Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av atledale, tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:55

« forrige - neste »

atledale

Er det riktig at som default blir ingen bremseenergibrukt til å lade? Må vi stille inn B? Jeg så  i instruksjonsboka at den kan settes i 4 stillinger etter som hvor mye som skal gjenvinnes. Rekkevidden blir vel bedre av å bruke dette, men hva er optimal setting?

spaceman

Nei det er ikke riktig, alle bremsing som foregår innenfor det grønne feltet er re-generering og lader batteriet. Det er først når du bremser så nåla går forbi det grønne feltet at det bremser mekanisk.

Kim Morten

Det er mer økonomisk å seile, enn å regenerere når du slipper gassen, med mindre du skal ned i fart uansett.
Sort E-Golf
Oslo

Cirrisky

Sitat fra: spaceman på tirsdag 08. desember 2015, klokken 01:02
Nei det er ikke riktig, alle bremsing som foregår innenfor det grønne feltet er re-generering og lader batteriet. Det er først når du bremser så nåla går forbi det grønne feltet at det bremser mekanisk.
Det gjelder vel egentlig bare i større hastigheter.
I lavere hastigheter tror jeg bremsene tar ganske tidlig.

atledale

ok, fordi BMW har jo på regenerering som default, men det virker som om at for E-golf er det mest økonomisk å ikke slå det på.

Cirrisky

Altså, hovedsaklig er det jo helt opptil hvordan du selv vil kjøre.

Regenerering er jo alltid "på", dvs, om du trenger å minske hastigheten kan dette gjøres ved å:
- trykke inn bremsepedalen
- slippe litt på gasspedalen når du står i B eller regen 1-3

Begge disse alternativene regenererer strøm ved å bremse opp bilen, så det er mer opp til deg selv hvilket alternativ du foretrekker.

Som nevnt over, så er det bedre å la bilen rulle, men med mindre man vil være i mange kollisjoner så må man jo på visse tidspunkt slakke ned litt fortere enn hva coasting kan gi deg.

Selv liker jeg å kjøre i D (uten regen) på motorvei osv, hvor det er sjeldent mye store bremsinger. I byen og annet småkjøring ligger jeg ofte i B, slik at jeg bare kan justere hastigheten ved hvor mye gassen holdes inne. Bremser ganske bra ved å slippe da.

Regen modus i D (1-3) bruker jeg hovedsaklig i lange nedoverbakker hvor jeg ikke vil akselerere. Da er ofte regen1 nok f.eks.

zapateria

En ting jeg har merket er at selv i D modus (seiling) så viser forbruk minus når jeg ikke tråkker på pedalen.. riktig nok bare 0-1kwh men likevel står det "lader".. er det noe feil her eller bare misvisning?

Jan Grindheim

Sitat fra: Cirrisky på onsdag 09. desember 2015, klokken 09:47
Altså, hovedsaklig er det jo helt opptil hvordan du selv vil kjøre.

Regenerering er jo alltid "på", dvs, om du trenger å minske hastigheten kan dette gjøres ved å:
- trykke inn bremsepedalen
- slippe litt på gasspedalen når du står i B eller regen 1-3

Begge disse alternativene regenererer strøm ved å bremse opp bilen, så det er mer opp til deg selv hvilket alternativ du foretrekker.

Som nevnt over, så er det bedre å la bilen rulle, men med mindre man vil være i mange kollisjoner så må man jo på visse tidspunkt slakke ned litt fortere enn hva coasting kan gi deg.

Selv liker jeg å kjøre i D (uten regen) på motorvei osv, hvor det er sjeldent mye store bremsinger. I byen og annet småkjøring ligger jeg ofte i B, slik at jeg bare kan justere hastigheten ved hvor mye gassen holdes inne. Bremser ganske bra ved å slippe da.

Regen modus i D (1-3) bruker jeg hovedsaklig i lange nedoverbakker hvor jeg ikke vil akselerere. Da er ofte regen1 nok f.eks.

Veldig enig i  denne måten å kjøre på, med re-generering.  :-)
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

ElJohn

Jeg kjører tur/retur Flateby-Oslo. B har jeg ikke brukt en eneste gang (11.000 på klokka), men jeg bruker mye D i reg modus 1. Noen ganger kjører jeg den opp i 2 og 3 også hvis jeg ønsker å senke hastigheten uten å bruke bremsepedalen.
Når det er sagt så blir vel det å bruke reg 1-2-3 noe av det samme som å tråkke på bremsepedalen, da bilen regenererer gradvis mer før den slår over på bremsene. En åpenbar fordel med å bruke bremsepedalen er jo at man sender et lite varsko til bilen bak at nå senkes farten. Å smelle over i reg 3 med bil tett bak, kan i værste fall være litt skummelt.
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

hstad

reg 3 og B tenner bremselys uansett, så det varselet får de bak.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

ElJohn

Sitat fra: hstad på torsdag 10. desember 2015, klokken 12:12

Ah.... Det visste jeg ikke, men høres jo fornuftig ut. Takk for info.  :)

ezzpen

Sitat fra: hstad på torsdag 10. desember 2015, klokken 12:12

På min 2016-mod e-Golf så tennes bremselys automatisk kun når den står i B.
I D3 så tennes bremselys kun dersom man trår på bremsepedalen. Bremselyset blir derimot stående på selv om man slipper bremsepedalen og helt til man trår på "gasspedalen" igjen.

ElJohn

Sitat fra: ezzpen på fredag 11. desember 2015, klokken 08:32
På min 2016-mod e-Golf så tennes bremselys automatisk kun når den står i B.
I D3 så tennes bremselys kun dersom man trår på bremsepedalen. Bremselyset blir derimot stående på selv om man slipper bremsepedalen og helt til man trår på "gasspedalen" igjen.

Jepp. Sjekket på min (2015) i går kveld. Samme der. Bremselys går på når man smeller den over i B. Ikke bremselys i reg 3. Sjekket ikke det å tråkke på bremsen i tillegg i reg 3, men går ut fra at det er likt.

elektrolux

Har gått over til å bruke kun D  8) og B  >:(.

Bruker faktisk B ganske aktivt i stedet for bremsen i bykjøring, ellers er det deilig å legge bilen i D og nyte redusert blodtrykk. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. desember 2015, klokken 12:19
Har gått over til å bruke kun D  8) og B  >:(.

Bruker faktisk B ganske aktivt i stedet for bremsen i bykjøring, ellers er det deilig å legge bilen i D og nyte redusert blodtrykk. ;)
Samme her.
Tror bremselyset styres av hvor sterk retardasjonen er, og ikke avhengig av hvor spaken står. I B tennes ikke lyset før jeg nesten slipper gasspedalen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA