Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av Mippen, torsdag 14. januar 2016, klokken 15:04

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: KjellG på mandag 09. oktober 2017, klokken 23:09
Og forurenser 170 ganger mer enn oljefyren som er fy-fy.
CO2-regnskapet går i null, og vi bor på landet så svevestøv er en non-issue.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

KjellG

I null? CO2 husker ikke. Om du brenner ett tonn ved etter tilsvarende i olje, så er det like mye CO2 i lufta. Om du tar all (gran) skog i norge og brenner den opp nå, så tar det 200 år før du er tilbake til nå-tilstand. 200 år med «nøytral» CO2 i atmosfæren.

Dersom en brenner ved i byen, så påvirker en klima, om en brenner veden på landet, så påvirker en ikke klima?

På sikt må vi over på solenergi med derivater som vannkraft, vind og bølger og bort fra forbrenning.

tomrh

Ved er fornybar. Om jeg tynner ut et skogholt med ei bjørk pr. år så er det flere titalls andre som vokser litt det året tilsvarende denne ene bjørka. Samt at det popper opp flere små nye bjørkeskudd. Har hytte, ser at bjørka sprer seg raskt rundt hytta. Bjørka fornyes kontinuerlig, ikke på 200 år.

Det er ingen som har sagt at man skal hogge ned all skog, avskoging er svært miljøskadelig på andre måter, der erosjon er verst. Men man kan forvalte skog ved å ta ut trevirke tilsvarende årlig tilvekst, da holdes mengden skog konstant og energien er da aldeles fornybar der CO2-regnskapet går i null. CO2-regnskapet har ingenting med by eller bygd å gjøre.

Men det som forurenser er svevestøv fra mikroskopiske askepartikler. Dette er et problem i byen, men ikke et problem på bygda pga. befolkningstetthet. Likevel, siden røyken går ut av pipa endel meter over bakkenivå, så er det bare på kalde dager at dette virkelig blir et problem. Så dere som bor i by og tettbebygde strøk bør ikke fyre med ved, mens vi på bygda kan fyre med god samvittighet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Det naturlige er å brenne ned hele skogen.
Inntil for 100 år sida, hadde man ikke særlig utstyr til å stoppe skogbranner, og det hendte at dalstrøk og skogområder brandt. Det var ikke ofte, men skjedde av og til. Det er naturens gang for vegetasjonen, å gro til i brannområder, og det er et spill blandt planter som vi ikke ser i dag.

Men hva har dette med "vehicle to grid" å gjøre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA