Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Quintilian, fredag 29. januar 2016, klokken 08:05

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Har sett flere rundt forbi som har oppgradert standard lydanlegg til noe bedre... Går nå selv fra S85 med "Ultra HIFI-pakken" til en bil uten (buuuhuuu!, men det var ikke på demobilen vi kjøper :/)...

Har blitt vant til gromlyd i bilen og kunne tenkt meg en slags oppgraderingspakke... Er det noen som har erfaringer?

Ser for meg rundt 10-15.000.- og ingen brutt garanti (mulighet for enkel fjerning og ikke "for mye" tukling med bilens ledningsnett..

Anyone? :-)

petersv

Du kan jo høre med tesla hva org. forsterker og sub koster. Ellers var det en tråd her tidligere med noen som monterer i Danmark for 10k inkl.

Bjoris

Ring Simon på Kokstad, der hadde de gjort nettopp dette... Min strategi er å venne meg til det standard anlegget, spørs om det går, men jeg syns det var tragisk på demobilen, vi hadde en time, men da jeg hadde vår på service fikk jeg en S70 rwd faktisk og det ble 30 mil i den og jeg må si det vokste litt på meg, blir litt som å se på TVer i butikken, når en kommer hjem og får brukt den så opplever en ofte TVen som ganske god etter en stund;)

Rådet er å gi den en sjanse, men det er selvsagt ikke i nærheten av HiFi
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Quintilian

Takk for tilbakemelding.

Har gjort en del research siden forrige gang jeg var innom, bl.a. pratet med Tesla Kokstad. En ansatt der har fått oppgradert sitt anlegg hos Bilradiospesialisten til ca. 20.000.- Resultatet var visstnok veldig (veldig) bra.

Prata også med BRS direkte I etterkant og de sa at jobben kom på "ca 15-20k" og ville ta omtrent en dag. Monteringen innebærer ingen synlig endringer I bilen, med unntak av at subwoofer blir synlig på I trunk på same sted om orginal-subwoofer monteres.

Bilens 12v-anlegg er forberedt for SUB-forsterker, og de kobler seg på samme sted som den orginale subwooferen er tilkoblet...

Ser for meg at jeg går for en slik løsning.

Tar gjerne I mot flere innspill også for øvrig :-)

petersv

Er vel to tråder på dette nå, men skaff bilder og eødiagram av jobben. Mine biler hadde ikke kabling til sub klart.

Quintilian

Sitat fra: petersv på søndag 03. januar 2016, klokken 23:10
Er vel to tråder på dette nå, men skaff bilder og eødiagram av jobben. Mine biler hadde ikke kabling til sub klart.

Tror ikke trådene overlapper; en handler om å gå sammen for å oppgradre, og en handler om "hva og hvordan" (denne)...

Mener du at jeg bør få tak I diagram og bilder av jobben som har blitt utført, eller jobben på min bil når jeg (evt) får den utført?

F_P

Når BRS snakker om 20k for en oppgradering så inngår hva?
Har fått noen forespørsler på slike jobber selv, men ingen så konkrete at jeg har tatt meg tid til å regne på det. Derfor spørsmålet. Om 20k er dyrt eller ei, er naturligvis avhengig av hva de gjør, men min umiddelbare tanke er at 20k burde inkludere en del lydisolering av bilen.. :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Sitat fra: Quintilian på mandag 04. januar 2016, klokken 00:06
Mener du at jeg bør få tak I diagram og bilder av jobben som har blitt utført, eller jobben på min bil når jeg (evt) får den utført?

Før, men veldig gjerne etterpå for vår del. Det virker litt mystisk med så lite info om jobben og komponentene og hvordan det hele kobles.

Håper det blir bra, for vi er mange som ønsker dette.

Quintilian

Sitat fra: F_P på mandag 04. januar 2016, klokken 22:37
Når BRS snakker om 20k for en oppgradering så inngår hva?
Har fått noen forespørsler på slike jobber selv, men ingen så konkrete at jeg har tatt meg tid til å regne på det. Derfor spørsmålet. Om 20k er dyrt eller ei, er naturligvis avhengig av hva de gjør, men min umiddelbare tanke er at 20k burde inkludere en del lydisolering av bilen.. :)

Hei igjen.

Jeg pratet med BRS i går og forhørte meg om hva som blir gjort. Kort fortalt:

- Bytte ut de fire fronthøyttalerne (evt også baksetehøyttalere) med Alpine/Focal/Infinity-høyttalere;
- Montere subwoofer (evt. bytte ut i biler med hifipakke);
- Montere forsterker som driver både høyttalere i kupè, samt subwoofer (inkl. linjekonverter); og
- Montere noe lydisolering/forsterking ved behov i dører (på en bil hadde de isolert høyre fremdør da det kun var behov der).
- Arbeidet tar ca 13-15 timer å utføre.

Har fått tilbakemelding fra en tesla-ansatt som har fått dette utført som beskrevet ovenfor, og han er meget fornøyd med både arbeidet og lydkvalitet. Har forstått det slik at opplevd lydkvalitet (og lydnivå) er over hva som leveres i hifi-pakken fra Tesla.

I tillegg har jeg pratet med en annen som (kun) har fått oppgradert sub i eksisterende hifi-pakke også hos BRS. Han kunne også si at lyden hadde blitt mye bedre (subjektivt oppfattet selvfølgelig), og at kvaliteten på arbeidet var meget bra. Han driver (el-)bilverksted selv og hadde demontert paneler etc. i etterkant av installasjon, og sa at kabling etc. var meget profesjonelt utført.

Har ellers også forhørt meg med bl.a. sjef for et av service-sentrene ang. hvordan en tredjeparts-installasjon påvirker garanti. Han svarte at evt. følgefeil av montering vil påvirke garanti, men "blir det montert riktig, og brukt utstyr som passer til bilen så skal det ikke ha noe å si."

En utfordring kan dog være plassering av subwoofer. I bilene jeg henviste til over, hvor dette ble oppgradert, så forstod jeg det slik at ny sub/forsterker ble montert i brønnen bak hvor de bakovervendte barnesetene ligger oppbevart.. Her har ikke jeg plass til dette utstyret, så det må plasseres ut på en av sidene over hjulbrønnen... Her må det enten kassen spesialtilpasses, eller man må ha en mindre basskasse og plassere et gitter foran... Alternativt kan man gå for spesialtilpassede NVX B.O.O.S.T (ført av gronnemil.no), men jeg tror dette vil fordyre installasjonen en hel del...

Anyways; jeg avventer nå tilbakemelding fra BRS Bergen med et spesifisert tilbud med hvilke komponenter som vil benyttes etc. Kommer til å poste både tilbudet her, samt videre progresjon i prosjektet :-)

F_P

Jeg sier det igjen. Det er galskap og ikke legge ned noen få ekstra timer og kroner i lyddemping av dørene når man først har det åpent der. Jeg klarer faktisk ikke å ta BRS helt seriøst når de sier at det kun var nødvendig å isolere den ene døra. Alle dørene i alle Model S er like dårlig lyddempet fra fabrikk. At de da kommer frem til at kun en dør trenger demping blir bare vås.

Med det sagt. Tviler ikke et eneste sekund på at det blir bedre lyd, men det ville blitt så uendelig mye bedre om man lyddempet bilen litt samtidig ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Quintilian

Liten oppdatering:

Pratet med BRS igjen i dag, og de kunne fortelle at de ikke klarte å finne en god løsning til subwoofer så lenge den må monteres over hjulbrønnen og ikke bak "hvor barnesetene er"...

De mente derfor at BOOST-løsningen kanskje var det beste alterntivet; men da måtte de også installere en ekstra forsterker (i tillegg til boost-forsterken) for å drive de oppgraderte front-høyttalerne....

Dette fører dog til at pristaket på 20.000.- blir bustet med god margin (pga. ekstra forsterker + den fordyrende boost-pakken)...

Jeg foreslo så at jeg selv lager en sub-kasse som passer inn over hjulbrønnen, og så setter de inn et 10-toms bass-element i denne kassen...

Dette var en god idè mente de, da en lukket basskasse er forholdsvis enkelt å lage selv. Finnes massevis av DIY-guider der ute, og så lenge krav til material, innvendig demping, størrelse (ca 20 liter innvendig volum), og sammenskruing oppfylles så blir resultatet bra....

Så nå har jeg handlet inn isopor (for å lage modell av kassen), samt 19mm MDF til produksjon... Verktøy, lim, skruer og resten har jeg fra før :-)

petersv

Kult, hold oss oppdatert. Har lest en guide av en som har gjort det samme til TMS, men husker ikke hvor jeg så det dessverre. Du kan jo Google litt.

Trustno1

Sitat fra: Quintilian på onsdag 06. januar 2016, klokken 19:30
Liten oppdatering:

Pratet med BRS igjen i dag, og de kunne fortelle at de ikke klarte å finne en god løsning til subwoofer så lenge den må monteres over hjulbrønnen og ikke bak "hvor barnesetene er"...

De mente derfor at BOOST-løsningen kanskje var det beste alterntivet; men da måtte de også installere en ekstra forsterker (i tillegg til boost-forsterken) for å drive de oppgraderte front-høyttalerne....

Dette fører dog til at pristaket på 20.000.- blir bustet med god margin (pga. ekstra forsterker + den fordyrende boost-pakken)...

Jeg foreslo så at jeg selv lager en sub-kasse som passer inn over hjulbrønnen, og så setter de inn et 10-toms bass-element i denne kassen...

Dette var en god idè mente de, da en lukket basskasse er forholdsvis enkelt å lage selv. Finnes massevis av DIY-guider der ute, og så lenge krav til material, innvendig demping, størrelse (ca 20 liter innvendig volum), og sammenskruing oppfylles så blir resultatet bra....

Så nå har jeg handlet inn isopor (for å lage modell av kassen), samt 19mm MDF til produksjon... Verktøy, lim, skruer og resten har jeg fra før :-)

Isopor tror jeg kan bli noe griseri å lage modell med.

Selv har jeg bygget mangfolde kasser i glassfiber som blir det desidert beste om man skal lage noe som passer hånd i hanske. Er ikke så fryktelig vanskelig, men er viktig å maskere *godt* når man gjør det. Polyester er noe svineri som man aldri får vekk igjen når det først har festet seg. Er også viktig med skikkelig verneutstyr når man benytter seg av det.

Forøvrig får du mye mer utbytte av en portet kasse, da denne er vesentlig mer effektiv, men det er mye viktigere at den blir konstruert med korrekt volum og lengde/areal på port. For dette har jeg somregel brukt WinISD for å kalkulere og hatt gode resultater.
En feilkonstruert kasse, spesielt når den er portet, kan låte håpløst dårlig.

petersv

Mdf resonerer ikke slik som glassfiber, ville brukt mdf.

Quintilian

Takk for de siste svarene begge :-)

Isopor: Det ga jeg opp etter å ha saget den første blokken! Makan for noe dritt! :-)

MDF VS Glassfiber: Så lenge jobben blir utført riktig så tror jeg resultatet blir bra uansett. Hele HIFI-verden vet at MDF lyder bra, men glassfiber kan også være kurant ref NVX B.O.O.S.Ts glassfiberkonstruksjon. Lyden i denne skal visstnok være svært bra.

Portet/lukket konstruksjon: Om jeg ender opp med å lage noe selv så blir det nok en lukket konstruksjon, da jeg forstår at dette er enklest å konstruere for en amatør; altså meg :-)

Har ikke HELT slått fra meg BOOST-kassa heller, men må ta noen økonomiske runder først.

Fikk nettopp tilbud fra BRS:
- Tilbud 1: Jeg kjøper BOOST-kassen privat og de monterer den sammen med resten av annlegget.
- Tilbud 2: Jeg bygger egen kasse, og de monterer 10" element i denne, oppgraderer resten som i tilbud 1:

Spesifisering tilbud 1:
Alpine SPR60C 17CM Splitt - 2.700.-
Rockford Fosgate 4x75w - 3.495.-
Dempematter frontdører - 600.-
KAbler/deler - 700.-
Montering (12t) - 10.680.-
Rabatt - 2.185.-
TOTALPRIS 16.000.- (pluss BOOST-sub til 13.000.-) Yikes

Spesifisering tilbud 2:
- Alpine PDXV9 5ch forsterker - 6.500.-
- Alpine SPR60C 17cm splitt - 2.700.-
- Alpine basskontroll PDX - 370.-
- Alpine 10" Type R Sub - 2.100.-
- Kabler/deler - 1.500.-
- Montering (12t) - 10.680.-
- Dempematter frontdører - 600.-
- Rabatt - 2.860.-
TOTALPRIS 21.600.- (+ Jeg må lage subkasse selv)..

Sparer som dere ser en hel del penger på å gå for alternativ 2, men er veldig usikker på om jeg klarer å lage en basskasse som gjør jobben skikkelig... Har for så vidt alt jeg trenger av verktøy etc., så det koster ikke mer enn innsatsen å prøve i hvert fall :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA