Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilbud på parkeringsur i påsken!

Startet av Teslanewbie, onsdag 23. mars 2016, klokken 21:29

« forrige - neste »

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

#1
Det vil alltid være feil på de første bilene som produseres. Det er nok snakk om mindre justeringer så fungerer alt som tiltenkt.

Dette er også en fordel med at Norge ikke mottar de første bilene som blir produsert. Har det blitt produsert 10k Model X før de første kommer til Norge, så vil de største feilene ha blitt rettet opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv


Salvesen

Nå er det vell slik at alt vann som befinner seg på falcon dørene renner inn i bilen ved bruk, dette høres ikke ut som en liten justering spør du meg. Og hvor jeg bor er dette ekstremt normalt, altså vann på taket. Nei blir ikke noe model X på meg, ikke så lenge en ikke kan velge vekk de dørene iallefall.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

petersv

Det jeg har lest er at en opplever det slik du sa, men ingen av de andre som hadde skrevet svar til han (var på TMC, husker ikke tråden.)

Det er jo ikke værre en bakluka på Model S. Vannet må lo ledes ned langs sidene, og ligger en pakning skjevt el.lign så blir det problemer.

Igjen er dette noe som bare må bli løst, enkelt og greit. Det er garanter ikke designet slik at dette skal skje, som noen her får det til å høres som. Det er en helt ny bil, kun produsert i ytterst få eksemplarer, man må ikke krisemaksimere helt enda.

Og som en kar på Tesla sa til meg (som jeg forsåvidt synes var en passe småteit ting å si) "er man ikke forberedt på å ha litt småproblemer er ikke Tesla rette produsent for deg". Nå er jeg ikke helt enig i dette utsagnet, men det gjelder garantert for de første 300 bilene som noensinne leveres av en helt ny modell av en fersk produsent. Det blir ganske naivt å tro noe annet.

Som Espen påpeker over her, vi får jo ikke de første bilene hit, så vi skånes nok endel av feilene.

Teslanewbie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 07. februar 2016, klokken 14:08
Det vil alltid være feil på de første bilene som produseres. Det er nok snakk om mindre justeringer så fungerer alt som tiltenkt.

Dette er også en fordel med at Norge ikke mottar de første bilene som blir produsert. Har det blitt produsert 10k Model X før de første kommer til Norge, så vil de største feilene ha blitt rettet opp.

Er jo bare å se på konstruksjonen så ser man at vannet renner ubehindret inn og det krevs store lister for å fange opp vannet og lede dette vekk.

Skrekkscenario er snø på bilen med bilen parkert i litt skråning , ved åpning kommer all snø på taket å renne inn på setene . Slik er konstruksjonen, det finnes ikke fysiske hinder som hindrer dette ..  Du får samme effekt hvis du åpner takluken på TMS når det regner eller har snø på taket .... :-)

Å sammenligne med bakluken blir feil da sidene på bakluken er skrå og vann renner ned ikke slik som på TMX der sidene av dørene er i vater ...    Se bilde


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

teslax

Jeg har en lexus som har en del av taket i bakluken, så når den åpnes renner snøen inn i bakluken. Men jeg har opplevd dette en gang, siden har jeg fjernet snøen på akkurat dette området, før jeg åpner luken. Man lærer så lenge man lever. Dette skal være en bil produsert for ekstreme snøforhold, men alikevel kan slike ting/feil oppstå. Etter 10 år produseres bilen på samme måten, så det kan ikke være et større problem enn man gjør det til selv.
Kjører for tiden Lexus rx 400h gleder meg til ren elektrisk en gang i 2016.(da ble det 2016) TOCN Signatur medlem.

Teslanewbie

Sitat fra: teslax på søndag 07. februar 2016, klokken 15:30
Jeg har en lexus som har en del av taket i bakluken, så når den åpnes renner snøen inn i bakluken. Men jeg har opplevd dette en gang, siden har jeg fjernet snøen på akkurat dette området, før jeg åpner luken. Man lærer så lenge man lever. Dette skal være en bil produsert for ekstreme snøforhold, men alikevel kan slike ting/feil oppstå. Etter 10 år produseres bilen på samme måten, så det kan ikke være et større problem enn man gjør det til selv.

Bakluke er litt forskjell fra passasjererdør ...

Blir interessante  når føreren må ut og tørke av taket før dørene kan åpnes når passasjerane må av ..

Her er det snakk om praktiske begrensninger ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Porsgrunn

Snø som samler seg på biltaket mens en kjører, det har jeg aldri opplevd.

Teslanewbie

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 07. februar 2016, klokken 16:12
Snø som samler seg på biltaket mens en kjører, det har jeg aldri opplevd.

Jeg behøver bare se ut vinduet presis nå for å se at det er mulig :-)
Det er avhengig av hastigheten du kjør med .. Ikke mange rallyførere på fjellet :-)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Porsgrunn

Har ingen mulighet til å sjekke dit vindu  ;)

Utenfor mitt går det mellom 40 og 60 normalt, med fartsgrense på 60, her blåser snøen av bilene.

De gangene jeg er sløv med å sope taket er det alltid mindre etter turen enn når jeg startet.

Passasjerer som skal ut etter kjøreturen vil normalt ha gått inn samme veien før turen startet, var det mye snø vil de fleste sope det vekk da.

Er spent på hvordan falkedørene virker selv, men synes du konstruerer problemer her. Det jeg er mest spent på er fastfrysing. Selv om jeg håper og tror det ikke er et større problem enn det er med bakluka til MS. Mesteparten av døren er tross alt ikke på taket.

Salvesen

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 07. februar 2016, klokken 17:03
Har ingen mulighet til å sjekke dit vindu  ;)

Utenfor mitt går det mellom 40 og 60 normalt, med fartsgrense på 60, her blåser snøen av bilene.

De gangene jeg er sløv med å sope taket er det alltid mindre etter turen enn når jeg startet.

Passasjerer som skal ut etter kjøreturen vil normalt ha gått inn samme veien før turen startet, var det mye snø vil de fleste sope det vekk da.

Er spent på hvordan falkedørene virker selv, men synes du konstruerer problemer her. Det jeg er mest spent på er fastfrysing. Selv om jeg håper og tror det ikke er et større problem enn det er med bakluka til MS. Mesteparten av døren er tross alt ikke på taket.

Jeg ville ikke kaldt det overdriving når folk som eier bilene sier det blir søkkvått om det er vann på taket, det er jo dagligdags her til lands. Personlig måker jeg aldri taket, om det ikke er enorme mengder snø da. Men det er ikke aktuelt å gjøre dette til daglig for å få opp dørene. Både pga tid, arbeid og ikke minst lakken i området vill bli ødelagt.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sap_2000

En ting er vannansamlinger.
Blir mest betenkt, men ikke overrasket når jeg ser på bildene som viser gnisseriper pga at døra krasjer med åpningen rett under vindushøyde.

Med hengslingspunktet langt inn på taket, og med hele vekten av den tunge døra som går ~70 cm ut og så 100cm nedover etter en 90 graders knekk får løfterene en krevende jobb.

Ikke pga vekten på døra alene, men pga  vridningsmomemtet som oppstår om løfterene ikke er 100(,00)% synkronisert gjennom hele bevegelsen. Skal nok ikke mye vridning til langt inne før det blir store avvik lenger ut -og nede på døra.

Så har man ytre påvirkning som vekt av snø, fastfryste lister, folk som holder igjen (mennesker er ikke ufeilbarlige) som kan risikere og forandre form og geometri en aning med de konsekvenser det vil ha for senere passform.

Er spent for om de får dette til å fungere stabilt over tid i norsk klima.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Porsgrunn

SitatThe last time it rained, when I opened the fulcon wing doors, water seeped inside to the seats,

Dette er hva den ene eieren sa selv, andre eiere er uenig med han. Uansett "seeped" er relativt små mengder.

Det er sikkert riktig at denne ene eieren har opplevd at vann piplet inn, det er like riktig at andre eiere ikke opplever det slik. Hva som er grunnen til at han opplever det slik og andre ikke, har jeg ikke peiling på.

Teslanewbie

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 07. februar 2016, klokken 18:20
SitatThe last time it rained, when I opened the fulcon wing doors, water seeped inside to the seats,

Dette er hva den ene eieren sa selv, andre eiere er uenig med han. Uansett "seeped" er relativt små mengder.

Det er sikkert riktig at denne ene eieren har opplevd at vann piplet inn, det er like riktig at andre eiere ikke opplever det slik. Hva som er grunnen til at han opplever det slik og andre ikke, har jeg ikke peiling på.

Eller så holder de andre eierne kjeft ... Founders og signature er jo nesten bare fanboys..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA