Hovedmeny

Opel Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, søndag 14. februar 2016, klokken 00:06

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 19:47
Bolt vil benytte NMC, altså nikkel-mangan-kobolt, Tesla benytter seg av NCA, nikkel-kobolt-aluminium. Det virker som om det hovedsaklig blir disse to kjemiene som vil være å finne i de langtrekkende elbilene de nærmeste årene.
Ser at Leaf virker å komme med 60 kWh batteri allerede til neste år, og som etter alt å dømme ikke vil ta noe større plass enn eksisterende pakke - altså større energitetthet. Er det slik at man bare har dyttet 60 kWh av eksisterende batteriteknologi inn i liten Bolt slik at det nærmest tyter ut overalt og bagasjeplass blir fraværende?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 12:09Ser at Leaf virker å komme med 60 kWh batteri allerede til neste år, og som etter alt å dømme ikke vil ta noe større plass enn eksisterende pakke - altså større energitetthet. Er det slik at man bare har dyttet 60 kWh av eksisterende batteriteknologi inn i liten Bolt slik at det nærmest tyter ut overalt og bagasjeplass blir fraværende?
Vel, de har brukt eksisterende batteriteknologi, så klart, men ting tyder på at Bolt blir romslig for størrelsen.

Leaf vil bruke lignende batteriteknologi som Bolt for å få 60 kWh. I dag bruker de en kjemi med betydelig dårligere energitetthet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

Sitat fra: GOLF-raider på onsdag 24. august 2016, klokken 11:37
Jeg fikk melding fra MASKINAGENTUR idag om at vi vil få mail før
helga med briefing om Ampera-E:
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46434
«Det tilsvarer en norsk pris på 250 - 300.000 kroner, og da er vi omtrent
på nivå med e-Golf og Leaf med stor batteripakke (30 kWh)»

Venter spent på den mailen  :)

I den artikkelen tar de utgangspunkt i $30.000, men var ikke det ca pris ETTER intensiver?
Det var vel $37.500 før det de får tilbake over there.
Så da blir trolig prisen i tilfelle ca 20% høyere, altså ca 300-360.000...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Counterpointer

Sitat fra: GOLF-raider på onsdag 24. august 2016, klokken 11:37
Jeg fikk melding fra MASKINAGENTUR idag om at vi vil få mail før
helga med briefing om Ampera-E:
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46434
«Det tilsvarer en norsk pris på 250 - 300.000 kroner, og da er vi omtrent
på nivå med e-Golf og Leaf med stor batteripakke (30 kWh)»

http://www.bilnorge.no/export/bb_199772.jpeg
Ekstremt interessant at det vil komme infomail nå. [emoji1]
Artikkelen inneholder derimot ikke noe nytt.


nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit


moby666

Da er vi heldig. I følge min lokale opel forhandler åpner de opp snart for bestilling, men levering mot slutten av året 2017

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på fredag 26. august 2016, klokken 08:52
Da er vi heldig. I følge min lokale opel forhandler åpner de opp snart for bestilling, men levering mot slutten av året 2017
Det var veldig sent.
I følge Opel Norge, så skal vi få 60% av første kvoten biler til Europa, så det virker som Norge er prioritert.
Kan hende din forhandler har rett, men da vil 40 kWh Leaf være ute og 60 kWh Leaf i helt ny versjon rett rundt hjørnet så da mister de eksklusiviteten som de har mulighet til nå.
Slutten av 2017 så vil jo kanskje også Tesla Modell 3 være mye nærmere....

Bekkenes

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Crown

Blir spennende så se om "alt" blir ekstrautstyr i kjent tysk stil, slik at prisen i realiteten er langt høyere. Er også skuffet over den høye cd-verdien, 0,31/0,32 vs f.eks. Hyundai Ioniq på 0,24, og høy vekt, ca 400kg tyngre enn Ioniq. Hvis man kjører mye motorvei så tipper jeg at det store batteriet forsvinner ganske fort.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Speeder

Hva vil forskjellen være i praksis i la oss si 90km/t med cd-024 vs cs-0,32? Hvor mange mil lenger kommer man på f.eks. 20kWh med cd-0,24?

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

knut3448

Sitat fra: Speeder på fredag 26. august 2016, klokken 13:41
Hva vil forskjellen være i praksis i la oss si 90km/t med cd-024 vs cs-0,32? Hvor mange mil lenger kommer man på f.eks. 20kWh med cd-0,24?
Jeg regna såvidt på det, men ga meg ved 0,26Cd.

For å dytte en bil med Cd 0,32 i 113km/t (70mph) kreves det 18400W.
0,26Cd krever 14950W.
0,28Cd:15800W

Tall for 89km/t (55mph)
0,32Cd: 10100W
0,28Cd: 8800W
0,26Cd: 8400W

Tall for 72km/t (45mph)
0,32Cd: 6390W
0,28Cd: 5650W
0,26Cd: 5420W

Dette er altså effekten det kreves for å dytte en bil i 113/89/72km/t, regnestykket tar ikke høyde for tap fra batteri frem til motor, lys, stereo, klima osv.

En bil med 0,26Cd bruker 18% mindre på fremdrift i 72km/t enn en Bolt.
En bil med 0,26Cd bruker 20% mindre på fremdrift i 89km/t enn en Bolt.
En bil med 0,26Cd bruker 24% mindre på fremdrift i 113km/t enn en Bolt.

Alle er velkomne til å kontrollregne så vi er sikre på at tallene stemmer sånn ca (:

Crown

Sitat fra: Speeder på fredag 26. august 2016, klokken 13:41
Hva vil forskjellen være i praksis i la oss si 90km/t med cd-024 vs cs-0,32? Hvor mange mil lenger kommer man på f.eks. 20kWh med cd-0,24?

Kanskje ikke så mye i 90km/t, men hvis det blir 100-110km/t så vil det nok utgjøre ganske mye. Legg i tillegg på nesten 400kg i forhold til Hyundai Ioniq, i testen til Bil Norge brukte Ioniq fortsatt 1,2kWh/mil i 110km/t, mens en Leaf da bikker opp i 1,6-1,7kWh i følge de som har målt. Ampera-e har dårligere cd enn Leaf igjen, og er tyngre, så jeg kan ikke se noen grunn til at den skal være bedre enn det, snarere tvert i mot. Merk at dette er tørr vei.

Si da at den kommer opp i 2kWh/mil, da blir ikke forskjellen på denne bilen med 60kWh-batteri og Ioniq med det lille 28kWh-batteri så forskrekkelig stor plutselig...  Blir uansett spennende å se!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

knut3448

Leaf har blitt målt til samme luftmotstand som Ae er oppgitt til. Om Ae sine tall stemmer så er luftmotstanden ganske lik. Ettersom Bolt er en mer moderne konstruksjon så er det lov å håpe at resten av bilen er noe mer effektiv.

Med et forbruk på 1,2kWh/mil for Ioniq og 1,6kWh/mil for Ae så blir rekkevidden 22,5mil for Ioniq og 34,4mil for Ae.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA