Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer fra vinteren

Startet av KrW, fredag 22. januar 2016, klokken 19:20

« forrige - neste »

KrW

Ifølge denne artikkelen http://cleantechnica.com/2015/12/18/tesla-model-x-production-kicks-into-high-gear/ så mener de at annenhver bil i produksjon nå er en X. Noen andre sier hver tredje eller fjerde. Om man ser for seg at det produseres 1600 biler hver uke er kanskje 800 av de MX. Da høres det jo ut som vi nesten kan håpe på å få biler til Norge tidligere enn antatt. I løpet av ca. 30 uker ville de kunne produsere alle de reserverte bilene. Etter kanselleringer tipper jeg på rundt 24k reservasjoner. Noen som har bedre estimeringer?

Lurer på om vi med produksjon X må vente til alle biler i USA er levert og alle Sig Europa, eller om vi kommer inn i rekken av produksjonsmodeller i USA?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Jeg håper fortsatt på leveranse en eller annen gang i første kvartal i 2016. (Jeg tror dessuten ikke de gjør forskjell på leveransetider for Signatur og ikke-Signatur her til lands.) ;)

Epleskreller

Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. desember 2015, klokken 13:01
Jeg håper fortsatt på leveranse en eller annen gang i første kvartal i 2016. (Jeg tror dessuten ikke de gjør forskjell på leveransetider for Signatur og ikke-Signatur her til lands.) ;)

Blir spennende å se, tipper det blir liten forskjell på Sig X og P90D production hvertfall..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

satheesh.net

Sitat fra: Epleskreller på søndag 20. desember 2015, klokken 14:32
Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. desember 2015, klokken 13:01
Jeg håper fortsatt på leveranse en eller annen gang i første kvartal i 2016. (Jeg tror dessuten ikke de gjør forskjell på leveransetider for Signatur og ikke-Signatur her til lands.) ;)

Blir spennende å se, tipper det blir liten forskjell på Sig X og P90D production hvertfall..

Ja, nettopp det jeg mente (men ikke skrev :P), vi vet jo at det kun er P90D som blir lagd til langt utpå året i 2016. Så om man har en Signatur P90D eller vanlig reservasjon P90D, så tror jeg disse blir levert så og si samtidig i samme "batch".

Hvis man har en Signatur og skal ha en 90D, så vil man uansett ikke få denne levert før nærmere høst/vinter neste år. Egentlig veldig synd, men fra et business perspektiv så skjønner jeg at Tesla ønsker mest mulig midler med én gang. Men igjen; veldig synd for de fremtidige bileierne som allerede har ventet i årevis (!). ::)

Øyvind.h

Jeg har fått inntrykk av at Model X sig kun leveres som performance?
Dvs ikke mulig (eller helt meningsløst) å bytte til x90d?

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. desember 2015, klokken 16:20
Jeg har fått inntrykk av at Model X sig kun leveres som performance?
Dvs ikke mulig (eller helt meningsløst) å bytte til x90d?

Neida, man kan fortsatt kjøpe Signatur 90D. Det er jo ikke sikkert at alle ønsker å betale så mye for den. Var det samme med Signatur for Model S også. Forskjellen her var at de ikke gjorde noen forskjell på når de skulle bli produsert og levert. Signatur reservasjonsholdere fikk først, uansett. :)

Epleskreller

Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. desember 2015, klokken 16:31
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. desember 2015, klokken 16:20
Jeg har fått inntrykk av at Model X sig kun leveres som performance?
Dvs ikke mulig (eller helt meningsløst) å bytte til x90d?

Neida, man kan fortsatt kjøpe Signatur 90D. Det er jo ikke sikkert at alle ønsker å betale så mye for den. Var det samme med Signatur for Model S også. Forskjellen her var at de ikke gjorde noen forskjell på når de skulle bli produsert og levert. Signatur reservasjonsholdere fikk først, uansett. :)
Nja, Øyvind fikk sin produksjon Model S før mange signaturer :-)

Jeg har også forstått det dit at sig X kun er Performance.  Samme for Founder's.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Gæsjan

Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. desember 2015, klokken 16:31
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. desember 2015, klokken 16:20
Jeg har fått inntrykk av at Model X sig kun leveres som performance?
Dvs ikke mulig (eller helt meningsløst) å bytte til x90d?

Neida, man kan fortsatt kjøpe Signatur 90D. Det er jo ikke sikkert at alle ønsker å betale så mye for den. Var det samme med Signatur for Model S også. Forskjellen her var at de ikke gjorde noen forskjell på når de skulle bli produsert og levert. Signatur reservasjonsholdere fikk først, uansett. :)

Venter man litt til kommer vel kanskje en 100D om ikke så lenge? Hva tror folk?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Bjoris

Sitat fra: Gæsjan på søndag 20. desember 2015, klokken 19:37
Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. desember 2015, klokken 16:31
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. desember 2015, klokken 16:20
Jeg har fått inntrykk av at Model X sig kun leveres som performance?
Dvs ikke mulig (eller helt meningsløst) å bytte til x90d?

Neida, man kan fortsatt kjøpe Signatur 90D. Det er jo ikke sikkert at alle ønsker å betale så mye for den. Var det samme med Signatur for Model S også. Forskjellen her var at de ikke gjorde noen forskjell på når de skulle bli produsert og levert. Signatur reservasjonsholdere fikk først, uansett. :)

Venter man litt til kommer vel kanskje en 100D om ikke så lenge? Hva tror folk?

Jepp, det er bare det med "litt" som er så innmari vanskelig med Tesla. Jeg har forskjøvet min 70D så langt som mulig i håp om å få med oppgraderinger på en del området jeg vet jeg kommer til å irritere meg om jeg får bil rett før det blir endret, men det blir fort slik at det kommer noe digg rett etter at jeg får min uansett. Tesla kommer ikke til å si noe som helst, det bare kommer helt plutselig i listen eller bare rett i produksjon. Det har vel vært spekultert om ikke 85 forsvinner snart og at de med 85 da bare får 90 uten tillegg som andre til nå har betalt 22.000 for... Sånn kan det bli og det samme kan skje med Xen selvsagt.

Nei, dette er det fine, men akk så frustrerende med Tesla at det kommer noe nytt når som helst ikke ved facelifts... og nye årsmodeller
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på søndag 20. desember 2015, klokken 17:25
Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. desember 2015, klokken 16:31
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. desember 2015, klokken 16:20
Jeg har fått inntrykk av at Model X sig kun leveres som performance?
Dvs ikke mulig (eller helt meningsløst) å bytte til x90d?

Neida, man kan fortsatt kjøpe Signatur 90D. Det er jo ikke sikkert at alle ønsker å betale så mye for den. Var det samme med Signatur for Model S også. Forskjellen her var at de ikke gjorde noen forskjell på når de skulle bli produsert og levert. Signatur reservasjonsholdere fikk først, uansett. :)
Nja, Øyvind fikk sin produksjon Model S før mange signaturer :-)

Jeg har også forstått det dit at sig X kun er Performance.  Samme for Founder's.
Ja jeg har også fått inntrykk av at sig er utelukkende P90D og kun fullspekket ut fra konfig-siden og info reservasjonsholdere legger ut.
I praksis kanskje mulig å gå for 90d, men da uten å få tilbake penger for perf?

Uansett; når 90d ikke kommer før andre halvår i USA (om konfig-siden stemmer) er det nok en del flere dom velger å oppgradere :) Bra for business. Kjipt for meg som gjerne skulle hatt bilen for et år siden. Får se om hedge med s90d og kinesiske fond i usd slår til  ;D

På den annen side - jeg har hele tiden ment at Model S er bilen jeg egentlig vil ha, mens x er for spesielt behov som har dukket opp. Skal prøve meg litt nå med S 7-seter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. desember 2015, klokken 20:05
Sitat fra: Epleskreller på søndag 20. desember 2015, klokken 17:25
Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. desember 2015, klokken 16:31
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. desember 2015, klokken 16:20
Jeg har fått inntrykk av at Model X sig kun leveres som performance?
Dvs ikke mulig (eller helt meningsløst) å bytte til x90d?

Neida, man kan fortsatt kjøpe Signatur 90D. Det er jo ikke sikkert at alle ønsker å betale så mye for den. Var det samme med Signatur for Model S også. Forskjellen her var at de ikke gjorde noen forskjell på når de skulle bli produsert og levert. Signatur reservasjonsholdere fikk først, uansett. :)
Nja, Øyvind fikk sin produksjon Model S før mange signaturer :-)

Jeg har også forstått det dit at sig X kun er Performance.  Samme for Founder's.
Ja jeg har også fått inntrykk av at sig er utelukkende P90D og kun fullspekket ut fra konfig-siden og info reservasjonsholdere legger ut.
I praksis kanskje mulig å gå for 90d, men da uten å få tilbake penger for perf?

Uansett; når 90d ikke kommer før andre halvår i USA (om konfig-siden stemmer) er det nok en del flere dom velger å oppgradere :) Bra for business. Kjipt for meg som gjerne skulle hatt bilen for et år siden. Får se om hedge med s90d og kinesiske fond i usd slår til  ;D

På den annen side - jeg har hele tiden ment at Model S er bilen jeg egentlig vil ha, mens x er for spesielt behov som har dukket opp. Skal prøve meg litt nå med S 7-seter :)

Er endel signatur hodlere i USA som ønsker å kjøpe 90D siden de ønsker to små motorer istede for en stor og en liten.

Selv kommer jeg til å gjøre en innsats for å prøve å få signaturen som en 90D siden det jeg overholde ikke har behov for P-en men ønsker Signatur rød.
Har en standard også i reservasjon så i verste fall kanselerer jeg siganguren og venter på Produksjons modellen.

Har ventet siden 2013 så kan jeg vente et år til om jeg sparer 150 000. ;-)

Men om vi Signatur holdere i Europa også får Sig rabatt, slik som i USA kan det hende jeg overlver med en P90D.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

N00b

Annenhver bil skal vi ta med en klype salt. Men flott at de faktisk begynner å lage X.
Det ser stygt ut for levering før juni her på berget med dette, selv for Sig P90 modeller.

Sålangt er det åpnet for konfigurering av alle SIG og inntil 10.500 produksjonsbiler i USA pr tidlig denne uke.
Det er mange biler før EU i køen der! 
Har vi ventet år, så får vi vente noen måneder ekstra.

Øyvind.h

Sitat fra: N00b på onsdag 23. desember 2015, klokken 13:48
Annenhver bil skal vi ta med en klype salt. Men flott at de faktisk begynner å lage X.
Det ser stygt ut for levering før juni her på berget med dette, selv for Sig P90 modeller.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. november 2015, klokken 13:03
....Dermed ser jeg for meg X90D fra slutten av Q3 2016 og X70D fra slutten av Q4.

Signatur X P90D tipper jeg kommer en gang i Q2.

Burde vel starte tippekonkurranse :)
Jeg tipper Sig P90D kommer i juni 2016
Deretter noen X90D ordinær produksjon fra rundt september.
X70D fra desember.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

N00b

Spot on Øyvind, men jeg er litt mer optimistisk. Tror vi får Sig i juni, så P90D i august og kanskje til og med noen heldige 90D mens vi enda skriver september


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA