Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

www.model3tracker.info

Startet av Lyse Tanker, lørdag 02. april 2016, klokken 10:49

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 26. juni 2016, klokken 21:08
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juni 2016, klokken 09:36
EPA range på Soul er ikke representativ.
Giga lite sannsynlig EPA bommer mer på Soul enn på andre biler.

Rent bortsett fra produsentene medvirker til fastsettelsen av EPA.
Det er giga rart at en overveldende antall av Soul eierne kjører langt over EPA.........
Så nylig en testfilm av 2016 Chevrolet Volt, den havnet litt i underkant av EPA

eliten

Skjønner ikke hvorfor noen Soul eiere skal hause opp km kjørt med bilene sine. Vi har 28 stk Soul i vårt firma som kjører stort sett til og fra kunder i tettbebygde strøk rundt om i landet. Stort sett kjører de 15-16 mil nå på sommeren, men hørte en si her om dagen at han kunne kjørt ca 17 mil. Man kan kjøre langt med alle el-biler hvis man har medvind, fra høyere områder til lavere, har høyere lufttrykk, ikke ha på varme eller ac kjører i 50-60 km pr time osv. Jeg kjører selv en Leaf Tekna 2016 mod 30KW. Kjørte den i fra Stålfjæra i Oslo-Horten og hjem igjen stort sett på E-18. Farten lå stort sett på mellom 95 og 105. Har 17" hjul. Drev ikke med sparekjøring, men lå noen ganger bak lastebiler og busser som lå i sine maks grenser. Når jeg parkerte på Statoil Økern etter 204,5 km, så var det lite strøm igjen. Koblet på hurtigladeren et kvarter, og hadde da 48% batterikapasitet tilgjengelig. Jeg og to koleger er veldig godt fornøyd med bilene våre. Vil ellers også si at jeg stort sett ferdes på motorveg i 110,100 og litt 80 sone til og fra jobb. Når jeg stort sett holder venstre fila, så er normalrekkevidden nå på sommeren ca 17-18 mil. Har også kjørt 15 mil i påsken i fra hytta i Engerdal-Idre i Sverige og tilbake, med 8% i rest. Holdt stort sett fartsgrensen i 80 sone. Er fornøyd med Leaf'n etter ca 17.000 km siden 26.01. Er enig i at Soul'n har et coolere utseende, men i praktisk bruk og motorvegkjøring synes jeg Leaf'n er bedre. Gleder meg til at Ampera-e, Tesla 3 og Leaf 2 kommer. Da blir hverdagen enda bedre  :) Tror Ampera-e blir en av bestselgerene :-)

timingbeltkiller

ENIG med @eliten

Det er ingen sak å kjøre laaaaaangt med en elbil
dersom du går inn for å gjøre akkurat det.
Nøyaktig likt som å kjøre maaaaange km med en liter diesel.

Men dette er neppe ønskverdig kjøring for folk flest.
Dagens elbiler er kommet så langt i utviklingen
at du trygt kan kreve samme komfort og samme kjørestil
som med en moderne fossil.

Det vil for det første si du har et effektivt klimaanlegg
som med lukkede vinduer gir  behagelig temperatur.
For det andre du fartsmessig holder trafikkflyten
på alle typer vei og fartsgrenser.

UENIG med @knut.aulie

Dersom "en overveldende antall av Soul eierne kjører langt over EPA"
ville Kia sørget for å heve EPA tallet.
Rent bortsett fra det er neppe rett å generalisere eierne av noen bilmodell.
De kommer nok i alle fasonger og typer.

Såvidt jeg har forstått er det flere tilfeller av EPA tall
for både elbiler og fossiler hvor fabrikant har måttet nedjustere
etter praksis har vist de å være for optimistiske.

Det motsatte er en langt sjeldnere foreteelse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

moby666

Synes EPA tallene til Soul er ganske så riktig. 15 mil er ganske riktig ved vanlig kjøring. Har kjørt Soul i 40.000 km. Selvfølgelig klarer de fleste mer, jeg har klar 21 mil på en lading. eGolf og Leaf(24) har vel ca 2 mil lavere EPA enn Soul, noe som stemmer også veldig bra. Noe EPA ikke tar høyde for er hvordan bilen håndterer rekkevidde i kulde og der er Soul veldig mye bedre enn Leaf og eGolf.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Dette var tydeligvis en sår tå

Gnilre

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juni 2016, klokken 15:14
Hvis Ampera-E får 320 km EPA,  tviler jeg sterkt på at jeg selv vil klare 400 km selv under gode forhold.....
Jeg kjørte Drammen - Bergen i forrige uke med en Soul og stoppet 5 ganger underveis for 8-15 minutters ladepause. Regnet ut at jeg hadde rekkevidde på 204 km på en lading turen under ett. På returen i regnværet i går ble det "kun" 168 km rekkevidde, måtte jo ha litt varme i bilen også. Hadde 2x30 minutter ladestopp pluss en på 8 minutter for å komme frem. Jeg drev ikke med sparekjøring på noen av turene. Har prøvd det også på Soulen og den bevegde seg 229 km før jeg ladet på 1% restkapasitet.

400 km på Ampera-e skal jeg klare om jeg orker kjøre sakte og med virkelig sparekjøring kan den bilen gå Bergen-Oslo også.

Regner med at Soulen blir byttet ut med en Ampera-e og gleder meg allerede, ikke minst til 200 hk fremfor 111 hk på Soul.

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

knut.aulie



Sitat fra: Gnilre på mandag 27. juni 2016, klokken 21:46

Regner med at Soulen blir byttet ut med en Ampera-e og gleder meg allerede, ikke minst til 200 hk fremfor 111 hk på Soul.

Samme her [emoji1] [emoji7]

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

handyman72

Superfornøyd med min I-Miev :D
Men blir nok en oppgradering til denne om prisen blir rett :)
Får bare håpe dagens svake krone ikke gjør den for dyr :(

pierre

37500$ er vel inkl amerikansk moms. Pris i Norge med momsfritak vil da bli lavere. Noen som vet momssatsen i USA?

Amoss

Sitat fra: pierre på lørdag 09. juli 2016, klokken 07:45
37500$ er vel inkl amerikansk moms. Pris i Norge med momsfritak vil da bli lavere. Noen som vet momssatsen i USA?

VAT som det heter "over there" er ikke en føderal avgift men fastsettes fra stat til stat og varierer derfor en del. Så "alle" priser i USA blir oppgitt uten VAT, og folk må legge til sine lokale avgifter. Og de har heller ikke (det jeg har sett) opplyst $37500, men de har opplyst $30000 - etter fratrekk av den føderale skattefordelen man får ved kjøp av elbil. Så det høyere beløpet er utregnet ved å legge til denne som er på $7500. Statlige incentiver/subsidier varierer også fra stat til stat og kommer til fratrekk i tillegg til de føderale.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

VAT = value added tax = mva = "moms" = en europeisk avgift ukjent i USA.
I USA er det Sales Taxes som varierer fra stat til stat.
Priser annonseres vanligvis uten denne avgiften.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. juli 2016, klokken 20:54
VAT = value added tax = mva = "moms" = en europeisk avgift ukjent i USA.
I USA er det Sales Taxes som varierer fra stat til stat.
Priser annonseres vanligvis uten denne avgiften.

Meget mulig du har rett, men har sett folk fra USA bruke VAT og Sales Tax om hverandre og anså dem derfor som "synonymer". Uansett, det er en skatt på omsetting/salg uavhengig av hva man kaller det - "navnet skjemmer ingen" er ett godt gammelt ordtak ;) 

Det som var relevant: at det er en statelig og ikke føderal skatt, at den derfor varierer fra stat til stat og at prisene vanligvis oppgies er uten denne  er vi enige om. :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA