Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uheldig med krav til #inlegg for å se hele forumet

Startet av Lynet, onsdag 13. juni 2007, klokken 23:06

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 10. juni 2008, klokken 19:17
Dersom du lader ferdig idag og setter den på overlading i morgen tar det 4 timer å komme opp i 40Ah overlading i morgen ved lading på 10A.

D'oh!  Den urde jeg sannelig ha klart å tenke meg fram til, gitt. (Hvor er rødme-smiley'en nå når jeg trenger den?)

Jeg får ta en ringerunde i morgen og se om jeg får tak i en. Hvis ikke; er det noen som vet om en norsk butikk på nett som har slikt? Kan ikke finne noe I Clas kO. eller Biltema sitt eoirtiment, og truck-verksteder (eller andre  slike som kan tenkes å ha nipler for salg) er det lite av her på bygda.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 10. juni 2008, klokken 19:17
Ja, du trenger en nippel til å fylle, ellers må du koble noe annet inn på slangene under niplene i bilen.

Hmm... Ser ikke ut til at de slangene lar seg kobla av på enkelt vis; det ser nesten støpt ut. Spørs om jeg ikke heller får prøve å lage meg en nippel, evt. sjekke om noen i nærmiljøet som har truck har en jeg kan låne. Har tenkt på å prøve å få en bestilt og sendt, men jeg skulle veldig gjerne ha fylt vann veldig snart; det er utrolig hvor avhengige vi har blitt av den vesle knerten....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Da tror jeg at jeg har fått til å lage en nippel som passer. Jeg tok en stubb elektrikerrør som jeg varmet opp (det var litt i trangeste laget) og så har jeg laget en liten spiral av ståltråd som ejeg har satt inni.

Det passer bra, men jeg tenkte jeg skulle teste så jeg var sikker på at det er tett. Jeg antar at det ikke er ønskelig med nor "løst vann" i batterikassa. ;) I den forbindelse tenaskte jeg å sjå noen centiliter vann i nippelen for å se at det ikke kommer noe ut mellom røret og nippelen jeg kobler til. Er det noe problem om jeg fyller på disse centiliterne med vann selv om det ikke er vedlikeholdsladet?

Hvis jeg har tolket rett så kjøres vedlikeholdsladingen for å "utvide" det som er inni batteriene slik at det bare blir plass til akkurat nok vann, og så får man slingringsmonn når det trekker seg sammen igjen? Dermed burde det ikke gjøre noe om jeg slipper nedi noen dråper vann, med mindre det er akkurat så mye vann som der skal være fra før?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på onsdag 11. juni 2008, klokken 20:53
Jeg antar at det ikke er ønskelig med nor "løst vann" i batterikassa. ;)
Det er ikke til å unngå å søle noen dråper idet man kobler fra nippelen igjen (originalnippelen har en ventil som stenges når man kobler fra), men det bør ikke stå og dryppe et kvarter mens man fyller. Det er drenerings/luftehull flere steder under batterikassa så det blir ikke liggende og skvulpe, men søler man mye har man ingen kontroll på innvendige lekkasjer i fyllesystemet, fyllehastighet, hvor mye som går på cellene og hvor my som renner utenfor.

Sitat fra: cra på onsdag 11. juni 2008, klokken 20:53
Er det noe problem om jeg fyller på disse centiliterne med vann selv om det ikke er vedlikeholdsladet?
Det er det nok ingen som har forsøkt før deg. Husk bare at vannet først vil fylle opp første cella i kretsen.

Sitat fra: cra på onsdag 11. juni 2008, klokken 20:53
Hvis jeg har tolket rett så kjøres vedlikeholdsladingen for å "utvide" det som er inni batteriene slik at det bare blir plass til akkurat nok vann, og så får man slingringsmonn når det trekker seg sammen igjen?
Det er riktig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på onsdag 11. juni 2008, klokken 21:29

Sitat fra: cra på onsdag 11. juni 2008, klokken 20:53
Er det noe problem om jeg fyller på disse centiliterne med vann selv om det ikke er vedlikeholdsladet?
Det er det nok ingen som har forsøkt før deg. Husk bare at vannet først vil fylle opp første cella i kretsen.

Men da skal det ( i følge mitt resonement) bare renne over til neste når innholdet i den cella utvider seg, vel? Jeg har oppfattet det slik at cellene kan regnes som skott i en båt, og når man fyller den første opp til toppen så renner det overskytende inn p neste kammer, og så neste og så neste osv. før det komer ut under bilen når det siste kammeret er fullt.

Jeg driver uansett litt mer research-arbeid for å prøve å skaffe meg en orntlig fylle-stuss før jeg eventuelt prøver min hjemmelagede. Men det er litt gøy å "ordne det selv" også. Ser på bl.a. instructables.com hvor mye rart folk klarer å lage selv, med enkle midler og uten å bruke nevneverdige beløp. Da blir jeg litt "bitt" selv også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#20
Ja, når du fyller vann etter boka er det bare rent vann som renner over til neste celle.

MEN hvis du fyller uten å ta vedlikholdslading er det elektrolytt (lut) som renner over neste gang du lader. Luten leder strøm og det blir strømlekkasje mellom flere celler. BMS'en tolker det som jordfeil og du får ikke ladet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Fikkj kjøpt meg en slik "knotakt" til å koble meg på fylleniplene på thinken i dag morges. Men jaggu er det noen som tjener penger på dem! knappe 400 kr, takk!  :o  Han jeg kjøpte den av var også forferdet over prisen; han hadde kjøpt inn en del slike for å kunne selve til kunder som trenger dem der og da. Han hadde ramla av stolen da han fikk regninga.

Fordelen med denne (som jeg ikke fikk til på den jeg lagde selv) er at den lukker seg så det ikke kommer mer vann når man plugger den ut.

Nå skal jeg bare lage meg en måte å styre vannstrømmen på slik at den blir noenlunde riktig, og så skal det fylles vann. :)

Jeg tenkte foresten litt på det med styring av hastighet:

Hvis man bruker en slik liten propell som snurrer i takt med strømningen skulle det være mulig å skrive et lite program som lar en bruke en optisk mus til å lese ut hastigheten på vannet, og så kan man justere med en liten kran for å få det helt riktig. Ser for meg kalibrering ved å trykke på en knapp for hver desiliter som renner nde i et litermål, så lar man bare en liter eller to renne nedi først, mens man klikker for hver dl samtidig som man tar tida.

Deretter tar man en ny runde, og nå regner programmet om antall rotasjoner/hastighet på rotasjon av propellen til antall liter pr minutt.

Litt mer avansert, så kan man koble på en liten servokontroller som man lar programmet styre, og da kan man bare skrive inn hvilken gjennomstrømningshastighet man vil ha, så ordnes det automatisk. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#22
Nå finnes det enklere metoder å måle vannet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Tyngdekraft er tingen. Bare vente til et eple lander på hode ditt og så kommer du til å skjønne. Hvis vann nivået i dunken er bare  60cms over niplene vil hastigheten være omtrent riktig. Ved å måle overløps hastighet etter å ha fylt en rekke med blokker(tiden til å fylle en liter målemugge) kan du kontrollere dette. Synkende nivået i dunken vil gi lavere gjenomstrømning etter hvert så dette må kompenseres for. En propell i slangen er en god ide fordi den gir en visuelle indikasjon at hastigheten er riktig
This is not an exact science. Go with the flow man!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Da skal jeg til å sette i gang vedlikeholdsladingen (omsider). Hvor dan er det; lar jeg diagnoseapparatet stå tilkoblet under hele prosessen, slik at jeg kan gå inn og se på status med jevne mellomrom?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Det er fritt valg. Dersom du har den kobblet inn er det lett å flge med på temperatur og overlading og det er jo praktisk, men ladingen avbrytes ikke om du tar den ut og setter den inn igjen.

Lykke til
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Da var første hjemmefylling gjennomført.  ;D

Om en halvtimes tid skal jeg sjekke om jeg har 131V osv, men så lengt ser det bra ut. Presset nedpå nøyaktig 9,0 liter, fordelt på 2,1 - 3,7 - 3,2 liter. Det er kanskje naturlig at dne i midten trenger litt mer vann, siden den ligger i midten og derfor kanskje blir litt varmere? Uansett ser jeg at jeg er godt innenfor det som regnes som bra, så det blir spennende å prøvekjøre om en liten stund.

Det har ikke vært noe gøy å være uten thinken denne uka; det er utrolig hvor avhengige vi har gjort oss av den. Kjenner at det ikke er noe stas å måtte ta caravellen for å kjøre småturer. Det var i alle fall ikke stas å måtte betale vanlig takst på ferga igjen! ;)

Jeg takker for all hjelp og ale tips, skjemaer osv jeg har fått fra dere. Uten dette forumet hadde jeg nok neppe turt å fylle noe som helst selv. Det er i alle fall sikkert. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Gratulerer. Første gang er man jo litt nervøs og usikker, men nå er du åpenbart invidd og går fremtiden i møte med rett rygg! ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Det er godt å kjøre ned batteriene noe etter vannfyllingen. Høy selvutlading i forskjellig grad kan føre til ubalanse i cellene.

Si fra om det er noe merkeverdi i etterkant. Vær skjemaet og prosedyret OK?

Skjønner selv at noe presisering må til.

Gratulerer
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på mandag 16. juni 2008, klokken 15:06
Det er godt å kjøre ned batteriene noe etter vannfyllingen. Høy selvutlading i forskjellig grad kan føre til ubalanse i cellene.

Jeg tok en liten test-tur på noen kilometer etter en times tid (som var et av punktene i skjemaet) og alt så ut til å fungere. Skal ut igjen en tur i kveld også, om ikke før.

Sitat fra: Ken på mandag 16. juni 2008, klokken 15:06
Si fra om det er noe merkeverdi i etterkant. Vær skjemaet og prosedyret OK?
Skjønner selv at noe presisering må til.

Tenkte å gå over skjemaet etterhvert og legge til litt av det jeg følte jeg savnet (en del anvisninger til hvor i apparatet man leste ut ulike verdier var litt upresise) og evt. legge til kommentarer der jeg måtte ha noe å bidra med. Deretter sender jeg skjemaet tilbake slik at du evt kan bruke det jeg måtte ha lagt til dersom det viser seg nyttig.

Jeg rekker ikke noe av dette i dag, men forhåpentligvis om ikke lenge.

For øvrig var skjemaet svært nyttig for å holde styr på vannmengdene, og sjekklista var avgjørende for at jeg skulle tørre å gjøre det på egenhånd. Så ja, skjema og prosedyre var OK og vel så det  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA