Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

inverter

Jeg mener å ha lest et sted at overdreven bruk av superlading kan øke den indre motstanden i batteriet og på sikt føre til at superlading går treigere.

Hvis en har tenkt å beholde bilen i en del år er det vel ikke lurt å bruke superlading daglig?

Muffinman

Nå er det vel fastslått med ganske stor sikkerhet at superlading ikke skader batteriet. Mener at det er lest av en høy-km bil som kun er ladet på superlader er blitt lest av via canbus med veldig fine verdier. Superlading gir jo heller ikke spesielt høy effekt relativt til størrelsen på batteriet.

krl

Sitat fra: inverter på søndag 31. juli 2016, klokken 13:07
Jeg mener å ha lest et sted at overdreven bruk av superlading kan øke den indre motstanden i batteriet og på sikt føre til at superlading går treigere.

Hvis en har tenkt å beholde bilen i en del år er det vel ikke lurt å bruke superlading daglig?
Hvor har du lest dette? Det høres usannsynlig ut. Spesielt i Norge hvor batteriene sjeldent blir varme. Ved daglig superlading, så kjører du så mye at bilen sannsynligvis blir utslitt lenge før batteriet....

weld77

Lurer på om model 3 blir solgt med "free. Forever". Tipper det i det minste kommer noe med liten skrift rundt bruk av sc på den modellen.

Gratis ubegrenset sc er en fin slogan, men egentlig ganske dumt. Nettverkets verdi ligger ikke i å være gratis, men i å være velutbygd, stabilt og ledig. Jeg hadde gjerne betalt for å lade - at det ikke er kø er for meg mye viktigere enn at det er gratis. På en annen side har jeg allerede betalt for det innbakt i prisen på bilen. Regner med Tesla tenker rundt dette i disse tider siden der faktisk er køer innimellom og enkelte "misbruker" nettverket.

Havebigfun

Enig-jeg tror ikke Tesla kan bygge seg ut av køene når TM3 kommer- hvis det blir gratis livslang lading etter et engangsbeløp. Dette er nok mere presserende i eks Danmark hvor det er mye gjennomgangs-langdistanse-reising og høyere strømpris. (De kan vel snart dobble antall ladere bla. på Køge.)
Samtidig ser det ut til at det er mindre "hjemme-superlading" nå enn det var i begynnelsen av året da mange dansker hadde fått nye TMS og ingen personlig erfaring (- eller utviklede holdninger) ift superladere.  Når TM3 rulles ut kan man ikke satse på slik voksenopplæring fordi antallet biler mangedobles og det ikke må mange refraktære "SC-hjemmeladere" til før det blir mye frustrasjon hos oss langveisfarende- men også fordi mange TM3 eiere antakelig har dårligere økonomi og det blir viktigere/mer relevant å spare en hundrings ved å sitte på en SC i en time...
Løsningen blir vel en passus som begrenser tilgang til nærmeste SC, eks max. 10 ggr/år el.

fonberg

Sitat fra: weld77 på søndag 31. juli 2016, klokken 17:57
Gratis ubegrenset sc er en fin slogan, men egentlig ganske dumt. Nettverkets verdi ligger ikke i å være gratis, men i å være velutbygd, stabilt og ledig. Jeg hadde gjerne betalt for å lade - at det ikke er kø er for meg mye viktigere enn at det er gratis.

Enig i det meste over, men det er også viktig at SC er lett å bruke. Når jeg ser på f.eks. Fortums ladestasjoner med brikker, sms for å skru på og skru av ladig osv osv så ser jeg at vi er bortskjemt med en veldig enkel plug and play-løsning med SC-ene i dag. Håper Tesla også kommer opp med en enkel betalingsløsning for TM3, f.eks. prepaid for et gitt antall kWt gjennom MyTesla-kontoen bilen er knyttet til. Evt også en betalingsterminal hvor man kan betale med kort som backup.

Fatter ikke hvorfor ikke Fortum og co. kan bruker betalingsterminaler slik som på bensinpumpene?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

weld77

Sitat fra: fonberg på mandag 01. august 2016, klokken 12:14
Gratis ubegrenset sc er en fin slogan, men egentlig ganske dumt. Nettverkets verdi ligger ikke i å være gratis, men i å være velutbygd, stabilt og ledig. Jeg hadde gjerne betalt for å lade - at det ikke er kø er for meg mye viktigere enn at det er gratis.

Enig i det meste over, men det er også viktig at SC er lett å bruke. Når jeg ser på f.eks. Fortums ladestasjoner med brikker, sms for å skru på og skru av ladig osv osv så ser jeg at vi er bortskjemt med en veldig enkel plug and play-løsning med SC-ene i dag. Håper Tesla også kommer opp med en enkel betalingsløsning for TM3, f.eks. prepaid for et gitt antall kWt gjennom MyTesla-kontoen bilen er knyttet til. Evt også en betalingsterminal hvor man kan betale med kort som backup.

Fatter ikke hvorfor ikke Fortum og co. kan bruker betalingsterminaler slik som på bensinpumpene?

Jeg har ladet et par ganger på 22kW AC betalt (Grønn kontakt) for å sjekke at Type2-kabelen min og konseptet faktisk fungerer. Det fremstå som særdeles tungvindt sammenlignet med SC, ja. Mangelen på betalingsterminal har også undret meg... muligens er det fordi det er dyrt å ha en relativt til omsetningen (en ladestasjon omsetter jo for latterlig lite penger). Manglende værbeskyttelse på en del steder er kanskje en annen grunn. Men det er i utgangspunktet merkerlig, ja.

Det burde være en smal sak for Tesla å innføre en eller annen form for betaling uten at kundene opplever det som hassle. Enten at man kjøper en viss mengde energi prepaid eller at man bare lgger inn et kortnummer i bilen så faktureres det automatisk etter forbruk uten at man trenger å tenke noe mer på det. De bør også prise det til noe meningsfullt over prisen for hjemmelading for å disincentivere folk fra å lade på SC uten at det er nødvendig.

Amoss

Sitat fra: weld77 på mandag 01. august 2016, klokken 12:38
De bør også prise det til noe meningsfullt over prisen for hjemmelading for å disincentivere folk fra å lade på SC uten at det er nødvendig.

Egentlig ikke vel?  Dersom man har valget mellom å sitte å vente på lading, og å lade mens man er hjemme og sover (eller gjør andre ting), og prisen er så å si den samme (ingen ting å tjene på å sitte å vente) så tror jeg nok de fleste velger å lade hjemme. Men er enig i at prisen heller bør ligge over enn under "hjemmeprisen" men ikke nødvendigvis noe "meningfullt over".

Men noe annet blir jo vurderingen i alle fall her i Europa med krav om CCS kontakter og ikke-diskriminerende adgang for "ad-hock" kunder. Så for "ad-hock" kunder bør de legge seg på en pris nært hva andre aktører tar, og heller tilby en "pakke" til Tesla eiere som gir dem lading til noe nært selvkost/hjemmelading. Denne pakken må så klart prises langt under pakken for "free for life" tilgang de solgte tidligere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på mandag 01. august 2016, klokken 12:14

Fortums ladere er da fantastisk enkle å bruke med RFID-brikke? Jeg har brikken på nøkkelknippet. Kobler i kabelen, holder brikken foran sensoren på ladestasjonen og trykker på 2 knapper. Hele "vise brikken og starte lading"-prosessen tar maks 5 sekunder. Samme prosedyre for å stoppe lading, bare at det kun er en knapp som trykkes på.

En løsning med bankterminal har jeg brukt før, på Eidsivas lader på Gjøvik. Der tok det 30-60 sekunder å aktivere lading, og man fikk bare aktivert for 15 minutter i slengen så det nyttet ikke å gjøre mye fornuftig i de 45 minuttene bilen skulle lade siden jeg måtte tilbake to ganger. Nei takk, denne løsningen liker jeg absolutt ikke. Dessuten må lommebok og kort finnes fram, mye enklere med brikke på nøkkelknippet. Spesielt om det regner...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Helt enig i det, RFid virker bra, men er avhengig av fungerende nettverk, som hittill har ført til mange ladere ute av stand...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Er vel minst en av de seriøse aktørene som innfører/har innført at man får ladet selv om forbindelsen er brutt?

GeirHM

Jeg tror ikke superladernettverket vil endres til noen form for betalingslading. Det blir umulig å håndtere. Våre biler har jo fått en livstidsgaranti på disse plassene. Og dobbelt bokholderi er noe dritt. (Jeg har sykler og kone, jeg vet hva jeg snakker om.) Det er også noe dritt å skille mellom A og B-lagsmedlemskap. Jeg får strømmen min gratis mens du i din skabbete TM3 må betale. Det går ikke. Og dette blir nok heller ikke nødvendig heldigvis. (Selv om fredag kveld og søndag kveld i Uddevalla sikkert aldri blir bra. Og da tenker jeg ikke bare på mattilbudet på den lader'n.) Her er noen grunner til at dette går bra.

1. Elbilmarkedet blir bilmarkedet. Med det mener jeg at din lokale bensinsjappe vil bli din lokale ladesjappe. Og bensin blir igjen først og fremst en vare du ikke bør kjøpe på apoteket. Konsekvens: Nebbenes og de andre gratisplassene forsvinner i mengden av helt ordinære ladeplasser. Dessuten, hvem trenger egentlig ladeplasser når du lader induktivt i det du skifter til ladefila på motorveien?

2. Superladerne får omsider de digre solcellepanelene Elon skrøt av for lenge siden. Og dem dytter digre ladebatterier i bakken. (Dem kan ta plassen fra alle Jafs og Maxiburgersjappene til batteriene så gir dem oss litt kultur i samme slengen. Det var på tide.) Konsekvens: Ladeplassene blir veldig billige i drift.

3. Tesla kjøper varenavnet til det fallerte komputerselskapet Microsoft og bruker det som varemerke på sine betalingsstasjoner slik at vi får en kommersiell ladeaktør som drar ned prisen og driver Fortum og Clever ut av markedet en gang for alle. Konsekvens: Det blir særlig mange av disse nye Microsoftladestasjonene i Danmark.

4. Verden går til helvete. Og vi trenger ikke egne ladestasjoner for å snakke om anarki. 

Muffinman

Cookie Monster

Veldig enkelt å håndtere betaling. Registrer Visa/bankkort på MyTesla eller fyll opp kontoen der så trekkes det man lader. Veldig enkelt å administrere for Tesla uten å måtte sette opp dyre betalings greier på laderne.
2015 P85D

Hyperstress

Er det ikke allerede sagt at betaling blir ifm kjøp av bilen, slik som for S60 tidligere? Rimelig sikker på det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA