Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

spirrevipp

Det skulle nesten ikke vært mulig å lade til 100% på superlader så tregt som det går på slutten... Jeg ville ønsket velkommen en begrensning slik at man kun fikk lade til 90% dersom stasjonen var det Tesla definerer som "busy" dersom det hadde bidratt til å redusere køene.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Kavorka

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 26. desember 2017, klokken 16:46
Du vet forskjellen når du faktisk er på langtur.

Det er når du skal kjøre fra langt i sør til langt i nord, og har siktet deg inn på en ferge du skal rekke. Du reduserer hastigheten de siste milene inn mot superladeren for å i det hele tatt nå frem til Haukås.

Så blir du stående der i kø i 45 minutter. Fordi noen skal lade det kalde batteriet sitt til 450 km, fordi de skal kjøre 200 km i morgen. Og de klager over ladefarten. Det går så forferdelig sakte å lade de siste 10 km. Det beste er vel å skrive et innlegg på forumet om det.

Som langveisfarende bryr jeg meg ikke allverden om ladefarten. Jeg trenger bare nok til å komme meg til fergen og til neste lader. Gi meg 100 km, så kan jeg komme meg til Lavik - og sivilisasjonen.
Når jeg plotter Stavanger har jeg estimerte 12% igjen. Det er en mindre margin enn jeg vanligvis har, spesielt på dette slapseføre.

Fikk ladet på horisonts grønn kontakt under opphold. Men det har blitt en del kjøring lokalt. Så det er legitim bruk av saktelader på Haukås når man skal videre. Der ladet jeg ca 70 - 90% for å kunne slippe ekstra stopp dagen før den store utfartsdagen.

Batteriet var ikke årsak til lav ladehastighet. Det hadde vært +3 frem til jeg dro, og hadde full regen etter halvkjørt distanse. Da skal man få mer effekt enn man får hjemme i garasjen. Hadde ikke forventninger om fulle 120kW. Poenget var at det er fullt hver gang jeg har kjørt forbi. Og jeg tror andre ser dette som et generelt problem.

Du gjør ditt ytterste for å fremstille meg som problemet, basert på feil antakelser, ville gjetninger, og uten evne til å forstå hvorfor jeg ikke ønsker vekke en baby i et planlagt sovestrekk mellom to ferger. De to andre ungene forstår det.

Ellemelle

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 26. desember 2017, klokken 20:33
Du gjør ditt ytterste for å fremstille meg som problemet, basert på feil antakelser, ville gjetninger, og uten evne til å forstå hvorfor jeg ikke ønsker vekke en baby i et planlagt sovestrekk mellom to ferger. De to andre ungene forstår det.
Du legger ut et bilde som beviser at du starter ladingen på Haukås når du har 314 km på batteriet. Dette er mer enn det de fleste avslutter SuC-besøket med. Du sier selv at det er fullt der, og det er kø. Du trenger ikke lade der, men det er for å unngå å vekke en baby dagen etter.

Du sier selv at du kjører i 30 km, og at du tror det holder til å varme batteriet ditt. Nei det holder ikke. Det er ikke engang i nærheten.

Hvilke feil antagelser og ville gjetninger er det jeg har gjort? Du har jo lagt frem alle fakta.

Hodetelefoner

Han troller...
Ikke mat dem etter 1800,   muffin

o.b.lix

Levert ut 600 nye Tesla i Bergen i desember. Så da kan man si at det er alle dere som anbefaler Tesla til naboen som lager køen, slutt å anbefal bilen med mindre kjøper bor i annen kant av landet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Havebigfun

Sukk- her er det mye flisspikkeri og lite konstruktiv diskusjon.
Det er egentlig irrelevant hvordan langtur defineres. Det som er relevant er hvordan hjemmelading defineres. Jeg tror det er når man bruker SC i nærheten av hjemmet sitt med "spare penger" som hovedmål (evt "være sosial med andre teslaeiere") mens man kunne ladet hjemme. Alle kan komme i den situasjonen men ikke regelmessig ukentlig eller daglig. Hjemmelading har ofte den egenskapen at man venter til SOC nærmer seg 100%. De som er på langtur forlater SC med så høy SOC at de trygt kommer til neste SC fordi ladingen ved neste SC er vesentlig raskere ettersom SOC er vesentlig lavere enn ved den SC man forlater. Når jeg er innom 6-8 SC på 1500 km ila. et døgn på langtur kan jeg ikke vente på pumpel og pilt som ønsker å spare 100 kroner- bilen min blir da ubrukelig for formålet- det har det ikke vært hittil men blir det vel nå.

Tesla er nødt til å utvikle insentiver som forhindrer at hjemmelading ødelegger tidsskjemaet på enhver langtur med sekvensiell bruk av SC. Litt synd at vi som gruppe utvikler så mange negative følelser ift andre Teslaeiere. Gratis SC er åpenbart ikke bærekraftig selv i et land der strømmen er så billig som her.

Elbil fundamentalist

Kan godt hende at Tesla vil selge biler til de som ikke kan lade hjemme også?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Kavorka

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 26. desember 2017, klokken 21:14
Hvilke feil antagelser og ville gjetninger er det jeg har gjort? Du har jo lagt frem alle fakta.
...og du har vridd fakta:
- Å anta at jeg lader til 100% sammenliknet med ca 90%. Da hastighet var gått ned til 40 kW koblet jeg fra (nabobil var ferdig, og maks hastighet hoppet opp til 50 kW for så å synke)
- Å anta at jeg lader for mye for å komme frem med 250 km rest, sammenliknet med optimistiske 12% rest
- Å anta at jeg ikke vil stoppe å lade neste gang fordi det er «kjedelig». Kjedelig er feil ord.
- Å anta at batteri ikke er varmt nok til å ta mer enn 20 kW, når det burde være nok varme til 50-70 kW

Enig med Havebigfun at det er lite konstruktiv diskusjon.

Muffinman

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 26. desember 2017, klokken 22:12
Han troller...
Ikke mat dem etter 1800,   muffin
Ikke jeg nei. Tusler stille og rolig ut når denne typen "diskusjon" oppstår.

Trollemat etter 1800 gir jeg bare til deg <3

Øyvind.h

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 27. desember 2017, klokken 04:30
Kan godt hende at Tesla vil selge biler til de som ikke kan lade hjemme også?

Det vil de nok. Men supercharger er fortsatt ikke tiltenkt dem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:44
Det skulle nesten ikke vært mulig å lade til 100% på superlader så tregt som det går på slutten... Jeg ville ønsket velkommen en begrensning slik at man kun fikk lade til 90% dersom stasjonen var det Tesla definerer som "busy" dersom det hadde bidratt til å redusere køene.
Faktisk god ide, får lade maks 90% når det ikke er minst en ledig plass.

På generelt basis selger tesla også biler til de som ikke kan lade hjemme, de sier ikke noe til kunder i bergen om at de ikke vil man skal bruke superladerne.

Jeg håper på urban chargers som i andre land, det må nesten komme før m3 lanseres.

Kristian O

Synes Tesla burde endre meldingene i forbindelse med SC til "kø på lader - lad kun det du må og flytt bilen" ved behov.
Redusere hastighet etc for dei som misbruker SC har mange bakdeler. Da er det bedre med betaling.

Edit  Om det blir betaling så bør det absolutt ver pr minutt - ikkje pr kWh eller kW. Har man betaling pr minutt vil man belønne dei som lader effektivt  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

o.b.lix

Sitat fra: olavxxx på onsdag 27. desember 2017, klokken 11:15
Faktisk god ide, får lade maks 90% når det ikke er minst en ledig plass.

Nei, ikke når jeg er på langtur med campingvogn, da kan jeg trenge hver km på min 90d, 100d var ikke i salg da jeg kjøpte min...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Knut Røe

Alt som er gratis vil misbrukes, sånn er det bare. Så også i dette tilfellet. Fint for å lokke folk til å kjøpe bil, men neppe bærekraftig i lengden. Gratis SC har jo blitt forlenget med ett år nå for nye biler, vil det fortsette fremover også? For taxi og lignende er det jo helt konge, veldig viktig for dem.

GeirHM

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:44

Ved flere anledninger har jeg hatt behov for å lade til 100% på superladerne. Ikke fordi jeg ønsker å spare noen kroner men fordi det var helt nødvendig for å nå dit jeg ville. Slike behov oppstår på langtur i områder med lange avstander mellom lademulighetene. Det var f.eks. slik tidligere i Østerdalen. Vi måtte lade til 100 % på laderen i Elverum fordi vi skulle til hytte uten strøm. Vi kom tilbake til Elverum med noen få prosents margin. I dag har Fortum bygget ut ladenett langs riksvei 3 og behovet er ikke der lengre. Men jeg er sikker på at mange har det slik flere steder fortsatt. Og jeg var i slike situasjoner flere ganger i Polen i sommer.

Så jeg håper virkelig ikke et slikt grep innføres fra Tesla. Men vi som bruker laderne bør selvfølgelig være klar over problematikken og ta nødvendige hensyn når andre står i ladekø. Personlig har jeg på mine 107 000 km i min TMS aldri opplevd noe behov for å stå i en slik kø. Ever. Sikkert bare flaks.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA