Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 19. april 2016, klokken 01:22
Det blir interresant å se naboeffekten av Model 3 i Norge og i verden. Er Tesla lure prioriterer de Norge høyt.

Tror ikke vi trenger vente så lenge. Naboeffekten av andre typen elbiler er allerede merkbar. Det kommer bare til å øke, og være betydlig selv før M3 kommer på markedet. Norge er allerede solgt på elbil. T3 vil være viktig for andre land til å komme seg dit. I så måte er det lurt å prioritere de store markedene.

Trekkoppbil

#106
Ja, det ser ut som at det kommer ny klasse el-biler som er banebrytende med rekkevidde til massemarkedet.

Nei, teknisk sett er ikke Tesla 3 det historiske skille, da vi må regne med at konkurentene er tidligere ute med å lansere biler i denne klassa.  GM og Nissan kommer til neste år, og denne gangen trur jeg Tesla kommer løpende etter.

Ja, Tesla skaper en hype, som er et historisk skille, og hypen er skapt lenge før prodsetting, og lenge før konkurentene har klart å få oppmerksomhet.

Panduck

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 19. april 2016, klokken 07:52
Ja, Tesla skaper en hype, som er et historisk skille.

Det du sier er nok riktig. Selv om M3 vil få sterk konkurranse, og kanskje ikke alene oppfattes som historisk, må vi nok kunne takke Tesla for at vi kom oss dit, så fort som vi gjorde. At de etablerte merkene har mulighet til å konkurrere sterkt med Tesla, til det punkt at Tesla kan få problemer, betyr ikke at de ville ha gjort dette uten Tesla.

Amoss

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 19. april 2016, klokken 07:52
Nei, teknisk sett er ikke Tesla 3 det historiske skille, ...

Det er korrekt, teknologien som skal brukes i Model 3 har vært i bruk i flere år i bla. Model S.  Men økonomisk og markedsmessig derimot er det Model 3 som gir oss det historiske skillet. Med unntak for det norske markedet så har ikke Model S vært tilgjengelig for "massemarkedet", og produksjonstakten har heller ikke vært på det nivået.

Med Model 3 blir nå teknologien tidligere forbeholdt "de få" tilgjengelig for "de mange". Akkurat som med Ford Model T. Det fantes mange biler før - og samtidig - med den, men det er den som regnes som det historiske skillet, da denne ble masseprodusert til en pris som "vanlige mennesker" kunne skaffe seg bil.

Nå blir elbilen endelig tilgjengelig med en akseptabel rekkevidde til ca samme pris som tilsvarende fossilbiler og med en tilgjengelig produksjonskapasitet som gjør at det blir mulig å få kjøpt den, samtidig med at markedet er (over-)modent for denne biltypen. Ja, det finnes - og kommer - mange andre elbiler på markedet. Men de har enten lav rekkevidde, høy pris eller relativt begrensede produksjonkapasiteter. De aller fleste er også relativt små, og vil derfor ha problemer med å dekke behovet for en rekke familier. Designet på mange av disse alternativene er også noe som ofte trekkes frem som negativt (uten at jeg nødvendigvis henger meg på denne delen).

Og ja, selv om både Bolt og nye Leaf skulle være på markedet før Model 3, så blir det litt feil å si at Tesla "kommer løpende etter". Dersom begge disse bilene er på markedet før Model 3, så er det de andre som har kjappet seg for å komme Model 3 i forkjøpet. Bilen har vært offisielt omtalt som Teslas mål siden bloggen "The Secret Tesla Motors Master Plan" fra 2. aug. 2006.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Enigami

#109
Det mest interessante med Model 3 er som det sies at den blir rimeligere for folk i andre land og har såpass lang rekkevidde at de kan bli interessant for flere enn Model S.

For min del er den første elbilen jeg faktisk kan like Porsche Mission E.
Det kan godt være jeg bestiller en slik for å prøve det ut. Kommer naturligvis til å ha V8ere ved siden av. 40 mil og 15 minutters lading (maks rekkevidde 50 mil) er i utgangspunktet for kort. Burde vært 5 minutters hurtiglading på 100 mil.
Men så lenge man har V8ere ved siden av til lengre turer kan den fungere som hverdagsbil. Bare synd den ikke har grom motorlyd.

Å kombinere moderne elbil med moderne bensinbiler er sikkert en ideell bilpark.

Det som trekker mest er likevel trådløs lading i garasjen hjemme, ved å kjøre over en plate. Da slipper man å gjøre annet en å trykke på en knapp for å lade.
Kabel-biler er gammeldags om kort tid. Dagens elbiler kommer til å rase i pris når den nye generasjonen kommer.

Historisk skille blir det hvis de store og tøffe produsentene lager gode elbiler og infrastruktur på ladenettverk i fellesskap i hele Europa slik at man kan kjøre både på bensin overalt i og gjennom Europa.

Tesla fortjener skryt for å ha satt i gang dette som innovativ bedrift. Men jeg tror det ville kommet uansett, bare ikke så fort.

Utfordringen Tesla står overfor er hva skjer når man kan kjøpe en Audi A4 elbil og BMW 3-serie elbil på høyde med eller bedre enn tilsvarende Tesla.

Alle velger de trygge gode merkene fremfor det nye lille merket.
Tesla burde lansert Model 3 før Model X, og brukt mer tid på å utvikle en SUV "alle vil ha" fremfor den sære Model X.

stefse

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. april 2016, klokken 09:04
D
Tesla burde lansert Model 3 før Model X, og brukt mer tid på å utvikle en SUV "alle vil ha" fremfor den sære Model X.

Tror ikke det. Hadde det rullet 300 000 M3 med MS kvalitet på veien nå, hadde Tesla vært på randen av konkurs.

Det er helt riktig som han gjorde, å rulle ut et begrenset antall biler til utprøving først, også kjøre volum når produktet er modent. Motsatt kan fort bli katastrofalt for ens gode navn og rykte, samt mulighet til å hente kapital.




Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. april 2016, klokken 09:04
Det som trekker mest er likevel trådløs lading i garasjen hjemme, ved å kjøre over en plate. Da slipper man å gjøre annet en å trykke på en knapp for å lade.
Kabel-biler er gammeldags om kort tid. Dagens elbiler kommer til å rase i pris når den nye generasjonen kommer.

Dette har jeg liten tro på. Det er for mange ulemper med trådløs lading. F.eks ekstra tap (som fører til høyere strømregning), behovet for å parkere på samme sted hele tiden osv.

Trådløs lading av mobiltelefoner har vel heller ikke akkurat tatt av. Og hvorfor skulle det det? Det tar maks 3 sekunder ekstra pr. dag å plugge i kabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: stefse på onsdag 20. april 2016, klokken 10:28
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. april 2016, klokken 09:04
D
Tesla burde lansert Model 3 før Model X, og brukt mer tid på å utvikle en SUV "alle vil ha" fremfor den sære Model X.

Tror ikke det. Hadde det rullet 300 000 M3 med MS kvalitet på veien nå, hadde Tesla vært på randen av konkurs.

Det spørs på hvor mye som er avsatt til garantikostnader i salgssummen. For Model S sin del er avsetningen tilstrekkelig, dvs. at Tesla ikke har fått uforutsette garantiutgifter i regnskapet.

EDIT: Det er ett unntak, det ble gjort ekstra avsetninger i forbindelse med DU-trøbbelet og påfølgende utvidelse av garanti på drivverk og batteri til 8 år. Dette utgjorde dog ingen stor andel av fortjenesten pr. bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. april 2016, klokken 13:56
Trådløs lading av mobiltelefoner har vel heller ikke akkurat tatt av. Og hvorfor skulle det det? Det tar maks 3 sekunder ekstra pr. dag å plugge i kabelen.
Personlig bruker jeg utelukkende trådløs lading på telefon. Ser at det er en del nettbrett/telefoner som ikke tar til seg lading mer pga skade på ladekontakt. Det er gjerne etter at barna har ladet (og spiller samtidig).
På bil vil jeg nok holde meg til kabel i overskuelig fremtid :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

cra

Sitat fra: kodalse på onsdag 20. april 2016, klokken 14:19
Ser at det er en del nettbrett/telefoner som ikke tar til seg lading mer pga skade på ladekontakt. Det er gjerne etter at barna har ladet (og spiller samtidig).

Ikke for å starte noen stor diskusjon rundt "epler og pærer" igjen, men dette skyldes at USB-tilkoblingen (som er standard på mye av slikt utstyr) er noe fordømt møl. Det er lov å håpe at USB3 blir bedre på dette, men så langt jeg har sett (kun på nett til nå) er det ikke grunn til å være veldig optimistisk. Apple sin lightning-plugg (og forsåvidt også den gamle 32-pin brede pluggen) tåler utrolig mye bruk. Ingen av Apple-enhetene vi har i huset har problemer med pluggen, selv etter mange års bruk av unger. Har en eske med flere andre typer enheter med ødelagt USB-plugg.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ladov

Trådløs lading er kun et spørsmål om at teknologien skal bli moden nok. Jeg synes det høres fantastisk ut og for eksempel gå ut av bilen, trykke på en knapp, også kjører bilen selv inn i garasjen og starter lading. :)

Den eneste faren må være at vi blir så godt vant at vi glemmer at bilen må ha strøm. :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 20. april 2016, klokken 15:12
Sitat fra: kodalse på onsdag 20. april 2016, klokken 14:19
Ser at det er en del nettbrett/telefoner som ikke tar til seg lading mer pga skade på ladekontakt. Det er gjerne etter at barna har ladet (og spiller samtidig).

Ikke for å starte noen stor diskusjon rundt "epler og pærer" igjen, men dette skyldes at USB-tilkoblingen (som er standard på mye av slikt utstyr) er noe fordømt møl. Det er lov å håpe at USB3 blir bedre på dette, men så langt jeg har sett (kun på nett til nå) er det ikke grunn til å være veldig optimistisk. Apple sin lightning-plugg (og forsåvidt også den gamle 32-pin brede pluggen) tåler utrolig mye bruk. Ingen av Apple-enhetene vi har i huset har problemer med pluggen, selv etter mange års bruk av unger. Har en eske med flere andre typer enheter med ødelagt USB-plugg.  >:(

Enig. Jeg bruker Apple-produkter selv og lightning-pluggen er en fryd å bruke. Jeg har også endel utstyr med mikro-USB, bl.a høyttaler og nettbrettet på jobben. Disse er noe skikkelig knot å plugge inn i forhold, siden pluggen er retningsbestemt og ganske lett å ødelegge i forhold til lightning.

Type 2 inntakene på elbilene kan etter min mening best sammenlignes med lightning. Solide, og kjappe å plugge inn. Null fikling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Type 2 er og retningsbestemt :) Ellers kommer vel USB gjengen med USB-c snart, da bør det vel hjelpe...


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Panduck

#118
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. april 2016, klokken 13:56
Trådløs lading av mobiltelefoner har vel heller ikke akkurat tatt av. Og hvorfor skulle det det? Det tar maks 3 sekunder ekstra pr. dag å plugge i kabelen.

Her er vi en samling folk som har valgt biler med fremtidsrettet teknologi fordi vi ser fordeler med den før andre. Så kommer vi med slike utspill? ;)

Trådløs lading kommer nok til å bli viktig. At det ikke har tatt av for mobiler er nok fordi folk ikke helt har fått øynene opp for det, og at mange fremdeles har telefoner som ikke støtter det, eller ikke er klar over at telefonen deres støtter det. Jeg måtte søke på alternative ladere til S6 for å finne ut at S6 faktisk støttet trådløs lading, jeg var ikke klar over det. Dette skjedde etter at kona sin xperia telefon bare noen mnd etter kjøp hadde fått ødelagt microUSBkontakten så den nektet å lade. Den har ikke trådløs lading, men alternativ "magnetisk guidet ladeport" som kan lades i små "docking". Da jeg begynte å få problem med ladeporten på min S6 måtte jeg se om noe liknende fantes, og da fant jeg ladeplate. Har nettopp kjøpt en, og jeg kommer til å kjøpe ett par til, så mye bedre var det enn de "3 sekundene" som plutselig ble mye lengre tid.

Relatert til elbil? Joda. Jeg har allerede opplevd kontaktproblemer. Både den ene og den andre kabelen har gitt meg problem med å koble til. Ladestolper slites, noen ladestolper blir løse etter at folk dytter pluggene inn hardt, gang på gang. Løse kabler er noe herk. Fastmonterte, ikke bra når man har forskjellige standarder. Effekttap, greit, men vi har godtatt absurde effekttap i lang tid med bensin. Dette blir ikke i nærheten.

De "3 sekundene" det tar å plugge i mobilen ble så strevsomt at jeg ofte endte opp med at mobilen var nær ved å gå tom for strøm. Med ladeplate er det en lek å lade. Jeg vil gjerne ha noe slikt for bilen min, jeg.

Apple & lighning. "don't get me started". Jeg ble etterhvert så lei av å måtte rense opp ladekontakten for at den skulle gidde å lade. "Denne kabelen er ikke standard" sa den da ofte om laderen som følgte med mobilen min. Nå har jeg en ubrukelig appletelefon som nekter å lade med denne fancy lightning kablen, og enkle googlesøk viser at jeg er langtifra den eneste. Dette er et veldig vanlig problem.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på onsdag 20. april 2016, klokken 22:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. april 2016, klokken 13:56
Trådløs lading av mobiltelefoner har vel heller ikke akkurat tatt av. Og hvorfor skulle det det? Det tar maks 3 sekunder ekstra pr. dag å plugge i kabelen.

Her er vi en samling folk som har valgt biler med fremtidsrettet teknologi fordi vi ser fordeler med den før andre. Så kommer vi med slike utspill? ;)

Jeg synes ikke trådløs lading er så veldig fremtidsrettet jeg da. Det har en rekke ulemper:

- Ekstra tap i ladeprosessen, så lading går tregere og du bruker mer strøm
- Må parkere samme sted hele tiden
- Snøbrøyting? Må evt. felles ned i bakken. Dyrt.
- Støtter ikke 3-fase lading

Særlig det siste blir vel en kjedelig begrensning i mesteparten av Europa etterhvert som de fleste produsentene installerer 3-fase ladere i bilene sine.

Ang. mobiltelefonlading så bruker jeg Apple-produkter. Har derfor ikke problemer med dårlige ladeplugger som lett går i stykker ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA