Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Crowdsourcing: Test av nettleseren i TMS

Startet av Nesquik, onsdag 23. desember 2015, klokken 16:02

« forrige - neste »

Nesquik

Hei. Dette er mitt første innlegg på Elbilforum – rett og slett fordi elbil ikke har vært aktuelt for min del. Helt inntil nå...

Jeg har fulgt utviklingen knyttet til Model X i mediene i lang tid, og har også inne en reservasjon. Men nå tror jeg denne ryker. Årsakene er som følger:

1. Min viktigste hobby er å gå/stå på ski. Model X synes å være særdeles lite egnet til å frakte ski (eller andre lange gjenstander). Den «ski rack» løsningen som plasseres på hengerfestet er for dårlig. Jeg har ikke noe ønske om å bruke påsken til å vaske søle av ski/skitrekk, og løsningen gjør bilen lite parkeringsvennlig på reise. Et alternativ kunne vært å plassere skiene inne i bilen, men det går trolig ikke pga av at andre seterad ikke lar seg legge ned. Har fått med meg at Elon har tvitret noe om en sugekoppløsning på halve taket – men jeg er svært skeptisk til dette.

2. Det store frontvinduet på X-en ser helt fantastisk ut. Men jeg er redd for at det vil bli et stort kaldras fra dette når det er kuldegrader, noe som kan gi dårlig kjørekomfort.

3. Prisen er ukjent, men vil trolig bli for høy for meg. Elon har sagt at X-en vil koste om lag 5k dollars mer enn S-en. S-en har blitt betydeligere dyrere pga valuta-utviklingen, og prisnivået er nå helt på grensen til hva jeg kan forsvare i min privatøkonomi. Det er varslet et nærliggende prishopp flere steder på dette forumet. Justerer Tesla prisene for dagens kronekurs, så blir bilen altfor dyr for meg.

4. Lang leveringstid gjør at det kan være risikosport å vente på lavere kronekurs. Bestiller jeg til neste sommer vil bilen trolig ikke bli levert før langt ut i 2017. Da frykter jeg at myndighetene begynner å fase inn avgifter og mva på elbiler. Da vil Tesla-toget  ha gått fra meg (Model 3 blir trolig for liten).

Jeg skulle svært gjerne hatt hengerfestet, 7 seter og det store luftfilteret. Men for sikkerhets skyld har jeg nå lagt inn en bestilling på S90D, og denne må jeg eventuelt bekrefte innen utgangen av måneden.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det flere i samme situasjon? Hvordan tenker dere?
Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

Havebigfun

Veloverveide tanker- enig i alle. S90D er definitivt et godt alternativ- som du nå får til "gammel" pris. Hengerfeste er mulig kommer på S men det er svært usikker- både om og når.
Løsningen kan være å byttelåne bilen med fossil hengerfestebil i ditt omfeldt. andre alternativer å bestille 90 D til levering neste sommer og håpe på festeopsjonen ( det er dog godt mulig at du ikke får lov å endre spekken uten at prisen går opp) og muligens facelift-utgave.
S90D har helt sikkert bedre kjøreegenskaper og vesentlig lengre rekkevidde enn TMX.

Espen Hugaas Andersen

#2
Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:171. Min viktigste hobby er å gå/stå på ski. Model X synes å være særdeles lite egnet til å frakte ski (eller andre lange gjenstander). Den «ski rack» løsningen som plasseres på hengerfestet er for dårlig. Jeg har ikke noe ønske om å bruke påsken til å vaske søle av ski/skitrekk, og løsningen gjør bilen lite parkeringsvennlig på reise. Et alternativ kunne vært å plassere skiene inne i bilen, men det går trolig ikke pga av at andre seterad ikke lar seg legge ned. Har fått med meg at Elon har tvitret noe om en sugekoppløsning på halve taket – men jeg er svært skeptisk til dette.
Jeg er enig i at andre seterad er skuffende. Men et alternativ er 6-seters versjonen. Da vil ski kunne legges i mellom setene i andre rad. Trolig vil det være nok å legge ned ett sete i tredje rad, så da kan man være 5 personer med ski inni bilen.

Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:172. Det store frontvinduet på X-en ser helt fantastisk ut. Men jeg er redd for at det vil bli et stort kaldras fra dette når det er kuldegrader, noe som kan gi dårlig kjørekomfort.
Jeg tror ikke kulderas fra frontruten nødvendigvis er et problem. Om Model X har tilstrekkelig dimensjonerte varmluftsdyser rettet mot frontruten, så vil luftstrømmen følge kurven på ruten hele veien bak, og forhindre kulderas. Jeg tror egentlig Model S med panoramatak kan være like bra/dårlig, der har man en glassrute i taket der varmluften ikke kommer til (den vil stoppes av taket foran panoramataket), og det er pakninger der det vil være en viss luftlekkasje. Dette tilsvarer stort sett bakdørene på Model X, der er det også glass og pakninger i taket. Altså vil ikke overraske meg om Model X har tilsvarende kulderas fra bakdørene som Model S har fra panoramataket.

Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:173. Prisen er ukjent, men vil trolig bli for høy for meg. Elon har sagt at X-en vil koste om lag 5k dollars mer enn S-en. S-en har blitt betydeligere dyrere pga valuta-utviklingen, og prisnivået er nå helt på grensen til hva jeg kan forsvare i min privatøkonomi. Det er varslet et nærliggende prishopp flere steder på dette forumet. Justerer Tesla prisene for dagens kronekurs, så blir bilen altfor dyr for meg.
Dette er jeg helt enig i. Jeg tror egentlig ikke lengre noe på at jeg vil kjøpe Model X. Prisen blir mest trolig alt for høy. Varianten jeg har lyst på vil havne på rundt 100k USD. Når jeg bestilte var det 650k NOK, nå er det 770k NOK, og snart kan det være over 800k NOK.

Den eneste grunnen til at jeg beholder reservasjonen er at jeg håper Tesla kan bruke en gunstig valutakurs for eksisterende reservasjonsholdere. Men det håpet blir mindre og mindre, ettersom kronekursen blir verre og verre.
Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:174. Lang leveringstid gjør at det kan være risikosport å vente på lavere kronekurs. Bestiller jeg til neste sommer vil bilen trolig ikke bli levert før langt ut i 2017. Da frykter jeg at myndighetene begynner å fase inn avgifter og mva på elbiler. Da vil Tesla-toget  ha gått fra meg (Model 3 blir trolig for liten).
Insentivene er i utgangspunktet fredet ut 2017. Jeg ville ikke bekymret meg enormt for dette. Tesla skal også nesten doble produksjonen i løpet av 2016, så jeg tror ventetidene vil være ganske overkommelige ved utgangen av 2016.

Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:17Jeg skulle svært gjerne hatt hengerfestet, 7 seter og det store luftfilteret. Men for sikkerhets skyld har jeg nå lagt inn en bestilling på S90D, og denne må jeg eventuelt bekrefte innen utgangen av måneden.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det flere i samme situasjon? Hvordan tenker dere?
Jeg tenker at for min del er Model 3 (eller "Model Y", crossover-versjonen av Model 3) ganske aktuell. Da blir det denne i noen år, og så kan jeg etterhvert vurdere å kjøpe en brukt Model X. Koster en 2016 Model X 500k i 2020 så kan den være aktuell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Shadaffy

Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:17
Hei. Dette er mitt første innlegg på Elbilforum – rett og slett fordi elbil ikke har vært aktuelt for min del. Helt inntil nå...

Jeg har fulgt utviklingen knyttet til Model X i mediene i lang tid, og har også inne en reservasjon. Men nå tror jeg denne ryker. Årsakene er som følger:

...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det flere i samme situasjon? Hvordan tenker dere?

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Reserverte tidlig 2014 og håpet naivt på at jeg kunne få meg en flott SUV for ca 6-700K.
Det som var utslagsgivende for at jeg i August bestilte en S70D var.
1. Pris. Den blir rett og slett altfor dyr med det utstyret jeg kunne tenke meg.
2. Etter min målestokk er det ikke noe SUV. Det er en crossover. En superrask og spenstig en sådan men ikke den hyttekjerra jeg hadde sett for meg. Den ser jo nesten ikke ut til å ha særlig høyere bakkeklaring enn en standard Model S. Og uten mulighet for skiboks så fremstår dette mer som en transportkjerre for en haug av unger til fotballkamp.
3. Men det var til sist rekkevidden som var mest skuffende. En Model X90D vil ha tilnærmet samme rekkevidde som en S70D. Til mitt bruk vil det si at jeg måtte ha 90 KW batteriet for å få tilstrekkelig rekkevidde. Og dermed gikk prisen også i taket.

Så jeg bestilte en relativt fullspekket S70D i stedet. Og er veldig fornøyd med valget selv om bilen fortsatt er noen få nautiske mil unna Drammen. I ventetiden har det slått meg at det ikke gjør det spøtt å la Model X få ett par år på seg for å få fjernet barnesykdommene den eventuelt måtte ha. Er jo rimelig spent på hvordan disse vingedørene vil fungere i det lengre løp.

Lykke til med valget!

MeTesla

Jeg tror vi er mange i samme klubben, tvileklubben, og ikke vet jeg - venter vi på et under? Bilen blir for min del nok rundt 200 000 dyrere enn det jeg så for meg da jeg reserverte for lenge lenge siden...

Og siden da har man blitt lykkelig eier av en 85D.

Men reservasjonen har jeg fortsatt så tiden vil vise.

Undertegnede

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 17. november 2015, klokken 17:55
Jeg tror vi er mange i samme klubben, tvileklubben, og ikke vet jeg - venter vi på et under? Bilen blir for min del nok rundt 200 000 dyrere enn det jeg så for meg da jeg reserverte for lenge lenge siden...

Og siden da har man blitt lykkelig eier av en 85D.

Men reservasjonen har jeg fortsatt så tiden vil vise.

+1. Tenker som flere her at eneste grunnen til at jeg beholder reservasjonen er om vi skulle få et generøst tilbud av Tesla for å ha hatt en reservasjon i et par år... 99% sannsynlig at det blir kansellering altså

samotholt

Samme som de over her også. Sikret med S85D (des. 14) og ser nå at prisen for X blir en helt annen enn utsiktene ved reservasjonstidspunktet. Har ventet og ventet og .... i 3 år og nå ser det ut til at bilen blir dyrere enn jeg er villig til å betale. Utrolig kjipt :-(

En lærdom har jeg tatt til meg. Tidsestimatene til Tesla kan man drite i (synes faktisk det er dårlig gjort å utsette lansering så lenge - da folk gjerne prøver å planlegge etter hva som blir sagt av leverandøren). Model 3 kommer tidligst i 2020  :P
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Nesquik

Takk for mange gode refleksjoner og innspill.

Skulle gjerne sett at Tesla åpnet for konfigurering og bestilling av X i løpet av denne eller neste uke. Det ville gjort valget mye enklere:)

Jeg ser det er er flere som har vært i samme båt som meg og gått for en model S, uten å angre i etterkant. Nå har jeg bestilt prøvekjøring førstkommende lørdag, og er veldig spent på hvordan denne oppfører seg på veien.

Vurderer også forslaget om å utsette levering med tanke på kanskje få med hengerfeste og facelift. Tok en telefon til Tesla, og da kunne de bekrefte at jeg risikerer å måtte betale ny fullpris for å få med eventuelle endringer som kommer:(

Rent praktisk ser jeg at 6-seter versjonen gjør det mulig å få ski inn i bilen. Dette kan være en løsning på det problemet. Samtidig synes jeg at dette valget fremstår som en slags improvisert nødløsning for å imøtekomme all kritikken som kom da det ble kjent at setene ikke kan legges ned. De har jo helt enkelt bare fjernet det midterste setet, slik at de to som står igjen har en "avkuttet" kant inn mot midten. En mer gjennomført løsning ville hatt symmetriske seter, samt noen armlener eller lignende.

Jeg tenker jeg lar saken ligge til lørdag i påvente av prøvekjøringen:)

Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:05Rent praktisk ser jeg at 6-seter versjonen gjør det mulig å få ski inn i bilen. Dette kan være en løsning på det problemet. Samtidig synes jeg at dette valget fremstår som en slags improvisert nødløsning for å imøtekomme all kritikken som kom da det ble kjent at setene ikke kan legges ned. De har jo helt enkelt bare fjernet det midterste setet, slik at de to som står igjen har en "avkuttet" kant inn mot midten. En mer gjennomført løsning ville hatt symmetriske seter, samt noen armlener eller lignende.
Enig i dette. Men en av Founders-bilene som ble levert i september hadde et stort armlene i midten, så jeg har ikke gitt opp håpet på at dette vil være på plass i hvert fall innen biler kommer til norge. Det er egentlig to ting jeg er tvilende til. Pris, og midtarmlene i andre seterad i 6-seters utgaven. Ellers er jeg noenlunde fornøyd (men jeg hadde nok glatt byttet ut midtarmlenet med foldbare seter i andre rad).

Men om bilene leveres uten midtarmlene, så er ikke det heller enden på verden. Det vil garantert bli tilbudt tredjeparts-løsninger innen 6 måneder. Her er igjen penger en faktor - dette er noe Tesla bør inkludere til den prisen de tar.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Shadaffy på tirsdag 17. november 2015, klokken 17:38
3. Men det var til sist rekkevidden som var mest skuffende. En Model X90D vil ha tilnærmet samme rekkevidde som en S70D.
Rekkevidden til Model X er dårligere enn Model S, men fullt så ille som du påstår er det da ikke.

I følge EPA går Model X90D 257 miles. Det er litt kortere enn S85D, men lengre enn P85D.
S70D har vel EPA rekkevidde på 240 miles.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Nesquik på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:05
Vurderer også forslaget om å utsette levering med tanke på kanskje få med hengerfeste og facelift. Tok en telefon til Tesla, og da kunne de bekrefte at jeg risikerer å måtte betale ny fullpris for å få med eventuelle endringer som kommer:(
Det er nok riktig men man kan håpe at alle biler blir typegodkjent slik at man retrofitte hengerfeste- selv de som er bestillt før prisoppgangen- men det er ikke sikkert dette kommer overhodet.

Shadaffy

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:13
Sitat fra: Shadaffy på tirsdag 17. november 2015, klokken 17:38
3. Men det var til sist rekkevidden som var mest skuffende. En Model X90D vil ha tilnærmet samme rekkevidde som en S70D.
Rekkevidden til Model X er dårligere enn Model S, men fullt så ille som du påstår er det da ikke.

I følge EPA går Model X90D 257 miles. Det er litt kortere enn S85D, men lengre enn P85D.
S70D har vel EPA rekkevidde på 240 miles.

Tesla oppga ved lansering av X en EPA på 242 miles etter hva jeg kan huske. Da ble det huskestue på forumet og etter noen uker så endret de EPA til 257 miles. Skal gi deg rett på den.

Hvis man ser på forholdet mellom S90D og X90D så  har Xen en reduksjon på ca 10 mil rekkevidde. Benytter man samme forhold på en Model X med 70 KW batteripakke så vil den i teorien få en rekkevidde på 18 mil på vinterstid. Og da kommer ikke jeg frem til hytta engang.
Som jeg skrev så blir en X90D for dyr for meg så jeg var avhengig av å få ned prisen. Og da måtte jeg ha ventet på en 70 KW batteripakke til Xen. Derfor ble rekkevidden en faktor som var med å påvirke min beslutning om å kansellere X og kjøpe S.

Øyvind.h

#12
Sitat fra: Shadaffy på tirsdag 17. november 2015, klokken 20:48
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:13
Sitat fra: Shadaffy på tirsdag 17. november 2015, klokken 17:38
3. Men det var til sist rekkevidden som var mest skuffende. En Model X90D vil ha tilnærmet samme rekkevidde som en S70D.
Rekkevidden til Model X er dårligere enn Model S, men fullt så ille som du påstår er det da ikke.

I følge EPA går Model X90D 257 miles. Det er litt kortere enn S85D, men lengre enn P85D.
S70D har vel EPA rekkevidde på 240 miles.

Tesla oppga ved lansering av X en EPA på 242 miles etter hva jeg kan huske. Da ble det huskestue på forumet og etter noen uker så endret de EPA til 257 miles. Skal gi deg rett på den.

Hvis man ser på forholdet mellom S90D og X90D så  har Xen en reduksjon på ca 10 mil rekkevidde. Benytter man samme forhold på en Model X med 70 KW batteripakke så vil den i teorien få en rekkevidde på 18 mil på vinterstid. Og da kommer ikke jeg frem til hytta engang.
Eh, hæ?

En S90D har ingen EPA meg bekjent, men 6% (Teslas anslag) mer enn S85D blir 286 miles EPA.
S90D= 286 miles. X90D= 257 miles. Differanse 29 miles, eller 46 km.

Ut fra disse tallene skal X70D få en EPA på 215 miles. Dette er 345km rekkevidde. Hvor du får 180km rekkevidde fra er jeg usikker på. Du må nesten utdype.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Shadaffy på tirsdag 17. november 2015, klokken 20:48Hvis man ser på forholdet mellom S90D og X90D så  har Xen en reduksjon på ca 10 mil rekkevidde. Benytter man samme forhold på en Model X med 70 KW batteripakke så vil den i teorien få en rekkevidde på 18 mil på vinterstid. Og da kommer ikke jeg frem til hytta engang.
Hvordan kommer du frem til det?

Model S 90D har ca 286 miles rekkevidde, Model X 90D har ca 257 miles rekkevidde. Det er en forskjell på ca 46 km, eller ca 10% lavere rekkevidde. Altså om Model S 90D har 350 km virkelig rekkevidde på vinteren, og 450 km på sommeren, så vil Model X 90D ha 315 km på vinteren og 405 km på sommeren.

Model S 70D har 240 miles rekkevidde, så da bør Model X 70D ha ca 216 miles rekkevidde. Altså om Model S 70D har 294 km på vinteren og 378 km på sommeren, så vil Model X 70D ha 265 km på vinteren og 340 km på sommeren.

Hvordan kommer du frem til kun 180 km?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Shadaffy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. november 2015, klokken 21:04
Sitat fra: Shadaffy på tirsdag 17. november 2015, klokken 20:48Hvis man ser på forholdet mellom S90D og X90D så  har Xen en reduksjon på ca 10 mil rekkevidde. Benytter man samme forhold på en Model X med 70 KW batteripakke så vil den i teorien få en rekkevidde på 18 mil på vinterstid. Og da kommer ikke jeg frem til hytta engang.
Hvordan kommer du frem til det?

Model S 90D har ca 286 miles rekkevidde, Model X 90D har ca 257 miles rekkevidde. Det er en forskjell på ca 46 km, eller ca 10% lavere rekkevidde. Altså om Model S 90D har 350 km virkelig rekkevidde på vinteren, og 450 km på sommeren, så vil Model X 90D ha 315 km på vinteren og 405 km på sommeren.

Model S 70D har 240 miles rekkevidde, så da bør Model X 70D ha ca 216 miles rekkevidde. Altså om Model S 70D har 294 km på vinteren og 378 km på sommeren, så vil Model X 70D ha 265 km på vinteren og 340 km på sommeren.

Hvordan kommer du frem til kun 180 km?

Kun ufaglært gorillamatematikk. Jeg sliter med all teorien om rekkevidde på bilene. Og har heller forsøkt å fokusere på tallene som viser seg i praksis på norske veier med normal bruk. Og på en S70D så har min gorillamatte kommet frem til at jeg bør forvente ca 34-35 mil rekkevidde på sommeren og ca 25 mil vinterstid. Så det jeg ønsket å finne ut er hvilken rekkevidde jeg kunne vente av en X70D på vinterstid. Muligens 25 mil vinterstid er noe konservativt regnet. Hva mener dere blir den faktiske rekkevidden på en X70D på vinteren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA