Hovedmeny

Total bremsesvikt

Startet av WhatsUp, søndag 17. januar 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

TeslaSvein63

Ja det er vel noe der, men når man bare bruker bremsene sånn forsiktig, og har AP av, så merker man uansett at det kniper mye bedre med mindre press på pedalen. Det er slik jeg mener det er mye bedre. Slik burde bremsene på eldre TMS også oppgraderes til.

petersv

Det er en logisk forklaring på det som jeg har blitt forklart. Model S har store bremser, og er en tung bil. Det fører til at bremsene på de ellers som er hydrauliske (med vakuumpumpe) krever mer kraft for å bite, men biter veldig bra da (som bekreftes av bremsetester.) De nyere bilene har elektronisk bremsekraftforsterker som er mer eksakt og raskere og dermed føles mer fintfølende.

Dere som er eksperter på området må gjerne korrigere meg om noe er upresist forklart.

TeslaSvein63

Du er sikker ikke helt på Jordet og det er det som er mitt poeng. Bremsene må oppgraderes på de eldre bilene slik at de fungerer tilfredsstillende slik de skal gjøre på en bil som er produsert etter 2010 og et bilmerke som har gitt seg selv "verden beste bil" erklæring. Mine personlige opplevelser med bremsene, står ikke i stil med oppskrytte bremsetester. Det kan ikke være min bil de har brukt i vertfall.

Brede

Har du fått oppgradert bremsene til seneste versjon for nordisk klima?

Vår -13 P85 ble helt fantastisk etter oppgradering tidligere i år.
Før oppgradering var den en potensiell dødsfelle i enkelte situasjoner...

TeslaSvein63

Ja det er gjort. Ble jo bedre, men langt fra bra nok.

TeslaSvein63

Er det ingen som reagerer på denne ordlyden på "oppgraderingen av bremsene for nordisk klima"? For noe tull. Dessverre mange som kjøpte den. Jeg kaller det en konstruksjonsvikt.

Brede

Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 28. november 2016, klokken 00:59
Ja det er gjort. Ble jo bedre, men langt fra bra nok.

Hmm.. Bilen vår biter fantastisk bra nå, selv i vått vær.
Helt på høyde med andre biler med store bremser, men har ikke sammenlignet med nyere Model S.

lunitiks

iBooster har sammenheng med regenerativ bremsing: Den sørger for at de vanlige bremsene tar over der regenereringsbremsing slutter, slik at de første få prosentene av bremseøkten skjer på motor mens bremsene deretter jevnt kobles inn
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Min 85D bruker ihvertfall ikke bremser ved kjøring på cc nedoverbakke når regen ikke strekker til pga kaldt/fullt batteri. Da lar den bare hastigheten øke.

GOS

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. november 2016, klokken 08:42
Min 85D bruker ihvertfall ikke bremser ved kjøring på cc nedoverbakke når regen ikke strekker til pga kaldt/fullt batteri. Da lar den bare hastigheten øke.

Gjelder det P85'en din også?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Sitat fra: GOS på mandag 28. november 2016, klokken 10:18
Sitat fra: Muffinman på mandag 28. november 2016, klokken 08:42

Gjelder det P85'en din også?
Jepp. Den har jo ikke disse elektromekaniske bremsene. Den nyeste bilen har i det minste mulighet for det, så merkelig at det er valgt bort i software.

Cookie Monster

Sitat fra: lunitiks på mandag 28. november 2016, klokken 07:19
iBooster har sammenheng med regenerativ bremsing: Den sørger for at de vanlige bremsene tar over der regenereringsbremsing slutter, slik at de første få prosentene av bremseøkten skjer på motor mens bremsene deretter jevnt kobles inn

Har heller ikke merket noe til at den faktisk har det. Men skrev for en tid tilbake at det hadde vært smart hvis Tesla la det til i en sw oppdatering. Kanskje du blander med det?  :)
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Lynet

Den bremser hvis man når igjen en bil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 28. november 2016, klokken 10:35
Sitat fra: lunitiks på mandag 28. november 2016, klokken 07:19

Har heller ikke merket noe til at den faktisk har det. Men skrev for en tid tilbake at det hadde vært smart hvis Tesla la det til i en sw oppdatering. Kanskje du blander med det?  :)

Nei. Les dette:
https://chargedevs.com/newswire/boschs-new-ibooster-improves-regenerative-braking-2/

Jeg utelukker selvfølgelig ikke at innstillinger kan justeres via SW-updates. Tvert imot vedder jeg på at dette kan justeres OTA.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Ja teknologien er der på AP hw biler. Men Tesla har ikke utnyttet det.
Feks har man ikke regen pga kulde så skulle bremsene blitt brukt så man alltid hadde ca samme bremsekraft når man slipper pedalen. Dette kan Tesla hvis de ønsker gjøre med en sw update.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA