Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:59
Det er ingen stor sak for tesla å sette opp ccs ladekabler ved deres stasjoner - og mangen steder i dag er det akkurat CCS ladestasjoner der tesla sine stasjoner står inklusiv de andre mulighetene også.


Men om så skjer at tesla må sette opp CCS kabel så er det ingen som kan nekte de å ta en sinsyk høy pris for ladingen - noe jeg ville synest var flott om de gjorde - slik at RIO også kan være med å betale stasjonene.

Ja, for det vil jo virkelig underbygge Elon Musks visjon om flere elbiler.

Jeg har mer enn nok hurtigladere tilgjengelig som det er i området her jeg bor (Oslo). Det dekker de stedene jeg kjører.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Man vil gjerne ha det andre har betalt for - mener at i ordboka står det under snylter? er det uriktig ?

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:00
For det første, ingen stor bilfabrikant som ikke er splitter, pine gal legger til rette for å bruke en konkurrents proprietære og lukkede ladesystem. Derfor har heller ingen gjort det. Dersom det ble en åpen standard (noe jeg tok til orde for i en annen tråd) vil situasjonen være en annen.

Nå snakket vi altså om en situasjon der Tesla enten har lagt ut CCS adaptere eller hengt opp egne CCS kontakter på sine superladere. Hva DU mener om å bruke Teslas utvidelse av DC-mid standarden er vi godt kjent med.

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:00
Og ja, selvsagt forstår alle at de som skal ha tilgang må betale for det. Det kan skje via RFID eller kort, som på andre ladeløsninger.

Teslas superladere betales ikke "som på andre ladeløsnigner", de betales med ett engangsbeløp normalt innbakt i nybilprisen. Eller står det noe i EU-direktivet om at alle ladeplasser også skal ha en gitt betalings-modell/-løsning?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:09

Nå snakket vi altså om en situasjon der Tesla enten har lagt ut CCS adaptere eller hengt opp egne CCS kontakter på sine superladere. Hva DU mener om å bruke Teslas utvidelse av DC-mid standarden er vi godt kjent med.

[...]

Teslas superladere betales ikke "som på andre ladeløsnigner", de betales med ett engangsbeløp normalt innbakt i nybilprisen. Eller står det noe i EU-direktivet om at alle ladeplasser også skal ha en gitt betalings-modell/-løsning?

Som jeg allerede har skrevet, hvis Tesla mener alvor, bør de overgi den standarden til IEC, slik Mennekes overga Type 2. Da er den åpen og offentlig.

Poenget her er standardisering, og ikke at man ender opp med ørten forskjellige standarder, som er kompatible i større eller mindre grad, for å fylle identise elektroner på et batteri.

De eneste som tjener på det er eksos-produsentene, og oljeselskapene.

===

Nei, det står ikke. Det smarte vil være at Tesla enten godtok samme beløp for tilgang, eller fant på en betalingsordning per lading/minutt/kWh. Det er selvsagt ingen grunn til at det ikke skal funke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:46
Fortsatt ikke rammet av forskriften om offentlig ladestandard.

Joda, det står spesifikt i direktivet at det gjelder dem:

SitatRecharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public.

Kilde: DIRECTIVE 2014/94/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 22 October 2014 on the deployment of alternative fuels infrastructure

Med andre ord, selv ladere som krever autorisering/abonnement (slik Tesla gjør) blir vurdert som offentlige.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Ellers er det jo "argumentasjonen" her "interessant".

Dersom man ønsker utbredelse av elbiler, og færre eksosbiler, så støtter man selvsagt helt klart at man skal ha standardisering, og at så mange elbiler som mulig skal ha så mange lademuligheter som mulig. Dvs. Nissan kan lade hos Tesla, og Tesla kan lade hos Fortum, osv. Akkurat som bensinstasjoner.

Alternativet er å forsøke å beholde Teslas infrastruktur som en liten "klubb" for de priviligerte, fremfor noe som andre kan nyte godt av gjennom standardisering og greie betalingsløsninger.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:17
Som jeg allerede har skrevet, hvis Tesla mener alvor, bør de overgi den standarden til IEC, slik Mennekes overga Type 2. Da er den åpen og offentlig.

Poenget her er standardisering, og ikke at man ender opp med ørten forskjellige standarder, som er kompatible i større eller mindre grad, for å fylle identise elektroner på et batteri.

De eneste som tjener på det er eksos-produsentene, og oljeselskapene.

... og igjen:
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:09
Nå snakket vi altså om en situasjon der Tesla enten har lagt ut CCS adaptere eller hengt opp egne CCS kontakter på sine superladere. Hva DU mener om å bruke Teslas utvidelse av DC-mid standarden er vi godt kjent med.


Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:17
Nei, det står ikke. Det smarte vil være at Tesla enten godtok samme beløp for tilgang, eller fant på en betalingsordning per lading/minutt/kWh. Det er selvsagt ingen grunn til at det ikke skal funke.

Greit, det står ikke. Så ser fortsatt ikke helt hva for en dårlig PR dette skulle gi Tesla.

Meget mulig at du har rett i at dette er "den smarte løsningen", men kan også være at det ikke er det. Slik det er i overskuelig fremtid så er superladenettverket til Tesla kanskje deres aller største konkurransefordel når andre etterhvert kommer etter med mellomrekkevidde elbiler, noe som vil kunne bli rasert av å følge ditt "smarte" råd. Men klart, en gang i fremtiden, når ett godt utbygget utvidet CCS nettverk for langtur-kjøring er på plass som noe mer enn en teoretisk papir-tiger, så er kanskje ikke superladerne lengre enn like stor konkurransefordel, slik at verdien av å åpne nettet slik du her foreslår gir større verdi enn å beholde den som en konkurransefordel.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Hva mener du med de to øverste sitatene? Er det noe du mener jeg ikke har svart på?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:30
Ellers er det jo "argumentasjonen" her "interessant".

Dersom man ønsker utbredelse av elbiler, og færre eksosbiler, så støtter man selvsagt helt klart at man skal ha standardisering, og at så mange elbiler som mulig skal ha så mange lademuligheter som mulig. Dvs. Nissan kan lade hos Tesla, og Tesla kan lade hos Fortum, osv. Akkurat som bensinstasjoner.

Alternativet er å forsøke å beholde Teslas infrastruktur som en liten "klubb" for de priviligerte, fremfor noe som andre kan nyte godt av gjennom standardisering og greie betalingsløsninger.

Forsåvidt korrekt det du skriver her, men du "glemmer" en bitteliten detalj: Det er Tesla - og derved Teslas kunder - som har betalt dette nettverket. Uansett hvor idealistiske man vil være om å fremme elbilsaken, så vil Teslas eiere ha "valuta for penga" som er lagt ut på nettverket, og slik situasjonen er i dag - og i overskuelig fremtid - så gir dette mest igjen for investeringen. Å åpne nettverket slik du ønsker er å la fabrikanter som ikke har vært villige til å ta denne investeringen få glede av Teslas investering.

Men ja, Tesla har sagt at dersom andre fabrikanter er villige til å bruke nettverket, så er Tesla villige til å dele på det - forutsatt at de andre er med på å dele på kostnadene. Nøyaktig hvilken delingsmodell de ser for seg vet vi ingen ting om, men at de primært ønsker samme betalingsmodell som de i dag bruker har Elon sagt offentlig.

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:35
Hva mener du med de to øverste sitatene? Er det noe du mener jeg ikke har svart på?

Tvert i mot, du svarte på noe jeg sa at vi viste hva du mente om, men som altså ikke var det vi snakket om her... Vi snakket altså om en situasjon der Tesla har standard CCS tilgjengelig på sine superladestasjoner.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:31

Greit, det står ikke. Så ser fortsatt ikke helt hva for en dårlig PR dette skulle gi Tesla.

Meget mulig at du har rett i at dette er "den smarte løsningen", men kan også være at det ikke er det. Slik det er i overskuelig fremtid så er superladenettverket til Tesla kanskje deres aller største konkurransefordel når andre etterhvert kommer etter med mellomrekkevidde elbiler, noe som vil kunne bli rasert av å følge ditt "smarte" råd. Men klart, en gang i fremtiden, når ett godt utbygget utvidet CCS nettverk for langtur-kjøring er på plass som noe mer enn en teoretisk papir-tiger, så er kanskje ikke superladerne lengre enn like stor konkurransefordel, slik at verdien av å åpne nettet slik du her foreslår gir større verdi enn å beholde den som en konkurransefordel.

Gitt at de må installere CCS, og med tanke på Elon Musks store ord om å åpne opp Teslas hurtigladenettverk til "de som betaler", vil det jo være merkelig dersom han da ikke gjør nettverket tilgjengelig for elbilister som nettopp vil betale for å bruke CCS-kontakten.

Eller mener du Elon Musk bare kommer med tomme ord?

(Ja, jeg vet han snakket om fabrikanter, men jeg ser ingen "unnskyldning" for at han ikke skal kunne åpne opp for individer, siden det er en offentlig standard.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#25
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:41
Forsåvidt korrekt det du skriver her, men du "glemmer" en bitteliten detalj: Det er Tesla - og derved Teslas kunder - som har betalt dette nettverket. Uansett hvor idealistiske man vil være om å fremme elbilsaken, så vil Teslas eiere ha "valuta for penga" som er lagt ut på nettverket, og slik situasjonen er i dag - og i overskuelig fremtid - så gir dette mest igjen for investeringen. Å åpne nettverket slik du ønsker er å la fabrikanter som ikke har vært villige til å ta denne investeringen få glede av Teslas investering.

Det er da ingen som sier at de som lader på CCS ikke skal betale for seg. Man kan tenke seg et slags abonnement, men jeg tror det beste ville være per minutt/per kWh.

Dette kunne selvsagt vært med på å bygge nettet ut videre.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:42
Ja, jeg vet han snakket om fabrikanter, ...

Ok, så du VET at han snakker om fabrikanter som kan betale seg inn på nettverket? Hvorfor skiver du da det øvrige sludderet du skrev i dette innlegget? 

Blir det bare tomme ord dersom Elon ikke åpner nettverket for tilfeldig betaling når han kun har snakket om at fabrikantene skal betale seg inn?  Slett ikke. Det blir kun tomme ord dersom han ikke vil snakke med fabrikanter som ønsker å kjøpe seg inn... (Om de evnt. skulle komme til noen enighet eller ei har heller ikke noe med hvor tomme ord det evnt. skulle være....)

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:44
Det er da ingen som sier at de som lader på CCS ikke skal betale for seg. Man kan tenke seg et slags abonnement, men jeg tror det beste ville være per minutt/per kWh.

Dette kunne selvsagt vært med på å bygge nettet ut videre.

Og igjen snakker du om noe annet enn det jeg skriver. Skriver ikke noe om at den ladende ikke betaler for seg, men hva som gir mest "valuta for penga" som Tesla har investert i nettverket. Jada, tilfeldig betalende vil kunne gi penger i kassa til å utvide nettverket, men nettverket blir raskest bygget ut ved å få inn ett større engangsbeløp ved kjøp av bil. Det er høyst sannsynlig derfor Tesla har valgt denne modellen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:51
Ok, så du VET at han snakker om fabrikanter som kan betale seg inn på nettverket? Hvorfor skiver du da det øvrige sludderet du skrev i dette innlegget? 

Blir det bare tomme ord dersom Elon ikke åpner nettverket for tilfeldig betaling når han kun har snakket om at fabrikantene skal betale seg inn?  Slett ikke. Det blir kun tomme ord dersom han ikke vil snakke med fabrikanter som ønsker å kjøpe seg inn... (Om de evnt. skulle komme til noen enighet eller ei har heller ikke noe med hvor tomme ord det evnt. skulle være....)
Og igjen snakker du om noe annet enn det jeg skriver. Skriver ikke noe om at den ladende ikke betaler for seg, men hva som gir mest "valuta for penga" som Tesla har investert i nettverket. Jada, tilfeldig betalende vil kunne gi penger i kassa til å utvide nettverket, men nettverket blir raskest bygget ut ved å få inn ett større engangsbeløp ved kjøp av bil. Det er høyst sannsynlig derfor Tesla har valgt denne modellen.

Dersom han f. eks. nekter individuelle VW-elbilister å betale for å bruke CCS hos Tesla viser han jo bare at intensjonen hans ikke er å tilrettelegge for å gå fra eksosbiler til elbiler generelt.

Det er da ingen grunn til at ikke individer kan kjøpe seg inn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Ingen som nekter noen noesom helst - det er kun prisen du er ute etter og den er kr 20000 + for alle som vil være med. Hvorfor skulle enkeltindevider få særbehandling ? Hvorfor skal tesla sponse andre produsenter? hvordan skal tesla klare å bygge ut SC uten statsstøtte og kun med inntekter fra salg og betalt av tesla eiere. Du unnlater å svare hvorfor tesla eiere skal betale for din strøm - betale for deg - så får du det på dagen - tilgjengelig for alle - men da må du kjøpe tesla. - med den bilen får du alt du ønsker deg som de andre bilene ikke har -

Rio

#29
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 04:13
Ingen som nekter noen noesom helst - det er kun prisen du er ute etter og den er kr 20000 + for alle som vil være med. Hvorfor skulle enkeltindevider få særbehandling ? Hvorfor skal tesla sponse andre produsenter? hvordan skal tesla klare å bygge ut SC uten statsstøtte og kun med inntekter fra salg og betalt av tesla eiere. Du unnlater å svare hvorfor tesla eiere skal betale for din strøm - betale for deg - så får du det på dagen - tilgjengelig for alle - men da må du kjøpe tesla. - med den bilen får du alt du ønsker deg som de andre bilene ikke har -


Selvsagt skal brukerne betale.

Grønn Kontakt og Fortum tar kr 2,50 per minutt for CCS - jeg regner med at Tesla nøyer seg med det samme. Elon Musk har jo sagt at han ønsker at flest mulig skal kjøre elbil, så da kan han "walk the talk". :)

Eller?



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA