Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?

Startet av Mippen, lørdag 02. januar 2016, klokken 18:25

« forrige - neste »

FroBe

Jeg ser at Audi har kommet med en ny pressemelding om eROT:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/the-innovative-shock-absorber-system-from-audi-new-technology-saves-fuel-and-enhances-comfort-6551

Der sier de at på nylagt asfalt klarer de kun å gjenvinne 3W effekt via støtdemperne, mens på dårlig vei klarer de 613W gjenvinning.
Det de ikke sier er hvor effektivt det er i forhold til økt forbruk. Hvis de klarer å gjenvinne 1/3 av det økte effektforbruket i motoren så er det ikke snakk om mer enn 2 kWh. Hvis man antar at de testet i 80km/t vil dette bli 1 kWh per 40 km.
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

cra

Sitat fra: FroBe på tirsdag 16. august 2016, klokken 12:39
Jeg ser at Audi har kommet med en ny pressemelding om eROT:

Så planen er at bilene skal komme med eROTisk drivlinje etterhvert?  ;)

<sorry......>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: FroBe på tirsdag 16. august 2016, klokken 12:39
Jeg ser at Audi har kommet med en ny pressemelding om eROT:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/the-innovative-shock-absorber-system-from-audi-new-technology-saves-fuel-and-enhances-comfort-6551

Der sier de at på nylagt asfalt klarer de kun å gjenvinne 3W effekt via støtdemperne, mens på dårlig vei klarer de 613W gjenvinning.
Det de ikke sier er hvor effektivt det er i forhold til økt forbruk. Hvis de klarer å gjenvinne 1/3 av det økte effektforbruket i motoren så er det ikke snakk om mer enn 2 kWh. Hvis man antar at de testet i 80km/t vil dette bli 1 kWh per 40 km.
Det de derimot sier er at gjennomsnittlig effekt fra dette systemet på tyske veier er 100-150W altså 0,1 til 0,15 kWh i løpet av en time. Kjører du 80km/t får du halvparten av dette per 40km. Men om de på dårlig vei kjørte 25km/t stemmer det det sånn omtrent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Vurderte engang bruk av bevegelse for å lade en gps-tracker på dyr ("radiobjelle"). Batterikapasitet var et evig problem. Kom i kontakt med klokkeprodusent. De konkluderte med at det var lite å hente på en slik generator.


Griffel

#34
Sitat fra: KjellG på tirsdag 16. august 2016, klokken 18:11
Vurderte engang bruk av bevegelse for å lade en gps-tracker på dyr ("radiobjelle"). Batterikapasitet var et evig problem. Kom i kontakt med klokkeprodusent. De konkluderte med at det var lite å hente på en slik generator.

Burde gå
Sitat fra: Griffel på fredag 08. februar 2008, klokken 11:00
Fangs av ellers bortkastet bioenergi. Dersom en times spasertur på 1/2 Norges befolkning hver dag kunne fanges opp av denne dingsen kunne en sparer nok strøm til drift av 1000 elbiler. (eller noe slikt)  :o

Mange av bevegelsene våre er ikke hundre prosent effektive, slik at en del av energien vi bruker rett og slett er bortkastet. Når vi beveger oss sløser vi hele tida med energi. ???

Forsker i USA har laget dings som kan monteres på kroppen og som fanger opp denne energien som vi ikke trenger å anstrenge oss for å produsere. ;D

En liten generatordings fanger opp energien du mister når du bremser kneet, i det du har slengt foten framover for å ta et nytt skritt.

Vanlig spasertempo og 5 W plukkes opp.

http://www.forskning.no/Artikler/2008/februar/1202387558.5

(Egentlig: Ikke nok til å drive en elbil, men mobiltelefon og en hodelykt med LED  skulle gå bra.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

FroBe

Sitat fra: KjellG på tirsdag 16. august 2016, klokken 18:11
Vurderte engang bruk av bevegelse for å lade en gps-tracker på dyr ("radiobjelle"). Batterikapasitet var et evig problem. Kom i kontakt med klokkeprodusent. De konkluderte med at det var lite å hente på en slik generator.

Det er høyt fokus på "energy harvesting" for sensorer nå, og det som var umulig før kan være mulig nå eller i morgen.
Generatorene bli mer effektive, elektronikken bruker mindre, og man kan bruke superkondensatorer fremfor å lade batterier. Hvis elektronikken i tillegg er i sovemodus 99% av tiden er det ikke så mye energi som trengs.
http://www.energyharvesting.net/
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

Sverreb

Sitat fra: FroBe på torsdag 18. august 2016, klokken 17:47
Det er høyt fokus på "energy harvesting" for sensorer nå, og det som var umulig før kan være mulig nå eller i morgen.
Generatorene bli mer effektive, elektronikken bruker mindre, og man kan bruke superkondensatorer fremfor å lade batterier. Hvis elektronikken i tillegg er i sovemodus 99% av tiden er det ikke så mye energi som trengs.
http://www.energyharvesting.net/

Nja. Det er mye hype faktor omkring energy harvesting, men veldig lite som skjer utenfor fotovoltaiske (PV) enheter.

Det viser seg veldig ofte at det er billigere å sette i et batteri som varer hele produktets levetid enn å bruke en harvester.

De samme triksene man trenger for å få mange av harvesterne til å fungere (Lav lekkasje, hurtig oppstart, energieffektivitet) er også det man trenger for å få lengre levetid ut av et batteri. Når man kan få 5 års levetid for et produkt ut av en CR2032 eller 20 år fra en thionylkloridcelle er det plutselig veldig lite grunn til å legge til energibudsjettering, supercaps for energitank og en harvester med regulator i stedet.

Det finnes noen hjørnetilfeller hvor harvestere kan hente såpass mye energi at de danker ut batteriene, nesten alle er PV baserte, men det finnes noen andre case. Hørte boing en gang vurderte å bruke peltiergeneratorer på sensorer i fly (Differansen mellom -70 ute og kabintemperaturen på +20 bergynner å gjøre disse OK)

Griffel

Sitat fra: Sverreb på torsdag 18. august 2016, klokken 18:42
Når man kan få 5 års levetid for et produkt ut av en CR2032 eller .....
En slik innholdet ca. 0,0005kWh nokså beskjedent sammenlignet med 0,1kWh for en times kjøretur på alminnelig tysk veistandard, eller 0,005kWh på en times spasertur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sverreb

Sitat fra: Griffel på fredag 19. august 2016, klokken 12:01
Sitat fra: Sverreb på torsdag 18. august 2016, klokken 18:42
Når man kan få 5 års levetid for et produkt ut av en CR2032 eller .....
En slik innholdet ca. 0,0005kWh nokså beskjedent sammenlignet med 0,1kWh for en times kjøretur på alminnelig tysk veistandard, eller 0,005kWh på en times spasertur.
Men når det er alt man trenger så vil man ikke bruke penger på dyrere løsninger. En cr2032 koster en krone eller to i volum og tar ca like mye plass. Harvestere koster gjerne fra 10-20 kr og opp.

Griffel

Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 15:11
Sitat fra: Griffel på fredag 19. august 2016, klokken 12:01
Sitat fra: Sverreb på torsdag 18. august 2016, klokken 18:42
Når man kan få 5 års levetid for et produkt ut av en CR2032 eller .....
En slik innholdet ca. 0,0005kWh nokså beskjedent sammenlignet med 0,1kWh for en times kjøretur på alminnelig tysk veistandard, eller 0,005kWh på en times spasertur.
Men når det er alt man trenger så vil man ikke bruke penger på dyrere løsninger. En cr2032 koster en krone eller to i volum og tar ca like mye plass. Harvestere koster gjerne fra 10-20 kr og opp.
Klart det spørs hva en har brukt for, brukstid betyr mye. Høreapparat batterier koster i utsalg fra 10kr for 2. og varer en uke til 14 dager. Kunne erstattes av hodebevegelser. En vekt vil kunne få nok energi ved at en går opp på den, men på grunn av brukstid vil et batteri vare lenge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DagfinnN

En vekt som bruker energi fra min vekt og som samtidig fjerner fra min vekt de antall kilo som trengs for å drive vekten - det vil jeg ha :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Sverreb

Sitat fra: DagfinnN på fredag 19. august 2016, klokken 15:43
En vekt som bruker energi fra min vekt og som samtidig fjerner fra min vekt de antall kilo som trengs for å drive vekten - det vil jeg ha :)

Hm. Husker de. Var vanlige til godt utpå nittitallet slike.

i05L0

Sveriges Televisjon hadde på 60-tallet en serie om fremtiden. Problemet var bare at forskerne tok utgangspunkt i nåtiden når de skulle beskrive utviklingen 40 år frem i tid.

Derfor fikk vi presentert alle mulige hjelpemidler som skulle hjelpe "husmoren" i fremtidens husholdning. Som vi nå har erfart, så er "husmoren" nå karrierekvinne i Aker Engineering og pendler til jobb i en i3. Forskerne kunne kanskje mye om kjøkkenrutiner, snakkende komfyrer og kjøleskap, men de forutså ikke likestilling mellom mann og kvinne.

Utviklingen vil hoppe eksponentielt. Om ti år går flyene på hydrogen og vi kjører 60 mil på en hurtiglading (hvis vi da ikke må stoppe for en toalettpause før den tid.)
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

KjellG

Sitat fra: Griffel på fredag 19. august 2016, klokken 15:32
Høreapparat batterier koster i utsalg fra 10kr for 2. og varer en uke til 14 dager. Kunne erstattes av hodebevegelser. En vekt vil kunne få nok energi ved at en går opp på den, men på grunn av brukstid vil et batteri vare lenge.

Ok, men kan en høste slik energi uten at det kjennes, at hodet går tregere? En kan høste energi til sykkellykta av sykkelens bevegelse. Alle vet at det blir tyngre å trø. En kan ikke høste energi uten at noe annet taper energi. Har en tråkkegenerator i skoen, så påvirkes tråkket.

Griffel

Sitat fra: KjellG på lørdag 20. august 2016, klokken 00:08
Ok, men kan en høste slik energi uten at det kjennes, at hodet går tregere? En kan høste energi til sykkellykta av sykkelens bevegelse. Alle vet at det blir tyngre å trø. En kan ikke høste energi uten at noe annet taper energi. Har en tråkkegenerator i skoen, så påvirkes tråkket.
Ja når en høster energi som ellers går tapt. Typisk bremseenrgi. I støtdemper enrgi som går tapt i dempingen, gågenerator det som går tapt når benet bremses etter at det er beveget fram, beveges hode må det bremses for å stoppe bevegelsen. Alternativ til sykkel dynamo, regenerativ brems som lader batteri i lykt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA