Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

www.model3tracker.info

Startet av Lyse Tanker, lørdag 02. april 2016, klokken 10:49

« forrige - neste »

jaso

Redd Avensisen blir gåande nokre år til ja...
OT: Merkelig at ingen kan få ei lita stasjonsvogn på veien med OK rekkevidde til 400 ish..
Kia Soul EV 2016 - Svart
Tesla Roadster 2012 - Cosmic Black

kammiz

Sitat fra: knut.aulie på fredag 30. september 2016, klokken 12:50
Sitat fra: kammiz på fredag 30. september 2016, klokken 12:39
Sitat fra: jaso på fredag 30. september 2016, klokken 11:10
Bra video Jodd.

Dette er pr no det beste alternativet mitt for å gå full EV. Veldig spent på bagasjeplassen i denne, kom litt bedre fram i denne videoen, men trur eg må ta en koffert test på den når den dukka opp hos forhandlaren her i området.
Kan iallefall sjå ut som den vinner et par CM i forhold til Soulen vår, som mangla litt på å kunne fungere på langtur med heile fam på fire.

slik jeg klarer å se det, så får den ca samme størrelse som kia soul EV om du fjerner kassa under gulvet og flytter gulvet ned, men at den er dypere inn sett bakfra, og ikke så høy. litt lettere å utnytte plassen bedre da.
Plassen er 1/4 større enn Soul......


Sent from my iPhone using Tapatalk

354 mot 381 er vel ikke 1/4 mindre da.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Nickelilltroll

Sitat fra: jaso på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:24
Redd Avensisen blir gåande nokre år til ja...
OT: Merkelig at ingen kan få ei lita stasjonsvogn på veien med OK rekkevidde til 400 ish..

Är nog inte så märkligt då man satsar på en större del av världen än norge? Elbil ska fortfarande mest säljas och brukes i och runt byer, där har man inte behov för större bil än det som finns idag.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

TM

#168
Ser at Opels Onstar tjeneste koster 1000 kr/år.  Jeg antar
at det dermed koster 1000 kr/år å styre forvarming via app. Systemet skal også varsle nødetater dersom man er utsatt for en ulykke hvor airbag løses ut. Men jeg håper at dette virker også uten abonnement.

BMW har løst dette på en eksemplarisk måte til etterfølgelse for Opel. i-remote kan brukes kostnadfritt til å håndtere lading, forvarming og låsing av dører etc. i hele bilens levetid. Dette gjelder også kommunikasjon mot service-senter og nødtelefon. Funksjonalitet utover dette krever en Conncected- Drive tjeneste tilsvarende Opel Onstar. Hvis Opels løsning koster 1000 kr/år (fra år nr 2) så utgjør det faktisk nesten samme pris som service i 5 år -60.000 km for en i3. Dette bør Opel ta med i beregningen når de priser bilen. Også service-pris er noe jeg vil legge vekt på i min vurdering. Jeg kan godt betale for en del flere ladestopp med i3, hvis driftsugiftene blir vesentlig høyere for Ampera-e. Tid er ikke alltid penger  ;)

3irikur

Sitat fra: TM på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 07:19
Jeg kan godt betale for en del flere ladestopp med i3, hvis driftsugiftene blir vesentlig høyere for Ampera-e. Tid er ikke alltid penger  ;)
Veldig godt poeng! Det er fortsatt pris som er den viktigeste motivatoren for å kjøpe elbil!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Crown

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:24
Sitat fra: TM på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 07:19
Jeg kan godt betale for en del flere ladestopp med i3, hvis driftsugiftene blir vesentlig høyere for Ampera-e. Tid er ikke alltid penger  ;)
Veldig godt poeng! Det er fortsatt pris som er den viktigeste motivatoren for å kjøpe elbil!

Ikke vis dette på siden "vi som ønsker elbiler dit pepper'n gror" på FB, da får de vann på møllen ;-) Hva med miljøaspektet da? Og jeg synes faktisk det er et poeng at elbilen har lavest mulig forbruk også, selv om strøm nå for tiden er "gratis" så skal vi ikke så langt tilbake før man betalte det doble og tredoble for strømmen. Det kan fort skje igjen, og plutselig merker man ladingen på hjemmebudsjettet.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

3irikur

Sitat fra: Crown på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:11

Veldig godt poeng! Det er fortsatt pris som er den viktigeste motivatoren for å kjøpe elbil!

Ikke vis dette på siden "vi som ønsker elbiler dit pepper'n gror" på FB, da får de vann på møllen ;-) Hva med miljøaspektet da? Og jeg synes faktisk det er et poeng at elbilen har lavest mulig forbruk også, selv om strøm nå for tiden er "gratis" så skal vi ikke så langt tilbake før man betalte det doble og tredoble for strømmen. Det kan fort skje igjen, og plutselig merker man ladingen på hjemmebudsjettet.
[/quote]

Miljøregnskapet blir det samme uansett grunnen til at massene kjøper bilen. Jeg kommer nok til å kjøre elbil selv om det blir dyrere enn bensinbil, men jeg tror fortsatt de fleste velger elbil fordi det er billigere
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

TM

Sitat fra: nime01 på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:49
Med BMW må man jo kjøpe Connected Drive pakken for 2400kr? Så veldig mye dyrere det faktisk ikke for Opel OnStar...
Nei, dette er en utbredt misforståelse. I-remote og Teleservices er inkludert og gratis uten tidsbegrensning. Connected Drive Services er en pakke (sw) som du må kjøpe hvis man ønsker funksjonalitet utover standard. Med i-remote kan du starte og stoppe lading, se rekkevidde, klimatisere, definere avreisetider, låse dører, slå på lyshorn, og bruke hornet for å finne igjen bilen. Alt dett er GRATIS også uten connected drive services. Sim kortet dom benyttes og abonnementet betales av BMW.

kammiz

Jeg må da ærlig si at prisene på premiummerket BMW tilsier at dette burde være inkludert ja. Opel er et rimeligere merke. Jeg har ingen problemer med at de som ønsker dette betaler for det og de som ikke ønsker det, betaler ikke.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

TM

#174
Sitat fra: kammiz på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:00
Jeg må da ærlig si at prisene på premiummerket BMW tilsier at dette burde være inkludert ja. Opel er et rimeligere merke. Jeg har ingen problemer med at de som ønsker dette betaler for det og de som ikke ønsker det, betaler ikke.
Poenget er vel at så og si alle med elbil ønsker å kunne koble seg opp mot bilen via mobil. La oss håpe at Opel priser Ampera-e lavere enn enn BMW i3. Stort batteri betyr mye for mange, men de fleste kundene vil oppfatte 300 km som mer enn nok for sitt behov. Mange vil også vurdere driftskostnadene som inkluderer strømforbruk, forsikring, serviceavtale og oppkoblingsutgifter. På dette område kommer i3 ekstremt gunstig ut i forhold til konkurrentene.

TM

Tja...vanskelig å si. For meg som ønsker bare en bil som skal dekke alt, så er rekkevidde viktigere enn merkets status og premium-følelse. Men har du en stor SUV fra før og ønsker en snerten bil til og fra jobb, så er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt i3. Jeg håper bare Opel tenker langsiktig, og ikke satser på å skvise maksimalt ut at de første kundene. Alle vet at de er villig til å betale minst 10-15 % mer enn markedet forøvrig, for å være først med det siste. De rapportene som har kommet tyder vel på at Ampera-e gir et klart "billigere" inntrykk enn konkurrenter som e-Golf, i3 og kanskje Ioniq. Kvaliteten vet vi ikke så mye om før om noen år. Men jeg har stor tro på Ampera-e...med Opel pris   ;)

knut.aulie

Har snakket med min selger i dag om Onstar. Første året er gratis dvs inkludert deretter abonement.
Styring av bilen via app (lading , forvarming mm.) har ikke kostnader knyttet til seg.
Høres helt greit ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ipadjove

Det hørest veldig greit ut :) takk for info!

AmocoCadiz

Sitat fra: TM på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 16:22
Tja...vanskelig å si. For meg som ønsker bare en bil som skal dekke alt, så er rekkevidde viktigere enn merkets status og premium-følelse. Men har du en stor SUV fra før og ønsker en snerten bil til og fra jobb, så er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt i3. Jeg håper bare Opel tenker langsiktig, og ikke satser på å skvise maksimalt ut at de første kundene. Alle vet at de er villig til å betale minst 10-15 % mer enn markedet forøvrig, for å være først med det siste. De rapportene som har kommet tyder vel på at Ampera-e gir et klart "billigere" inntrykk enn konkurrenter som e-Golf, i3 og kanskje Ioniq. Kvaliteten vet vi ikke så mye om før om noen år. Men jeg har stor tro på Ampera-e...med Opel pris   ;)
I motsetning til flere andre merker hvor man kan forvente et gitt kvalitetsnivå som f.eks BMW, Merc, VW og Toyota, synes jeg det er vansklig å få grep om hvilken materialkvalitet og førermiljø Opel i AmperaE vil ligge på.
Fra interiørvideo fra lansering i Paris, og etter Opelselgers tips til prøve av lignende modeller som Astra og Corsa virker flere materialvalg, knotter og hendler som "billig" og kjipe.

Forventer ikke premium, og trenger det heller ikke i en bruksbil, men dårlige løsninger og materialvalg kan irritere kjøreopplevelsen mye i mange år fremover.
Dette merker man jo raskt etter en prøvetur, men usett føler jeg Opel har svært varierende interiøropplevelse.

For alle som har signert bindende kontrakt, betyr dette så lite bare for å få stort batteri snarlig eller har dere stor tiltro til Opelkvaliteten i Ampera?

Den er jo utviklet av Chevrolet, med noen tweaks fra Opel.
Ingen er vel så flinke som Chevy med costcutting ( typ "GM avoided defective switch redesign in 2005 to save a dollar on each car", noe man merker på Chevys enklere modeller i USA ( som vel mange har opplevd fra rentalcars i USA?)

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 05. oktober 2016, klokken 00:06
For alle som har signert bindende kontrakt, betyr dette så lite bare for å få stort batteri snarlig eller har dere stor tiltro til Opelkvaliteten i Ampera?
Har egentlig veldig god erfaring med Opel fra jeg var ungdom (Ascona B) og senere med mye erfaring med svigers sine opler i en ti års periode.
Er enkle og greie biler som funker bra. Er mer skeptisk til Chevrolet biten.
Det jeg er mest spent på er hvordan elektronikken vil fungere i praksis og hvordan funksjon og rekkevidde blir på vinteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA