Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

Ellemelle

Hovedproblemet er at mange har kaldt batteri og mange fullader. Vi får dermed ikke utnyttet kapasiteten i laderen godt nok når disse havner på den samme laderen.

Det optimale hadde vært om Tesla tildelte deg den optimale ladestolpen ved ankomst, basert på temperatur og Soc (både for deg og eventuelt den du deler med). Så får du to minutter på deg til å koble opp, hvis ikke kommer du bakerst i køen igjen.

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. desember 2017, klokken 12:40
Hovedproblemet er at mange har kaldt batteri og mange fullader. Vi får dermed ikke utnyttet kapasiteten i laderen godt nok når disse havner på den samme laderen.

Det optimale hadde vært om Tesla tildelte deg den optimale ladestolpen ved ankomst, basert på temperatur og Soc (både for deg og eventuelt den du deler med). Så får du to minutter på deg til å koble opp, hvis ikke kommer du bakerst i køen igjen.

To minutter holder ikke for meg ihvertfall, så lenge de plasserer stolpene slik at jeg må hekte av hengeren...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ellemelle

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. desember 2017, klokken 15:09
To minutter holder ikke for meg ihvertfall, så lenge de plasserer stolpene slik at jeg må hekte av hengeren...
Tesla vet hvem som har henger, og kan gi deg ekstra tid :-)

Camiri

Løsningen er å betale. Etter to ganger i kø ved Åsane gjennom julen (på langtur), så er det klart at det som er gratis vil bli misbrukt. Dette kunne enkelt bli implementert med en avgift per tid. Kommer du med varmt batteri og skal til neste SC - så er det bare 15-20min. Så blir det mindre gunstig for de lokale som skal til 100% med kaldt batteri.

jlan

En Tesla rep. gikk rundt til alle bilene som ladet i Åsane i ettermiddag: Han informerte om riktig lading, og om hvor mye (lite) de trengte å lade for å nå neste SuC i den retningen de hadde tenkt seg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kristian O

Sitat fra: jlan på torsdag 28. desember 2017, klokken 21:51
En Tesla rep. gikk rundt til alle bilene som ladet i Åsane i ettermiddag: Han informerte om riktig lading, og om hvor mye (lite) de trengte å lade for å nå neste SuC i den retningen de hadde tenkt seg.
:+1:
Trur informasjon kan hjelpe mykje. Det er ikkje alle som bruker tida si på ymse Tesla- dorum.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Camiri

Informasjon vil ikke virke. Poenget med SC er å gi mulighet til å dra på langtur, med nesten tilsvarende bekvemmelighet når det gjelder fylling av energi vs bensin/diesel. Enten så må SC ut på landet eller det må betales per minutt, jeg støtter det siste.

Amatøren

Det er vel flere som har fått kontrakt med fri superladeavtale. De har vel ikke fått med at det er fritt opp til 100 %?

Hvis ikke så kunne jo Tesla satt for eksempel 5,- kroner pr minutt ved lading fra 90 % og opp til 100 %.

Noe kanskje Fortum, Grønn Kontakt med fler også burde vurdere. Høyere sats etter 90 % altså.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nie

Sitat fra: Kristian O på torsdag 28. desember 2017, klokken 21:58
Sitat fra: jlan på torsdag 28. desember 2017, klokken 21:51
:+1:
Trur informasjon kan hjelpe mykje. Det er ikkje alle som bruker tida si på ymse Tesla- dorum.
Informasjon til gjengen Haukås om «hvor mye (lite) de trenger for å nå neste SUC» er fånyttes. For de fleste av dem er «neste SuC» Haukås dagen etter eller to dager senere.......

Brede

Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. desember 2017, klokken 23:15
Det er vel flere som har fått kontrakt med fri superladeavtale. De har vel ikke fått med at det er fritt opp til 100 %?

Hvis ikke så kunne jo Tesla satt for eksempel 5,- kroner pr minutt ved lading fra 90 % og opp til 100 %.

Noe kanskje Fortum, Grønn Kontakt med fler også burde vurdere. Høyere sats etter 90 % altså.

Nåja, høres tynt ut juridisk..

Kan de da også hevde at det er gratis bare opp til 5% også?

Muffinman

Jeg tror egentlig ikke det er så mange som lader til 100% på superlader. Mistenker at det er blitt en lettvint knagg å henge køproblematikken på.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Brede

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. desember 2017, klokken 09:10
Jeg tror egentlig ikke det er så mange som lader til 100% på superlader. Mistenker at det er blitt en lettvint knagg å henge køproblematikken på.

Den er jeg fullstendig med på.
Bygg ut ladenettverket, problem solved!

Elbiler skal vel være like brukervennlige som fossilbiler og da må en forvente at bestemor Magda kan finne på å lade til 100% på kaldt batteri.
Det er utopisk at alle brukere av superladerne er entusiastiske forumbrukere med inngående kjennskap til batterivarme, deling av ladere, ladehastighet, forbruk i diverse klimaforhold osv..

Rekkeviddeangst ble kurert med større batteri og flere ladestasjoner.
Ladeangst kureres med utbygging av ladenettverk og bedre batteriteknologi.

Tesla bygger ut mye, men selger biler i et enda større tempo.
Hjelper lite å skryte av 20 nye ladepunkter om de selger 5k flere biler..

Leafy

Sitat fra: Brede på fredag 29. desember 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Muffinman på fredag 29. desember 2017, klokken 09:10

Den er jeg fullstendig med på.
Bygg ut ladenettverket, problem solved!

Elbiler skal vel være like brukervennlige som fossilbiler og da må en forvente at bestemor Magda kan finne på å lade til 100% på kaldt batteri.
Det er utopisk at alle brukere av superladerne er entusiastiske forumbrukere med inngående kjennskap til batterivarme, deling av ladere, ladehastighet, forbruk i diverse klimaforhold osv..

Akkurat like utopisk som at bestemor Magda skal vite forskjellen på 95 og 98 oktan? Og diesel for den saks skyld?

At folk som kjører elbil skal kunne det helt elementære om lading (batterivarme, deling av ladere og forbruk unnder klimaforhold) tar jeg som en selvfølge. På samme måte som at de samme skal vite at det å parkere på en ladeplass uten å koble til laderen er likestilt som å parkere på en HC-plass. Det er like elementært som at folk skal vite hva som har lov å kjøre i kollektivfeltet...
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Kristian O

At Tesla har folk ved SC som informerer bestemor  Magda om at ho ikkje treng å lade til 100% utelukker ikkje meir utbygging. Ja takk begge deler.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA