Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Quintilian, fredag 29. januar 2016, klokken 08:05

« forrige - neste »

F_P

En ting jeg ikke skjønner her. De priser kun inn 1 par høyttalere, men likevel mener at du skal ha en 4/5 kanals forsterker. Betyr det at de trekker opp nye kabler/kobler denne nye forsterkeren til høyttalerne i bakdørene? Hvis ja så vil jeg på det sterkeste anbefale å bytte ut høyttalerne i bakdørene også siden det er ulik ohm på de nye og de originale.

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Quintilian

#16
Sitat fra: F_P på mandag 11. januar 2016, klokken 13:07
En ting jeg ikke skjønner her. De priser kun inn 1 par høyttalere, men likevel mener at du skal ha en 4/5 kanals forsterker. Betyr det at de trekker opp nye kabler/kobler denne nye forsterkeren til høyttalerne i bakdørene? Hvis ja så vil jeg på det sterkeste anbefale å bytte ut høyttalerne i bakdørene også siden det er ulik ohm på de nye og de originale.

Hmm, jeg kan veldig lite om lyd og høyttalere(utover at jeg er prippen på at jeg vil ha det bra), så jeg er usikker på hva som er greia... Jeg lurer dog på om det høyttalerparet er "toveis" med egen løs diskant som plasseres fremme i A-stolpen...? Kanskje disse skal ha egen utgang i forsterkeren?

Edit: Jeg har i praksis bestemt meg for å gå for oppgraderingen hos BRS inkl. NVX BOOST-kit..... Kunne jo selvfølgelig tenkt meg å tatt høyttalerne i baksetet også i samme omgang, men ting begynner å bli veldig dyrt nå... BRS mente at det ikke var nødvendig for godlyd fremme, så jeg velger å stole på dem.... Spurte dem om demping i bakdørene og dette var mulig, men jeg måtte regne minst 1 time i arbeid per dør, så da blir det jo fort et par tusenlapper til....

F_P

Det er såkalte komponenthøyttalere de har tilbudt deg. bass/mellomtone + diskant. Slike har kun behov for 1 kanal hver seg. Sitter eget delefilter på slike som tar det videre. Med andre ord bytter de nå ut basselementet + diskanten på begge sider. 3" mellomtonen som sitter i dashbordet blir igjen så jeg er litt spent på om de kobler denne ut for deg, eller om den fremdeles vil spille, og hvordan det i så fall vil låte.

PS! Om noen på Østlandet kunne tenkt seg en oppgradering av standard lydsystemet så send meg gjerne en PM. Gir idiotpris på om du er villig til å la bilen din være forsøkskanin på noe slikt.

Får legge til at jeg har montert 150 dashcam, lydisolert 20 biler, mointert LED-bar på 20+ biler +++. Altså ikke helt novice på Model S.  ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Hva skal gjøres med det øvrige elektriske anlegget i bilen for å tåle økt strømtrekk?

Elbiler har ikke en generator som øvrige fossilbiler som lader opp startbatteri etter motoren er startet. En slik generator har en langt høyere kapasitet enn DC/DC-omformeren i elbiler. 12V-batteriet i elbiler er også annerledes enn de som finnes i fossilbiler med egenskap å tåle store startstrømmer. Til sist må også DC/DC-omformeren sjekkes mht. kapasitet og egenskaper. Dersom strømtrekk og spenning varierer for mye, kan denne DC/DC-omformeren "bli lurt" til ikke å lade batteriet skikkelig - eller ikke ha kapasitet til den ekstra belastningen som et slikt musikkanlegg vil kreve.
- I hvert fall bør man vurdere store kondensatorbatterier for et slikt anlegg i elbil?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Quintilian

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 12. januar 2016, klokken 11:01
Hva skal gjøres med det øvrige elektriske anlegget i bilen for å tåle økt strømtrekk?

Elbiler har ikke en generator som øvrige fossilbiler som lader opp startbatteri etter motoren er startet. En slik generator har en langt høyere kapasitet enn DC/DC-omformeren i elbiler. 12V-batteriet i elbiler er også annerledes enn de som finnes i fossilbiler med egenskap å tåle store startstrømmer. Til sist må også DC/DC-omformeren sjekkes mht. kapasitet og egenskaper. Dersom strømtrekk og spenning varierer for mye, kan denne DC/DC-omformeren "bli lurt" til ikke å lade batteriet skikkelig - eller ikke ha kapasitet til den ekstra belastningen som et slikt musikkanlegg vil kreve.
- I hvert fall bør man vurdere store kondensatorbatterier for et slikt anlegg i elbil?

Dette er ingen problem i Tesla.

Det elektriske anlegget i biler med og uten hifipakke er identisk, slik at ved aftermarket-oppgradering så kobler man SUB på samme sikring som Tesla bruker ved sitt eget hifi-anlegg.

Dette er dokumentert bl.a. av TeslaTap.com (guide for aftermarket hifi-installasjon).

F_P

Enig med Quintilian.
Vi snakker om å sette inn ekstra forsterker som ikke trenger særlig mer enn 40A (5-kanals varianten da altså). Det tåler både bil og omformer helt fint. I praksis går det også helt fint å legge opp en ny kurs direkte fra batteriet på 40A. Det er forsøkt i praksis uten noen form for komplikasjoner selv etter flere mnd drift. :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: petersv på torsdag 07. januar 2016, klokken 06:48
Mdf resonerer ikke slik som glassfiber, ville brukt mdf.

Uproblematisk så lenge glassfiberkassa blir bygget skikkelig.
Det som er viktig når man bygger i glassfiber er å bruke nok lag, samt bygge en form som blir naturlig avstivet (buer og bøyer i ulike retninger). Det kan også være nødvendig med innvendig avstivning, med feks gjengestenger.

Men det skal sies at det er mye jobb å lage en skikkelig glassfiberkasse, men det kan se uendelig mye bedre ut siden man får formstøpt etter bilen og kan få ting til å se dønn orginalt ut.


Trustno1

Sitat fra: F_P på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:16
Det er såkalte komponenthøyttalere de har tilbudt deg. bass/mellomtone + diskant. Slike har kun behov for 1 kanal hver seg. Sitter eget delefilter på slike som tar det videre. Med andre ord bytter de nå ut basselementet + diskanten på begge sider. 3" mellomtonen som sitter i dashbordet blir igjen så jeg er litt spent på om de kobler denne ut for deg, eller om den fremdeles vil spille, og hvordan det i så fall vil låte.

PS! Om noen på Østlandet kunne tenkt seg en oppgradering av standard lydsystemet så send meg gjerne en PM. Gir idiotpris på om du er villig til å la bilen din være forsøkskanin på noe slikt.

Får legge til at jeg har montert 150 dashcam, lydisolert 20 biler, mointert LED-bar på 20+ biler +++. Altså ikke helt novice på Model S.  ;)


Jeg vurderer å oppgradere min med HiFi anlegget, men mistet litt gnisten etter jeg fant ut at det ikke var mulig (så langt jeg klarte å finne ut) å hente ut ett fulltone signal fra anlegget.
Dette ble litt showstopper for min del da jeg hadde planer om å benytte en egen DSP for å få full kontroll over akustikken i bilen.
Har du noen tips, så kunne vi kanskje gjort ett samarbeidsprosjekt? :p

F_P

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 12. januar 2016, klokken 14:55
Sitat fra: F_P på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:16
Det er såkalte komponenthøyttalere de har tilbudt deg. bass/mellomtone + diskant. Slike har kun behov for 1 kanal hver seg. Sitter eget delefilter på slike som tar det videre. Med andre ord bytter de nå ut basselementet + diskanten på begge sider. 3" mellomtonen som sitter i dashbordet blir igjen så jeg er litt spent på om de kobler denne ut for deg, eller om den fremdeles vil spille, og hvordan det i så fall vil låte.

PS! Om noen på Østlandet kunne tenkt seg en oppgradering av standard lydsystemet så send meg gjerne en PM. Gir idiotpris på om du er villig til å la bilen din være forsøkskanin på noe slikt.

Får legge til at jeg har montert 150 dashcam, lydisolert 20 biler, mointert LED-bar på 20+ biler +++. Altså ikke helt novice på Model S.  ;)


Jeg vurderer å oppgradere min med HiFi anlegget, men mistet litt gnisten etter jeg fant ut at det ikke var mulig (så langt jeg klarte å finne ut) å hente ut ett fulltone signal fra anlegget.
Dette ble litt showstopper for min del da jeg hadde planer om å benytte en egen DSP for å få full kontroll over akustikken i bilen.
Har du noen tips, så kunne vi kanskje gjort ett samarbeidsprosjekt? :p

Hvilket anlegg har du nå?
Biler med standard anlegg mener det skal være mulig å ta ut fulltone fra høyttalerne bak. Biler med Premium ser det litt verre ut med dessverre :(
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:01
Hvilket anlegg har du nå?
Biler med standard anlegg mener det skal være mulig å ta ut fulltone fra høyttalerne bak. Biler med Premium ser det litt verre ut med dessverre :(

Jeg har desverre HiFi-anlegget. Jeg bestilte med dette i den tro at det ville være enklere å oppgradere med ett selvbygg i ettertid. Dette viste seg å ikke stemme.
Har gjort noen tester, og det ser ut til å være aktiv deling i fra hovedenheten, noe som gjør det vanskelig/ummulig å hente ut fulltonesignal. Jeg har derimot ikke testet på bakhøytalerene. Kanskje verdt ett forsøk, usikker på om dette er fulle signaler eller om de er delt/prossesert.

F_P

Sett litt mer på tegninger av begge lydpakkene, og ser at høyttalerne i bakdørene drives "Center Display" for begge systemene. I så henseende tror jeg det er mulig å tappe ut signal fra disse ved hjelp av et lav/høy nivå adapter. Dette gir i det minste mulighet for 4-kanaler ut. Om det holder i forhold til det du tenker deg vet du best selv.

Ser litt mer på det. Absolutt et interessant tema dette her så jeg skal få satt sammen litt ulike pakker om folk ønsker en oppgradering av både det ene og det andre systemet :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på onsdag 13. januar 2016, klokken 12:45
Sett litt mer på tegninger av begge lydpakkene, og ser at høyttalerne i bakdørene drives "Center Display" for begge systemene. I så henseende tror jeg det er mulig å tappe ut signal fra disse ved hjelp av et lav/høy nivå adapter. Dette gir i det minste mulighet for 4-kanaler ut. Om det holder i forhold til det du tenker deg vet du best selv.

Ser litt mer på det. Absolutt et interessant tema dette her så jeg skal få satt sammen litt ulike pakker om folk ønsker en oppgradering av både det ene og det andre systemet :)

Om det gir fullsignal så bør det kunne fungere. Jeg har ikke behov for mer enn 2 fulltone kanaler ut fra MCU. Alt annet skal styres via DSP var tanken.
Eneste minuset jeg ser for meg med å bruke bakutgangene er at lydene fra parkeringssensorene muligens kan bli feil. Samt at jeg er usikker på om diverse varsellyder i fra bilen faktisk blir sendt til bakhøytalerne.

Du får si fra om du har lyst til å drodle litt rundt dette en gang, jeg har en god del erfaring innen bilstereobygging og også drevet litt med EMMA-konkurering (SQ)

F_P

Om jeg forstår tegningene rett så er senterhøyttaleren koblet til "Driver Assistanse (ECU)", og i mitt hodet så tenker jeg da at pipingen kommer derfra. På f.eks alle VAG biler er det egne høyttalere til parkassist etc., men jeg har ikke fin lest dokumentet og sett om det samme er tilfelle på Model S
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:27
Om jeg forstår tegningene rett så er senterhøyttaleren koblet til "Driver Assistanse (ECU)", og i mitt hodet så tenker jeg da at pipingen kommer derfra. På f.eks alle VAG biler er det egne høyttalere til parkassist etc., men jeg har ikke fin lest dokumentet og sett om det samme er tilfelle på Model S

Isåfall hadde det vært ypperlig, for senterhøytaleren har jeg ingen planer om å benytte til oppsettet uansett.

Men jeg trodde at parkeringsassistenten indikerte retning med å pipe i ulike høytalere, men har egentlig ikke tenkt noe videre over det. Skal sjekke neste gang jeg er ute å kjører.

DaTwister


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA