Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt kommer dere med en tank strøm på vinterstid?

Startet av Eccles, torsdag 26. mai 2016, klokken 12:56

« forrige - neste »

Eccles

Hei
Jeg godt nettopp fått meg Zoe, og er så langt strålende fornøyd. Fikk med en klumplader i påvente Zaptec. Hvordan er det å lade med disse? Kan man bare pugge de ukritisk i stikkontakten hos svigermor?

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jorn.nik

#2
Sitat fra: Eccles på torsdag 31. mars 2016, klokken 13:09
Hei
Jeg godt nettopp fått meg Zoe, og er så langt strålende fornøyd. Fikk med en klumplader i påvente Zaptec. Hvordan er det å lade med disse? Kan man bare pugge de ukritisk i stikkontakten hos svigermor?
Interessant at du fikk med en "klump" når du kjøpte bilen. Jeg har prøvekjørt, og syntes absolutt Zoe virket som et aktuelt alternativ for meg. Pga. lang jobbvei, er jeg avhengig av å kunne lade på jobb, spesielt om vinteren. Jeg spurte selger om alternativer til Zaptec pga. ventetiden på disse. Selger klarte hardnakket å hevde at det IKKE finnes alternativer, jeg har jo lest her bl.a. at det finnes relativt gode og rimelige alternativ. Men selger stod på sitt og var tydeligvis ikke interessert i å selge meg bil!!! Dette var på Motorforum i Drammen.
Andre med samme erfaring?

Hvor har du handlet din? @Eccles

ZOE

Jeg har lånt en vanlig lader til renault som jeg bruker på jobb hvor det er TN nett. Den lader veldig sakte, men den lader. Men hvis bilen står hele arbeidsdagen så er det nok ikke noe problem. Min bil lader jo også saktere enn de som selges nå..

sånn ser den ut

Griffel

#4
Sitat fra: ZOE på fredag 13. mai 2016, klokken 14:12
Jeg har lånt en vanlig laderladekabel til renault som jeg bruker på jobb hvor det er TN nett. Den lader veldig sakte, men den lader. Men hvis bilen står hele arbeidsdagen så er det nok ikke noe problem. Min bil lader jo også saktere enn de som selges nå..

sånn ser den ut
Med en slik (eller tilsvarende) ladekabel kan ZOE lades fra TN nett (230V fase til N). Dersom svigemor og jobb har TN nett kan denne brukes. Har svigemor og/eller jobb iT nett (230V fase-fase) må en inn med en skilletransformator.
For eksempel: Zaptec, Rav4_EV's mugge, eller Renault's gule bøtte.

Av disse er (blir) Zaptec den minste. I følge artikkel i TU er de i disse dager i ferd med å produsere første serie på 30-50 stk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ZOE

Nå har jeg jo faktisk fått zaptec, så nå står bilen å lader med denne i steden.. Sikkert fantastisk, selv om den høres ut som en hårføner

Måkemannen

Sitat fra: ZOE på fredag 13. mai 2016, klokken 14:12
Jeg har lånt en vanlig lader til renault som jeg bruker på jobb hvor det er TN nett. Den lader veldig sakte, men den lader. Men hvis bilen står hele arbeidsdagen så er det nok ikke noe problem. Min bil lader jo også saktere enn de som selges nå..

sånn ser den ut

Har fått en slik til hyttebruk (TN nett), og det lader som nevnt saktere enn fjellkjeder eroderer. Så, jeg lurer på om den kan gi ut mer enn 10 amp? Det som står her får meg til å lure:

Sitat
When connected to a reinforced Legrand Green'Up Access socket, this cable can be used to charge Renault ZOE at 14 amps, meaning that the car can be completely charged in about 10 hours. The Green'Up Access socket, which must be installed by an accredited professional, offers an alternative to the 3 kW Wallbox.

Hvordan "vet" kabelen at det er tilkoblet en kontakt som tåler 14 amp?

zbk

Litt usikker, men er det ikke en magnet i veggkontakten som "forteller" støpselet når den er koblet til en 16A-kurs? Kan såvidt jeg har skjønt lures til ved å ha med egen magnet som brukes ved oppstart av lading. Noen som kjenner fasiten?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

I Norge er det ikke lov å legge opp schuko for lading med mer enn 10A.

Sikres et Legrand schuko stikk med mer enn 10A kan ikke kursen betegnes som kurs for lading av Elbil.

Legrand stikket er spesialbygget for lading av elbil, og har en magnet som aktiviserer høyere ladestyrke på kladder som støtter dette. ( Typisk franske biler ) ZCP støtter ikke denne funksjonen.

Tanken er at en skal lade med 8A fra ukjente stikk, og automatisk få raskere (14A) lading fra Legrand stikk.

Har studert et slikt Legrand stikk, og var skuffet over oppbyggingen. Stikket er ikke så dypt og gir mindre støtte for fysisk last enn vanlige Schuko stikk. Riktignok kommer det med feste for kladden, men ikke alle bruker det. I tillegg er lokket omtrent umulig å åpne uten verktøy, og prisen på stikket er hinsides all fornuft.

En kan også justere ladestyrken på disse kladdene manuelt ved å feste en magnet på selve støpselet. Da må en huske å ta magneten av for redusert ladestyrke fra f.eks ukjente stikk. Litt kronglet, men rimeligere enn å kjøpe en kladd som justeres via trykk knapp eller risting. :D

ZCP som støtter raskere enn 10A lading kommer, men da med Cee støpsel.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Måkemannen

#9
Har planer om å få montert opp blått CEE uttak på veggen på hytta, men da bør jeg kanskje sette på tilsvarende på ladekladden? Garantien går vel da rett ut vinduet, og "magnettrikset" vil vel heller ikke fungere da. Bruker jeg en overgang CEE <> Schuko er det vel med en gang mer fare for varmgang om jeg bruker magnettrikset.

What to do?

elektrolux

Bruk overgang.  ;)

Ingen fare for varmgang da original ladekladd i tillegg til magnetjustering av ladestyrke, har innebygget temp sensor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:24
Bruk overgang.  ;)

Ingen fare for varmgang da original ladekladd i tillegg til magnetjustering av ladestyrke, har innebygget temp sensor.

Flott! Takk for svar.

Ehum.. ZCP?

TantePose

Hei dere.
Venter på en Z.E.40 etter jul. Hadde ikke tid til å vente på Ampera E :) Litt dumt skjønte jeg i går da jeg så prisen, men har man ikke tid til å vente så har man ikke tid.
En av de tingene som jeg stusset over og synes var veldig dumt, var at det ikke var mulig å lade med vanlig Schuko kontakt uten å kjøpe en ekstra ladeledning til ca 20 000 kr (!!!). Hjemme er det jo greit for der monteres jo denne ladeboksen som er inkludert, men på jobben finnes det bare vanlige kontakter. Men ser jo nå at det finnes overganger mellom CEE og Schuko. Betyr det at man kan bruke disse og lade på vanlige kontakter med den type 2 kontakten som følger med bilen? Går helt i surr jeg, men type 2 og CEE er det samme ikke sant?
Funker det?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

zbk

#13
Sitat fra: TantePose på torsdag 15. desember 2016, klokken 10:08
Hei dere.
Venter på en Z.E.40 etter jul. Hadde ikke tid til å vente på Ampera E :) Litt dumt skjønte jeg i går da jeg så prisen, men har man ikke tid til å vente så har man ikke tid.
En av de tingene som jeg stusset over og synes var veldig dumt, var at det ikke var mulig å lade med vanlig Schuko kontakt uten å kjøpe en ekstra ladeledning til ca 20 000 kr (!!!). Hjemme er det jo greit for der monteres jo denne ladeboksen som er inkludert, men på jobben finnes det bare vanlige kontakter. Men ser jo nå at det finnes overganger mellom CEE og Schuko. Betyr det at man kan bruke disse og lade på vanlige kontakter med den type 2 kontakten som følger med bilen? Går helt i surr jeg, men type 2 og CEE er det samme ikke sant?
Funker det?

CEE er det samme som en vanlig stikkkontakt, bare at pluggen er CEE og ikke schuko. For å bruke type2-kabelen trenger man elektronikk mellom stikkkontakten og bilen, som styrer strømstyrke etc.

Problemet til Zoe er at den bare liker strømnett som er såkalt TN-nett. Er det IT/TT-nett på stedet nekter Zoe å lade uten at man har en skilletransformator som omformer IT-nettet til et TN-nett på bilsiden (google vil kunne gi utdypende info).

Zapteck-kabelen inneholder en hitec-versjon av denne transformatoren. Det er også mulig å få andre varianter som gjør samme jobben, feks denne: http://www.ladefabrikken.no/10A_portabel_ladeboks_ZOE/p3060772_15562439.aspx. Merk at denne veier en del (13kg).

Vet du om du har IT- eller TN-nett hjemme? Hvis du har TN-nett trenger du ikke transformator og da er det en bedre deal å få Zaptec-kabelen med bilen og heller kjøpe ladestasjonen til garasjen på egen hånd.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TantePose

Takk for svar.
Ja det var kladden sin :-) Den noe nettere kabelen det er bilde av litt lenger opp i tråden, er det den Renault selger til 20 000?
Regner det som ganske sikkert at vi ikke har TN nett.
Nå går jo bilen såpass langt at det ikke bør være noen krise om man ikke får ladet med vanlig kontakt ved normal daglig bruk. Får da se an behovet og evt investere i en eller annen kladd etter hvert. 
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA