Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av PerBear, onsdag 25. august 2010, klokken 07:02

« forrige - neste »

PerBear

Velomobilen min (og jeg) havnet på forsiden i Sandnesposten idag. Artig artikkel men med et par trykkleif som vanlig.
http://www.sandnesposten.no/modules/module_123/proxy.asp?C=36&I=40689&D=2

Jeg vil anbefale velomobil med elmotor til alle som har lyst å sykle men som ikke gjør det pga været.
Min har ikke tak, men det finnes mange velomobiler som har det.
Det finnes en velomobil lik min men uten motor til salgs i Norge, send PM så formidler jeg kontakt. Motor batteri ligger på 3-10 kkr.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ken

"EL-biler er bare 10 prosent mer miljøvennlige enn vanlige biler, mens Velomobilen min kjører rundt 30 ganger så langt på samme mengde strøm, sier Per Hassel Sørensen."

Forklar ???

Nå reise du til Lindesnes?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

jkirkebo

Sitat fra: Ken på fredag 16. juli 2010, klokken 00:01
"EL-biler er bare 10 prosent mer miljøvennlige enn vanlige biler, mens Velomobilen min kjører rundt 30 ganger så langt på samme mengde strøm, sier Per Hassel Sørensen."

Forklar ???

Ja, dette lurer jeg også på. Særlig tatt i betraktning at det går med ca. 3kWh til å produsere en liter bensin og at en EL-bil normalt går lengre på 3kWh strøm enn en bensinbil gjør på en liter bensin...

Den feilen de fleste gjør er å sammenligne lokale utslipp fra fossilbilene med "well to wheel" utslipp for EL-bilene og deretter regne med 100% kullkraft. Tar man med hele "well to wheel" for fossilbilene også blir tallene dramatisk annerledes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

Jeg hadde forventet at en tilsynelatende oppegående fyr som Per Hassel Sørensen hadde hatt litt mer matematisk, fysisk og teknisk kunnskap enn det han avslører med sin påstand om elbilers energibruk.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

#4
Sitat fra: hens på fredag 16. juli 2010, klokken 22:49
Jeg hadde forventet at en tilsynelatende oppegående fyr som Per Hassel Sørensen hadde hatt litt mer matematisk, fysisk og teknisk kunnskap enn det han avslører med sin påstand om elbilers energibruk.
Takk for at du synes jeg tilsynelatende er oppegående Hens!  ;)

Jeg nevnte innledningsvis i min posting av linken at det var trykkfeil i artikkelen:
Sitat fra: Perbear...artig artikkel men med et par trykkleif som vanlig.
Jeg mener jeg sa 30% til reporteren, ikke 10%. Det jeg henviser til er samlet energiforbruk i MJ pr. personkm i livsløpsyklus (Life Cycle Assesment). Her tall for noen få kjøretøy basert på statistisk underlag korrigert for norske forhold:

Elbil: 1,38 (basert på norsk vannkraft)
Personbil bensin-el-hybrid: 1,83
Personbil diesel: 1,96
Personbil bensin: 2,13

Kilde: Tabell 1 s.10 i Sluttrapport - transport, energi og miljø skrevet av forsker Morten Simonsen hos Vestlandsforskning.
http://vfp1.vestforsk.no/sip/pdf/Felles/Sluttrapport.pdf
Oppdatert link: http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/Sluttrapport.pdf

Basert på dette er min påstand om at en elbil kun har 30% lavere energiforbruk enn en fossilbil korrekt. Husk at det inkluderer energien som brukes til å lage kjøretøy og drfite det inkludert energiutvinning/produksjon. Ved å bruke min el-velomobil som eksempel på lean el-transport er det klart at dagens elbiler er nesten like mye "blyslede" som en sein 50-talls amerikaner.
Vi er definitivt på ville veier dersom vi øker rekkevidden til elbilene uten å drastisk forbedre transporteffektiviteten!


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear link=topic=2707.msg21859#msg21859Her tall for noen få kjøretøy basert på statistisk underlag korrigert for norske forhold:

Elbil: 1,38 (basert på norsk vannkraft)
Personbil bensin-el-hybrid: 1,83
Personbil diesel: 1,96
Personbil bensin: 2,13

Kilde: Tabell 1 s.10 i Sluttrapport - transport, energi og miljø skrevet av forsker Morten Simonsen hos Vestlandsforskning.
http://vfp1.vestforsk.no/sip/pdf/Felles/Sluttrapport.pdf

Tallene henger ikke på grep. De oppgir f.eks kun dobbelt så høyt direkte energiforbruk på bensinbil som på el-bil. Jeg kan jo regne litt på det selv; en liter bensin inneholder ca. 32MJ energi. Bensinbilen kjører ca. 13km på denne literen. En el-bil kjører greit 50km på 32MJ energi, altså nesten 4 ganger så langt. For bensinbilen blir det 2.46MJ per km, for el-bilen 0.64MJ/km. Delt på 1.3 passasjerer som de regner med på korte reiser får jeg 1.89MJ/passasjerkm mot elbilens 0.49MJ/passasjerkm.

32MJ er for øvrig innholdet i 1 liter bensin og tilsvarer 8.89kWh.

Leste gjennom rapporten men fant ikke noe mer om hvordan de kommer fram til disse spinnville tallene.

Jeg regnet også pent, en Tesla Roadster er oppgitt å kunne kjøre ~64km på 32MJ.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på lørdag 17. juli 2010, klokken 00:50Ved å bruke min el-velomobil som eksempel på lean el-transport er det klart at dagens elbiler er nesten like mye "blyslede" som en sein 50-talls amerikaner.
Vi er definitivt på ville veier dersom vi øker rekkevidden til elbilene uten å drastisk forbedre transporteffektiviteten!

Vi trenger nok alle slags kjøretøy. Selv har jeg kun bruk for en bil med god plass til 4 + mye bagasje, hengerfeste og takstativ samt rekkevidde på minst 40 mil ideelt. En el-velomobil ville blitt stående i garasjen hele tiden da jeg ikke har noe som helst kjøring som den kan erstatte. Dvs. jeg kan jo bruke den istedenfor sykkel og tog, men hva er vitsen med det da ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux


Vi trenger nok alle slags kjøretøy. Selv har jeg kun bruk for en bil med god plass til 4 + mye bagasje, hengerfeste og takstativ samt rekkevidde på minst 40 mil ideelt. [/quote]

Er dette behovet ditt på minst 50% av kjøreturene dine?

Hvis ikke anbefaler jeg en 80 km classic elbil til rundt 100K utenom dagens fossil bil, eller en moderende 160 km Elbil utenom dagens fossilbil.

Elbilavgiftene er lagt opp nettopp med tanke på at det skal være mulig å beholde fossilbilen og kjøre miljøvennlig når en kan. Er du rimelig nevedyktig, vil 2 biler faktisk bli mer lønnsomt enn en, da 2 biler gir en bedre tid til service på en av bilene, og en kan slippe å bruke dyre verksteder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

#8
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. juli 2010, klokken 10:07
Tallene henger ikke på grep. De oppgir f.eks kun dobbelt så høyt direkte energiforbruk på bensinbil som på el-bil. Jeg kan jo regne litt på det selv; en liter bensin inneholder ca. 32MJ energi. Bensinbilen kjører ca. 13km på denne literen. En el-bil kjører greit 50km på 32MJ energi, altså nesten 4 ganger så langt. For bensinbilen blir det 2.46MJ per km, for el-bilen 0.64MJ/km. Delt på 1.3 passasjerer som de regner med på korte reiser får jeg 1.89MJ/passasjerkm mot elbilens 0.49MJ/passasjerkm.

Vestlandsforskning har laget sin rapport basert på åpne informasjonskilder. Det er full adgang til underlaget. Dersom du kan påpeke feil i dette underlaget  er det bare for deg å henvise til dokumentasjon som inneholder bedre data slik at neste rapport får dette med. Forskerne som jobber med dette setter stor pris på å få fjernet eventuelle feil i sine rapporter.

Men:
Husk at variabelt energiforbruk til elbil inkluderer tap i lader og overføringsnett samt tap av energi under stillstand. Ladere har heftig kjøling for å bli kvitt varme. I tillegg har mange batterier aktiv kjøling under lading. En Think har vannkjøling som brukes selv om bilen står stille og ikke lades. Allt dette krever energi som ikke brukes til fremdrift, altså tap og derved reduksjon av virkningsgrad.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på lørdag 17. juli 2010, klokken 18:55
Husk at variabelt energiforbruk til elbil inkluderer tap i lader og overføringsnett samt tap av energi under stillstand. Ladere har heftig kjøling for å bli kvitt varme. I tillegg har mange batterier aktiv kjøling under lading. En Think har vannkjøling som brukes selv om bilen står stille og ikke lades. Allt dette krever energi som ikke brukes til fremdrift, altså tap og derved reduksjon av virkningsgrad.

Hvis tap i overføringsnettet og ved lading er inkludert i direkte energiforbruk på el-bil er da tap ved transport av bensin og strøm til bensinpumper/stasjoner inkludert på bensinbilene ? Jeg forsto "direkte" enegiforbruk som det som forbrukes ved kjøring men jeg kan jo ha feil.

Tap ved lading er jo svært varierende da. Ved høy strøm og/eller lading til 100% brukes vesentlig mer enn ved 16A lading til 90% batterikapasitet. Man bør nok regne med det siste da det vil være normen for de fleste. Nissan Leaf har vel heller ikke kjøling av batteripakka slik som Tesla og Volt.

Fra batteri til motoraksel ligger vel de fleste nyere konstruksjoner på 85-90% ? Jeg mener å huske Tesla oppgir 88% og lading kan fort bli 95%, dvs. at total virkningsgrad fra tap i strømnettet til motoraksel kan javne på 75-80%. Til gjengjeld, hvor mye ekstra drivstoff bruker en dieselbil ved kaldstart i -20 grader med påfølgende småkjøring ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: Ken på fredag 16. juli 2010, klokken 00:01
Når reise du til Lindesnes?

Jeg drar til Lindesnes i morgen, søndag. Regner med å bruke hele dagen, ankomst ca 8 om kvelden på Furholmen hvor vi har hytte hvis alt går etter planen og at det holder med en time lading i Kvinesdal.

Tar med et stk 48V 12Ah batteri, et stk 36V 16Ah og et 36V 4,9Ah. Det gir teoretisk kapasitet på 1,3 kWh. Dersom jeg klarer å utnytte 1 kWh skal det gi akkurat 200 km på en lading. Siden strekningen er på inntil 280 km må jeg lade litt underveis, noe jeg ikke har mye tid til. Jeg har derfor med tre ladere: en hurtiglader til det lille batteriet, samt vanlig 3A til 48V batteriet og 1,8 A til 36V pakken.

Idag var TV vest å filmet så det kommer muligens noe på YouTube også.

Sjekk  http://www.northsea-cycle.com/  for inspirasjon til fine sykkelturer!
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. juli 2010, klokken 19:55
Hvis tap i overføringsnettet og ved lading er inkludert i direkte energiforbruk på el-bil er da tap ved transport av bensin og strøm til bensinpumper/stasjoner inkludert på bensinbilene?
Det tapet er med i tallene for fossilbiler, også fordamping/svinn av drivstoff underveis.
Tallene er basert på snittberegning slik at det alltid vil være mulig å skape enkeleksempler som kommer utenfor.

Jeg vil anbefale alle som er interessert i å lese hele rapporten, den er veldig bra skrevet slik at det er enkelt å finne ut av hvordan beregningene er gjort. Og kildematerialet er som nevnt åpent tilgjengelig.  :)

Jeg har selv reagert på at bensinbasert hybrid kommer mye dårligere ut enn dieselbasert, men jeg klarte ikke finne feil i underlaget.
:-\
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Sitat fra: PerBear på lørdag 17. juli 2010, klokken 18:55
En Think har vannkjøling som brukes selv om bilen står stille og ikke lades.
Sorry, Per, feil.

Tenker du på PIV4/A266, fra 1999 - 2002? Vannpumpa på denne går under kjøring og lading. Når bilen står er vannpumpa ikke igang unntatt når 12V batteriet trenger lading, noe som er sjelden så lenge 12V batteriet er i orden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. juli 2010, klokken 22:38
Sitat fra: PerBear på lørdag 17. juli 2010, klokken 18:55
En Think har vannkjøling som brukes selv om bilen står stille og ikke lades.
Sorry, Per, feil.

Tenker du på PIV4/A266, fra 1999 - 2002? Vannpumpa på denne går under kjøring og lading. Når bilen står er vannpumpa ikke igang unntatt når 12V batteriet trenger lading, noe som er sjelden så lenge 12V batteriet er i orden.
Det er nok denne ladingen av 12v batteriet Per tenker på. Jeg kan jo røpe at han har en Think selv. Think PIV4 har mange geniale løsninger, men 12v forbruket og ladingen av 12v batteriet er ikke særlig genialt utformet.

Jeg skal hilse fra Per, han kom seg avsted i retning Lindesnes i dag tidlig, etter å ha modifisert og mekket til langt på natt.
LYKKE TIL PER!
Med denne Velomobilen setter Per søkelyset på ultralette, energieffektive kjøretøy. Den veier bare ca 30 kilo, og har vesentlig mindre luftmotstand enn en vanlig sykkel. Dette er et tankevekkende og annerledes spor enn vanlige elbiler.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Per er nå straks i Flekkefjord, han ligger litt etter skjema pga en punktering, men regner med å nå Lindesnes utpå kvelden. Vi krysser fingre og tær :)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA