Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fått meg Tesla - kjapt spørsmål om lading/tilkobling når bilen har mye igjen

Startet av Fabiz, mandag 04. april 2016, klokken 09:56

« forrige - neste »

Sum Thing Wong

#30
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er mottatt og forstått!!

:) :)

Kavorka

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er ingen som ønsker å sabotere et slikt initiativ. Jeg fikk ikke med meg at du kjente til prosessen rundt ladeplassen. Da virker det rart at taxien bare får stå en time, og fylle 100 km per gang?

Øyvind.h

Skal ha høy gjennomstrømming/flyt og bruk i pauser vil jeg anta?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rasmus.B

#33
Er dette en Taxiholdeplass eller er det en tilfeldig ladestolpe som noen har "laget en prosess" rundt og produsert ett skilt som ingen andre en prosess deltakerne har hørt om?
Det er jo mildt sagt merkelig at ingen i bymiljøetaten vet hva dette dreier seg om.
Leste en artikkel i Aftenposten i dag der det blir referert til ett ladepunkt på Bryn som er dedikert til drosjer. Er det dette ladepunkter?
Hvis det ikke er på en Taxiholdeplass og det ikke er ett offentlig skilt så synes jeg det er ganske drøyt å legge beslag på denne ladeplassen. Men Carl Anton Stenling vet vel noe om dette og vil sikkert komme med informasjon, ikke sant?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

pkhamre

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Da er bymiljøetaten for dårlig informert. Han som kontaktet etaten og fikk beskjed om at det var ok å parkere der har gjort det som er rett.

Sitat
Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Det er nok ingen, hverken her eller andre steder, som ønsker å sabotere denne ordningen. Det er veldig fint at flere biler byttes ut med elektriske, inkludert drosjebiler. At private selskap skal få eksklusiv tilgang på offentlige ladeplass syns jeg blir feil.

Sitat
Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er ikke drosjesjåførene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Powerflux

Sitat fra: pkhamre på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Da er bymiljøetaten for dårlig informert. Han som kontaktet etaten og fikk beskjed om at det var ok å parkere der har gjort det som er rett.

Sitat
Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Det er nok ingen, hverken her eller andre steder, som ønsker å sabotere denne ordningen. Det er veldig fint at flere biler byttes ut med elektriske, inkludert drosjebiler. At private selskap skal få eksklusiv tilgang på offentlige ladeplass syns jeg blir feil.

Sitat
Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er ikke drosjesjåførene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene.

+1
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Sele

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 18. februar 2016, klokken 11:37
Er dette en Taxiholdeplass eller er det en tilfeldig ladestolpe som noen har "laget en prosess" rundt og produsert ett skilt som ingen andre en prosess deltakerne har hørt om?
Det er jo mildt sagt merkelig at ingen i bymiljøetaten vet hva dette dreier seg om.
Leste en artikkel i Aftenposten i dag der det blir referert til ett ladepunkt på Bryn som er dedikert til drosjer. Er det dette ladepunkter?
Hvis det ikke er på en Taxiholdeplass og det ikke er ett offentlig skilt så synes jeg det er ganske drøyt å legge beslag på denne ladeplassen. Men Carl Anton Stenling vet vel noe om dette og vil sikkert komme med informasjon, ikke sant?

Dette er en ladeplass forbeholdt taxi og det forstår du helt sikkert hvis du legger godviljen til. Så kan du selvsagt være uenig i det men da får du rette en velformulert klage til kommunen.

cra

Sitat fra: pkhamre på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
Det er ikke drosjesjåførene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene.

Men det må da være greit om de gjør oppmerksomme på at du står feil parkert, så lenge de gjør det på en høflig måte? Det er uansett ikke nok av "de som skal håndheve" rundtomkring til at alle som trenger å gjøres oppmerksomme på noe kan få beskjed når det trengs. ;)

Ellers likte jeg dette P-skiltet:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AppleKnocker

Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:20
Sitat fra: pkhamre på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Da er bymiljøetaten for dårlig informert. Han som kontaktet etaten og fikk beskjed om at det var ok å parkere der har gjort det som er rett.

Sitat
Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Det er nok ingen, hverken her eller andre steder, som ønsker å sabotere denne ordningen. Det er veldig fint at flere biler byttes ut med elektriske, inkludert drosjebiler. At private selskap skal få eksklusiv tilgang på offentlige ladeplass syns jeg blir feil.

Sitat
Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er ikke drosjesjåførene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene.

+1

Word!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:20
Sitat fra: pkhamre på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Da er bymiljøetaten for dårlig informert. Han som kontaktet etaten og fikk beskjed om at det var ok å parkere der har gjort det som er rett.

Sitat
Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Det er nok ingen, hverken her eller andre steder, som ønsker å sabotere denne ordningen. Det er veldig fint at flere biler byttes ut med elektriske, inkludert drosjebiler. At private selskap skal få eksklusiv tilgang på offentlige ladeplass syns jeg blir feil.

Sitat
Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er ikke drosjesjåførene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene.

+1

Så kan vi jo snu på det og si at det er ikke elbilistene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene heller, når fossilbiler parkerer på ladeplass? Alikevel er det da ganske mange som setter i gang med å finne fram til eier og kontakter denne på eget initiativ, tar bilder og poster her på forumet eller Facebook osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. februar 2016, klokken 13:28
Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:20
Sitat fra: pkhamre på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Da er bymiljøetaten for dårlig informert. Han som kontaktet etaten og fikk beskjed om at det var ok å parkere der har gjort det som er rett.

Sitat
Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Det er nok ingen, hverken her eller andre steder, som ønsker å sabotere denne ordningen. Det er veldig fint at flere biler byttes ut med elektriske, inkludert drosjebiler. At private selskap skal få eksklusiv tilgang på offentlige ladeplass syns jeg blir feil.

Sitat
Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er ikke drosjesjåførene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene.

+1

Så kan vi jo snu på det og si at det er ikke elbilistene sin jobb å håndheve loven og bestemmelsene heller, når fossilbiler parkerer på ladeplass? Alikevel er det da ganske mange som setter i gang med å finne fram til eier og kontakter denne på eget initiativ, tar bilder og poster her på forumet eller Facebook osv.

+1

Kavorka

Det er forskjell på å opplyse om en skilting som er uklar, eller lett å misforstå, og å skjelle/henge ut vedkommende. Det siste ble valgt av trådstarter og tilsynelatende er det mange synes dette er ok. Det er skuffende at det er der listen skal legges.

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på torsdag 18. februar 2016, klokken 14:57
Det er forskjell på å opplyse om en skilting som er uklar, eller lett å misforstå, og å skjelle/henge ut vedkommende. Det siste ble valgt av trådstarter og tilsynelatende er det mange synes dette er ok. Det er skuffende at det er der listen skal legges.

Jeg opplever ikke at det er mange her som mener det er OK å henge ut misbruk av ladeplasser. Derimot virker det å være delt oppfatning av om det er OK at Taxier får reservert 4 av totalt noen tusen ladepunkt i Oslo. Og hvorvidt det er OK å bruke plasser reservert til noen andre, dersom man finner ut at man juridisk kan slippe unna med det (hvorvidt man faktisk juridisk slipper unna er jeg dog i tvil om, for skiltene er svært enkle å lese).

Det jeg finner merkverdig er at folk lett forstår parkeringsskilter når det er blå P med underskilt "Ladbar motorvogn" eller Elbil" og nytt underskilt ift tidsbegrensning.
Hvorfor er det så lett, og samtidig så vanskelig å forstå blå P, Ladbar taxi og tidsbegrensning? Faktisk så vanskelig at man må kontakte kommunen flere ganger for å forsøke å tolke skiltene på en annen måte. Og når man møter mennesker som ikke kjenner til at 4 av noen tusen plasser er reservert for Taxier, da er bruk i strid med skilting OK.

Jeg blir trist og oppgitt over hvordan folk oppfører seg. Alt man kan slippe unna med skal man gjøre. Jeg er ikke oppdratt slik.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: Sum Thing Wong på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:45
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:27
For de som fremdeles måtte være i tvil: Denne ladeplassen er forbeholdt taxi og kan ikke benyttes av andre.
Jeg kjenner prosessen rundt fremskaffelsen av ladeplassen. Dette er et ledd i å få taxinæringen over på elbil.

Ber innstendig om at det tas hensyn og at ingen forsøker å sabotere ordningen. Hvis det juridiske rundt skiltvedtaket er manglende så kan man gjerne ta tak i dette ved et brev til kommunen, men ikke ved å parkere der i strid med intensjonen.

Gjør også oppmerksom på at man kan få henvendelser fra taxisjåførene dersom man hindrer taxi fra å lade.

Det er mottatt og forstått!!

:) :)

Fint om bedreviterne her kan legge ut en liste over steder med uklar/ulovlig skilting hvor forumets forbud mot parkering gjelder. Gjerne med spesifikasjon hvor man kan risikere henvendelse fra andre utenforstående som blander seg i ting de ikke har noe med.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

epsilone6

At mennesket er opportunistisk av natur kan ikke være mye å diskutere etter denne tråden...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA