Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av HCO, torsdag 26. mai 2016, klokken 14:06

« forrige - neste »

HCO

Jeg er med i et sameie som i praksis er et gammelt "oppstykket" høyfjellshotell. Det er nå bestemt at man skal etablere ladekontakter for elbil så snart som mulig. Antall og type/spec er foreløpig ikke bestemt.

Jeg ser at de fleste artiklene og diskusjonstrådene om dette, her på elbilforum.no og på elbil.no, er noen år gamle. Veilederen (pdf-format) er ikke datert, men denne ser også ut til å trenge litt oppfriskning.

Selv om jeg er "fersk" i elbil-sammenheng, forstår jeg at det har skjedd ting de siste par årene som påvirker de valgene man bør ta. Er det noen som har tips til andre tråder eller kilder der jeg kan finne nyttig info? Eller kan jeg kanskje bruke denne tråden for å spørre og grave...?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

RaBalder

Bruk søkefunksjonen.

Finnes mange nyere tråder om slik lading.

HCO

#2
Jeg har søkt en del, men trådene jeg finner handler lite om de tingene jeg lurer på, f.eks.:

1) Hvilke relevante biler må man ta høyde for, og hvordan bør kravspec-en for ladepunktene se ut?

Jeg håper å finne salgs-/registreringsstatistikk slik at man med en viss tyngde kan argumentere for at ladepunktene primært må støtte (for eksempel) Tesla S, Nissan Leaf, VW e-Golf, Kia Soul og Renault Zoe.

Selv er jeg iferd med å anskaffe Zoe, så for min egen del er det viktig å kunne dokumentere at (noen av) punktene må ha TN-strøm og Type2-kontakt.

2) Brukerbetaling: Finnes det rimelige løsninger for tilgangsstyring og betaling? Finnes det løsninger som gjør oss i stand til - på en enkel måte - å tilby et par av punktene til noen utenfra (hytteeiere) til en høyere sats?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

elektrolux

Det aller nyeste, rimeligste og komplette løsningen for slike anlegg er Zapcharger Smart

Les mer om det her: http://www.zapcharger.com/

Du trenger ikke tenke på biltype eller ladestyrke på den enkelte plassen, da systemet passer alle biler og gir inntill 22 kW på hvert eneste punkt.

Har dere IT nett anbefales å montere en transformator slik at også Zoe kan lade.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

#4
Fleire kjelder:
http://www.salto.no/ladelosninger/borettslag
http://elbil.olen.net/hammerfestgata-lading.php

Generelt er type 2 det beste - då treng du ikkje tenke på biltypar - alle bilar produsert etter 2010 kan lade frå type 2 kontakt. (Bileiger treng eigen kabel type 2 - type 2, eller type 2 - type 1 kabel.)

Fordel med lastbalansering er betre fordeling av kapasitet - dvs. om det er få biler kobla til lader det raskt. Er det mange lader det seinare, men ingen sikring vil gå. Når AMS blir innført vil det og vere ein fordel å halde forbruk så få toppar som mulig.

TN til Zoe er ikkje like kritisk så snart ZapCharger PORTABLE er klar. Varianten med type 2 kontakt er vel ikkje klar p.t.?
Alternativt går det fint å sette opp 230 IT til 400 V TN trafo for deler av punktene om behovet er der.

Dei andre biler skal lade greit frå IT.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Sitat fra: HCO på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:04
2) Brukerbetaling: Finnes det rimelige løsninger for tilgangsstyring og betaling? Finnes det løsninger som gjør oss i stand til - på en enkel måte - å tilby et par av punktene til noen utenfra (hytteeiere) til en høyere sats?

Igjen; Zapcharger Smart gir full mulighet for slike sprell. ;)

Ta gjerne kontakt med undertegnede for nærmere informasjon: rk@zaptec.com
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:51
TN til Zoe er ikkje like kritisk så snart ZapCharger PORTABLE er klar. Varianten med type 2 kontakt er vel ikkje klar p.t.?
Alternativt går det fint å sette opp 230 IT til 400 V TN trafo for deler av punktene om behovet er der.

Dei andre biler skal lade greit frå IT.

Om man først setter opp en trafo ville jeg definitivt satt opp en trafo som dekker hele anlegget. Da kan alle lade overalt, Teslaer kan lade med 3-fase, og man får bare ett nettsystem å forholde seg til.

En dobbelt så stor trafo pleier ikke å koste mer enn maks 50% mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: HCO på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:04
2) Brukerbetaling: Finnes det rimelige løsninger for tilgangsstyring og betaling? Finnes det løsninger som gjør oss i stand til - på en enkel måte - å tilby et par av punktene til noen utenfra (hytteeiere) til en høyere sats?
Se: http://www.tu.no/artikler/norsk-oppstart-lager-boks-som-lar-deg-selge-tilgang-til-ladestasjonen-din/277586

SitatMeshcrafts har utviklet en kontrollboks som kobles inn på strømforsyningen til ladepunktet. Brukeren må autentisere seg via en app på mobilen. Boksen vil så sette strøm på ladepunktet når alt er i orden.

Løsningen holder oversikt over antall kilowattimer som er brukt, men foreløpig er den ikke godkjent som strømmåler. Det gjør det likevel mulig for eieren av ladepunktet å holde oversikt over hvor lenge brukeren har vært tilkoblet, og kan fakturere på minuttbasis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sidan da her er snakk om AC lading så treng ein ikkje ta hensyn til kva modell ein har. Alle elbilar tek imot AC i forskjellige hastighetar. Einaste bilen som er litt sær er Renault Zoe som krev TN for å lade.

Alle dagens elbilar kan lade på ein Type2 kontakt. Denne gjev enten 1 fase 230v eller 3 fase 400v
Dei bilane me har i dag kan lada på følgande maximale effekter:
1 fase 16A 230V 3,6kw
1 fase 32A 230V 7,3 kw
3 fase 16A 400V 11 kw
3 fase 32A 400V 22 kw
3 fase 63A 400V 43 kw (Kun ein modell pr i dag)

Ved 1 faselading så brukar bilen L1 og N. Da er ein bil som ikkje kan lada på IT/TT nett og da er Renault Zoe. Den krever N leder for å lade. Dei andre bilane kan lade på IT/TT ved å bruka L1 og L2 men vil sterkt anbefala å bruka TN anlegg slek at alle kan lada.

For å oppnå full utnyttelse av ein ladestasjon så må den ha 22 kw 3 fase 400v. Da vil sei at dei som maks ladar med 1 fase 32A får utnytta denne maks. Når ein då legg ut alle 3 fasane så får ein utnytta Type2 kontakten maks. Da er og mulighet til å redusere til 16A men då får ein berre 3,6 kw på dei fleste bilane som kun ladar med 1 fase.

Minste amperstyrke ein kan lada med for å få med alle modeller er 13A på ein type2 kontakt som har 3 fase.

Eit alternativ kan være å legge opp til 16A 400v. Då kan alle lade og da vært mindre kapasitet som vært bunde opp og ikkje brukt hvis ein ikkje har dynamisk lastfordeling.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

HCO

Takk for gode svar og linker. Med hensyn til skilletrafo, er det noen som vet:

3) Hvor mye ekstra vil det koste med skilletrafo for en enkel 2-punkts installasjon? Jeg antar her at en 1-fase 32A 230V (7,3 kw) med lastbalansering mellom 2 stk type2 kan være aktuelt å starte med.

4) Er det noen gode grunner til å installere en skilletrafo i et gammelt bygg, utover at man kan lade Zoe? Brannsikkerhet f.eks?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Rav4_EV

Aller først en gratulasjon til Robort Kristensen aka Elektrolux som har ny jobb i Zaptec. Ryktene har svirret en stund og hans tidligere innlegg bærer preg av å ha økonomisk interesse i Zaptec.

Når man er ansatt i et slikt selskap bør man stå inne for påstandene som legges ut på forum.

SitatDet aller nyeste, rimeligste og komplette løsningen for slike anlegg er Zapcharger Smart

Kan jeg få dokumentasjon på dette?

Litt skummelt at ansatte i Zaptec anbefaler en transformator for hele anlegget når deres superduper bærbare Renault trafo er rett rundt hjørnet og Zaptec veggladeren er like suveren på IT nett.

Dere kanskje anbefaler en stor elektronisk trafo fra Zaptec til hele anlegget som grunnet mindre kobber og jern blir billigere og mer effektiv enn en tradisjonell trafo?

Kan du oppdatere oss litt på leveringstid på denne Zaptec Portable?
Har en Zoe selv.

Sorry for å være sarkastisk men Zaptec er milevis fra å levere noen av de produktene de selv har hypet opp over flere år.

Muligens kommer flere Zaptec portable ut på markedet i løpet av høsten men hvor er wallboxen med innebygd trafo. For ikke å nevne en 11 kW wallbox med trafo som kunne selge i bøtter og spann til Tesla og Zoe eiere.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RaBalder

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 01. april 2016, klokken 12:43
Aller først en gratulasjon til Robort Kristensen aka Elektrolux som har ny jobb i Zaptec. Ryktene har svirret en stund og hans tidligere innlegg bærer preg av å ha økonomisk interesse i Zaptec.
:

Har hatt mine mistanker når zaptec pushes i alle sammenhenger som det beste produktet.

Nå ser jeg jo at der er en sammenheng. Det er kjekt å vite for å kunne vurdere informasjon.


Sett fra en forbrukers ståsted, så er zaptec og deres produkter ikke på markedet enda.

  • De kan ikke kjøpes og tas ibruk idag så langt jeg vet
  • Man har en løs spekk, fremtidig leveringstidspunkt og muligens også pris.


Hvis man skal holde pusten i påvente av fremtidige produkter, så kan jeg garantere at det er mange av oss som vil svime av  :)


moderator 2

#12
Gratulerer med ny jobb.

Forum admin har oppdatert profilen til Electrolux, slik at vi alle kan forstå bakgrunnen for de innlegg som har blitt lagt inn.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Griffel

Sitat fra: HCO på fredag 01. april 2016, klokken 08:54
4) Er det noen gode grunner til å installere en skilletrafo i et gammelt bygg, utover at man kan lade Zoe? Brannsikkerhet f.eks?
Egentlig ingen andre enn at en kan tilby 3 faslading til TESLA/MB/ZOE.

Så om dette er behovet:
Sitat fra: HCO på fredag 01. april 2016, klokken 08:54
Jeg antar her at en 1-fase 32A 230V (7,3 kw) med lastbalansering mellom 2 stk type2 kan være aktuelt å starte med.
Er det like greit å starte uten skilletransf.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

#14
Lading av Zoe er omtalt.  Eg foreslo "Alternativt går det fint å sette opp 230 IT til 400 V TN trafo for deler av punktene om behovet er der."

Det vart påpekt at større trafo ikkje nødvendigvis var så kostbart - og med fordeler med at alle plassar var mulig å bruke for Zoe. Ekstra fordel med trefase lading for enkelte bilar som kan utnytte det.

Den / dei som skal betale må vurdere om fordelen er stor nok til at kostnad til trafo er akseptabel.
Zoe må ha trafo, for dei andre er det "kjekt å ha", men ikkje "må ha".
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA