Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste Tesla modell s

Startet av kodalse, søndag 22. mai 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Kavorka på onsdag 30. mars 2016, klokken 12:00
Esso vs Moss Kommune kan brukes på eksempel på at bensinstasjoner må tvinges, men det illustrerer også hvorfor tvang er problematisk: Grunnen til at Moss kommune ønsker ladestasjon her er at de har nærhet til 400V nettstasjon med kapasitet, og kundegrunnlag. Andre bensinstasjoner har gjerne ingen av delene, og et pålegg om å tilby hurtiglading gir en urimelig kostnad.

... og ledig plass, og sentralt plassert i ett kryss der to innfartsveier inn til byen møter hovedveien gjennom byen - til bla. fergekaia. Det er altså flere helt opplagte grunner til at dette var ett fornuftig sted å etablere en ladestasjon.

Men ja, du kommer nå inn på det jeg nevnte tidligere her i tråden - at det kan være gode grunner til å sette flere kriterier sammen med dette kravet, og tilgang på tilstrekkelig kapasitet på en nærliggende transformator kan være ett slikt kriterie. ... men da er vi tilbake til detaljregulering igjen ;)

Når det gjelder "gir en urimelig kostnad" - når de ikke vil ta i mot en gratis oppsatt kunde-trekker, så ser jeg ikke helt at det blir så urimelig. Ellers var jeg også inne på støtteordningene tidligere i tråden.


Sitat fra: Kavorka på onsdag 30. mars 2016, klokken 12:00
Det burde være mulig å komme til enighet med Esso hvis de har en god dialog. Min erfaring er at det offentlige ikke alltid er i en dialog-modus. Å gå ut i media og si at Esso motarbeider elbiler i hele landet fordi de ikke stiller egen eiendom til disposisjon, for at det skal bli billigst mulig løsning for kommune, er ikke et godt utgangspunkt for å komme til en løsning.

Det burde ja, men som det fremkom av artikkelen hadde de altså prøvd i over ett år uten å lykkes. Hvordan denne dialogen har foregått før den kom frem i media vet ingen av oss, så vi må bare formode at kommunen har gjort ett hederlig forsøk på dette. At talsmannen fra Esso måtte fossro og bruke ikke helt korrekte unnskyldninger for hvorfor dette ikke lot seg gjøre tyder på at dialogen fra Esso sin side ikke var like god. Det samme kan sies om at ingen Esso-eid stasjon den gang hadde fått installert ladestasjoner på tross av at de innrømmet flere forespørsler om dette fra andre steder. Om dette har endret seg siden den gang vet jeg ingen ting om. Slik jeg tolker det gikk kommunen først ut med dette i media da de hadde innsett at Esso ikke ville samarbeide og at planene derfor ble lagt på is.

Kommunen har i etterkant det jeg har sett etablert en rekke sakte-ladere (eller er det semi-hurtig?) på noen parkeringsplasser i sentrum, slik jeg forstår det *istedet* for hurtiglading. Mulig dette var planlagt i tillegg?  (Er en stund siden jeg var der sist, så om noen her er mer oppdatert om situasjonen så er oppdateringer velkomne).

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

#31
Kommentaren om urimelig kostnad var ikke ift Esso Moss, men var rettet mot et generelt pålegg om å tilby hurtiglading.

Det tar tid å omstille tankegangen hos folk, og enda lenger tid tar det i et selskap. Holdningsendring gjøres raskest med forbud/påbud, slik jeg husker pensum for hobbypsykologfaget. Å overbevise med gode argumenter og eksempler tar betydelig lenger tid. Likevel er ikke forbud alltid veien å gå, fordi man må vurdere implementering og konsekvenser. Hadde man sluppet en slik vurdering kunne man forby salg av fossilbiler idag.  ;)

I dette tilfellet er det så mange faktorer som må tas hensyn til at det vil være vanskelig å håndheve på påbud på en fornuftig og praktisk måte, slik jeg ser det. Dette har ikke stoppet gjennomføring av dårlige forslag før, så kanskje det blir realisert :P

Mazzbot

Noen 100m unna esso i Moss er det mange hurtigladere i storgata .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

zyp

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. mars 2016, klokken 12:47
Kommunen har i etterkant det jeg har sett etablert en rekke sakte-ladere (eller er det semi-hurtig?) på noen parkeringsplasser i sentrum, slik jeg forstår det *istedet* for hurtiglading. Mulig dette var planlagt i tillegg?  (Er en stund siden jeg var der sist, så om noen her er mer oppdatert om situasjonen så er oppdateringer velkomne).
Jeg var innom og ladet i Moss i påsken og kunne telle to hurtigladere og tolv AC-uttak på Ladetorget til Fortum.

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 30. mars 2016, klokken 14:02
Noen 100m unna esso i Moss er det mange hurtigladere i storgata .

Er dette altså hurtigladere?  Mente det var semihurtig/treg lading med Type2?  Men skal innrømme at jeg ikke har sett veldig nøye på dem. Eller er dette relativt nytt siden sist jeg var innom der?

Update:
Sitat fra: zyp på onsdag 30. mars 2016, klokken 15:36
Jeg var innom og ladet i Moss i påsken og kunne telle to hurtigladere og tolv AC-uttak på Ladetorget til Fortum.

Aha, så da har det kommet også hurtigladere der. Da er jeg oppdatert. Takk.  :)




Sitat fra: Kavorka på onsdag 30. mars 2016, klokken 13:38
Kommentaren om urimelig kostnad var ikke ift Esso Moss, men var rettet mot et generelt pålegg om å tilby hurtiglading.

Joda, forsto det. Men dette er jo tydeligvis ikke ett problem begrenset til Moss. Og som jeg har vært inne på før her i tråden, selv om det blir tilbudt hurtiglading på stasjonsområdet så behøver jo ikke dette være satt opp/bli driftet av stasjonen selv - eller selskapet bak. Er rimelig sikker på at ett slikt påbud lett kan etterleves ved å tilby en plass til en eksisterende ladetilbyder som f.eks. Futurum. Og jeg har også vært inne på - bl.a i svaret jeg ga deg rett over her - så finnes det - og bør evnt. også være en del av påbudet - støtteordninger for for dette.


Sitat fra: Kavorka på onsdag 30. mars 2016, klokken 13:38
Det tar tid å omstille tankegangen hos folk, og enda lenger tid tar det i et selskap. Holdningsendring gjøres raskest med forbud/påbud, slik jeg husker pensum for hobbypsykologfaget. Å overbevise med gode argumenter og eksempler tar betydelig lenger tid. Likevel er ikke forbud alltid veien å gå, fordi man må vurdere implementering og konsekvenser. Hadde man sluppet en slik vurdering kunne man forby salg av fossilbiler idag.  ;)

I dette tilfellet er det så mange faktorer som må tas hensyn til at det vil være vanskelig å håndheve på påbud på en fornuftig og praktisk måte, slik jeg ser det. Dette har ikke stoppet gjennomføring av dårlige forslag før, så kanskje det blir realisert :P

Helt sant alt det du skriver her. Men så må man også ta hensyn til at tilgang på (hurtig)lading er og blir en viktig del av infrastrukturen som er helt nødvendig for at man skal klare å elektrifisere bilparken. Og det er jo ett vedtatt politisk mål, og en del av andre vedtatte politiske mål, og etter i alle fall min mening helt nødvendig. Jo før jo heller.

Ser man at dette blir vanskelig å få til innen rimelig tid basert på frivillighet, så bør man vurdere sterke tiltak. Og det er jo det dette er - ett forslag om å vurdere sterkere tiltak. Noen ganger er det nok med slike forslag til å få endret enkelte gjenstridige holdinger, da man ser at man ofte slipper billigere/enklere unna ved å gå med på frivillige ordninger før slike tvangstiltak blir vedtatt. I dette tilfellet kan det f.eks. være at man slipper unna med å la andre installere ladestasjoner på ett lite utvalg av stasjonene istedet for å selv måtte installere det overalt. Så kan være greit å lufte offentlig ett slikt "riset bak speilet" slik at enkelte selskaper vurderer seriøst hva de kan og bør gjøre, og ikke bare handler ut i fra instinkt og gamle fordommer.

Men ja, er enig i at det kan være vanskelig å se alle følgene av ett slikt vedtak, og det kan også slå tilbake. Så håper fortsatt at stasjonene snart innser sin besøkelsestid og gjør det de bør gjøre så forslaget kan renne ut i sanden. Men skjer det ingen ting, og ENOVA's planer for hurtigladeutbygging - ca. hver 5 mil langs hovedtraseene - ikke lar seg gjennomføre på noen god måte pga motstand fra tomteeiere på egnede plasser (og bensinstasjonene ER stort sett de best egnede), så har man egentlig ikke noe valg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:46
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:30
En trenger ikke ta høyde for at 10 stk 22 kW ladepunkter skal kunne kjøres på maks last samtidig. En kan legge inn maks last ut fra tilgjengelig ( Eksisterende ) kapasitet / maks kapasitet før straffe avgifter.

All ekstra effektforbruk på en bensinstasjon vil selvsagt utløse ekstra effektavgift. Det er ikke snakk om "straffeavgifter", på næringstariff betaler du effektavgift for alt. Størrelse på inntak har ingen betydning.

Selvfølgelig kan man strupe ned makseffekten og eventuelt lastfordele om man ønsker det. Det betyr dog tregere lading på dager med mye "trøkk". På f.eks SC Solli kan man trygt påregne at det til tider brukes oppunder makseffekt på anlegget (5*160kW) når alle båser er opptatt samtidig.

Dette er virkelig ikke bra. Hvis man som næringsdrivende bensinstasjon blir pålagt effektavgift i hue og ræven pga elbiler som kommer og lader, så har politikere og byråkrater scoret selvmål så det holder.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kavorka

Da har Moss funnet en bra løsning på tross av at Essostasjonen har spilt kostbar. Det er en god grunn for Esso mfl å vurdere tilbud om ladestasjon på sitt område seriøst ved neste korsvei. Her har de gått glipp av en økt omsetning...

Jeg er fremdeles ikke overbevist om at myndigheter kan styre påbud og støtteordninger på en slik måte at det gagner elbilenes sak i det lange løp.


Amoss

Sitat fra: Kavorka på onsdag 30. mars 2016, klokken 23:08
Jeg er fremdeles ikke overbevist om at myndigheter kan styre påbud og støtteordninger på en slik måte at det gagner elbilenes sak i det lange løp.

Og jeg har liten tro på at det kan gagne elbilsaken om de ikke har styring overhode ;)  De må ta noen tak, og ikke alle tiltak kommer til å være like populære hos alle. Men klart, vi er jo begge enige om at det aller beste hadde vært om de slipper å gå til slike tiltak som foreslått her, fordi stasjonene tilpasser seg virkeligheten på eget initiativ. Men skjer ikke det, og man ikke finner alternative løsninger som er gode nok, så ser jeg ingen vei utenom pålegg. Men da helst med kritiserer og ikke "alle under en kam", men da minner det jo igjen om detaljregulering.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Tja, jeg tenker at kommunen har et stykk verktøy i kassen sin allerede. Og det er det gode gamle ekspropriasjonen for å ta i bruk et areal til et offentlig formål. Det er tregt, og man er nødt til å kompensere for verditap på eiendom.

Men jeg tror også at det vil være gevinst for bensinstasjon og elbileiere at lading tilbys på bensinstasjon. Så er det forskjellige måter å oppnå det på, enten tvang på detaljnivå, eller tilrettelegging av infrastruktur og tilpasning av rammebetingelser for de som ønsker å omstille seg.

Det er imidlertid uventet at et slikt formulert forslag skal komme fra Høyre.

Amoss

Sitat fra: Kavorka på torsdag 31. mars 2016, klokken 11:55
Så er det forskjellige måter å oppnå det på, enten tvang ...
... eller med tvang. Ekspropriasjon er fortsatt ett tvangsmiddel, men dyrere enn å kreve at bensinstasjonene skal ha utstyret på sin tomt, og så heller betale (opp til) hele gildet i form av støtteordningene nevnt tidligere i tråden. Med andre ord vil den løsningen egentlig være offentlig sløsing i forhold til forslaget fra Høyre. Ja, gitt at støtteordningene ikke dekker hele kalaset kan man risikere at de som tjener penger på dette også må bidra med litt av utgiftene.


Sitat fra: Kavorka på torsdag 31. mars 2016, klokken 11:55
Det er imidlertid uventet at et slikt formulert forslag skal komme fra Høyre.

Men det alternativet du skisserer så synes jeg tvert i mot at det virker helt på sin plass - nettopp fra Høyre. :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA