Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av TorC, fredag 04. mars 2016, klokken 22:12

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: Olee på mandag 17. juli 2017, klokken 21:39
Noen som vet hvor gamle disse laderne er, og hvor mange AR fikk støtte til?

Fra Enova:
SitatLadepunkt som etableres med støtte fra Enova skal være i drift og i samsvar med forutsetningene i utlysningen i minst 3 år etter driftsstart. Dersom avvikling skjer før denne tiden, eller ladepunkt ikke driftes som forutsatt i utlysningen, kan Enova kreve hele eller deler av tilskuddsbeløpet tilbakebetalt.

...

Tilfredsstillende driftskvalitet er et krav for tildeling av tilskudd, og innsatstiden for feilretting må oppgis. Laderne skal ha minst 97 % tilgjengelighet/oppetid...

AR laderne på Storebaug og Svinesundparken har vært der lenge, ihvf 2014.

AR later som de drifter de selv om ingen svarer på oppgitte servcetelefonnummer, for å unngå 3 års kravet om refundere støttebeløp hvis ikke i drift.

Vi er flere har ved mange anledninger konstatert at de ikke har fungert tilfredsstillende,
men Enova har vel ikke hatt noen som har sjekket driftsstatus over tid.

Flaks for AR som beholder støttekronene, trist for elbilister som lenge har blitt rammet av AR sin totalitære pris og abonementspolitikk.

(ser noen lignende ladeoppleggstendenser i Sverige utenfor Europaveier, "på bygda" finnes et kaos av alle mulige ladeopplegg, lokale everk, prispolitikk, krav om sære betalingsløsninger og apper og begrenset aksesstider i døgnet.
Men hittill ikke kommet over noen med så gal prispolitikk som AR og alle har raskt svart på spm om ladere og nåværende driftsstatus.)

Gordon Retriever

Sitat fra: Olee på mandag 17. juli 2017, klokken 21:39
Noen som vet hvor gamle disse laderne er, og hvor mange AR fikk støtte til?

AR-ladere på Dombås og Bjorli ble satt i drift i midten av juli 2015.  Hjerkinn rett etterpå.  Ladere på Oppdal, i Lom og Aurland stammer fra samme Enova-tildelingsrunde, og jeg tror dette er de seks nyeste laderne AR har fått støtte til.

ohowl

Sitat fra: Kanon på fredag 30. juni 2017, klokken 11:06
Konsentrert ladeinfrastruktur der altså? ( Dombås/Hjerkinn/Bjorli)
Har tenkt og kjøre Lillehammer-Molde tur-retur med kortrekkebil (i3) så blir nødt til og tegne et mnd,s abonnement hos AR dessverre.
Noen måte og sjekke om laderene deres I hele tatt virker?

Kommer deg fint fra Otta (Fortum) til Lesjaverk (GK) for på den måten å unngå AR.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

stromifokus

Sitat fra: EL-i-Nord på mandag 17. juli 2017, klokken 18:32
Har akkurat kjørt langtur med Leaf 24kW fra Tromsø til Hamburg og tilbake.
:+1:

E_S

Sendt mail til Enova om manglende driftskvalitet på ladere tilhørende Arctic Roads AS. Håper Enova vil kreve tilbake tilskudd etter hvert og at det blir den siste spikeren i kista for AR.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

3irikur

Sitat fra: E_S på tirsdag 18. juli 2017, klokken 11:56
Sendt mail til Enova om manglende driftskvalitet på ladere tilhørende Arctic Roads AS. Håper Enova vil kreve tilbake tilskudd etter hvert og at det blir den siste spikeren i kista for AR.
Husk å oppdatere oss når du får svar!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

AmocoCadiz

Sitat fra: E_S på tirsdag 18. juli 2017, klokken 11:56
Sendt mail til Enova om manglende driftskvalitet på ladere tilhørende Arctic Roads AS. Håper Enova vil kreve tilbake tilskudd etter hvert og at det blir den siste spikeren i kista for AR.
Intereressant høre hva de gir for tilbakemelding,

lurer på om de har en kontrollrutine på dette med driftskvalitet av ladere over tid,
og hvem og hvordan Enova har ansvar eller kontrollrutine på dette, eller om dette kun går på tilfeldige tilbakemeldinger fra brukere?

EL-i-Nord

Sitat fra: leafnor på mandag 17. juli 2017, klokken 20:16
Imponerende tur.
Du kunne valgt Østerdalen, og da brukt Fortum siden ladere. Sluppet AR på det viset.
Er vell litt så som så med vedlikehold kanskje ut fra økonomien, men bra de har liv i laderne der de er alene, dvs over Dovre.

Takk! Var et lite eventyr. Veldig gøy. Hadde planer om det siden jeg kjøpte Leafen 2014, men først i år passet det både med tid og (nesten) tilstrekkelig med hurtiglader i passende avstander.
Kunne sikkert har valgt rute annerledes, men sjekket i forkant av turen bare om det finnes lader - og det fantes jo. Drev ikke med masse research om kvaliteten til operatøren. Gikk ut ifra at alle holder like høy standard som Fortum og GK, men det var visst ikke tilfelle. Da vet vi det og håper at dem blir snart kjøpt opp av andre operatører som har råd til vedlikehold.

arnkl

Støtta til Ishavsveien/AR skriv vel seg tilbake til Transnova si tid. Så dagens ENOVA-reglar gjeld vel ikkje. Men eg trur også Transnova satte vilkår for tildelingane, men er usikker om driftsstabilitet var blant dei.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

E_S

Da er det videresendt til riktig sted, i hvert fall:

Sitat
Hei

Din epost er videresendt til ladeinfrastruktur@enova.no

Mvh Lars

Enova Svarer

Bolig 800 49 003, Næring 08049
E-post: Svarer@enova.no

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

gauge

#190
Hvordan komme seg fra Åndalsnes til Trondheim med gammel e-golf uten å bruke Arctic roads sin lader ?

Breezec

Sitat fra: gauge på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:41
Hvordan komme seg fra Åndalsnes til Trondheim med gammel e-golf uten å bruke Arctic roads sin lader ?

Ferge Åfarnes-Sølsnes, så E39 nordover.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

gauge

Det blir mye ferger da, den Åfarnes-Sølsnes er vel fylkesveiferge med full billettpris på elbil.

Breezec

Full pris på Åfarnes-Sølsnes, elbiltakst på Halsa-Kanestraum. Selv med fergene er strekningen såpass mye kortere enn via Dombås at man nok brukere kortere tid.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

gauge

Mest sannsynlig blir det denne strekningen, men vurderer også å kjøre i fjordene over til Sunndalen, og opp til Oppdal derfra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA