Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av atledale, tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:55

« forrige - neste »

e-curious

Bruker bilen mer strøm dersom man kjører i B istedet for D?
- Jevn fart i fks 60 på god flerfelts veg
- Tett trafikk (D m.brems /B)
- Svingete smale veger

torgrand

Sitat fra: e-curious på lørdag 12. desember 2015, klokken 00:24
Bruker bilen mer strøm dersom man kjører i B istedet for D?
- Jevn fart i fks 60 på god flerfelts veg
- Tett trafikk (D m.brems /B)
- Svingete smale veger

  • det mest økonomiske er alltid å holde mest mulig jevn fart
  • alle prosesser for omdanning av energi (regenerering) har tap
Min erfaring etter 30.000 km i eGolf er at valg av modus bidrar marginalt til økt kjørelengde, da du uansett regenererer med bremsepedalen i D når du skal ned i fart.
Det hele ender opp med hvordan du liker å kjøre. Jeg liker og trille mest mulig inn mot kryss, derforfor syntes jeg regen modusene blir litt "kilent" og man må være hårfin på pedalen for å få myk og komfortabel kjøring. Selvfølgelig et dette vanesak, og med litt øving har man en-pedals-kjøring.


Reven

Sitat fra: hstad på torsdag 10. desember 2015, klokken 12:12
reg 3 og B tenner bremselys uansett, så det varselet får de bak.

Har inntrykk av at det kun er ved kraftig nedbremsing at bremselyset vert tent. Som fleire er inne på, er det mogeleg å køyra bilen konstant i B, og då kan neppe bremselyset vera konstant tent. Nokon som veit kva som skal til for at bremselyset skal verta tent?

2016 VW e-Golf med varmepumpe og ymse anna
2015 VW Passat Alltrack

Cirrisky

Er jo når bilen oppnår en viss bremsekraft, enten dette er ved faktiske bremser eller regenerering.

Jeg satt og prøvde meg litt på det når jeg kjørte på kvelden/natta, siden man så vidt kan se bremselyset helt oppi bakluka da.

Fant ut at bremselyset kom på ca når pila gikk forbi nest siste strek på charge der, dog er ikke noen eksakt vitenskap akkurat :p

ezzpen

Sitat fra: Reven på lørdag 12. desember 2015, klokken 15:40
Sitat fra: hstad på torsdag 10. desember 2015, klokken 12:12
reg 3 og B tenner bremselys uansett, så det varselet får de bak.

Har inntrykk av at det kun er ved kraftig nedbremsing at bremselyset vert tent. Som fleire er inne på, er det mogeleg å køyra bilen konstant i B, og då kan neppe bremselyset vera konstant tent. Nokon som veit kva som skal til for at bremselyset skal verta tent?

I D, D1 og D2 oppfører bremselyset seg på vanlig måte (tennes og slukkes basert på bremsepedalen).

I D3 tennes bremselyset når man toucher bremsepedalen, så sant regenereringen er kraftig nok, og forblir på helt til man trår inn "gasspedalen". Trenger altså ikke å holde inne bremsepedalen.

Vet at andre melder om at bremselyset går på automatisk også i D3 ved kraftig regenerering, men det har jeg selv aldri opplevd/klart, selv i ganske så bratte bakker. Får kanskje teste litt mer :)

I B tennes bremselyset automatisk når det oppstår kraftig nok regenerering. Skjer da like før man slipper "gasspedalen" helt. Forutsetter at batteriet ikke er fulladet.

Dette er da med 2016-mod e-Golf.

Selv kjører jeg så og si alltid i B.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA