Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Diravi, onsdag 23. mars 2016, klokken 20:24

« forrige - neste »

Diravi

Fant ikke noen tråd om dette annet enn enkelttråder om gummimatter og ladekabler. Og ettersom Tesla sender ut en tilbehørsliste i forkant av levering kan det jo være flere som lurer på det samme. Hva er lurt å krysse av for av det Tesla tilbyr?

Vår 70D uten panoramatak vil bli parkert utendørs og vi kommer til å montere en fast 16 eller 20 A lader med kabel. Vi bor på Nordvestlandet og det er langt mellom superladerne dersom man skal sørover på E39. Ut fra dette har jeg resonnert som så:

Ting jeg planlegger å bestille:


  • Mennekes Mode 3 type 2 til 2 ladekabel, kr 1625,-. Antar det er Saltokabelen Tesla selger, og at den i praksis erstatter en ekstra UMC? Vi kommer da til å ha både denne og original UMC i bilen til vanlig.
    Midtkonsoll foran kr 5240,-
    Gummimatter i fotbrønner foran og bak kr 1650,-
    Gummimatte i bagasjerom kr 1650,- (frunk vil sjelden bli brukt)
    Chademoadapter kr 3600,- Såvidt jeg forstår vil Enova sin utbygging av ladere langs E39 og forsåvidt riksvei 70 inkludere en del Chademopunkt
    Touch up pen kr 160,-

Ting jeg lurer på å bestille:


  • Tire inflation kit kr 410,- er vel anbefalt så lenge det ikke medfølger nødhjul?
    Solskjerm til bakluke kr 760,- Vi har hund, og regner med at det steker godt inn gjennom bakruten? Men Tesla sier at sikten ikke reduseres av solskjermingen, stemmer det?
    Rødt adapter - hvor ofte er det behov for det langs veien?
    Og noe jeg er veldig usikker på: Tesla Outdoor Car cover til kr 3300: Vel skal vi gateparkere bilen og det er værhardt her, men å dra et trekk av og på tidvis skitten bil er vel ikke akkurat ideelt for lakken? Legger vel heller pengene i en god forsegling.

Noe annet jeg burde ha tenkt på?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

sap_2000

Hvorfor finnes ikke dette tilbehøret i norske webshoppen slik det gjør i US?

Blir dette utstyret MVA fritt om det bestilles slik at det leveres ut sammen med bilen?

Leste på Tesla Motorclub forumet at det nylig var kommet ny og forbedret versjon av mattene. De gamle i stivt plastikkaktig materiale virket kjipe og ser ikke ut synes jeg.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Diravi

Sitat fra: sap_2000 på søndag 07. februar 2016, klokken 17:15
Hvorfor finnes ikke dette tilbehøret i norske webshoppen slik det gjør i US?

Blir dette utstyret MVA fritt om det bestilles slik at det leveres ut sammen med bilen?

Leste på Tesla Motorclub forumet at det nylig var kommet ny og forbedret versjon av mattene. De gamle i stivt plastikkaktig materiale virket kjipe og ser ikke ut synes jeg.

Mva er det alt annet enn det blå adapterte som følger med i prisen, og mva er inkludert i de prisene jeg nevnte.

Hvorfor Tesla ikke holder seg med landsvise webshops må du vel spørre dem om. Men interessant hvis mattene er av bedre kvalitet nå.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

sap_2000

Da er det nok litt forskjellig praksis ute å går hos de forskjellige merkene ang MVA på løst tilleggsutstyr levert sammen med bil.

Norsklevert tilbehør som matter, lasteutstyr, skvettlapper osv var MVA fritt på en annen elbil vi kjøpte.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Epleskreller

Type 2 til 2 ladekabel er en kabel for kobling til ladestasjon.  Kan være praktisk, men er ingen erstatning for UMC (de brukes ulike steder)

Rødt adapter er det viktigste ekstrautstyret for meg da jeg har rød stikk i garasjen..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Diravi

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:26
Type 2 til 2 ladekabel er en kabel for kobling til ladestasjon.  Kan være praktisk, men er ingen erstatning for UMC (de brukes ulike steder)

Rødt adapter er det viktigste ekstrautstyret for meg da jeg har rød stikk i garasjen..

Så du kan ikke bruke Mennekes-kabelen Tesla selger på et 32A vegguttak ved hjelp av det blå adapteret?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

oddbjoh

Sitat fra: sap_2000 på søndag 07. februar 2016, klokken 17:15
Blir dette utstyret MVA fritt om det bestilles slik at det leveres ut sammen med bilen?

Det er mulig at noe fortsatt er mva-fritt, men mye regnes som ettermarked og har mva. Dette gjelder blant annet CHADEMO-adapteret...

Amoss

Sitat fra: Diravi på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:37
Så du kan ikke bruke Mennekes-kabelen Tesla selger på et 32A vegguttak ved hjelp av det blå adapteret?

Nei. Den er kun til bruk på type 2 ladestasjoner. UMC'en og tilsvarende kabler er for tilkobling på vanlige veggkontakter.

Nå ble jeg litt usikker her, men det blå adaptert til UMC'en er vel til 16A blå vegguttak. Så du må ha en overgang fra 32A til 16A for å kunne koble til en slik?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Siggen

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:41
Sitat fra: Diravi på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:37
Så du kan ikke bruke Mennekes-kabelen Tesla selger på et 32A vegguttak ved hjelp av det blå adapteret?

Nei. Den er kun til bruk på type 2 ladestasjoner. UMC'en og tilsvarende kabler er for tilkobling på vanlige veggkontakter.

Nå ble jeg litt usikker her, men det blå adaptert til UMC'en er vel til 16A blå vegguttak. Så du må ha en overgang fra 32A til 16A for å kunne koble til en slik?

Teslas blåe adapter er til 32A "1-fas"

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

Komplisert dette...  :o

Hvilken kabel kjøper man da som erstatning for UMC, men som tåler vann bedre? jeg vil primært ha 32A veggkontakt på vår yttervegg for å kunne bruke UMC der, men ønsker å bruke en bedre kabel og ha UMC i bakhånd i bagasjerommet. Så kan jeg ta begge med på reise.

Ser Elbilhjelpen har en kabel, men da må jeg bruke 16A CEE kontakt og dermed kjøpe adapter for å bruke den originale UMCen. Og den koster over 4000, da nærmer det seg snart en fastmontert ladestasjon.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.


Brede

Angående webshop for Europa/Norge, jeg ble ved overtakelse av bil fortalt at denne skulle være oppe om to til tre måneder.

(Dette var i desember 2013)  ;D

Diravi

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA