Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av PerBear, onsdag 25. august 2010, klokken 07:02

« forrige - neste »

PerBear

#60
Sitat fra: eledille
Forbruket tilsvarer 750 kJ + 750 kJ * 7 = 6,0 MJ. Distansen er 20 km, så per km blir det 0.3 MJ...750 kJ er økningen i forbrenning i forhold til metabolismen i ro i løpet av én time (direkte forbrukt drivstoff). For å fremskaffe 750 kJ mat kreves 7*750 kJ ekstra energi (tilsvarer well to tank energiforbruk. Vestlig matproduksjon har blitt hårreisende ineffektiv

Du regner 8 ganger matenergien som forbruk, jeg mener du må trekke fra 750 kJ slik at det går med totalt 7 ganger så mye energi enn det som ender i den ekstra maten, fordi 1/7 av energien som går med til å lage maten blir værende igjen inni maten som kjemisk energi, og blir forbrukt av syklisten. Energitapet ved produksjon er derfor 4,5 MJ, lmens 750 kJ tas vare på kjemisk. Her illustrert med et eksempel:

La oss si at 1 kJ mekanisk energi skal leveres fra "menneskemotor" som har ca 25% virkningsgrad. Det krever derfor 4 kJ "menneskebrensel", dvs mat. For å produsere 4 kJ mat regnes normalt 7 ganger så mye energi, dvs 4 kJ * 7 = 28 kJ. Virkningsgrad "well-to-wheel" blir for menneskemotoren akkurat 1/28.

Hvis både "well" energien og "motor" energien tas med i LCA blir virkningsgrad lavere, nemlig 1/(28 + 4) = 1/32 som jeg altså mener blir feil (dog kun 1/7 ifra rett svar). Dette kan sjekkes f.eks.  her: http://webfiles.portal.chalmers.se/et/MSc/Ivarsson&Nordvall&SvennunMSc.pdf

Dessuten er avstand 25 km. Med disse oppdateringer fås 7 * 750 kJ / time dvs. 5,25 MJ /25 km = 0,21 MJ/pkm.

Når det gjelder veibygging vil jeg anbefale vegvesenets håndbøker, der vil du se at det er mye graving og fylling på en bilvei pga tøffe akseltrykkrav, sjekk kildene her, du kan jo begynne med håndbok 18: http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Handboker
Men jeg skal ikke klage på et 20% kompromiss - håper jo på at vi skal få en haug med tøffe veloer rundt i Norge - da krever vi jo såpass andel av veien!  ;)   

Skal vi si 15-20 ganger mer effektiv?  :P
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA