Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste Tesla modell s

Startet av kodalse, søndag 22. mai 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

kodalse

Endelig et utspill med positivt fortegn.
Denne gangen fra en fornuftig gruppe i Høyre. Så får vi bare håpe det programfestes i fremtidig politikk.

"Et utvalg i Høyre som har laget forslag til ny miljøpolitikk, foreslår navneendring fra bensinstasjon til energistasjon. Ett av forslagene er at alle bensinstasjoner må få hurtigladere for elbil."

http://e24.no/bil/elbil/hoeyre-utvalg-vil-ha-energistasjoner-ikke-bensinstasjoner/23647019
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ladov

Dette kan bli interessant. Dagens bensinstasjoner lever jo uansett ikke av bensin, de lever av å selge pølser og ukeblader. Det er bare logisk at de supplerer utvalget med strøm også men å *påby* det er jo å invitere til bråk. Da kommer det bare spørsmål om hvem som skal betale for oppgradert nettilkobling og den slags..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bno

#2
Sitat fra: ladov på mandag 28. mars 2016, klokken 22:36
men å *påby* det er jo å invitere til bråk. Da kommer det bare spørsmål om hvem som skal betale for oppgradert nettilkobling og den slags..
Et viktig initiativ her fra Høyre fremsatt av folk som forstår helheltsbilde og har satt seg inn i hva dette dreier seg om. Energistasjonbetegnelsen var et bra forslag kanskje også med en mer universell logo enn bensinpumpen som henger igjen også i elbilene (...)
Men tror vel på sikt at produsentene vil etablere  eget ladeinfrastruktur nettverk som Tesla SC. Det er bare det at de kommer litt sent i gang og de fleste rimelig innsiktsfulle skjønner nok hvorfor det går så tregt for etablerte produsenter. At bensinstasjonskjeden som de kalles i dag skal være med å investere og å drifte disse som del av helhetsbilde er bare rett og fornuftig. De tjener da pengene sine også på en vare som bidrar til klimasituasjonen vi har. Dette siste som en digresjon.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Trekkoppbil

Kan vi ikke overlate utbygging av ladestasjoner til dem som kan det, og som ønsker å drive med det, i stedet for å la det bli en drakamp mellom politiske regler, og uskyldige aktører som blir pålagt å bygge ut.

To tredjedeler av bensinstasjonene her i landet er allerede lagt ned. Vi oppnår vel bare flere nedleggelser, om stakkarer som har ei bensinpumpe ute på landet blir pålagt å bruke flere hundre tusen på en hurtiglader, som kan være dyr i drift, og mange av dem blir skrota etter kort tids drift da det er så mye trøbbel med dem.

Markedet for hurtigladere endrer seg så fort, at det kan ikke styres av politiske bestemmelse på denne måten.

kos

Det var omtrent her at diskusjonen om 22kw laderne døde ut - hadde man fortsatt med troen på 22 kw laderne så kunne man faktisk ha et par av de stående på enhver bensins stasjon og investeringene ville være svært liten
( omtrent som pølsekokeren og kaffe maskinen) og påliteligheten upåklagelig. Kunne faktisk valgt å få gratis lading om man kjøpte en burger og kaffe  og fortsatt tjene bedre enn på bensin.

Carl Anton Stenling

Realistisk sett er det vel mest bensinstasjonene langs hovedveiene som har kundegrunnlag for hurtigladere. Kanskje det mest fornuftige hadde vært å pålegge hurtigladestasjon for bensinstasjoner med 8 eller flere drivstoffpumper? Da unngår man at de små lokale stasjonene må investere i hurtiglader.

Tror forøvrig at mange av de lokale stasjonene må legge ned etterhvert som ladbarandelen øker. Da vil også fossilt drivstoff bli mest aktuelt på langtur.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Sitat fra: kos på tirsdag 29. mars 2016, klokken 01:56
Det var omtrent her at diskusjonen om 22kw laderne døde ut - hadde man fortsatt med troen på 22 kw laderne så kunne man faktisk ha et par av de stående på enhver bensins stasjon og investeringene ville være svært liten
( omtrent som pølsekokeren og kaffe maskinen) og påliteligheten upåklagelig. Kunne faktisk valgt å få gratis lading om man kjøpte en burger og kaffe  og fortsatt tjene bedre enn på bensin.

Og en samling med slike, f.eks i Zapcharger Smart utgave koster betydelig mindre enn en stk DC hurtiglader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mazzbot

Hva er poenget med 22kw ladestasjoner for de med leaf, bmw, vw , trilling osv som det er mest biler av ? Om det står en 22kw og tesla supercharger velger Teslaen såklart Sc .. en zoe og mb med 22kw vil sjeldent dra på langtur .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

epsilone6

Skjønner ikke det helt jeg heller, de færreste elbiler kan dra nytte av noe i nærheten 22kW AC. Og selv om de kunne det så er 22kW for tregt for den typen lading jeg ville vært interessert i på en "energistasjon".

elektrolux

Det er bilene som henger etter. Snart vil vi se 3 fase ladere i flere biler, Først ute er visstnok BMW i3. De som henger etter vil miste markedsandeler.

Dagens situasjon med 1 fase 32A lader i bilene er USA tilpasset, og lite egnet for europeiske forhold.

22 kW lading gir 100+ km/t lading, og vil overta mye dyr DC lading.

Selv de mest hardbarka DC tilhengerne her vil nok foretrekke rimelig 3 fase lading framfor overpriset DC lading. For tilbyderen av lading er AC lading betydelig enklere teknikk. ( Kun et rele mellom nettstrøm og bil ) og kan derfor tilbys til nær kostpris.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. mars 2016, klokken 08:20
Det er bilene som henger etter. Snart vil vi se 3 fase ladere i flere biler, Først ute er visstnok BMW i3. De som henger etter vil miste markedsandeler.

Dagens situasjon med 1 fase 32A lader i bilene er USA tilpasset, og lite egnet for europeiske forhold.

22 kW lading gir 100+ km/t lading, og vil overta mye dyr DC lading.

Selv de mest hardbarka DC tilhengerne her vil nok foretrekke rimelig 3 fase lading framfor overpriset DC lading. For tilbyderen av lading er AC lading betydelig enklere teknikk. ( Kun et rele mellom nettstrøm og bil ) og kan derfor tilbys til nær kostpris.

De fleste vil nok gå over til 3-fase lading på Europeiske utgaver ja, men om du tror det blir 22kW tar du nok sørgelig feil. I all hovedsak vil det nok bli 11kW ladere som tilbys, forhåpentligvis også med 1-fase 32A mulighet slik som Tesla (og uoffisielt MB) har.

I tillegg kommer alle til å tilby CCS-ladeport etterhvert, da det koster så lite å bygge inn en slik mulighet.

For tilbyderen er det effektprisen som er den største utgiften, ikke utstyrskostnaden. Teslas SC-stasjon på Solli med 10 uttak pådrar seg nok en effektkostnad på rundt 400.000,- eks. mva. pr. år. Det er nesten garantert mer enn driftskostnader og avskriving på utstyret. 10 stk. 22kW ladepunkter vil koste ~130.000,- pr. år, om alle er i bruk samtidig minst en gang pr. måned. Altså slettes ikke "nesten gratis" å tilby, og ladekostnaden blir nok tilsvarende (minst 1,- pr. minutt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 29. mars 2016, klokken 06:41
Realistisk sett er det vel mest bensinstasjonene langs hovedveiene som har kundegrunnlag for hurtigladere. Kanskje det mest fornuftige hadde vært å pålegge hurtigladestasjon for bensinstasjoner med 8 eller flere drivstoffpumper? Da unngår man at de små lokale stasjonene må investere i hurtiglader.

Godt poeng her ja. Men da vil jeg legge til at de stasjonene som er for små for hurtigladere kan slippe unna med å installere Type2 ladepunkt istedet - så legger jeg meg ikke opp i debatten om disse skal være på 22kW eller 11kW....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Å pålegge bensinstasjoner å tilby hurtiglading virker lite gjennomtenkt. Problemet  er at de fleste bensinstasjoner har begrenset strømkapasitet. Å sette opp ladere med mange kW kan fort bety en del graving for nye kabler, en kost som også må dekkes inn. Det skal selges mange pølsemenyer før det går i pluss... Å gi bensinstasjon støtte til investering i en enkel og kosteffektiv ladeløsning virker mer fornuftig.

Det blir veldig mye dyrere å bygge få hurtigladere mange steder, istedenfor å bygge mange hurtigladere få steder. Det er ekstremt tett mellom bensinstasjoner i forhold til det behovet for hurtigladere vil være (det er vanligst å "fylle" elbilen hjemme). Det kan imidlertid være fornuftig med semihurtig på bensinstasjoner, hvis de har kapasitet i sikringsskapet.

Type 2 ladepunkt på bensinstasjoner vil ikke være førstevalget på langtur for de fleste. Men det kunne vært til god hjelp for:

  • de som bare trenger litt for å komme seg frem, enten det er hjemmelader eller neste hurtiglader.
  • når nærliggende hurtiglader er ute av drift.
  • tesla som er kommet frem til destinasjon og har langt til superlader.

elektrolux

En trenger ikke ta høyde for at 10 stk 22 kW ladepunkter skal kunne kjøres på maks last samtidig. En kan legge inn maks last ut fra tilgjengelig ( Eksisterende ) kapasitet / maks kapasitet før straffe avgifter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 29. mars 2016, klokken 12:59
Å gi bensinstasjon støtte til investering i en enkel og kosteffektiv ladeløsning virker mer fornuftig.

Nå har ikke jeg lest hele forslaget, men innbefatter forslaget at stasjonene pålegges dette istedet for å få støtte? Det finnes i dag støtteordninger for å etablere offentlige ladestasjoner, og vil formode at ett slikt påbud i det minste forutsetter at eksisterende støtteordninger kan brukes, evnt. følges opp av nye støtteordninger.

... uansett påbud eller ei, støtteordninger eller ei, så tror jeg at man innen oversiktlig fremtid vil se en situasjon der stasjonene vil måtte velge mellom å etabler ladestasjoner eller legge ned...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA