Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uheldig med krav til #inlegg for å se hele forumet

Startet av Lynet, onsdag 13. juni 2007, klokken 23:06

« forrige - neste »

Lynet

I følge serviceboken på min Think er det fyllt vann 13 ganger, noe som virker naturlig ved 61000km. Det gir noe over 5000 km pr. fylling.
Men når jeg leste ut dataene fra BMS sto det at det var utført 21 vannfyllinger!!

Hva er det som forteller BMS at det er utført vannfylling, og hva kan gjøre at min BMS hat tellt 8 for mye?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Diagnoseinstrumentet som brukes ved vannfylling får ofte "Kommunikasjonsfeil" feilkode. Da er det at enkelte mekanikere går inn og "bekrefter vannfylling" på nytt bare for sikkerhets skyld. Da nullstilles telleverket for "overladet Ah siste vannfy" og det legges samtidig inn en vannfylling til i loggen for det. Det er ingenting å bekymre seg over. Men hadde det vært motsatt derimot....
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Jeg vet dette er en gammel tråd, men emnet er så beskrivende på det jeg ønsker å gjøre. :)

Jeg har kjøpt diagnoseapparat, og det nærmer spseg tid for ny vannfylling på thinken. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

1. Hva slags vann trenger jeg, og hvor får jeg evt. kjøpt dette? Evt. hvor kan jeg få tak i et filer, og hva koster det for noe slikt?

2. Er det nok med 10A kontakt for å gjennomføre ladingen?

3. Er det noen som har en step-by-step liste over hvordan man tgjør det, evt. som kan lage en? Tenker da på bl.a. hvordan man setter i gang lading vha diagnoseapparatet osv.

4. Er det noe annet spesialutstyr man trenger? (Slanger e.l. for vannfylling osv)

Det er det jeg kan komme på så langt. Evt. andre tips om ting man børe passe på mottas med takk.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Ta kontakt med nærmeste Sønnak forhandler. eller noen som tar service på gaffeltrucker. De har rette stussen du trenger for å kunne fylle vann.

Ellers bruker jeg kun destilert vann, da det garantert er fritt for mineraler. Fås hos Sønnak.

Ville ikke stolt på at 10A kurs var sterk nok. Det har lett for å gå litt ekstra strøm mot slutten, når spanningen stiger. Prøv å finne en 16A kurs, og forsikre deg om at der ikke er andre forbrukere på kursen som kan starte, og dermed ta sikringen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg får sjekke om det er noen av fabrikkene i området her som kjører service på truckene sine selv, kanskje det kan være hjelp å få der. Er flere av de store kjente norske møbelfabrikantene som holder til bare et par steinkast unna. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Det står mye nyttig info her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=9.0

Når det gjelder vann så har vi i agder elbilforening investert i et lite "renseapparat" for å få avionisert vann. Vi har målt vannkvaliteten på det vann vi fikk fra Toyota truck og fra Biltema og fant at vi ville "lage" vannet selv for å få god kvalitet.

Sitat fra: cra på tirsdag 20. mai 2008, klokken 14:35
3. Er det noen som har en step-by-step liste over hvordan man tgjør det, evt. som kan lage en?
Jeg har sendt deg "step- by-step" på mail :)

Når det gjelder 10A kurs så kan jeg si at det ikke er noe problem å kjøre vannfyllingsrogrammet på en Think stilt inn på 10A istedet for på 16A. Om bilen trekker mer enn 10A når den er instillt på 10A har jeg ikke sjekket, men vil vel ikke tro det.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 20. mai 2008, klokken 20:00
Når det gjelder vann så har vi i agder elbilforening investert i et lite "renseapparat" for å få avionisert vann. Vi har målt vannkvaliteten på det vann vi fikk fra Toyota truck og fra Biltema og fant at vi ville "lage" vannet selv for å få god kvalitet.

Hvor mye må man ut med for ett slikt filter? Jeg snakket med en på en av de virkelig store frabrikkene her i går. Han kunne fortelle at de hadde filtersystemer for vann til trucken, og at det ikke burde være noe problem å få tak i vann via dem. Han driver ikke med truckene selv, men jeg skal følge opp denne tråden. Med litt flaks kan jeg kanskje få komme inn til filtersystemet på kveldstid og koble meg rett på. Det hadde en strømningsmåler som sa fra når det var fullt og noe greier.

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 20. mai 2008, klokken 20:00
Sitat fra: cra på tirsdag 20. mai 2008, klokken 14:35
3. Er det noen som har en step-by-step liste over hvordan man tgjør det, evt. som kan lage en?
Jeg har sendt deg "step- by-step" på mail :)

De er mottatt. Kjempegreier! Da kan jeg markere ut med rosa de jeg ikke bør borti (var vel en enkelt bolk som inneholdt valg for initiallading osv), og så er resten "safe"?

Hvilken er det fo resten som sier hvor mye overlading jeg har hatt siden siste vannfylling?

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 20. mai 2008, klokken 20:00
Når det gjelder 10A kurs så kan jeg si at det ikke er noe problem å kjøre vannfyllingsrogrammet på en Think stilt inn på 10A istedet for på 16A. Om bilen trekker mer enn 10A når den er instillt på 10A har jeg ikke sjekket, men vil vel ikke tro det.

Om det går litt over skulle ikke være noe problem; jeg har 13A kurser i garasjen. Men jeg antar det blir knapt for å kjøre på 16A. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Sitat fra: cra på onsdag 21. mai 2008, klokken 10:04
Om det går litt over skulle ikke være noe problem; jeg har 13A kurser i garasjen. Men jeg antar det blir knapt for å kjøre på 16A. :)
13A kurs fungerer helt fint. er den litt gammel og treg kan den gå greit for bilen stilt inn på 16A også, det har i hvert fall fungert for meg.
Sitat fra: cra på onsdag 21. mai 2008, klokken 10:04
Hvilken er det fo resten som sier hvor mye overlading jeg har hatt siden siste vannfylling?
bare gå nedover listen så står det overladet siden va fy (vannfylling), der står også ladet siden sist va fy.

Hvis det vann du kan få ikke går alt for fort gjennom deres apparat kan du trygt bruke det, men hvis det strømmer igjennom kan man være skeptisk. Apparatet er nok litt dyrt for en vanlig bruker.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Kursene mine er okså nye, men om det går å kjøre ladinga på 10A før vannfylling så er det helt greit for meg. :)

Jeg vet ikke hvor raskt det renner igjennom apparatet deres, så det tryggeste er kanskje om je gkan få vannet på kanner, og så se om jeg får laget meg en slange som gir riktig strømningshastighet på vannet. Jeg rmener å ha lest et sted hvor fort vannet ideelt sett skulle renne.

Hvordan vet man foresten at det er fult? Renner det over litt, var det så?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#9
Vannfilter kjøpes hos Bergmann i Lillestrøm 63835600. Ionbytter heter Micromeg og kostnaden med to store engangspatroner er kr 6250 ink. moms

Den har en batteridrevet måler til å teste ledningsevne på vannet som har passert filteret. Dette bør være over 300,000ohm motstand per centimeter.

Hvis du ha en venn som er elektrikker kan du teste kjøpevann med en Megger isolasjonsmåler. Sett avstand mellom terminaler til en cm. og les.

Jeg hadde veldig dårlig erfaring fra Toyota truck. Vannet var gratis men ikke bedre enn vann fra springen.


Maks vann hastighet gennom fyllingssystemet er mellom 0,7 og 1,0 liter /min. og maks trykk 0,15 bar som er noe over en meter fra vann nivå på dunken til vannfyllings nippel.

I praksis vil det være for mye i høyde forskjell i forhold til vannhastighet. Jeg bruker rundt 60cms selv og må klype slangen litt. Ikke dumt å måle hastigheten av overløpet ved å regne tid til å fylle en liters målemugge. Når vann nivået i dunken går ned vil hastigheten gå ned. En liters overløp er greit og du få rense overløpsslangene.

De to bakerste niplene er byttet om i overløpet dvs at nippel nr. 2 har den siste overløpsnippel. Dette i tilfelle du skal måle overløp og vannforbruk(anbefalt)

Lykke til og hold øye på batteritemperaturer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: cra på onsdag 21. mai 2008, klokken 12:05
Hvordan vet man foresten at det er fult? Renner det over litt, var det så?

under bilen på høyre side er det tre slanger som kommer ut av batterikassen. her kommer det ut vann når de er fulle.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Jippi... I dag morges hadde thinken min funnet ut at den ville ha vedlikeholdslading, så jeg (min bedre halvdel) har nok væar noe raus med overladingen, ser det ut for  :-\

Uansett så listet jeg meg (ja, mot alle råd osv) forsiktig til jobb (det var heldigvis en del kø, så det ble ikke noe tyning av bilen) og får liste meg forsiktig hjem og sette bilen i garasjen så lenge.

Jeg har kjørt knappe 4.000 km siden forige fylling, skal sjekke tallene (overlading osv) når jeg kommer hjem. Jeg har begynt ringerunden for å skaffe vann, men lurer litt på hvor mye jeg bør skaffe. Hvor mye er der i teorien plass til dersom jeg har kjørt alt helt tomt? Antar at jeg ikke trenger så mye, men det er vel uansett greit å ikke ha for lite.

Tenkte å kjøpe noen slike camping-kanner som kan brettes sammen når de er tomme. Disse har gjerne en liten kran som skulle gjøre det til en kurant sak å justere strømningshastigheten på vannet. Gjør det noe om jeg tester med vanlig vann fra springen, eller vil dette "besudle" kannene?

Lurer også på om noen har en slik sjekkliste/avkrysningsliste med punkter, slik at jeg ikke glemmer noe underveis. Tenker på noe a'la:

1. sjekk at batterimåler står på xx%
2. start vedlikeholdslading
3. etter xx timer vedlikeholdslading etter at batterimåler har passert 100%, stopp denne.
4. koble fra kontaktene på batteriet
5. Sjekk vha diagnoseapparat at temperaturen ligger på minst xx grader C
6. Start fylling av vann
7. Evt sjekkpunkter etter fylling

Jeg gjør oppmerksom på at dette IKKE er ei gyldig sjekkliste; det er bare noen av punktene jeg antar jeg skal gjennom ved vannfylling, så jeg håper ingen leser dette og følger den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#12
Jeg har utarbeidet en sjekkliste til vannfyllings prosedyr pluss sjema til utfylling. Hvis du sende meg en privat melding gjennom forumet har og legge til e-post adresse hvis ikke den er lagret her, vil jeg sende dem som vedlegg i ettermiddag.

Du bør ha op mot 16 liter med vann hvis du ha fått vannservice melding på displayet. Dunkene kan ha forskjellige størrelse lokk om du ha kjøpt en kran/slange/nippel sett. Den jeg kjøpte hadde en liten en. En rød impeller som rotere under vannfylling er betryggende og man kan beregne vann hastighet etterhvert. Når dunken tømmes vil hastigheten synke og du kan legge noe under til å øke høyde forskjell.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Da er dokumenter mottatt, lest, skrevet ut i flere eksemplarer og lest igjen. :)

Fikk tak demineralisert vann/ione-ettellerannet vann på Anda Olsen AS i Ålesund. 5kr/liter + mva synes jeg var greit. På 15 liter (10+5) betalte jeg mye mer for kannene enn for vannet, men da har jeg ferdig merkede kanner til neste gang. En hundrings i vann overlever jeg.

Sjekket litt tall nå, og jeg har 1067 Ah overlading siden sist vannfylling. Totalt 1531 ladinger, derav 727 komplette.

Nå stod måleren nede på 15%, og jeg lurer på om det var lite strøm på 12V-batteriet. Derfor satte jeg på en lading som jeg tenkte å avbryte i kveld.

Det jeg tenkte å gjøre er:

* Lade opp i kveld til et sted mellom 60-90% og så la bilen stå til i morgen.
* I lunsjtider (jeg jobber hjemmefra i morgen) starter jeg vedlikeholdsladingen
* Jeg sjekker med  jevne mellomrom punkt 7 på lista til Ken om jeg har nådd 40Ah overlading (noen som tør å estimere sånn ca hvor lang tid jeg vil bruke på å nå dette?)
* når 40 Ah overlading med vedlikeholdslading er nådd sjekker jeg at temp på batteriene er grei, og om de er det så setter jeg igang med fyllingen.

Når jeg tenker meg om så må jeg prøve å få tak i den nippelen, evt se om jeg kan koble til på alternativt vis...
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Dersom du lader ferdig idag og setter den på overlading i morgen tar det 4 timer å komme opp i 40Ah overlading i morgen ved lading på 10A. Ja, du trenger en nippel til å fylle, ellers må du koble noe annet inn på slangene under niplene i bilen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA