Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100000 Elbiler i Norge!

Startet av WhatsUp, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

Brede

Min svigerbestefar ble for et par år siden påkjørt bakfra av en Tesla. Sjåføren skjønte ikke helt hva som hadde skjedd. Han mente han hadde bremset, men lurte selv på om han hadde kommet borti gasspedalen samtidig.
En kan jo spekulere litt..


Muffinman

Bilen kutter jo motoren hvis man trykker begge pedalene samtidig, så det skulle ikke ha noe å si. Faktisk kunne jeg gjerne tenkt meg at det gikk an å betjene begge pedalene samtidig nå på vinteren, ihvertfall i helt sakte fart.

joda

#152
I tillegg så skal man jo få en varsling om begge pedalene er trykket inn samtidig..  (har testet dette personlig)
TMS 85D

TeslaK

Det var såå viktig å få sjekket sikkerhetsbeltene kjapt men bremser som feiler er visst ikke så viktig..helt utrolig at de ikke innkaller alle biler og evt. bytter til ny type bremser.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

pej

De kan ikke kalle tilbake biler, de har ikke tid til å ta unna det som allerede er på verksted. Bygger seg opp lengre og lengre ventelister.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

joda

#155
Ja, dette må nesten tas for hver sak etterhvert som man eventuelt opplever redusert bremseeffekt.

Er jo ikke gitt at alle bilene har disse problemene, samt å få sjekket og eventuelt utbedret dette er nok mer tidkrevende en en "5 min. beltesjekk".

Uansett så er jeg nå fornøyd med at de velger å ta tak i problemet jeg har opplevd med min bil, og satser på at de finner en løsning på dette også. :)

Selv om det er med svært tungt hjerte jeg leverer fra meg bilen for å gå over i en leiebil. (diesel-dyr)  :'(

TMS 85D

havardhm

Jeg opplevde også dette på min bil i dag. Hvordan bør jeg ta dette med Tesla? Ringe, mail, stikke innom?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

joda

Det kommer an på hvor langt unna et Tesla SC du bor.

Jeg var innom de først og gav beskjed om opplevelsene (har et Tesla SC i nærheten), tok det deretter videre pr mail da problemene vedvarte utover vinteren.

Etter avtale så ble bilen levert inn for utbedringer for 1 uke siden.

Tok kontakt med de igjen i går for å høre hva statusen var, fikk da beskjed om at det var bestilt inn nye bremser til bilen, men at det var uvisst når disse ankom servicesenteret.. (mao måtte belage meg på at det kunne bli en uke eller to til i leiebil...  :'( )
TMS 85D

havardhm

Hva slags leiebil fikk du? Og koster den deg noe?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

fonberg

Sitat fra: havardhm på onsdag 02. mars 2016, klokken 22:16
Hva slags leiebil fikk du? Og koster den deg noe?

Dette er garantisak, og da skal du ha kostnadsfri lånebil.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

havardhm

'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

joda

Sitat fra: havardhm på onsdag 02. mars 2016, klokken 22:16
Hva slags leiebil fikk du? Og koster den deg noe?
Denne gangen er det en Volvo V40, kostnadene med bilen dekker Tesla. (de leier og du disponerer)

Sitat fra: havardhm på onsdag 02. mars 2016, klokken 22:26
Men får da låne en Tesla?

Tja, om de har inne en Tesla du kan låne i perioden så får du nok låne den, om ikke så får man en leiebil.

Ifbm mine garantisaker til nå så har jeg kjørt Tesla, Golf (bensin) og nå en Volvo V40 (diesel) som lånebil i perioden bilen har vært inne.
TMS 85D

Elbil fundamentalist

Sitat fra: LASOL på lørdag 27. februar 2016, klokken 07:30
Jeg rygger også vanligvis ut av garasjen og snur så bremsene blir aktivert da men har allikevel hatt flere opplevelser med null bremseeffekt.
Har kjørt bil i 30 år med ulike gamle og nye biler premium og mindre premium. Har aldri før hatt en bil som er slik. Prøver nå å huske på å pumpe bremser og teste at jeg har bremser når bilen har stått parkert, men dette er jo en feil som vil føre til ulykker. Det er lett å glemme dette og jeg har også hatt denne opplevelsen etter at jeg har bremset ved snuing og ned en bakke fra huset vårt men ved første kryss etter bakken vår har det vært null bremseeffekt. Og nei det var ikke is på veien..
Jeg har samme bil som deg og aldri opplevd bremsesvikt heldigvis. Regnet med at jeg skulle oppleve bremsesvikt nå i vinterferien med masse snødriv, isglasserte bremsecalipere og snø i felgene, men fungert perfekt hele tiden. Har du riktige bremseskiver? Kjøpte du egenkonfigurert bil eller en "avbestilt" fra Tesla?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

joda

Fikk endelig bilen i retur fra Tesla i dag :)

Oppsummering:
Ingen systemfeil funnet etter gjennomgang av logger og feilkoder..  :o

Anbefaling:
Etter inspeksjon av bremser anbefales oppgraddering til Cold Weather Brake Package.

Utført:
- Install Front And Rear HP1000-T Brake Pads (FRONT BRAKE PAD SVC KIT HP1000-T (1055066-00-B))
Skiftet bremse klosser fremme og smurt opp bremser bak.

I følge hun som ringte fra SC så ville de bytte bremseklosser bak også, men de hadde de ikke inne...
Tenker de får ta det når bilen skal inn igjen på "1 års service" om ca 3 uker.. (sammen med noen andre punkter...)
TMS 85D

Balrog

Melder meg på hylekoret som har opplevd bremsesvikt: Kunne hatt fatale følger. Isete skiver var problemet, så ved neste oppbremsning løsnet alt greit. Dette er et generelt problem for alle biler som kan oppstå ved helt spesielle temperatur/fuktighetsforhold, men ettersom det er lettere å la være å bruke bremsepedalen når du kjører elbil, bør alle elbileiere spesielt følge denne oppskriften for å redusere både dette problemet (isete bremser) og rust på bremseskiver:

- Bruk bremsene godt rett før du parkerer bilen, spesielt i saltingstiden.
- Bruk bremsene og sjekk at de fungerer før du kjører ut i trafikken. (Dette er strengt tatt påkrevet uansett før du kjører uansett kjøretøy)
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA