Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av HCO, torsdag 26. mai 2016, klokken 14:06

« forrige - neste »

BobbyBrown

Jeg synes det er litt rart at alle her bare snakker om ulike løsninger for hurtigst mulig lading for elbiler ( i flertall) til et borettslag, uten å i det hele tatt nevne nettselskapet. Så store effekter som det er snakk om her har nettselskap i svært mange tilfeller problemer med å levere, uten en betydelig oppgradering. Denne oppgraderingen vil borettslaget mest sannsynlig måtte betale. Mitt tips er å høre med nettselskapet hvor mye effekt det er mulig å ta ut på eksisterende nett, og ta problemstillingen med type lading deretter.

nofuelno

Sitat fra: HCO på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:04
Jeg har søkt en del, men trådene jeg finner handler lite om de tingene jeg lurer på, f.eks.:

1) Hvilke relevante biler må man ta høyde for, og hvordan bør kravspec-en for ladepunktene se ut?

Jeg håper å finne salgs-/registreringsstatistikk slik at man med en viss tyngde kan argumentere for at ladepunktene primært må støtte (for eksempel) Tesla S, Nissan Leaf, VW e-Golf, Kia Soul og Renault Zoe.

Selv er jeg iferd med å anskaffe Zoe, så for min egen del er det viktig å kunne dokumentere at (noen av) punktene må ha TN-strøm og Type2-kontakt.

2) Brukerbetaling: Finnes det rimelige løsninger for tilgangsstyring og betaling? Finnes det løsninger som gjør oss i stand til - på en enkel måte - å tilby et par av punktene til noen utenfra (hytteeiere) til en høyere sats?
Det østerrikske produsenten KEBA AG er langt fremme på slike løsninger nå.
Med den nye P30 serien med det universelle Type 2 uttak, vil det kunne lastbalanseres i forhold til en felles strømkurs på f.eks. 3 x 32A/400V ( krever trafo ) hvor enkelte av uttakene kan konfigureres til VIP-mode slik at disse vil få prioritert høy ladefart. Enkel tilgangskontroll med RFID-brikker. Som betalingsløsning er det enkleste ofte det beste. Dvs. en fast pris pr. mnd. + litt ekstra for VIP plasser.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

TB

Sitat fra: BobbyBrown på lørdag 02. april 2016, klokken 00:16
Jeg synes det er litt rart at alle her bare snakker om ulike løsninger for hurtigst mulig lading for elbiler ( i flertall) til et borettslag, uten å i det hele tatt nevne nettselskapet. Så store effekter som det er snakk om her har nettselskap i svært mange tilfeller problemer med å levere, uten en betydelig oppgradering. Denne oppgraderingen vil borettslaget mest sannsynlig måtte betale. Mitt tips er å høre med nettselskapet hvor mye effekt det er mulig å ta ut på eksisterende nett, og ta problemstillingen med type lading deretter.
Heilt klart må det bli undersøkt med nettselskap kva som kan bli levert om det er for lite. I ein del garasjeanlegg er det alt ein del kapasitet inn. Ved bruk av lastbalansering kan denne kapasitet bli utnytta - og oppgradering av hovedsikring bli utsatt. Når evnt oppgradering av tilførsel blir gjort kan lastbalansering bli justert - og fleire bli lagt til.

Lastbalansering vil og ha ein funksjon for å lage mindre toppar - som kan gi  mindre framtidig nettleige når AMS blir innført.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Har i snart 1 1/2 år hatt Zaptec som samarbeidspartner på hjemmesiden vår så ingen hemmelighold med det. Vil likevel påpeke at det jeg skriver her på forumet enten er som elbilentusiast eller som daglig leder for Elbilhjelpen.no og ikke som ansatt i Zaptec.

I denne tråden etterlyses oppdatert info om ladeløsning for et sameie. Siden Zaptec nå er på markedet med både Zapcharger Portable og Zapcharger Smart med levering fra 2 og 3 kvartal 2016 som også webshop: http://www.zapcharger.com/ indikerer, er det naturlig å tipse trådstarter om dette.

Forstår at dagens tilbydere skjelver litt i buksene, inkludert Elbilhjelpen.no, når Zaptec kommer for fullt. Med så gjennomtenkte produkter som nå er på gang vil dette kunne bli "disruptive" til glede for forbrukerne.

I Elbilhjelpen.no har vi alltid hatt tro på å holde kundens beste i fokus, og har flere ganger hørt at vi foreslår løsninger som ikke nødvendigvis betyr eget salg. I denne ånden er det naturlig for oss å informere om Zaptec sine produkter når vi mener disse bør vurderes før en bestemmer seg.

Slik utviklingen med ladbare kjøretøy er nå, bør en tenke på at alle parkeringsplasser etterhvert skal kunne tilbys lademulighet. Dette er ikke bare mulig, men enkelt å legge til rette for med Zaptec sine løsninger. Ingen andre systemer er f.eks bygget for å utnytte byggets kapasitet på like optimal måte noe som gjør at an gjerne slipper dyre oppgraderinger av byggets strømtilførsel. Ledig kapasitet fra avslåtte storforbrukere som kjeler, ventilasjon og varmekabler kan dirigeres til ladepunktene når disse forbrukerne er avslått, og 22 kW på hvert punt betyr at bilene raskt kan bli oppladet og dermed frigi kapasitet til resten av anlegget. Med innebygget måler på hver enkelt fase og fase og lastballansering kan ikke bare ladepunktene faseballanseres, men etterhvert også hele bygget. Kostnad for lading kan belastes rettferdig etter forbruk, og ikke tilfeldig, og siste bil til å koble seg til kan få 1 time prioritet slik at den raskt kan komme videre. Zapcharger Smart tar hensyn til strømnettet med bl.a egen "peak shaving" funksjon som forhindrer strøm pulser inn på nettet. Egen krets bare for dette. ;)

Av naturlige grunner kan jeg ikke gå ut med detaljer om Zaptec sin drift, men forsøker å bidra til å spre det gode budskap som uansett er fritt tilgjengelig.

Når det gjelder forslag om transformator på et IT anlegg er dette for å øke kapasiteten på hvert ladepunkt fra 7,4 kW til 22 kW. Det vil være noe helt annet enn å bruke en Zapcharger Portable som er begrenset til 3,6 kW i 16A versjon. Dette vil ikke bare gagne Zoe eiere, men også eiere av Tesla, MB, Volvo, Smart, og etterhvert BMW og helt sikkert alle merker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Jeg vet ikke om andre tilbydere blir skjelven i buksa av Zaptecs. Ser mer ut som et luftsslott.

Å overvåke strøminntaket for å fordele resten av kapasiteten til elbilladepunkter er "state of the art" i dag og ikke noe innovativt i seg selv.

Eksempelvis er det flere år siden noen lagde et system der strøm fra eget solanlegg ble prioritert til lading av bil: http://www.loxone.com/blog/enuk/intelligent-electric-car-charging-with-the-keba-kecontact-p20-wall-box/

Hva jeg og sikkert flere andre er opptatt av er hva som har skjedd med det nystartede og innovative selskapet Zaptec som har fått 4 mill skattepenger fra Transnova og 1,5 millioner fra Innovasjon Norge.

Hvor er den smarte trafoen som skulle revolusjonere verden?
http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

Etter flere år på overtid har det kun kommet ut noen få prototyper til enkelte Zoe eiere til en vanvittig syk pris på 18.000 kroner.

Sparte penger på kobber og jern i tillegg til sparte penger på strøm i form av bedre effektivitet ble jeg fortalt skulle utkonkurrere den tradisjonelle trafoen.

Har Zaptec brukt opp 4-6 millioner skattekroner for å utvikle en veggboks som har de samme funksjonaliteter som andre tilsvarende konkurrenter så er ikke dette bare moralsk forkastelig men også brudd på EØS avtalens bestemmelser om urettferdig statsstøtte.

Det er på tide at du og andre i Zaptec kommer på banen med svar på hvor denne superduper elektroniske trafoen egentlig står.

Er vi lurt??????

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ferry

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. april 2016, klokken 06:54
Vil likevel påpeke at det jeg skriver her på forumet enten er som elbilentusiast eller som daglig leder for Elbilhjelpen.no og ikke som ansatt i Zaptec.

Du er uansett den du er, hverken mer eller mindre. Du er både entusiast, leder og ansatt. Det er vanskelig å se på deg som 100% nøytral når det gjelder Zaptec.

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 10:11
Det er på tide at du og andre i Zaptec kommer på banen med svar på hvor denne superduper elektroniske trafoen egentlig står.

Er vi lurt??????
Dersom vi går til hjemmesiden finner vi:
ZapCharger SMART LIMITED:
Levering fra September. Altså ca. det samme som det sto for ca. 1 år siden, men da var det altså høsten 2015 som var ment, nå er det høsten 2016 en snakker om. Så har den også fått et nytt navn "LIMITED" som vel betyr noen begrensninger i forhold til listen av funksjoner. Trolig at den er ment som enkel installasjon i privat garasje og dermed kan likestilles med alle standard type 2 ladestasjoner i funksjon. Designen er jo finere enn de fleste, og kanskje slipper en å ha B jordfeilbryter i sikringsskapet.
Den som ikke er limited og egnet for borettslag er det foreløbig ingen termin for på hjemmesiden. Men et kontakskjema er på plass.

ZapCharger PORTABLE:
Har i motsetning til ZapCharger SMART LIMITED ingen "Bye now knapp" (med levering i september for "smart limited"). Heller ingen antydning om når den kan leveres et eller annet sted sto det 2016. Men et kontakt skjema er på plass

Den "superduper elektroniske trafoen" for fast installasjon og som løser alle problemer samtidig som den synger og danser er nok prioritert ned så mye at den foreløbig forbigås i stillhet på hjemmesiden. Støtten til utvikling av denne ble nok bruk før den ble ferdig.

Forøvrig er jo hjemmesiden betydlig oppgradert, nå går det jo å finne opptil flere tekniske data for både "Smart" og "Portable".

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 10:11
Er vi lurt??????
Tiden vil vise om en er lurt på noe annet enn leveringstid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Ting tar tid, som regel mye lenger tid en man tror.

Grundere er flinke på ideer men ikke selge, markedsføringsfolk er flinke på MF men kan ikke utvikle og ledere kan ingen ting  :)

Faren er vel at plutselig står det f.eks. Siemens på produktet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. april 2016, klokken 12:12
Faren er vel at plutselig står det f.eks. Siemens på produktet....
Hva er så farlig med det? Det ville nok bedre leveringssituasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Tror ikke vi skal være bekymret for at Siemens lager et lignende produkt. Til det er Zapcharger Smart og for så vidt Portable for "Smalt" produkt. Begge er spesial laget for Norske forhold med IT og TN nett om hverandre. Siemens ville neppe tenke på å lage noe for TN.

Ellers har nok Zaptec bevist at de kan mer enn å snakke. På relativt kort tid har klart å lage fungerende 1,2 kg 4 kW skilletrafoer som er så små at de passer inn i en litt stor EVSE. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. april 2016, klokken 19:44
Tror ikke vi skal være bekymret for at Siemens lager et lignende produkt. 
Nå var det vel ikke det "Ingeniøren" fryktet, men heller at produktet blir overtatt av f.eks ABB,GE,Siemens,Alstom e.l. ikke at noen gidder å lage et lignende produkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: Griffel på søndag 03. april 2016, klokken 20:25
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. april 2016, klokken 19:44
Tror ikke vi skal være bekymret for at Siemens lager et lignende produkt. 
Nå var det vel ikke det "Ingeniøren" fryktet, men heller at produktet blir overtatt av f.eks ABB,GE,Siemens,Alstom e.l. ikke at noen gidder å lage et lignende produkt.

Nettopp - at et godt produkt bli kjøpt opp fordi man ikke klarer å få det på markedet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Homecast

Det som er morsomt er at sist jeg fikk info så har Zaptec satt i B type jordfeilvern i sine bokser,
ikke DC rcm løsningen som ABL har hatt i mange år og KEBA er på vei inn med.

Altså er det ikke bare plugg n play med disse boksene uten videre.
(de var ikke klar over A forran B problematikken)

Korriger meg gjerne om det viser seg at jeg tar feil.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Korrigering som ønsket:

Zapcharger Smart har jordfeilvern type B med sensitivitet på 6 mA for DC og 30 mA for AC. Disse kan fint kobles inn etter at standard jordfeilvern type A.

Zaptec er selvfølgelig klar over A framfor B problematikken, som i dette tilfellet ikke er et problem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#29
Sitat fra: Homecast på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:31
Det som er morsomt er at sist jeg fikk info så har Zaptec satt i B type jordfeilvern i sine bokser,
ikke DC rcm løsningen som ABL har hatt i mange år og KEBA er på vei inn med.

Altså er det ikke bare plugg n play med disse boksene uten videre.
(de var ikke klar over A forran B problematikken)

Korriger meg gjerne om det viser seg at jeg tar feil.
Et B-vern er en kombinasjon av et A-vern og en DC-rcm løsning i samme kapsling.
B gjør alt et A-vern kan + at det også løser ut på glatt likestrøm.

ABL's løsning du viser til har vel en lavere utløsningsgrense for DC enn standard B-vern, noe som bør øke sikkerheten sammenlignet med et standard B-vern, men bare dersom det allerede finnes et A-vern i sikringsskapet.
Om ABL DC rcm løsning har A egenskapene i tillegg DC egenskapene vet jeg ikke noe om.
En universal løsning er derfor et B vern med lavere DC grense, da spiller det liten rolle hva som ligger oppstøms.

I eksisterende anlegg vil et B vern etter en A-jorfeilautomat ikke gjøre anlegget dårligere, det vil uansett representere en forbedring, men A vernet er på mange måter litt meningsløst.
Det er ikke B etter A som er problemet, men at en har behov for et B-vern og at A derfor ikke gjør jobben den skal.

For nyanlegg er det derfor opplagt prinsipielt feil å koble et B-vern etter en A jordfeilautomat. (En kobler jo normalt ikke jordfeilbrytere i serie).

Mer detaljer om hvorfor:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25311.msg433590.html#msg433590
+ innlegg etter. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA