Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Fabiz, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:15

« forrige - neste »

Sum Thing Wong

Sitat fra: Kavorka på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:15
Intensjonen kan fint være at vanlige elbiler kan stå en time, og taxier lenger. Interessant at folk vet hva bymiljøetatens intensjon er, når etaten ikke kan gi et svar selv.

Det var intensjonen i å respektere skiltet ved å ringe til Bymiljøetaten

Men de vet jo ikke hva som er korrekt. Hadde de sakt at jeg kan stå der 1 time så ville jeg ha stått der en time. Hadde de sakt det er reservert kun for taxi hadde jeg respektert det. Når de sier du kan bare stå der så gjør jeg det.

Gi respekt for å få respekt. Føler at jeg har gjort alt riktig i denne saken.

Mr. Wong

Sele

Intensjonen kan fint være at vanlige elbiler kan stå en time, og taxier lenger. Interessant at folk vet hva bymiljøetatens intensjon er, når etaten ikke kan gi et svar selv.

Intensjonen med skiltet skulle ikke være så vanskelig og forstå hvis man legger godviljen til.

Philip Marlowe

En annen ting som jeg ble litt nysgjerrig på er hvor mye strøm man får fra disse ladestolpene. Er det bare 3,7kW slik som ellers i byen, så er de vel ikke så interessante for drosjene, men er det 22kW så ser jeg poenget med egne ladeplasser for taxi.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Kavorka

Sitat fra: Sele på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:30
Intensjonen med skiltet skulle ikke være så vanskelig og forstå hvis man legger godviljen til.
Mange som kunne trengt å legge litt godvilje til, og vise respekt.

Sum Thing Wong

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:31
En annen ting som jeg ble litt nysgjerrig på er hvor mye strøm man får fra disse ladestolpene. Er det bare 3,7kW slik som ellers i byen, så er de vel ikke så interessante for drosjene, men er det 22kW så ser jeg poenget med egne ladeplasser for taxi.

De laderne er utrustet med 3fas 32amp 230v ikke 1fas 16 230v som de i byen er.

Powerflux

Offentlig lading er og bør fortsatt være for alle. Å særbehandle en liten gruppe som atpåtil driver i privat næring blir fullstendig feilslått.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

stefse

De burde satt opp et skilt med holdeplass for taxi. Da hadde det ikke vært noe tvil. Alle drosjeholdeplasser bør forøvrig få slike.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Philip Marlowe

Ja, det må jo være et mål å få så mange eldrosjer som mulig.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

AppleKnocker

Sitat fra: Sum Thing Wong på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:21

Det var intensjonen i å respektere skiltet ved å ringe til Bymiljøetaten

Men de vet jo ikke hva som er korrekt. Hadde de sakt at jeg kan stå der 1 time så ville jeg ha stått der en time. Hadde de sakt det er reservert kun for taxi hadde jeg respektert det. Når de sier du kan bare stå der så gjør jeg det.

Gi respekt for å få respekt. Føler at jeg har gjort alt riktig i denne saken.

Mr. Wong

Skiltingen er uklar. Bileier har gjort en hederlig innsats for å undersøke hva som gjelder. Det at noen har en intensjon om å legge beslag på ladeplasser uten rett forankring, er egentlig det kritikkverdige her. Synes et par av gråtekonene i denne tråden her burde snurpe igjen og passe sine egne saker.

Det er helt urimelig å hamre løs på bileier for denne parkeringen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kavorka

Sitat fra: Powerflux på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:05
Offentlig lading er og bør fortsatt være for alle. Å særbehandle en liten gruppe som atpåtil driver i privat næring blir fullstendig feilslått.
Det vil være positivt for miljøet å få taxier over på el, siden de har mange km/år, står mye på tomgang, og har mye start/stopp kjøring. Ikke mer urimelig at disse får et ok incentiv for å la dieseldyret stå. De vil gjerne ha behov for høyere ladehastighet for å gjøre jobben sin effektivt.

Om man skal ekskludere andre fra ladepunket kan man ha forskjellig meninger om, men kommune har siste ordet. Da må det imidlertid komme et skilt "kun taxi" under. Hvis kommune ønsker at ladepunket skal være åpent for alle, men med fordel til taxi, så kan man gjøre som vist i bilde i post 1.

Sele

Det er ikke det minste rart at det er folk som hater elbileiere når man tar seg til rette slik som flere i denne tråden mener. Det skiltet er ikke til og misforstå kun hvis man ønsker og misforstå. Man kan ikke gå rundt og mistro skilters lovlighet.

Når trådstarter tok kontakt med etaten så burde han bedt dem komme og dekke til skiltet hvis etaten mente det var ulovlig satt opp. Man kan ikke bare si at det ikke gjelder så bare fortsett og parker der du. Jeg har problemer med og forstå at en etat i kommune og stat gir slike svar. Det er ikke min erfaring..

Øyvind.h

Skiltet er ganske lett å lese? Øverst står det P, altså parkeringsplasser. Under står det LADBAR TAXI. Altså er plassene for ladbar taxi. Nederst står det hvor lenge biler kan stå. Er skiltet like vanskelig å forstå når det står Elbil eller ladbar motorvogn på skiltet under P`en? Det virker som folk flest forstår de skiltene, men ladbar taxi ble litt vanskelig?

Sitat fra: Sum Thing Wong på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:42
De laderne er utrustet med 3fas 32amp 230v ikke 1fas 16 230v som de i byen er.
22kW. Du ser nok 230V32a med et lite tretall ved siden av i bilen din, noe som er Teslas måte å vise 400V 32A trefas. Effekten er 22kW, fordi Taxier trenger god ladeeffekt når de tar pause. Dette er en grei midlertidig løsning for taxier i området frem til sentralene får satt opp egne ladere.

Sitat fra: Powerflux på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:05

Taxiene har allerede holdeplasser reservert seg selv. Dvs. dedikerte deler av veien som er holdt av til privat næring. Dette stedet har de fått to lusne stolper, ut av tusenvis spredt rundt i Oslo. Igjen: smålig å angripe dette.

Men trådstarter har funnet ut at han inntil videre slipper unna juridisk.

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:27
Ja, det må jo være et mål å få så mange eldrosjer som mulig.
Jepp. Vi er helt i startfasen for overgang til elektriske taxier. Reserverte plasser med god effekt og lavt belegg gir trygghet for sjåførene. Da kan de kjøre dit og ta pausen sin.

Sitat fra: Kavorka på torsdag 18. februar 2016, klokken 00:33

Om man skal ekskludere andre fra ladepunket kan man ha forskjellig meninger om, men kommune har siste ordet. Da må det imidlertid komme et skilt "kun taxi" under.
Det står Ladbar Taxi. Hvorfor er dette vanskeligere å forstå enn når det står P - Ladbar motorvogn? Eller P - Elbil?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sandpusher

Fatter ikke at det går an å krangle om dette. Dersom noen virkelig har satt opp skilt på eget initiativ uten at myndighetene har vært involvert er det bare å ignorere hele greia.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sele

Hvis myndighetene får beskjed om at et skilt er satt opp ulovlig så vil det være normalt at de tar turen ut og dekker til skiltet. Dette fordi allmenheten skal få beskjed,det nytter ikke bare og gi beskjed til den som ringer inn.

Carl Anton Stenling

For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA