Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av HCO, torsdag 26. mai 2016, klokken 14:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:19
Sitat fra: Homecast på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:31
Det som er morsomt er at sist jeg fikk info så har Zaptec satt i B type jordfeilvern i sine bokser,
ikke DC rcm løsningen som ABL har hatt i mange år og KEBA er på vei inn med.

Altså er det ikke bare plugg n play med disse boksene uten videre.
(de var ikke klar over A forran B problematikken)

Korriger meg gjerne om det viser seg at jeg tar feil.
Et B-vern er en kombinasjon av et A-vern og en DC-rcm løsning i samme kapsling.
B gjør alt et A-vern kan + at det også løser ut på glatt likestrøm.

ABL's løsning du viser til har vel en lavere utløsningsgrense for DC enn standard B-vern, noe som bør øke sikkerheten sammenlignet med et standard B-vern, men bare dersom det allerede finnes et A-vern i sikringsskapet.
Om ABL DC rcm løsning har A egenskapene i tillegg DC egenskapene vet jeg ikke noe om.
En universal løsning er derfor et B vern med lavere DC grense, da spiller det liten rolle hva som ligger oppstøms.

I eksisterende anlegg vil et B vern etter en A-jorfeilautomat ikke gjøre anlegget dårligere, det vil uansett representere en forbedring, men A vernet er på mange måter litt meningsløst.
Det er ikke B etter A som er problemet, men at en har behov for et B-vern og at A derfor ikke gjør jobben den skal.

For nyanlegg er det derfor opplagt prinsipielt feil å koble et B-vern etter en A jordfeilautomat. (En kobler jo normalt ikke jordfeilbrytere i serie).

Nja. Hvis du kun har B-vern i ladeboksen og ingenting i skapet blir det vel krav om å bruke dobbeltisolert kabel fra skal til ladeboks, siden kursen da ikke er beskyttet mot jordfeil før ladeboksen? Og dermed utgår mulighet for å bruke PFSP, noe som kan være litt dumt om man har tenkt å grave kabelen direkte ned?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#31
Både ja og nei. ( Virker som mange her forsøker desperat å finne noe å "ta" Zaptec på )

PFSP leveres i vanntett utgave som kan graves ned. Og dersom det er snakk om et TN nett, som det helst er med tanke på 3 fase lading trenger en ikke denne dobbeltisoleringen i det hele tatt. Dette er kun nødvendig på IT nett.

Ellers arbeider Zaptec tett opp mot DSB for løsninger som gir tryggest mulig lading av elbiler. Det kan i enkelte tilfeller bety at regler justeres for at løsninger skal kunne gjennomføres til fornuftig pris. Ingen er nemlig tjent med at folk unngår å tilrettelegge for trygg lading grunnet høy pris. Da er det bedre å lempe litt på ulogiske krav om disse står i veien for en løsning. Et eksempel er en mode 3 ladestasjon på en kurs der det også er tilkobling for et lys. Typisk i en enkel garasje der en da slipper å legge ut 2 separate kurser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pudderjagar

Ladestasjonar i TN nett har krav til jordfeilbryter i forbrukerkurser då desse vært rekna som ein stikkontakt eller er mobile. Ein må over 32A utendørs og 20A innendørs før ein kan utelate jordfeilautomat type A.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#33
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 06. april 2016, klokken 18:34
Ladestasjonar i TN nett har krav til jordfeilbryter i forbrukerkurser då desse vært rekna som ein stikkontakt eller er mobile. Ein må over 32A utendørs og 20A innendørs før ein kan utelate jordfeilautomat type A.
Jordfeilautomat type A skal ikke brukes på nye kurser beregnet på elbillading. Ladestasjonene (mode3=fast tilkoblet) fra Zaptec som diskuteres har jordfeilvern innbygget.

Nye 3fas mode2 (mode2=koblet via standard stikkontakt) ladekabler har logisk nok type B jordfeilvern. (på grunn av at en ikke kan være sikker på om stikkontakten har jordfeilvern eller type)

1 fas mode2 ladekabler skal ha minst type A jordfeilvern, siden disse ellers i europa går på TN nett, (for å passe med norsk NEK tankegang burde det her også være type B, men det ville være en norsk særbestemmelse).

For fastmontert utstyr (mode3) må det være selektivitet i vern, så når ladeboksene fra Zaptec (og noen andre) har B-vern (6-7mA DC og 30mA AC) må en, dersom det er nødvendig å ha noe i skapet, ha et B-vern med høyere verdier både for AC og DC (60mA? 100mA? tidforsinket? finnes det?).

Jeg tror nok det er helt nødvendig at Zaptec arbeider tett opp mot DSB slik elektrolux sier siden vi i Norge har minst 3 Nettsystemer, og få laget en montasjeinstruks som dekker ulike utgangspunkt, nytt og gammel, bus-løsningen, enkeltstasjon osv. og få denne verifisert av DSB/NEK.

En nok kan få mer enn tilfredstillende sikkerhet med et slik apparat selv med noe avvik fra generelle bestemmelser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Her må ein ha tunga rett i munnen når ein monterer. Da finnst 2 typar mode3 ladestasjonar: Dei som har innebyggd jordfeilvern med elektronikk slek som Zaptec og ein del andre. Den andre typen består av ein PWM generator og ein kontaktor for styring av kontakten. Den siste skal ha vern på kursen.

Så til definisjonen av ladestasjon. Er dette ein kontakt eller ein fast tilkobblet last. Eg vil tolka da som ein kontakt sidan kven som helst kan kobble seg til kontakten og kan lade med så mykje som PWM generatoren gjev lov til. Her heng nok normen litt etter utviklinga innan ladeboksar desverre.

Justerbare jordfeilværn finst da i massevis. Både som kan justerast på tid og utløyserstraum. På DC vern fryktar eg da er litt meir skrøpeleg. Men her er da ikkje krav til kabelen og dette vernet skal bare sikre bilen så trur ikkje da er noko problem berre ein får lov til å bruka da istadenfor B vern i skapet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

#35
Sitat fra: Griffel på torsdag 07. april 2016, klokken 15:42
For fastmontert utstyr (mode3) må det være selektivitet i vern, så når ladeboksene fra Zaptec (og noen andre) har B-vern (6-7mA DC og 30mA AC) må en, dersom det er nødvendig å ha noe i skapet, ha et B-vern med høyere verdier både for AC og DC (60mA? 100mA? tidforsinket? finnes det?).

Hvis man også må ha noe i skapet pga. anleggsbeskyttelse (f.eks om det er benyttet PR) så holder det med 100mA Type A så vidt jeg vet. Krav til 30mA gjelder vel kun forbrukerkurser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

100 mA jordfeilvern er ein grei måte å løyse problemet på.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Finnes 100mA type B er nok dette riktig vern i de tilfelle det det kreves en jordfeilbryter før kabelen til til en ladestasjon med innebygget vern. Skal en ha et Avern før et Bvern for nyanlegg vil nok det kreve noen utredninger.
En fastmontert ladestasjon er nok mer å betrakte som en fast last enn en stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA