Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste Tesla modell s

Startet av kodalse, søndag 22. mai 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:30
En trenger ikke ta høyde for at 10 stk 22 kW ladepunkter skal kunne kjøres på maks last samtidig. En kan legge inn maks last ut fra tilgjengelig ( Eksisterende ) kapasitet / maks kapasitet før straffe avgifter.

All ekstra effektforbruk på en bensinstasjon vil selvsagt utløse ekstra effektavgift. Det er ikke snakk om "straffeavgifter", på næringstariff betaler du effektavgift for alt. Størrelse på inntak har ingen betydning.

Selvfølgelig kan man strupe ned makseffekten og eventuelt lastfordele om man ønsker det. Det betyr dog tregere lading på dager med mye "trøkk". På f.eks SC Solli kan man trygt påregne at det til tider brukes oppunder makseffekt på anlegget (5*160kW) når alle båser er opptatt samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ganton

Man kan jo begynne med å ihvertfall sette opp info-skilt om hurtigladere (på de få stedene som faktisk finnes) langs hovedveiene på linje med skiltene der det er avbildet bensinpumpe. Finnes ikke slike skilt eller er det bare latskap fra vegmyndighetene? I begge tilfeller diskriminerende ift til energitype.

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ThomasEL

Sitat fra: ganton på tirsdag 29. mars 2016, klokken 15:21
Man kan jo begynne med å ihvertfall sette opp info-skilt om hurtigladere (på de få stedene som faktisk finnes) langs hovedveiene på linje med skiltene der det er avbildet bensinpumpe. Finnes ikke slike skilt eller er det bare latskap fra vegmyndighetene? I begge tilfeller diskriminerende ift til energitype.

Dette er et viktig poeng! Jeg har selv b.l.a. tidligere etterlyst at Elbilforeningen må legge trykk på dette.

Jo, det finnes! YX langs E18 i Lillesand har den beste hurtigladeskiltingen jeg har sett (langs motorveien) Hvorvidt det er godkjent et standardskilt, vet jeg ikke...

Vi "entusiaster" har full kontroll på hvor laderne er, så dette er ikke i første rekke for vår del. Men folk flest vet jo knapt om at det finnes hurtigladere langs veiene vår...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kavorka

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:33
Nå har ikke jeg lest hele forslaget, men innbefatter forslaget at stasjonene pålegges dette istedet for å få støtte? Det finnes i dag støtteordninger for å etablere offentlige ladestasjoner, og vil formode at ett slikt påbud i det minste forutsetter at eksisterende støtteordninger kan brukes, evnt. følges opp av nye støtteordninger.

... uansett påbud eller ei, støtteordninger eller ei, så tror jeg at man innen oversiktlig fremtid vil se en situasjon der stasjonene vil måtte velge mellom å etabler ladestasjoner eller legge ned...
Regner med de kan søke om støtte for å bygge ut. Uten at jeg kjenner til hvordan denne støtten administreres ser jeg for meg at det utløser krav om hvilke ladetyper man må tilby også, slik at totalinvesteringen blir betraktelig større. For noen bensinstasjoner kan dette lønne seg, mens andre må vente i en mannsalder før det går i pluss. Det blir en kost/nytte-vurdering hver enkelt bensinstasjon må få lov til å gjøre selv.

Det er mer hensiktsmessig at man bygger ladestasjoner opp fra grunnen av, strategisk plasser ift strømtilgang og kjøremønster. Så kan man heller utnytte eksisterende kapasitet hos bensinstasjoner til semihurtig løsning, gjerne med lastdeling.

Jeg tror det er for tidlig å melde bensinstasjonenes død ettersom bilparken er i vekst. En økning i registrerte biler på 60 000 biler fra 2013 til 2014 er sammenliknbart med summen av alle elbiler som ruller på veiene. De har ikke kniven på strupen ennå, og sånn kommer det til å være ganske lenge.

Amoss

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 29. mars 2016, klokken 16:53
... ser jeg for meg at det utløser krav om hvilke ladetyper man må tilby også, ...

Det ser jeg for meg at vil ligge i selve kravet. Ved evnt. forskjeller mellom hva som kreves for å få lov til å fortsette å drive en bensinstasjon og hva det tilbys støtte for regner jeg med at disse kravene blir tilpasset hverandre. En annen sak er at kravet ikke nødvendigvis (Nb: har fortsatt ikke lest hele forslaget slik det fremligger, kun media-presentasjonen linket til her) krever at stasjonen selv skal bygge og drifte disse, det kan sikkert være en åpning for at de kan sette dette bort til en egen lade-leverandører som f.eks. Futurum.


Sitat fra: Kavorka på tirsdag 29. mars 2016, klokken 16:53
Det er mer hensiktsmessig at man bygger ladestasjoner opp fra grunnen av, strategisk plasser ift strømtilgang og kjøremønster. Så kan man heller utnytte eksisterende kapasitet hos bensinstasjoner til semihurtig løsning, gjerne med lastdeling.

De fleste bensinstasjoner tilbyr i tillegg til drivstoff også andre ting som er relevante for reisende utenfor rekkevidde av hjemmeladeren - som toaletter og (nød-)mat/drikke. Ofte også mye mer enn det. En som lader vil ofte bruke lengre tid på energistasjonen enn en som fyller fossiler, og vil nok ha ett desto større behov for disse tilleggstjenestene og vil da lett kunne legge igjen desto mer penger på stasjonen enn dagens kunder.

Og nettopp det har vært mitt argument når jeg tidligere har tatt til ordet for nettopp dette som blir foreslått her: Omdøpe bensinstasjoner til energistasjoner og tilby alle relevante energiformer for (personlige)transportmidler. Rett nok ikke gjennom pålegg, men at bensinstasjonene burde kjenne sin besøkelsestid og gjøre dette jo før jo heller av eget initiativ. Statoil Retail ser ut til å ha skjønt dette og er alt igang.


Sitat fra: Kavorka på tirsdag 29. mars 2016, klokken 16:53
Jeg tror det er for tidlig å melde bensinstasjonenes død ettersom bilparken er i vekst.

Innen overskuelig fremtid vil tilnærmet 100% av nye biler som selges måtte være nullutslippbiler - dersom vi skal nå målene Norge og EU har satt for 2030. Man behøver ikke være spåmann for å innse at innen få år etter dette vil de aller fleste bensinstasjoner ha mistet livets rett - dersom de ikke også tilbyr energi til disse nullutslippsbilene. Kan sikkert ha en debatt om dette bør være hydrogen eller lading - evnt. noe helt annet. Men omdøping til energistasjoner står fortsatt ved lag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

#20
Jeg er ikke uenig med at enkelte bensinstasjoner gjerne kan utvides med lademuligheter.  Noen er strategisk plassert ift annen infrastruktur.

Jeg er uenig i virkemiddelet, dersom alle skal pålegges dette. Hvis dette bare skal gjelde noen bensinstasjoner, hvordan skal en sette kriterier? Med de rette insentivet vil dette løse seg selv. Politikere bør tilrettelegge ved å endre rammebetingelser (fx bedre kapasitet på strømnettet slik at vi slipper effektavgift), ikke ved å detaljstyre markedet.

Det er flott at eu mfl har et klimamål. Med de ekstremt gunstige insentivordningene vi har er det likevel vanligst å velge fossilbil. Samtidig som teknologi utvikles er det planlagt å trappe ned på virkemidlene. Jeg er ikke så positiv med tanke på at andel elbiler kommer til å øke til 100% innen 2030. Men ... :)

Amoss

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 29. mars 2016, klokken 22:39
Jeg er uenig i virkemiddelet, dersom alle skal pålegges dette.

Jeg er heller ikke noen tilhenger av unødig tvang, og ser helst at dette skjer på frivillig basis. Men når man ser at enkelte bensinstasjonkjeder aktivt motarbeider/nekter kommunene å etablere ladestasjoner på/ved deres stasjoner så blir det rimelig klart at her nytter det ikke med bare gulerøtter.

http://www.moss-avis.no/nyheter/nyheter/esso-sier-nei-til-ladestasjon-i-moss/s/2-2.2643-1.7977328

Sitat– Moss kommune har jobbet med å etablere en hurtigladestasjon på Esso siden i fjor, forteller Kildahl, men foreløpig må kommunen se seg om etter andre alternativer.
– Esso motarbeider ladestasjoner i hele landet, sier hun.

Næringsrådgiver i Regionalutviklingsavdelingen i Østfold fylkeskommune, Joakim Sveli, opplyser at Esso på Flemminghjørnet er en av få områder i Moss hvor ladestasjon er en reell mulighet.

– En hurtiglader må være i nærheten av en nettstasjon med 400 volt spenning. Like ved Esso står det en sånn med god kapasitet til å levere strøm til en hurtiglader. Ifølge Sveli er deler av Essos motvilje at elbiler på lang sikt betyr tapt inntekt for bensinstasjonene. Dette har han derimot fått motsatte signaler om fra stasjoner som allerede har hurtigladere.

– Statoil på Sekkelsten i Askim har opplevd at hurtiglader genererer inntekter i form av kiosksalg. De som stopper for å lade, handler også kaffe og eventuelt mat, sier Sveli.
(min uthevning)

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 29. mars 2016, klokken 22:39
Hvis dette bare skal gjelde noen bensinstasjoner, hvordan skal en sette kriterier?

Vel, det kom ett forslag lengre opp i tråden her om å bruke antall pumper som ett kriterie, og det er i alle fall ikke den dummeste måten å gjøre dette på. Ble foreslått at stasjoner med 6 eller flere pumper skulle ha hurtigladere, kanskje man kan si at de med 4 til 6 pumper må ha type2 plugger og at de med mindre enn 4 pumper slipper? Eller sette kriteriet basert på om de ligger langs europaveier, riksveier eller fylkesveier. Eller i tettbygget strøk/vs mer landlig beliggenhet. Eller basert på hvor enkel tilgangen på strøm er. Eller en kombinasjon av det overstående.


Sitat fra: Kavorka på tirsdag 29. mars 2016, klokken 22:39
Det er flott at eu mfl har et klimamål. Med de ekstremt gunstige insentivordningene vi har er det likevel vanligst å velge fossilbil. Samtidig som teknologi utvikles er det planlagt å trappe ned på virkemidlene. Jeg er ikke så positiv med tanke på at andel elbiler kommer til å øke til 100% innen 2030. Men ...  :)

Joda, er fullt klar over at det kan være mange skjær i sjøen, og at det slett ikke er sikkert at disse målene oppnåes. Men dette forslaget er i det minste ett ledd i å prøve å nå dem. Og om det er dette som må til for å nå klimamålene så håper jeg vi er enige om at det er verd det - selv om vi helst ser at det ikke skjer med tvang og pålegg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Taffelman

"Bensinbransjen" er nok litt fastgrodd i synet på elbilen som "fienden", samt møtt på problemer med hvordan de skal ta seg betalt og utfordringer i forhold til tilgang på strøm etc..

For situasjonen slik den er i dag med uskiltede ladestasjoner godt gjemt bak støyvegger, og med en prismodell som gjør elbilen dyrere å bruke enn en fosilbil, er ikke holdbar i lengden.

At bensinstasjoner skal tilby hurtiglading i fremtiden er jo den eneste åpenbare løsningen. Dette er et velutbygget nettverk av servicestasjoner spesialisert på å serve bilister med de behov de måtte ha.

Samtidig er det et potensiale for mye høyere marginer på å selge strøm, enn hva de tjener på drivstoffet i dag.

Pr kjørte mil med en diesel personbil så sitter stasjonen igjen med litt over 3,- kr i omsetning etter at avgifter og mva er trukket fra. Deretter må de trekke fra innkjøpspris og frakt før de sitter igjen med en fortjeneste til å dekke driften.

Til sammenligning kan de sitte igjen med over 3,- kr i fortjeneste pr kjørte elbil-mil, hvis de selger hurtiglading til kr 5,- pr.kW, som er på nivå med prisen på Fortum sine hurtigladere.

Personbiler kjører ca 3,4 milliarder mil pr år i Norge. Så da er det bare å ta frem kalkulatoren.

Politikerne må legge til rette for at hurtiglading kan selges pr kW, og fjerne effektprising på elbil lading, samt legge til rette for finansieringsløsninger på anleggskostnader og bidra med litt subsidier pr hurtiglader i startfasen.

Deretter må de riste Statens Vegvesen i ørene og forlange skikkelig merking av hurtigladere, både lokalt ved laderen, men også med regelmessig distanseanvisning til neste lader langs stamveinettet.
X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 29. mars 2016, klokken 23:58
Til sammenligning kan de sitte igjen med over 3,- kr i fortjeneste pr kjørte elbil-mil, hvis de selger hurtiglading til kr 5,- pr.kW, som er på nivå med prisen på Fortum sine hurtigladere.

Bare om man har en bil som ikke klarer å utnytte hurtigladeren. Jeg ladet i 26 minutter på Shell Mortensrud på mandag. Jeg fikk 16,33kWh inn på batteriet og betalte 65 kroner. Det er rett i underkant av 4,- pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kavorka

Amoss,

Kan hende det sitter langt inne hos enkelte bensinstasjoneiere i å å se muligheter i en ny kundegruppe. Det er imidlertid ikke noe nytt at kommuner peker på alle andre når de skal forklare hvorfor de ikke får ting på plass. Som vist av Statoil er det fint mulig å satse på både lading og hydrogenfylling, selv for en bensinstasjon.

Å forsøke å styre på detaljnivå har gitt oss brustadbuer og lakrispiper inne blant taxfree tobakk. Det er enkelt for bensinstasjoner å skille ut pumper som en egen ubetjent stasjon for å unngå et krav om ladestasjon, hvis de først har satt seg på bakbeina. Derfor tror jeg dette er feil vei å gå.

Taffelman

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. mars 2016, klokken 00:10
Bare om man har en bil som ikke klarer å utnytte hurtigladeren. Jeg ladet i 26 minutter på Shell Mortensrud på mandag. Jeg fikk 16,33kWh inn på batteriet og betalte 65 kroner. Det er rett i underkant av 4,- pr. kWh.

Nettopp! Det er umulig å vite på forhånd hva man skal betale pr kW med minuttprising. På en kald vintersdag må du kanskje betale mye mer pr kW, uten at det er annonsert noe sted.

Dette er en unaturlig prismodell, som er fremtvunget av et regelverk for salg av strøm, et regelverk som ikke var tiltenkt å gjelde elbiler, derfor er dette noe politikeren kan rette på, slik at det å kjøpe en kW strøm til en elbil blir like oversiktlig og forutsigbart som å kjøpe en liter diesel eller bensin.
X75D
TM3 LR AWD

Amoss

Sitat fra: Kavorka på onsdag 30. mars 2016, klokken 00:20
Kan hende det sitter langt inne hos enkelte bensinstasjoneiere i å å se muligheter i en ny kundegruppe. Det er imidlertid ikke noe nytt at kommuner peker på alle andre når de skal forklare hvorfor de ikke får ting på plass. Som vist av Statoil er det fint mulig å satse på både lading og hydrogenfylling, selv for en bensinstasjon.

Sant nok at kommuner (og andre) mer enn gjerne skylder på andre for det de ikke klarer å få på plass, men i dette tilfellet ble det - som du kan lese av den linkede artikkelen bekreftet av Esso's pressetalsmann at de hadde nektet å godta dette. Kjenner til denne aktuelle stasjonen rimelig godt, og at det ikke er tilstrekkelig plass eller kan være en utfordring for trafikksikkerheten er en ren bløff. Eneste som kunne bli skadelidende er at det blir mindre plass til enkelte "råneparkeringer" der på kveldstid :p  Så pressetalsmannen i dette tilfellet prøver etter all sannsynlighet å ro etter beste evne og tåkelegge at de har tatt en sentral avgjørelse om at Esso's egne stasjoner ikke får lov til å etablere ladestasjoner.

Som du er inne på så viser jo Statoil at dette er noe som kan fungere helt utmerket dersom stasjonene vil. Men forskjellen her er altså at Statoil stasjonene ikke lengre er eid av oljeselskapet Statoil. Firmaet som eier og driver denne bensin-/energi-stasjonskjeden heter nå "Statoil Fuel & Retail" (og må innen en viss frist ha endret navnet fra "Statoil", men får enn så lenge lov å bruke navnet. Denne transformasjonen er alt i gang). Dette er altså en ren kiosk/drivstoff/energi-stasjonkjede, og ikke ett oljeselskap. De har derfor ingen grunn til å se på elbiler som "fienden", men kun som enda en kundegruppe. Oljeselskapet Esso har så vidt jeg vet fortsatt driften også av kiosk/bensinstasjonskjeden (om enn ikke direkte eierskap over hver enkelt stasjon?), og har derfor ett annet syn og en annen politikk her. (Kjenner ikke i detaljer for på de øvrige kjedene.)

Greit, ta ett kart og sjekk. Er landsbehovet for infrastrukturen "energi til personbiler" dekker dersom man kun har lading på alle landets Statoilstasjoner?  Gi dem en skikkelig bonus og vink "morta" til alle de andre. Hvis ikke så må det altså påbud på plass for å tvinge andre kjeder/stasjoner til å få dette på plass.


Sitat fra: Kavorka på onsdag 30. mars 2016, klokken 00:20
Å forsøke å styre på detaljnivå har gitt oss brustadbuer og lakrispiper inne blant taxfree tobakk. Det er enkelt for bensinstasjoner å skille ut pumper som en egen ubetjent stasjon for å unngå et krav om ladestasjon, hvis de først har satt seg på bakbeina. Derfor tror jeg dette er feil vei å gå.

Er heller ikke noen tilhenger av detaljstyring, og eksemplene dine er gode eksempler på hvor ille det kan bli med det. Men greit - da har vi kun igjen alternativet å påby alle stasjoner som skal ha lov til å selge bensin at de også må ha minst 2 hurtigladere. Enten det, eller eller detaljregulere ved å sette minstekrav for hvilke stasjoner som må ha hurtigladere, hvem som kan slippe unna med type2 ladere, og hvem som evnt. kan slippe. Ingen kommer vel til å nekte en stasjon med kun 2 pumper å ha en hurtiglader?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Esso vs Moss Kommune kan brukes på eksempel på at bensinstasjoner må tvinges, men det illustrerer også hvorfor tvang er problematisk: Grunnen til at Moss kommune ønsker ladestasjon her er at de har nærhet til 400V nettstasjon med kapasitet, og kundegrunnlag. Andre bensinstasjoner har gjerne ingen av delene, og et pålegg om å tilby hurtiglading gir en urimelig kostnad.

Det burde være mulig å komme til enighet med Esso hvis de har en god dialog. Min erfaring er at det offentlige ikke alltid er i en dialog-modus. Å gå ut i media og si at Esso motarbeider elbiler i hele landet fordi de ikke stiller egen eiendom til disposisjon, for at det skal bli billigst mulig løsning for kommune, er ikke et godt utgangspunkt for å komme til en løsning.

Uansett, dersom Esso ikke ønsker dette kan kommune legge til rette (fremføring av strøm) til en annen bensinstasjon som så får et konkuransefortrinn ved mulighet fremtidig ekspansjon og økende omsetning. Jeg vil anta at det er mulighet for å benytte ekspropriering, selv om tomten da ikke blir gratis.

Panduck

Forstår meg ikke på Esso. Ser de ikke hva hvordan ting går i det norske markedet? Vil de virkelig ikke ha pengene våres? I helgen har jeg vært ett par ganger og kjøpt ting på Shell og en gang på Statoil. Fordi jeg måtte lade bilen.

La Esso være Esso. Gitt deres holdning, stopper jeg heller på Shell og Statoil, selv når jeg ikke trenger strøm. Esso kan lide en stille død, eller innse at de må endre på ting.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA