Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Sitat fra: dosmont på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04
Har opplevd at denne problemstillingen har dukket opp i flere andre tråder, og synes temaet fortjener en egen tråd :)

Problemstillingen er om Tesla må tilrettelegge for combo på ladestasjonene sine eller om de slipper på noe vis.
Vi får se :)

Det som er sikkert er at Tesla i praksis har satt standarden. Både når det gjelder smart utforming av kontakt, og ladingens brukeropplevelse.
Pt. har vi to åpne standarder for hurtiglading her i Europa. CCS og CHAdeMO. Skulle det bli slik at loven krever endring et stykke ned i veien er et alternativ for Tesla å få sin standard godkjent, så blir den en standard på lik linje med CCS og CHAdeMO. Jeg vet standardiserings-folk har hatt møter med Tesla, og at disse menneskene i praksis foretrekker Teslas løsning.

Tilgang til nettverk kan alle produsenter kjøpe om de vil. Lag en bil som kan utnytte nettverket, og inkluder nettverket i bilens pris. Enkelt og greit :) Hvorvidt Teslas løsning er offisielt godkjent standard eller ei endrer ikke på dette.

Det Tesla for en hver pris må unngå er å havne i samme smørja som andre ladetilbydere. Bilprodusenter som vil gi brukerne samme ladeopplevelse som Tesla gjør vet godt hva de må gjøre. Tipper vi ser første fabrikant som kjøper seg inn neste år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sturle

#31
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:22
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:46
Fortsatt ikke rammet av forskriften om offentlig ladestandard.
Joda, det står spesifikt i direktivet at det gjelder dem:

SitatRecharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public.

Kilde: DIRECTIVE 2014/94/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 22 October 2014 on the deployment of alternative fuels infrastructure

Med andre ord, selv ladere som krever autorisering/abonnement (slik Tesla gjør) blir vurdert som offentlige.
Nei, no klipper du att!  Er setningane for lange for deg?

La oss snu på det: Slik du tolkar direktivet, når er ein ladestasjon ikkje offentleg?  Alle ladestasjonar i heile verda tillet enkelte brukarar tilgong.  Med di tolkning er ladestasjonen i garasja mi ein offentleg ladestasjon, som eg skulle hatt offentleg støtte til å byggje, fordi eg tillet meg sjølv å lade der.  No skal du ikkje synse, no skal du lese direktivet og vere konsekvent.

Det er forresten ofte betre å lese definisjons-delen av direktivet, der det står:
Sitat
(7) 'recharging or refuelling point accessible to the public' means a recharging or refuelling point to supply an alternative fuel which provides Union-wide non-discriminatory access to users. Non-discriminatory access may include different terms of authentication, use and payment;
So kan du diskutere med deg sjølv korvidt Tesla tilbyr ikkje-diskriminerande tilgong til brukarar.  Du treng ikkje ta det her.  Vi veit at Tesla diskriminerer i aller høgste grad.  Faktisk får du ikkje lada der i det heile, fordi du ikkje køyrer Tesla.  Ikkje ein gong Tesla-eigarar får lada der med ein annan bil enn Tesla.

Ein Nissan-forhandlar kan opne ladestasjon med berre CHAdeMO, og tilby alle Nissan-eigarar å lade der.  Ingenting i dette direktivet nektar han å gjere det, men det er då ikkje ein offentleg tilgjengeleg ladestasjon etter direktivet.  Han tel ikkje med som offentleg tilgjengeleg ladestasjon i kravet på 1 ladestasjon pr 10 elbilar, og har ikkje krav på støtte.  Etter mi meining vil det likevel vere eit godt tiltak, sidan det reduserer køene på andre ladestasjonar.

automat

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:55
Sitat fra: automat på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:50
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:05
sturle: hold gjerne kveruleringen din i den andre tråden.

Rio; før du beskylder andre for kverulering, vil jeg anbefale at du tar et selvkritisk blikk på egen postingshistorikk.

Takk, den lever jeg fint med. :)

Utover det er det fint dersom du diskuterer sak.

Vel, her har du jo selv nettopp gått fra å diskutere sak til person. Så du kan jo starte med å gå foran med et godt eksempel.

For min del stopper jeg denne metadebatten her.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

dosmont

Tesla kan jo i teorien tjene seg søkkrike på Superladerene i fremtiden.
Derfor:
De har sikret seg de beste lokasjonene.
De har fått bilkjøperene til å koste oppbyggingen av de, og driften.
Mens de andre sover, er Tesla ferdig med å bygge ut nettverket sitt, og kommer til å få høyeste fortjeneste, i en eventuell fremtidig konkurranse situasjon.
Det er ikke umulig at de andre bilprodusentene må legge til rette for at bilene skal kunne superlade også.
Men jeg ser for meg at det blir mye tettere med superladere og at det kommer til å bli flere merker som lader der.

Når model 3 blir lansert, så vil vi vite mye mere om hva Tesla har av planer for superladerene.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

fredag

Sitat fra: sturle på tirsdag 29. desember 2015, klokken 18:24
Det er i alle fall ikkje noko EU-direktiv som tilseier at dei må det, sidan Tesla har bygd eit privat ladenettverk for eigne bilar, og ikkje ikkje tillet andre å lade.  Dermed er er ikkje superladarane offentlege ladestasjonar etter EU-direktivet.

Det er en høyst spesiell påstand, gitt hva som faktisk står i direktivet og hva hensikten med direktivet er.

Jeg vil påstå at det står veldig klart og tydelig at dette direktivet faktisk også gjelder Tesla, og at det er høyst tvilsomt om det kan forstås på noen som helst annen måte:

Sitat(26) En för allmänheten tillgänglig laddnings- eller tankstation kan omfatta exempelvis privatägda laddnings- eller tankstationer eller anordningar som är tillgängliga för allmänheten genom registrerade kort eller genom avgifter, laddnings- eller tankstationer för bilpooler som tredje parter kan använda genom abonnemang, eller laddnings- eller tankstationer vid offentliga parkeringar. Laddnings- eller tankstationer som privata användare kan få fysisk åtkomst till med tillstånd eller abonnemang bör betraktas som laddnings- eller tankstationer som är tillgängliga för allmänheten.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

fredag: Nettopp. Det er jo det som er hensikten med direktivet, nemlig å standardisere.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: dosmont på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:15
Tesla kan jo i teorien tjene seg søkkrike på Superladerene i fremtiden.
Derfor:
De har sikret seg de beste lokasjonene.
De har fått bilkjøperene til å koste oppbyggingen av de, og driften.
Mens de andre sover, er Tesla ferdig med å bygge ut nettverket sitt, og kommer til å få høyeste fortjeneste, i en eventuell fremtidig konkurranse situasjon.
Det er ikke umulig at de andre bilprodusentene må legge til rette for at bilene skal kunne superlade også.
Men jeg ser for meg at det blir mye tettere med superladere og at det kommer til å bli flere merker som lader der.

Når model 3 blir lansert, så vil vi vite mye mere om hva Tesla har av planer for superladerene.


Tror du glemmer at på grunn av standardiseringen så vil "alle" kunne sette opp hurtigladere i fremtiden. Ideen om å ha en "eksklusiv" bensin er langt med vanskelig når man kan få akkurat de samme elektronene rett ved siden av.

Det vil bli som med bensin - både Ford og Toyota kan lade hos Shell.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 03:30
Dersom han f. eks. nekter individuelle VW-elbilister å betale for å bruke CCS hos Tesla viser han jo bare at intensjonen hans ikke er å tilrettelegge for å gå fra eksosbiler til elbiler generelt.

Det er da ingen grunn til at ikke individer kan kjøpe seg inn.

Vi vet at Elon ønsker å fremme elbilsaken, og fra ett ideelt ståsted kunne han sikkert ønske å la alle elbiler fra alle fabrikanter lade så mye de ville gratis fra alle superladerne.

Men så er det dette at Elon ikke driver en filantropisk forening, men en kommersiell bedrift. Denne kommersielle bedriften finner ikke at den ideelt overlegne modellen er økonomisk bærekraftig for bedriften, så derfor gjør de ikke dette. Dette endrer på ingen måte intensjonene bak, da hans intensjoner er best ivaretatt ved at han kan bevise at det er mulig å tjene gode penger på å produsere elbiler.

Nå var det rett nok ikke gratis lading du tok til ordet for, men denne bedriften - Tesla - har altså sett at kostnadene ved å tilby ladetjenester til tilfeldige kunder er høyere enn kombinasjonen av inntektene dette salget kan gi + det redusert salg av egne biler de risikerer ved å gjøre dette. Men de er fortsatt så idealistiske at de tilbyr andre fabrikanter å kjøpe seg tilgang om de vil istedet for å tviholde på dette som ett privat nettverk - noe som helt sikkert er mest fornuftig sett fra ett økonomisk ståsted.

Så joda, vi ser alle at du tydeligvis misunner Teslaeierne tilgangen på superladerne, men om du ønsker denne tilgangen, så må du enten kjøpe deg Tesla selv, eller legge press på "din" fabrikant for å få denne til å kjøpe tilgangen for deg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Si meg, tror du virkelig (sånn helt seriøst) at jeg er "misunnelig" (!) på et hurtigladenettverk? Kutt ut!

Gitt at ladestasjonene har CCS-lader, hvorfor skulle ta Tesla insistere på en løsning med bilfabrikantene (vertikaler), fremfor med individuelle bileiere?

CCS er en standard - VW har da ikke noe med om en VW-bil lader hos Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:59
Men om så skjer at tesla må sette opp CCS kabel så er det ingen som kan nekte de å ta en sinsyk høy pris for ladingen - noe jeg ville synest var flott om de gjorde - slik at RIO også kan være med å betale stasjonene.

Det er ikke noe krav at allmenheten skal kunne ha tilgang til å lade med CCS overhodet. Tesla står fritt til å tilby CCS-lading til samme målgruppe som nå, dvs biler som ikke har mulighet til å lade med CCS. Individuelle VW-elbileiere med små batteripakker vil neppe få mulighet til å kjøpe seg tilgang til superladernettverket til Tesla.

Istedet for å se på dette som et problem, så burde Tesla se på dette som en mulighet, og lage en ladeport på europeisk versjon av Model X og nye Model S som støtter 100kW CCS out of the box uten adapter, men som fremdeles også kan lade på gamle superchargere.

Hvis Tesla faktisk mener alvor med at de ønsker å fremme utbredelsen av elbiler totalt sett, så bør de applaudere standardisering av hurtigladerkontakten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kos

Rio - nå holder du på å trolle på en tre fire av tesla trådene om lading på SC. Hva er det du vil oppnå med dette vaset.

Rio

Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:31
Individuelle VW-elbileiere med små batteripakker vil neppe få mulighet til å kjøpe seg tilgang til superladernettverket til Tesla.

Istedet for å se på dette som et problem, så burde Tesla se på dette som en mulighet, og lage en ladeport på europeisk versjon av Model X og nye Model S som støtter 100kW CCS out of the box uten adapter, men som fremdeles også kan lade på gamle superchargere.

Hvis Tesla faktisk mener alvor med at de ønsker å fremme utbredelsen av elbiler totalt sett, så bør de applaudere standardisering av hurtigladerkontakten.

Enig med de to siste paragrafene her.

Vedr. det første du skriver (om individuelle VW-eiere):
Tesla har sagt at de ønsker å åpne nettverket sitt for konkurrentene (VW, BMW og andre). CCS er jo en offentlig standard, så når Teslas nettverk får CCS, så kan jo individuelle eiere bruke nettverket.

Da trenger man vel ingen avtale med "VW"? Dersom Tesla ønsker å ha VWs biler, så holder det jo å avtale med elbilistene direkte.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 02:44
Det er da ingen som sier at de som lader på CCS ikke skal betale for seg. Man kan tenke seg et slags abonnement, men jeg tror det beste ville være per minutt/per kWh.

Dette kunne selvsagt vært med på å bygge nettet ut videre.

Det er for mye administrasjon å få til noe sånt til at de småpengene er interessant for Tesla. Tesla har ikke tid/ressurser til å administrere en slik betalingsordning.

Dessuten ville det skape ekstra kø på de mest sentrale superladerne å slippe til andre typer elbiler på individuell basis.

Superchargerne kommer til å bli forbeholdt biler fra Tesla og andre fabrikanter med store batterier (70+ kWh) som har avtale med Tesla om tilgang.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kos

Du skal få et svar som direkte forklarer at dine holdninger er feil. Tesla ønsker ingen direkte avtale med den enkelte elbil eier. Men med de respektive produsenter etter samme mal som for tesla BIL eiere. Nemlig en direkte innbetaling på forhånd som direkte er med å drifte og bygge nettet videre. Alt annet er vas tull og langt utenfor hva tesla ønsker.

sturle

Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:17
Sitat fra: sturle på tirsdag 29. desember 2015, klokken 18:24
Det er i alle fall ikkje noko EU-direktiv som tilseier at dei må det, sidan Tesla har bygd eit privat ladenettverk for eigne bilar, og ikkje ikkje tillet andre å lade.  Dermed er er ikkje superladarane offentlege ladestasjonar etter EU-direktivet.
Det er en høyst spesiell påstand, gitt hva som faktisk står i direktivet og hva hensikten med direktivet er.

Jeg vil påstå at det står veldig klart og tydelig at dette direktivet faktisk også gjelder Tesla, og at det er høyst tvilsomt om det kan forstås på noen som helst annen måte:

Sitat(26) En för allmänheten tillgänglig laddnings- eller tankstation kan omfatta exempelvis privatägda laddnings- eller tankstationer eller anordningar som är tillgängliga för allmänheten genom registrerade kort eller genom avgifter, laddnings- eller tankstationer för bilpooler som tredje parter kan använda genom abonnemang, eller laddnings- eller tankstationer vid offentliga parkeringar. Laddnings- eller tankstationer som privata användare kan få fysisk åtkomst till med tillstånd eller abonnemang bör betraktas som laddnings- eller tankstationer som är tillgängliga för allmänheten.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Kanskje dette kan hjelpe deg med å forstå?  Under definisjonar (artikkel 2):
Sitat
7. för allmänheten tillgänglig laddningsstation eller tankstation: en laddnings- eller tankstation för påfyllning av alternativt bränsle till vilken användarna har icke-diskriminerande åtkomst i hela unionen. Icke-diskriminerande åtkomst kan innefatta olika villkor för autentisering, användning och betalning.
Tesla diskriminerer alle andre bilar enn Tesla.  Det er lov å setje opp private ladestasjonar.  Direktivet innskrenkar ikkje den private eigedomsretten.

Når det gjeld føremålet for direktivet står det spreidd rundt om, men denne tykkjer eg er spesielt relevant:
Sitat
(24) Medlemsstaterna bör se till att allmänt tillgänglig infrastruktur för elförsörjning till motorfordon byggs upp. Det
bör vara möjligt för medlemsstaterna att, när de i sina nationella handlingsprogram fastställer ett lämpligt antal
för allmänheten tillgängliga laddningsstationer, beakta antalet laddningsstationer som redan är tillgängliga för
allmänheten på deras territorium och specifikationerna för dessa, och att besluta om att koncentrera utbyggnaden
till normala eller snabba laddningsstationer.
For meg er det heilt klårt at Tesla superladar ikkje oppfyller kriteria for ein allment tilgjengeleg infrastruktur for elforsyning til motorkøyrety, sidan Tesla superladar ikkje fungerer med nokon andre bilar enn Tesla.  Eit land kan ikkje oppfylle målet på ein allment tilgjengeleg ladestasjon per 10 elbilar ved å berre støtte Tesla med utbygging av superladarar.  Då har dei ein diskriminerande infrastruktur som berre fungerer med bilar av eitt særskilt merke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA