Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av TorC, fredag 04. mars 2016, klokken 22:12

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: E_S på mandag 19. juni 2017, klokken 09:54
Sist jeg så AR-ladere var det den på Grelland og på Lillehammer. Begge sto omtrent midt inni et kratt og bar tydelig preg av å ikke være i bruk. Den ene var også helt død.
Det er ikke mange dager siden jeg brukte den på Lillehammer. Det vil si, det står vel to AR-ladere der; den ene står under tak og ser ut til å bare være tilgjengelig for helårsabonnenter. Men den andre fungerte nå som den skulle, og ikke så jeg mye til dette krattet heller. Det største irritasjonsmomentet med AR-laderne er at appen (nesten) alltid sier at laderen ikke kunne starte, men det gjør den nå vitterlig likevel. Heldigvis.

Jeg bruker AR bare fordi jeg ikke kommer meg over Dovre uten. Men når jeg først har betalt blodprisen for et månedsabonnement, melker jeg dem for alt det er verdt. Om vinteren skrur jeg opp termostaten i bilen til 25 °C mens jeg lader der. Til nå har jeg bare opplevd én gang å ikke få ladet på en AR-lader, men det var fordi en bensinbil var parkert foran den. Så de virker mer pålitelige enn for eksempel Fortum sine! Det er kanskje fordi de er mindre brukt. På den annen side, hos Fortum får jeg i det minste god hjelp fra kundeservice når noe ikke virker. Hos AR kan man nok se langt etter slik hjelp.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Porsgrunn

Regnskapet for 2016 er offentliggjort

https://www.proff.no/regnskap/arctic-roads-as/oslo/bygg-og-anleggsleverand%C3%B8rer/IF397610CVG/

Selv om det kanskje ikke er fult så ille som en kunne frykte kunne det vært interessant med en kommentar fra eventuelle revisorer her.

For meg ser det ut som at egenkapitalen er ikke eksisterende og at selskapet feilet med å skaffe økte inntekter. Inntekter ut over "Annen driftsinntekt", som jeg regner med er offentlig støtte, er fortsatt svært lave.  Det ser for meg ut som det eneste som holder dem i live er en stadig økning av gjelden.

Er det mulig å anbefale videre drift uten at det skjer en fullstendig endring av hvordan firma drives?

arnkl

Alle rekneskap kan lastast ned frå Brønnøysundregistrene. Eg har lasta ned rekneskapet og årsmelding til AR for 2016 og her er det noko som stinkar.

Grunnen til at styret meiner at det er grunnlag for fortsatt drift er at "eierne har forpliktet seg til å tilføre nødvendig kapital gjennom innlån, for å dekke kapitalbehovet". Revisor påpeikar at "det foreligger en vesentlig usikkerhet som kan skape tvil av betydningen om selskapets evne til fortsatt drift".

Og største aksjonær Diomedes AS, som er 100% eigd av Frank Hugo Storelv, har ytt AR eit ansvarleg lån på ca. 3 millionar. Men kvar har Diomedes fått desse pengane frå? Rekneskapet til Diomedes viste at dei i 2015 hadde ein eigenkapital på 550 000 kr. I 2016 hadde dei eit driftsresultat på 53 000 kr, men har fått ein mystisk "annen finansinntekt" på 4,5 millionar. Korleis i alle dagar har dei fått ei slik finansinntekt frå? Det selskapet har av eigendeler er investeringar i totalt ulønsame selskap med liten eller negativ eigenkapital. Men frå 2015 til 2016 har altså eigenkapitalen plutseleg auka frå 550 000 til 5,3 millionar.

Det høyrer med til historia at Diomedes har "fravalgt revisor". Her er det absolutt noko som stinkar.

Eg legg ved rekneskapa til både AR og Diomedes, så kanskje nokre kan finne meir ut frå dei.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

HCO

Sitat fra: arnkl på mandag 26. juni 2017, klokken 22:27
...her er det noko som stinkar...
Sitat
...største aksjonær Diomedes AS....
Om jeg forstår det riktig, spekuleres det rundt hvorvidt AR med vilje blokkerer for ladeinfrastruktur på enkelte strekninger, slik at kortrekkeviddebiler ikke kan benyttes der.

I gresk mytologi var Diomedes en av krigerne i den trojanske hesten. Om spekulasjonene ovenfor stemmer, burde man kanskje valgt et mindre avslørende firmanavn..
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Litespeed

Hva har de å tjene på at kortrekkeviddebiler ikke får kjørt? Det høres jo helt tullete ut... Det burde jo være i deres interesse at kortrekkeviddebiler får kjørt, de må jo lade oftere...

zbk

Hvis de ønsker å selge firmaet inkl ladelokasjonene vil de ikke være verdt særlig mye om de ikke utvider oppkjøpers dekningsområde. Om områdene der AR (tvi vøre) har vært enerådende etter hvert får dekning av andre vil de ikke lenger være noe mer enn en parantes i ladehistorien.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

gigafactory

Legg også merke til note 14 i AR sitt regnskap, den var ikke med i fjorårets regnskap såvidt jeg kan se.

AR må betale 1 mill hvis de når 25 ladere. Ytterligere 3 mill ved 50, og 6 mill til ved 100 stk. Dette til Ishavskraft AS som solgte AR i desember 2013. Hvis AR skal selge hurtigladere satt opp før 31.12.2013, så må de betale 50% av salgssummen til Ishavskraft AS.

Spørsmålet er om dette ble "glemt" opplyst om i 2015 eller om det er noe nytt av året. Jeg tror på førstnevnte, at det var et krav fra Ishavskraft for å selge AR billig. Det at 50% av salgssum på en andel av hurtigladerne skal rett til Ishavskraft kan delvis forklare hvorfor det er lite attraktivt for kreditor å slå selskapet konkurs, uten at jeg vet noe om eventuell prioritet av panteretter her.

Jeg aner ikke hva den store finansinntekten hos Diomedes er, men må jo bare anta at det usikrede lånet til AR er reelt når det ser ut som om de 3 millionene har gått til nedbetaling av skyldige avgifter, annen kortsiktig gjeld og noe leverandørgjeld. Uansett er det klart at AR fortsatt går i underskudd uten noen utsikter til å snu dette. Det eneste jeg kan skjønne at de holder liv i selskapet for er et håp om å få en gullkantet avtale med ENOVA eller noe, den utbyggingen i nord som det ikke ble noe av kanskje?

AmocoCadiz

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 27. juni 2017, klokken 15:34
Det eneste jeg kan skjønne at de holder liv i selskapet for er et håp om å få en gullkantet avtale med ENOVA eller noe, den utbyggingen i nord som det ikke ble noe av kanskje?

Ja det er svært ulogisk hvorfor de holder fortsatt drift med nærmest kunstig åndedrett,
kanskje det holdes i live lengst mulig på pur fanskap etter eier tatt seg nær av den enorme negative responsen??

HCO

Sitat fra: Litespeed på tirsdag 27. juni 2017, klokken 14:53
Hva har de å tjene på at kortrekkeviddebiler ikke får kjørt? Det høres jo helt tullete ut... Det burde jo være i deres interesse at kortrekkeviddebiler får kjørt, de må jo lade oftere...
Spørs jo hvem de har i ryggen det. Det er lite som tyder på at forretningsideen er å tjene mest mulig på lading.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

TorC

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 27. juni 2017, klokken 15:34
Jeg aner ikke hva den store finansinntekten hos Diomedes er, men må jo bare anta at det usikrede lånet til AR er reelt når det ser ut som om de 3 millionene har gått til nedbetaling av skyldige avgifter, annen kortsiktig gjeld og noe leverandørgjeld. Uansett er det klart at AR fortsatt går i underskudd uten noen utsikter til å snu dette. Det eneste jeg kan skjønne at de holder liv i selskapet for er et håp om å få en gullkantet avtale med ENOVA eller noe, den utbyggingen i nord som det ikke ble noe av kanskje?

Men hvor kommer Diomedes "Annen finansinntekt" på nær 5 millioner fra?
Hvordan får man finansinntekter uten at man enten låner ut penger, eller får utbytte på aksjer?

Og så vidt jeg kan se går selskapene Diomedes har eierandeler i med dundrende underskudd, med unntak av Big Fish Norge AS som hadde et overskudd på svimlende 30 001,- kroner.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Myrvang

Men hvorfor kommer ikke Fortum eller GK med hurtigladere i områdene der AR er enerådende?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

125 km mellom Otta og Dombås er i overkant spennende med Leaf 24 kw selv med 100% batteri.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Gnilre

Sitat fra: Myrvang på torsdag 29. juni 2017, klokken 05:43
125 km mellom Otta og Dombås er i overkant spennende med Leaf 24 kw selv med 100% batteri.
Det er 48 km fra Otta til Dombås og 125 km fra Otta til Oppdal.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Myrvang

Sitat fra: Gnilre på torsdag 29. juni 2017, klokken 06:30
Sitat fra: Myrvang på torsdag 29. juni 2017, klokken 05:43
125 km mellom Otta og Dombås er i overkant spennende med Leaf 24 kw selv med 100% batteri.
Det er 48 km fra Otta til Dombås og 125 km fra Otta til Oppdal.
Var Otta-Oppdal jeg mente ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

hanche

Sitat fra: Myrvang på torsdag 29. juni 2017, klokken 05:38
Men hvorfor kommer ikke Fortum eller GK med hurtigladere i områdene der AR er enerådende?

Fortums relativt nye hurtiglader på Oppdal er i hvert fall en god start. Jeg tipper at det kan by på utfordringer å finne gode lokasjoner over Dovrefjell, men håper inderlig at det jobbes med saken. Og at det lykkes.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA