Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt kommer dere med en tank strøm på vinterstid?

Startet av Eccles, torsdag 26. mai 2016, klokken 12:56

« forrige - neste »

zbk

Kladden lenger oppe i tråden er en vanlig ladekladd som bare fungerer fro Zoe om man har TN-nett.

http://www.zapcharger.com/portable-en

Zaptec-kabelen ser slik ut (og er heller ikke veldig nett). Vekten på denne er ca 4.4kg + kabeltyngden.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TantePose

OK, takk.
Alt er relativt, men litt nettere er den jo. Så får man vurdere hvor mange kilo noen tusen kroner er verdt :-)
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Måkemannen

Sitat fra: TantePose på torsdag 15. desember 2016, klokken 10:08
Hei dere.
Venter på en Z.E.40 etter jul. Hadde ikke tid til å vente på Ampera E :) Litt dumt skjønte jeg i går da jeg så prisen, men har man ikke tid til å vente så har man ikke tid.
En av de tingene som jeg stusset over og synes var veldig dumt, var at det ikke var mulig å lade med vanlig Schuko kontakt uten å kjøpe en ekstra ladeledning til ca 20 000 kr (!!!). Hjemme er det jo greit for der monteres jo denne ladeboksen som er inkludert, men på jobben finnes det bare vanlige kontakter. Men ser jo nå at det finnes overganger mellom CEE og Schuko. Betyr det at man kan bruke disse og lade på vanlige kontakter med den type 2 kontakten som følger med bilen? Går helt i surr jeg, men type 2 og CEE er det samme ikke sant?
Funker det?

Om jobben din har TN nett kan det funke greit med den "billige" ladekabelen som det er bilde av her i tråden. Men den fungerer BARE på TN nett, og den lader fryktelig sakte.

Men trenger du lade på jobben da? Du har tross alt et hav av rekkevidde sammenlignet med oss som kjører de gamle R210/R240 sliterne.

Type 2 er den kabelen du får med ladestasjonen din. Denne er løs, så den kan du ta med i bilen og bruke når du skal lade på alle de hurtigladestasjonene som har Type 2 uttak, og max leverer 22kW. Finner du en Type 2 stasjon av litt eldre type kan det være den kan levere 43kW, og da sitter kabelen fast i ladepunktet. Da trenger du ikke Type 2 kabelen (men ta den med for sikkerhets skyld om du skal på langtur).

TantePose

Hei.

Med Zaptec-kabelen kan man lade på IT nett. Det er jeg nå fått med meg. Kan man bruke den samme kabelen på TN nett med vanlig Schuco kontakt også eller må man da ha en annen kladd (som vist tidlig i tråden)?

Et annet spørsmål. Et sted i Drøbak står det 3 grønne Fortum ladestolper etter hverandre. På den ene står det 400V/22kw (denne har også et Zoe merke på seg). På de 2 andre står det 230V/7,4 kw (mener jeg). Kan jeg da antagelig lade på alle 3, eller kun den med 400V? Det er jo opplagt et TN nett der siden den ene stolpen er 400V. Skjønner dere ikke kan vite det helt sikkert, men hva er sannsynlig?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

jkirkebo

Sitat fra: TantePose på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:31
Hei.

Med Zaptec-kabelen kan man lade på IT nett. Det er jeg nå fått med meg. Kan man bruke den samme kabelen på TN nett med vanlig Schuco kontakt også eller må man da ha en annen kladd (som vist tidlig i tråden)?

Et annet spørsmål. Et sted i Drøbak står det 3 grønne Fortum ladestolper etter hverandre. På den ene står det 400V/22kw (denne har også et Zoe merke på seg). På de 2 andre står det 230V/7,4 kw (mener jeg). Kan jeg da antagelig lade på alle 3, eller kun den med 400V? Det er jo opplagt et TN nett der siden den ene stolpen er 400V. Skjønner dere ikke kan vite det helt sikkert, men hva er sannsynlig?

Sannsynligvis kan man lade på alle 3, men det kan også være slik at det er en trafo tilkoblet 22kW stolpen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Zaptec-kabelen fungerer like fint på TN-nett også.

Ang. stolpene så kan det godt være at 22kW-stolpen har en trafo tilkoblet og at 7.4kW-stolpene da er på IT-nett, men det er vanskelig å svare sikkert på. Siden bare en er Zoe-merket tipper jeg de andre står på et IT-nett, men det kan like godt være for å vise at Zoe kan utnytte denne fullt ut.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TantePose

OK, takk.

For ordens skyld.... det er vel ikke skadelig for bilen om man kobler seg til en ladestasjon med IT nett? Det eneste som skjer er at bilen ikke tar lading? Har jeg forstått det riktig?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

elektrolux

Rart ingen har svart på denne. Det er ikke farlig, men har sett at Zoe kan bli "sur" og nærmest låse seg for lading om en kobler til for mange ganger på rad på IT nett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aronesen

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. februar 2017, klokken 08:55
Rart ingen har svart på denne. Det er ikke farlig, men har sett at Zoe kan bli "sur" og nærmest låse seg for lading om en kobler til for mange ganger på rad på IT nett.

Det stemmer. Tror du får 2 forsøk før du må ta deg en kjøretur for å blidgjøre bilen.. ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

TantePose

Takk, kjekt å vite.
Har forsøkt å koble til IT nett en gang på en ladestasjon jeg ikke visste hva var og da skjønte jeg fort hva som var problemet. Prøvde ikke å koble til flere ganger, men kjekt å vite om dette med at bilen blir "sur" etter to forsøk. Enklere å ta seg en kjøretur enn å sende bilen på verksted  :)
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA