Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100000 Elbiler i Norge!

Startet av WhatsUp, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Dette forklarer vel Tesla'en som kom susende over Røakrysset på rødt tidligere her i vinter, til rimelig stort oppstuss blant alle andre biler og fotgjengere.

Ut ifra hva som står i denne (og andre) tråder her inne virker Teslaeiere å være ekstremt tålmodige med merket sitt og bilene sine, noe jeg i og for seg skjønner godt for det er fantastiske biler. Etter min mening kan man tilgi mye annet rart men bremser finnes det absolutt ingen unnskydning for: de må virke 100% pålitelig uansett. Tenk om det var deg selv eller din egen unge som ble meid ned av en bremseløs Tesla fordi Tesla var for sløve eller arrogante til å rydde opp. Det er selvsagt helt utilgivelig.

Jeg har selv kjørt ganske mange forskjellige biler med solid bremseutstyr (mye M-modeller) og jeg har aldri vært i nærheten av å merke noe som helst reduksjon i bremsevirkning uansett vær og føreforhold. Så uansett hva dette egentlig skyldes er det ikke vanskelig å rette opp og gjøre det riktig.

Her i landet tilgir vi jo omtrent alt, men den dagen noen blir påkjørt i USA pga. feilende bremser og etterforskningen viser at Tesla har kjent til bremseproblemet lenge uten å foreta seg noe så kommer Tesla til å bli saksøkt for så store beløp at det definitivt blir kroen på døra.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Øyvind.h

Opplever jeg total bremsesvikt blir nok ikke bilen brukt før Tesla har gjennomgått bremsene.

Merkelig nok er det for øyeblikket Leaf som oppplever en full tilbakekalling pga bremseproblemer i kulde. Så da må nok Leafen min inn gitt
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lynet

Det blir nok innkalling på Tesla også, ombygging til trommelbrems med røde tromler  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

AppleKnocker

Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:09
Dette er et generelt problem for alle biler som kan oppstå ved helt spesielle temperatur/fuktighetsforhold

Har hatt rundt 25 biler i løpet av like mange år. Det er først når Teslaen kom i hus at dette problemet oppsto for meg.  De første gangene måtte jeg nødbremse i lav fart for å ikke å rygge ut i grøfta 5 meter utenfor huset . Ikke kom å fortell meg at dette ikke er Tesla spesifikt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

o.b.lix

Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:09
ettersom det er lettere å la være å bruke bremsepedalen når du kjører elbil, bør alle elbileiere spesielt følge denne oppskriften for å redusere både dette problemet (isete bremser) og rust på bremseskiver:

- Bruk bremsene godt rett før du parkerer bilen, spesielt i saltingstiden.
- Bruk bremsene og sjekk at de fungerer før du kjører ut i trafikken. (Dette er strengt tatt påkrevet uansett før du kjører uansett kjøretøy)

Dette fikk jeg også beskjed om fra kundebehandler hos Tesla da jeg hentet ut bilen for 1 år siden.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

joda

Sitat fra: o.b.lix på mandag 14. mars 2016, klokken 07:10
Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:09
ettersom det er lettere å la være å bruke bremsepedalen når du kjører elbil, bør alle elbileiere spesielt følge denne oppskriften for å redusere både dette problemet (isete bremser) og rust på bremseskiver:

- Bruk bremsene godt rett før du parkerer bilen, spesielt i saltingstiden.
- Bruk bremsene og sjekk at de fungerer før du kjører ut i trafikken. (Dette er strengt tatt påkrevet uansett før du kjører uansett kjøretøy)

Dette fikk jeg også beskjed om fra kundebehandler hos Tesla da jeg hentet ut bilen for 1 år siden.

Og hva gjør man hvis disse tiltakene over gjøres og man fortsatt opplever problemene..?

Har som flere andre nevner her hatt en del nyere biler de siste 20 årene (firmabiler), og dette er første bilen (så langt) jeg har merket bremsesvikt på..
TMS 85D

o.b.lix

Tiltakene over skal hindre problemer med rust og is på bremsene. Hvis du fortsatt har problemer, er da det sannsynlig at du har andre problemer (i tillegg), så da kontakter du Tesla for utbedring.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Det er jo en kjensgjerning at tidlige versjoner av bremseklossene var porøse og trakk vann. Når det fryser mens bilen er parkert ekspanderer vannet og danner et islag mellom klosse og skive.

Bremsing før parkering vil ikke hjelpe mot dette.

djlarsen

Sitat fra: Muffinman på mandag 14. mars 2016, klokken 08:58
Det er jo en kjensgjerning at tidlige versjoner av bremseklossene var porøse og trakk vann. Når det fryser mens bilen er parkert ekspanderer vannet og danner et islag mellom klosse og skive.

Bremsing før parkering vil ikke hjelpe mot dette.

Vil ikke bremsingen varme klossene nok til å fordampe en del av vannet? Ihvertfall i overflaten. Jeg tror det vil kunne ha en effekt. Ihvertfall så lenge man ikke høytrykkspyler klossene etter parkering...

vnm

Vi har hatt en del gufne opplevelser i vinter, der bremsekraften har vært skummelt dårlig ved den/de første nedbremsingene etter at bilen har vært parkert. Ikke så ille som andre har beskrevet her.

Kan det hende at min bil fra okt 15 også trenger utbedringer?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Trond.Strom

Store bremseskiver vil kunne ha dårlig bremse effekt dersom de er våte eller isete. Problemet forsvinner når bremsene blir litt varme.
Siden Tesla har ganske kraftig regenerering vil man bruke bremsene sjeldnere og dermed ha oftere kalde skiver og problemet oppleves større. Det er derfor greit å bremse litt med pedalen innimellom selvom du egentlig kan klare deg med regenerering for å redusere farten

Muffinman

SitatDet er derfor greit å bremse litt med pedalen innimellom

Bilen gjør dette automatisk selv.

Trond.Strom

det var nytt for meg og automatikken fungere kanskje ikke helt optimalt siden denne tråden er 12 sider

Muffinman

Nå er det vel stort sett andre årsaker enn manglende bruk som gjør at bremsene svikter. Enten direkte feil på bremsene, eller at bilene ikke er utrustet med "cold weather brake package". Så kan man jo også spekulere i om denne pakka er god nok. På min 2013-modell ble oppgraderingen vellykket, mens jeg har hatt noen halvskumle episoder i vinter med 2015-modellen, selv med bevisst heftig bruk av bremser før parkering. Sistnevnte er sjekket og den har riktig versjon av bremsene.

Bremsetørkefunksjonen ble lagt til i software på alle biler i fjor (tror jeg). Du merker det ved en summelyd som varer i noen sekunder, og merker at bilen bremses samtidig og litt etter at lyden forsvinner. Dette kan den finne på å gjøre flere ganger i minuttet.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. mars 2016, klokken 11:17
Sistnevnte er sjekket og den har riktig versjon av bremsene.

Ut i fra dine beskrivelser av bremsene på denne bilen (nå og tidligere) tror jeg nesten jeg hadde sørget for at dette ikke bare ble sjekket, men også dobbetsjekket...  Fortrinnsvis av noen som du kan være sikker på at ikke er under press på å holde garanti-utgiftene nede.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA