfor 'vanlig hybrid' at den er betydelig enklere og kan installeres nesten overalt, med godt resultat.

Selv om teknologien på lang sikt er like dødsdømt som fossilbilen så vil den på kort sikt kunne gi en kjærkommen reduksjon i bilutslippene.

Den store flaskehalsen for elbilens videre utbredelse er nemlig kapasiteten til batterifabrikkene. Gigafactory 1 er under bygging, LG Chem og BYD sysler med liknende utvidelser, til sammen burde disse aktørene kunne lage batteripakker til 2 millioner biler i 2020, eller 2-3% av verdens nybilsalg. Selvfølgelig vil det startes enda flere batterifabrikker men selv med eksponentiell vekst vil vi nok skrive 2030 før vi lager batterier nok til at 50% av verdens nybilsalg er elektrisk.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Sitat fra: larsk på mandag 18. april 2016, klokken 08:32
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 12:55
Ser det er en tidligere i tråden som spør hva jeg "gjør" her inne.

Det morsomste som finnes er å høre hvordan andre tenker enn de miljøene man selv tilhører. De beste diskusjonene får man med folk som mener noe helt annet enn en selv.
Jeg er på en måte like interessert i elbiler osv som andre her inne, forskjellen er at jeg mener de ikke er gode nok og at de kan være en spennende ekstrakategori til bensin- og hybridbiler.
Jeg tror aldri de kan ta over bilparken mer enn 30% med mindre politikkens begrensninger skulle bli usannsynlig ulempepreget for alle andre biltyper (hvilket det umulig kan bli).

Det er bedre at menigmann kjører elbil enn stygtlydende og støyende og utslippsglade dieselbiler.
Men hva slags biler folk velger å utsette seg for (som jeg pleier å si det, hehe) er opp til dem selv. Bare vit at det finnes flere varianter parallellt. Og fakta er at det fortsatt selges 83% ikke-elbiler i Norge. Og ikke noe sted i verden selger elbiler over 10% av totalt nybilsalg.

Ja, det var det jeg som satte igang.
Det var humoristisk ment, og et "satirisk stikk" - jeg tenkte du tålte såpass :)
Det gjorde du opplagt, men det var jo en og annen som "følte seg krenket på dine vegne".
Det er jo veldig i tiden og moderne. Man SKAL liksom være litt krenket, om ikke på egne vegne, så ihvertfall på vegne av noen andre :)

Selvsagt er det bra med noen som tråkker gjennom og setter ting i perspektiv. Det er ikke ALLE som LIKER EL-bil. De aller fleste kjøper fortsatt bil med hjertet, istedenfor med kalkulator og excel.
Selv har jeg alltid hatt diverse BMW'er. Ingen av de har vært noen gode investeringer, men en fryd å kjøre.
Startet med "BMW's rekkesekser" og alt det der :)

De fleste EL-biler i dag mangler kjøreopplevelse, men min tar meg fra A-til-B i lokalsamfunnet.
Den er helt gratis. Den finansierer seg selv. Hvilke andre typiske "bil nr2" kan det?

Det føles utrolig gammeldags å kjøre til bensinstasjon for å fylle diesel. ELbilen har full tank hver gang jeg henter den i garasjen.

Dieselbilen er i dag satt på sin første store service. Det føles også rimelig gammeldags.... olje, filter, plugger, sånne ting som man drev med i gamledager.... det er litt "smøregrav" lizzzom...

Har dette innlegget noe som helst å gjøre med topic i denne tråden? Anbefaler Hummer og Kanariforumet hvis du overhodet ikke er interessert i berøre topic.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Robert Sund

Sitat fra: ladov på mandag 18. april 2016, klokken 12:24
... vil vi nok skrive 2030 før vi lager batterier nok til at 50% av verdens nybilsalg er elektrisk.
Det er nok mange bilfabrikanter som er litt paniske fordi de ventet med å sikre seg batterikapasitet. Da må de prøve å trikse det til på ett vis, men de risikerer allikavel å bli akterutseilt.

Sitat
Model 3 har muligheten til å være den bilen for svært mange. Krok, stil, og grei plass inni med kompakt ytre. Og ikke minst, bra rekkevidde og halv pris i forhold til TMS.

SitatDet føles utrolig gammeldags å kjøre til bensinstasjon for å fylle diesel. ELbilen har full tank hver gang jeg henter den i garasjen.

Det gjelder jo allerede for alle elbilene, men jeg tror ikke det synker helt inn før etter at de har kjøpt si første elbil. Eller at naboen har kjøpt.

Det blir interresant å se naboeffekten av Model 3 i Norge og i verden. Er Tesla lure prioriterer de Norge høyt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA