Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av elektrolux, torsdag 02. juni 2016, klokken 23:52

« forrige - neste »

elektrolux

Og så presterer de til og med å beskriver det som lavkost hydrogen:

http://www.dn.no/nyheter/energi/2016/04/01/1002/DiaGenic/ny-hydrogenstasjon-i-sandvika 

Når vi fra før vet prisen/km på å kjøre på hydrogen, og at sannsynligheten for at f.eks sameier og ferger, og tunneller noengang vil tillate en hydrogenbil i nærheten av seg er liten ville jeg ikke brukt mine penger på en slik bil i alle fall.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mazzbot

Forsinket aprilspøk ? Man får ganske mange ladestasjoner for 28 mill !!! Sier litt om hvor lite utbredt hydrogen vil bli .  Lykke til de som kjøper det ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Øyvind.h

Virker som Enova øser ganske mye penger inn i hydrogen for tiden? Noen spesiell årsak til dette?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Hansi

Hvor mange millioner har blitt brukt fra det offentlige på ladeinfrastruktur til elbiler vs hydrogenbiler? Hvor mye er planlagt brukt?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

Sitat fra: Hansi på mandag 04. april 2016, klokken 13:04
Hvor mange millioner har blitt brukt fra det offentlige på ladeinfrastruktur til elbiler vs hydrogenbiler? Hvor mye er planlagt brukt?

Fikk ikke fortum rundt 7-8 mill for å lage noen titalls hurtigladere som skal dekke E6? Omtrent samme støtte som en enkelt hydrogenstasjon?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

epsilone6

"Småkraftforeningas daglige leder Knut Olav Tveit er fornøyd. De jobber nemlig med å etablere hydrogenfyllestasjoner i tilknytning til småkraftverk."

"– De er interessante å bruke fordi du slipper rekkeviddeangsten, men enda viktigere er bygdeutviklingsperspektivet. Det er i utkanten småkraftverkene befinner seg, og der kan de produsere drivstoffet. Denne forretningsmuligheten har jeg ståltro på, sier Tveit."

Å herrefred, dette høres billig ut. Full prosess med elektrolyse, komprimering og rørledning som av uviss grunn skal legges i umiddelbar nærhet til småkraftverk siden vi tydeligvis ikke har noen god måte å overføre elektrisk kraft på..? Hvis dette blir noe som helst mer enn en våt drøm for de med en turbin i bekken sin, så vet jeg ikke hva jeg gjør.

kodalse

Klart, klarer man ikke å gjøre småkraftverk lønnsomme er selvsagt å satse noen titalls millioner (her kalkulerer vi enkelt inn 100% statlig støtte) løsningen.
Særdeles viktig for bygdeutviklingen å kunne tilby hydrogen til et par titalls hydrogenbiler i Oslo.
Er det bygdene Bærum og Asker det refereres til  ;D ? Hvor mange småskala kraftverk eksisterer det der  ;D ?

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

HoeggenEL

Hvor mange kWh (elektrisk) går med for å produsere nok hydrogen til å kjøre ei mil med dagens teknologi?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivhelle

#10
Sitat fra: HoeggenEL på mandag 04. april 2016, klokken 15:37
Hvor mange kWh (elektrisk) går med for å produsere nok hydrogen til å kjøre ei mil med dagens teknologi?
I følge en artikkel i TU som omhandler NEL, går det med rundt 50KWh pr. kg for elektrolyse pluss 15KWh for komprimering til 700 bar. Og tommelfinger regelen for hydrogenbiler er at du kan kjøre 10 mil pr. kg hydrogen.

Så du bruke da ca. 6.5KWh pr. kjørte mil.

Dette blir da selvsagt på sommerføre. Toyota har testet Mirai under norske vinterforhold og estimerer 400 km vinterstid. VG testet samme bil og fikk estimert 340-350 km. Dette er da basert på en tank kapasitet på 5 kg. I så fall får vi et forbruk på i overkant av 8 KWh pr. mil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. april 2016, klokken 11:38
Virker som Enova øser ganske mye penger inn i hydrogen for tiden? Noen spesiell årsak til dette?

Partiet Venstre.

http://live.tu.no/post/207475153

Enova selv mener - mente - at hydrogenbilteknologien er umoden, og ønsket å fokusere på å støtte elbiler.

Å kaste bort penger på Spetalens børspyramide er en av kostnadene som regjeringspartiene må betale for støtten fra støttepartiet venstre, med skattebetalernes penger.

Tilfeldigvis har Norsk hydrogenforum - inkludert elbilforeningens nåværende leder - drevet politisk påvirkning bl.a med smigrende priser til enkelte Venstre-politikere på Akershus-benken:

http://www.akershus.no/nyheter/?article_id=202261

Samme venstre-politiker kjører/kjørte selv hydrogenbil. Hvem betaler den, mon tro?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

HoeggenEL

Sitat fra: eivhelle på mandag 04. april 2016, klokken 15:47
Sitat fra: HoeggenEL på mandag 04. april 2016, klokken 15:37
Hvor mange kWh (elektrisk) går med for å produsere nok hydrogen til å kjøre ei mil med dagens teknologi?
I følge en artikkel i TU som omhandler NEL, går det med rundt 50KWh pr. kg for elektrolyse pluss 15KWh for komprimering til 700 bar. Og tommelfinger regelen for hydrogenbiler er at du kan kjøre 10 mil pr. kg hydrogen.

Så du bruke da ca. 6.5KWh pr. kjørte mil.

Dette blir da selvsagt på sommerføre. Toyota har testet Mirai under norske vinterforhold og estimerer 400 km vinterstid. VG testet samme bil og fikk estimert 340-350 km. Dette er da basert på en tank kapasitet på 5 kg. I så fall får vi et forbruk på i overkant av 8 KWh pr. mil.

Så hydrogenbilen bruker ~4 ganger mer energi enn elbilen. Ikke akkurat energiøkonomisk og miljøvennlig.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

stefse

Da får de i det minste gjøre dem tilgjengelig for tungtransport. Personbiler på hydrogen kommer til å bli en kuriositet. Ingen vil betale for det i usubsidiert form, når stikkontaken hjemme er "gratis" i forhold.

Lastebiler for langtransport kan jeg se nytten av det, da det vil bli uforholdsmessig store batteripakker for å kjøre helelektrisk.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Sitat fra: stefse på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:42
Lastebiler for langtransport kan jeg se nytten av

Ikke jeg. Måtte vært mye mer miljøvennlig å frakte til tog med kortrekkende elektriske lastebiler, gjerne autonome, og så samme i andre enden.

Togene går da på strøm selvfølgelig
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA