Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av elektrolux, torsdag 02. juni 2016, klokken 23:52

« forrige - neste »

THE

Godt sysselsettingstiltak i disse tider med økt arbeidsledighet er det også å bygge ut jernbane til hele Norge, samt å bygge dobbeltspor på resten av banenettet slik at det kan frigjøres kapasitet til godstransport. Pr i dag er det ikke ledig kapasitet på jernbanenettet i Norge til å øke andelen gods som fraktes med jernbane nevneverdig.

Elektrifisering av Nordlandsbanen, Raumabanen, Rørosbanen står vel også på listen før det er selvsagt at togene går på strøm.

Ellers er jeg ikke helt enig i at hydrogen nødvendigvis vil være mer egnet enn batteri for langtransport. Det vil kreve utrolig store hydrogentanker på lastebiler, og jeg er usikker på om tap i lastevolum er mer hensiktsmessig enn tap i nyttelast. Når det gjelder trekkvogn for semitrailer klarer jeg ikke å se at det er mulig å få plass til så store hydrogentanker som det vil være behov for. Antar at et fullastet vogntog har et forbruk på ca 6 l/10km, det tidoble av en personbil. Hvis vi skalaer opp behovet for Toyota Mirai så må et vogntog ha med seg 50kg hydrogen for å ha ei rekkevidde på 4-500 km. Mirai har tankvolum på til sammen 122 liter, så forutsatt 700 bar også på vogntog må det være en tankkapasitet på 1200-1300 liter. Hvor store disse tankene blir i yttermål har jeg ingen formening om, men tror det blir utfordrende å få plass til dem i ei standard trekkvogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trond.Strom

Fyllestasjonene klarer også bare 1-2kg/minutt? mulig det kan skalere opp?

En lastebil med 50-100 kg tank trenger da 25-100 minutter for å fylle opp. Ladetid argumentet forsvinner for store tanker. Ladetid på batterier er vel 1-2c så 30-60 minutter.

MEM76

Sitat fra: stefse på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:42
Lastebiler for langtransport kan jeg se nytten av det, da det vil bli uforholdsmessig store batteripakker for å kjøre helelektrisk.

Det er folk som vurderer trolly-linjer for dette bruket:

Ikke akkurat et nytt konsept:


Men en mere realistisk system: Tog lengst mulig, og lokal leveranse med mindre lastebiler. Dette systemet funker best dersom godsterminalene ligger sentralt plassert..... Et slik gods system krever lager lokalt og regionalt. Rett og slett tilbake til slik det var før.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Electrix

I København skjer det også endringer med transporten.
Sitat»I stedet for at der kommer fem biler med én kasse hver, så tager vi det hele med på én og samme tur«, siger Caspar Svensson, som startede Citylogistik for et par år siden, og i dag kører med tre elektriske varebiler i Københavns centrum.
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen_omstilling/ECE3152503/n-elbil-afloeser-stimer-af-varebiler-i-city/Jeg har tro på at slike endringer kan være bra, og det gjør det også effektivt og rent å benytte el-varebiler til lokal leveranse og tog/skip til langdistanse mellom distribusjonslagrene. Mener å huske at jeg også leste en artikkel et sted om at EU jobber med systemer for å bedre utnytte tognettverket med tanke på langdistansetransport.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Taffelman

Representantforslag fra fra stortingsrepresentantene Heikki Eidsvoll Holmås og Audun Lysbakken:

Sitat
15. Stortinget ber regjeringen legge frem en plan
innen utgangen av 2016 for utrulling av hydro-
genstasjoner som dekker hele landet, så raskt
som mulig og senest innen utgangen av 2018.

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/representantforslag/2015-2016/dok8-201516-063.pdf

Dette blir billig...
X75D
TM3 LR AWD

stefse

Sitat fra: THE på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:37


Ellers er jeg ikke helt enig i at hydrogen nødvendigvis vil være mer egnet enn batteri for langtransport. Det vil kreve utrolig store hydrogentanker på lastebiler, og jeg er usikker på om tap i lastevolum er mer hensiktsmessig enn tap i nyttelast. Når det gjelder trekkvogn for semitrailer klarer jeg ikke å se at det er mulig å få plass til så store hydrogentanker som det vil være behov for. Antar at et fullastet vogntog har et forbruk på ca 6 l/10km, det tidoble av en personbil. Hvis vi skalaer opp behovet for Toyota Mirai så må et vogntog ha med seg 50kg hydrogen for å ha ei rekkevidde på 4-500 km. Mirai har tankvolum på til sammen 122 liter, så forutsatt 700 bar også på vogntog må det være en tankkapasitet på 1200-1300 liter. Hvor store disse tankene blir i yttermål har jeg ingen formening om, men tror det blir utfordrende å få plass til dem i ei standard trekkvogn.
De vil nok få plass om man bygger trekkvogna til formålet. Mye plass frigjøres ved å fjerne dieselmotor og gearkasse. Trolig kan man heller ikke bruke fylleraten i l/s for en liten tank på en stor tank.

Å bygge tog er fint, men det kan man ikke langs kysten, der fisken produseres.

Ellers er vel de fleste her enig i at det brukes vel mye på dette forskningsprosjektet, til et formål der hydrogen ikke hører hjemme.  Gitt at man fjernet alle bilrelaterte subsidier og avgifter untatt på fossildrivstoff, hva ville folk da velge? Hydrogen, diesel, eller vannkraftstrøm fra veggen? Jeg er på sikt overbevist om at en bil som bruker sistnevnte kommer billigst ut i kjøp, bruk og vedlikehold.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Jorgensen

Sitat fra: HoeggenEL på tirsdag 05. april 2016, klokken 09:15
Sitat fra: eivhelle på mandag 04. april 2016, klokken 15:47
Sitat fra: HoeggenEL på mandag 04. april 2016, klokken 15:37
Hvor mange kWh (elektrisk) går med for å produsere nok hydrogen til å kjøre ei mil med dagens teknologi?
I følge en artikkel i TU som omhandler NEL, går det med rundt 50KWh pr. kg for elektrolyse pluss 15KWh for komprimering til 700 bar. Og tommelfinger regelen for hydrogenbiler er at du kan kjøre 10 mil pr. kg hydrogen.

Så du bruke da ca. 6.5KWh pr. kjørte mil.

Dette blir da selvsagt på sommerføre. Toyota har testet Mirai under norske vinterforhold og estimerer 400 km vinterstid. VG testet samme bil og fikk estimert 340-350 km. Dette er da basert på en tank kapasitet på 5 kg. I så fall får vi et forbruk på i overkant av 8 KWh pr. mil.

Så hydrogenbilen bruker ~4 ganger mer energi enn elbilen. Ikke akkurat energiøkonomisk og miljøvennlig.

Fant noen fine skjemaer som underbygger hvor lite energieffektivt det er å bruke Hydrogenbil vs Elbil.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

kodalse

Hydrogen bruker 3 - 4 ganger mer energi enn en ren batteri elbil, like mye som en diesel eller bensinbil med andre ord.
Den mest kostnadseffektive måten å produsere hydrogen er videre fra fossile kilder som gass :)

Baklengs inn i fremtiden, men "mannen i gata" tror tydeligvis det er fremtiden, for det har Toyota og Spetalen fortalt dem :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA