Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

lunitiks

... eventuelt kombinert med at brukeren fikk et lite elektrisk støt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Jalla

Ikke direkte relatert til Brokelandsheia, men denne saken blir referert.

Under en et Road Show i Frankrike så hørtes en høy lyd fra en Model S 90D under prøvekjøring, og det kom opp feil ved lader på display. Tesla fyren fikk fyren som testet bilen til å parkere, og litt etter så sto hele bilen i full fyr. Alle i bilen kom seg trygt ut, men bilen ble helt nedbrent som den i tråden her.

https://electrek.co/2016/08/15/tesla-model-s-catches-fire-test-drive-france/

i_expect

Nå er vi i gang igjen her på Sørlandet med et borettslag som vil nekte elbiler å parkere på grunn av brannfare...

Folk viser hele tida til brannen på Brokelandsheia. Er det kommet noe mer om hva som faktisk brant her? Var det bilen for øvrig som tok fyr, eller tok det også fyr i batteripakka? Bildene sier jo ikke noe om det, og jeg har ikke klart å finne noe informasjon om det.

Har behov for å imøtekomme påstanden om at elbiler er farlige fordi batteripakka tar fyr, når det sannsynligvis er slik at Tesla, Nissan og alle andre elbilprodusenter har utfordringer med branner i det elektriske anlegget og at det derfor tar fyr (akkurat samme som i fossilbiler), ikke nødvendigvis batteripakka. Ser andre elbilbranner (fra feks USA) hvor det står at brannvesenet raskt slukket brannen. Det stemmer dårlig med at det evt brenner i batteripakka som jo er "umulig" å slukke  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

o.b.lix

Sitat fra: i_expect på onsdag 31. august 2016, klokken 11:07
Nå er vi i gang igjen her på Sørlandet med et borettslag som vil nekte elbiler å parkere på grunn av brannfare...

Da har de vel allerede forbudt biler på bensin og diesel? https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fredag

Sitat fra: i_expect på onsdag 31. august 2016, klokken 11:07
Nå er vi i gang igjen her på Sørlandet med et borettslag som vil nekte elbiler å parkere på grunn av brannfare...

Folk viser hele tida til brannen på Brokelandsheia. Er det kommet noe mer om hva som faktisk brant her? Var det bilen for øvrig som tok fyr, eller tok det også fyr i batteripakka? Bildene sier jo ikke noe om det, og jeg har ikke klart å finne noe informasjon om det.

Teslaen på Brokelandsheia ladet med en effekt på over 100kW DC. Er det noen av disse borettslagene som planlegger å tilby likstrøm-lading på ove 100kW DC? Neppe. En vanlig elbil lader på rundt 2-3kW.

Tesla sier selv at brannen skyldtes en kortslutning i "distribusjonsboksen". Feilen skal være rettet allerede i samtlige biler.

DSB sier: "dette skjedde i en superladestasjon der ladestrømmen er 10 til 20 ganger høyere enn det som er vanlig ladestrøm hjemme eller på jobb. Det er en større belastning på hele ladesystemet i bilen fordi ekstremt mye ladestrøm skal dyttes gjennom på kort tid. Den situasjonen vil du ikke oppleve hjemme, men vi vurderer ikke superlading som noen spesiell risiko."

Når DSB - som er den offentlige etaten som skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet, brannvern, elektrisk anlegg og -utstyr - sier at superlading etter deres mening ikke utgjør noen spesiell risiko, så er det litt rart hvis borettslagsledere rundt om mener de har større kompentanse enn DSB til å si noe om dette.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-brannen-kortslutning-i-bilen-men-vet-ikke-hvorfor/a/23640710/

Krev at borettslaget som skal forby lading fordi det er farlig dokumenterer påstanden om at slik lading er farlig, feks fra det lokale brannvesenet, DSB eller forsikringsselskapet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

N00b

Det var ikke batteriet som brant. Var det ikke noe i bilen som hadde tatt fyr? 

THE

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. august 2016, klokken 13:39
Sitat fra: i_expect på onsdag 31. august 2016, klokken 11:07
Nå er vi i gang igjen her på Sørlandet med et borettslag som vil nekte elbiler å parkere på grunn av brannfare...

Da har de vel allerede forbudt biler på bensin og diesel? https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306

Det finnes en del interessante tema i denne rapporten: http://spfr.no/media/publikasjoner/upload/2016/spfrrapport-a16-20096-1.pdf

Konklusjonen er vel at man vet for lite om brannforløp for elbiler og gassdrevne kjøretøy. For å være på den sikre siden foreslås det å innføre en del krav/tiltak for parkering av elbiler i lukkede garasjeanlegg og parkeringskjellere. Anbefaling går på at det bør være sprinkleranlegg, og at elbiler bør parkeres nær inn/ut-kjøring. Det er også mange usikkerheter og bekymringer for gass- og hydrogendrevne kjøretøy, og ikke minst risiko ved transport av hydrogen, som kommer fram i rapporten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

i_expect

Sitat fra: THE på onsdag 31. august 2016, klokken 14:45
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. august 2016, klokken 13:39
Sitat fra: i_expect på onsdag 31. august 2016, klokken 11:07
Nå er vi i gang igjen her på Sørlandet med et borettslag som vil nekte elbiler å parkere på grunn av brannfare...

Da har de vel allerede forbudt biler på bensin og diesel? https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306

Det finnes en del interessante tema i denne rapporten: http://spfr.no/media/publikasjoner/upload/2016/spfrrapport-a16-20096-1.pdf

Konklusjonen er vel at man vet for lite om brannforløp for elbiler og gassdrevne kjøretøy. For å være på den sikre siden foreslås det å innføre en del krav/tiltak for parkering av elbiler i lukkede garasjeanlegg og parkeringskjellere. Anbefaling går på at det bør være sprinkleranlegg, og at elbiler bør parkeres nær inn/ut-kjøring. Det er også mange usikkerheter og bekymringer for gass- og hydrogendrevne kjøretøy, og ikke minst risiko ved transport av hydrogen, som kommer fram i rapporten.

Jeg er fullt klar over forskjell på hurtiglading og lading fra 16 amp :-) Jeg har ingen problem med å forklare det til folk. Det jeg lurer på om det er klarlagt om det brant noe i batteriet, eller om det "bare" var resten av bilen. Det er en stor forskjell. Hører også om at brannfolk sier at når en elbil brenner så la den brenne opp for du kan ikke stoppe den. Det er jo mildest talt ganske oppsiktsvekkende. Om ikke batteripakka brenner eller om du ikke vet det med sikkerhet er det jo bare å forsøke å slukke brannen så raskt som mulig akkurat som andre biler.

Poenget er jo at om folk bruker Brokelandsheia som begrunnelse for at elbiler er farlige og vanskelige å slukke, så må det jo være hold i det (dvs at batteripakken tok fyr og brannen var umulig å slukke, men på Brokelandsheia klarte de vel å slukke den etter en stund når de bare hadde bestemt seg for å forsøke å slukke den).
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

lunitiks

Etter hva jeg har skjønt, startet brannen i bilens High Voltage Junction Box (HVJB), som er en koblingsboks mellom inntaksstrømmen, bilens lader og batteriet.

Når bilen Superlader, kjøres det likestrøm (DC) fra ladestasjonen, inn til HVJB som ruter den forbi (bypasser) bilens egen lader, og direkte til batteriet.

(I motsetning til ikke-Superlading, enten det er hjemme eller på en semihurtiglader hvorsomhelst. I slike tilfeller sendes vekselstrøm (AC) til HVJB, som ruter denne inn til bilens lader, som konverterer strømmen til DC før den sendes til batteriet.)

Varmeutviklingen oppsto altså i gammel versjon av HVJB, som det er ukjent om hadde noen ytterligere/ekstern skade på seg.

Batteriet tok til slutt fyr som en følge av varmeutviklingen i HVJB. Det var altså ikke noe feil ved batteriet.

Skyt meg om jeg tar feil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleJA

Hadde bilen på service for noen dager siden, og et av punktene
som ble utført var:

Corrections: Replace HVJB And Charge Port Pin Carrier
Skiftet komponenter i ladeport og stømfordelingsboks.

  - SERVICE KIT - SERVICE REPLACEMENT OF PIN CARRIER IN EU CHARGEPORT HARNESSES
  - ASY,HV HARN,JB_CHGR,AC/DC,SSBR,MSTR,GEN2
  - ASY,HV HARN,JB_CHGR,AC/DC,SSBR,SLV,GEN2
  - 3 PHASE HIGH VOLTAGE JUNCTION BOX ASSEMBLY

Dvs byttet komponenter i ladeport, kabler og HVJB- Det var vel sistnevnte som brannen på Brokelandsheia startet i.  :o
Dette var vistnok en service bulletin som ble utført på alle biler produsert i et gitt tidsrom. HVJB har også blitt byttet tidligere i forbindelse med oppgradering fra 26A til 32A lading.
Er dette en service kampanje for å rette svakheter som har blitt identifisert etter brannen?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Tuxedo

Sitat fra: OleJA på onsdag 31. august 2016, klokken 22:18
Er dette en service kampanje for å rette svakheter som har blitt identifisert etter brannen?
Vet ikke, men de gjorde (uoppfordret) det samme på min i sommer når den var inne for noe annet.  De sa det var kommet en bulletin på dette.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Bulletin på alle biler produsert til et visst punkt i år. Gjelder vanninntrenging via ladeporten. Man demonterer og ser om vannet har fulgt kablingen inn i komponenten inne i bilen, og bytter det som er nødvendig. Bulletinen er merket "konfidensiell".

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Muffinman

Den ligger offentlig tilgjengelig for hvem som helst, så den røk nok ikke her. Merkingen innebærer sannsynligvis at informasjonen begrenses på servicerapporten. På mine biler ble den ikke nevnt i det hele tatt selv om den stod på lista over planlagt arbeid.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: lunitiks på onsdag 31. august 2016, klokken 21:49Varmeutviklingen oppsto altså i gammel versjon av HVJB, som det er ukjent om hadde noen ytterligere/ekstern skade på seg.

Batteriet tok til slutt fyr som en følge av varmeutviklingen i HVJB. Det var altså ikke noe feil ved batteriet.
Det er ikke kjent om batteriet tok fyr. Batteriet er godt isolert mot brann, så det kan overleve en brann som ikke brenner for lenge og for varmt.

Jeg tror ikke batteriet tok fyr på Brokelandsheia. Av følgende grunner:

- Brannen varte ikke veldig lenge. Hadde batteriet tatt fyr hadde det vært mer naturlig om det brant i flere timer. Om jeg ikke husker feil var brannen slukket innen en time.
- Brannen var ikke ekstremt varm. Flere dekk overlevde brannen!
- På alle bildene kan man se at B-stolpene fortsatt er helt riktig orientert i forhold til hverandre. Dette viser at plattformen bilen er bygget på fortsatt har mye av sin strukturelle styrke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA