Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil eksplosjonen belaster strømnettet

Startet av Bjoris, torsdag 17. desember 2015, klokken 17:53

« forrige - neste »

Thor2014


lunitiks

#16
Kan bekrefte at det er en lavfrekvent, fæl "hyle"- eller "hvinelyd" fra fremre DU til tider. Umulig å si under hvilke omstendigheter den oppstår; har ikke gjort "eksperimentelle" forsøk ennå. Men jeg hører den i alle fall best i lave hastigheter (når jeg ikke har stiiirio'en på), samt når jeg stopper/parkerer. Bruker kanskje 10-20 sekunder før den roer seg og holder tyst. Følger med på dette


Edit: Jeg har forresten aldri prøvd range mode
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

elektro

Jeg prøvekjørte en P85D tidligere denne uken, og var overrasket over hvor markant lyden var i det jeg kjørte ut fra forhandler. Er vant til e-Golf som er helt tyst..

Må likevel si at jeg etter en snau time ikke hørte lyden så godt lenger. Enten ble jeg vant til den - eller så ble motoren varm eller noe..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Bjoris

Klarte jo kunststykke å glemme å spørre i går også når vi prøvde 70D, men jeg må si at enten var det noe galt med den 90Den vi prøvde først eller så er det stor forskjell på 70 og 90 på dette området for selv om jeg forsøkte å få dette frem på 70Den så var det lite, joda hørbart, men på ingen måte generende uten stereo på så om det ikke er verre enn dette vil jeg ikke bruke tid på det i det hele tatt. 90Den fikk en hyle lyd i det du skulle stoppe som ikke hørtes bra ut, men tipper dette kan variere fra bil til bil og mange andre forhold...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Salvesen

Sitat fra: bjoris på lørdag 14. november 2015, klokken 16:36
Klarte jo kunststykke å glemme å spørre i går også når vi prøvde 70D, men jeg må si at enten var det noe galt med den 90Den vi prøvde først eller så er det stor forskjell på 70 og 90 på dette området for selv om jeg forsøkte å få dette frem på 70Den så var det lite, joda hørbart, men på ingen måte generende uten stereo på så om det ikke er verre enn dette vil jeg ikke bruke tid på det i det hele tatt. 90Den fikk en hyle lyd i det du skulle stoppe som ikke hørtes bra ut, men tipper dette kan variere fra bil til bil og mange andre forhold...

De har vell like motorer så bør jo egentlig ikke være forksjell ?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Bjoris

Ja, fremre motor er vel lik? Nei, jeg vet ikke, men det var stor forskjell, det er sikkert. Jeg prøvde både med og uten range uten at jeg syns det var noe vesentlig forskjell på 70Den, usikker på hva 90Den stod på om det var rang eller ikke...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Forholdsvis mye drivverkstøy på D``en jeg hentet i går. En smule påtrengende hvining. Hører forskjell når jeg switcher i rangemode, så en del av det er identifisert til å komme forfra. Men det er også en markant lignende lyd på moderat regen. Denne er sterkest rundt 84-85 km/t. Normalt?

DS kunne ikke svare på om front DU var støydempet fra fabrikken.

Cookie Monster

Høres veldig normalt ut at du hører den best rundt 80 km/t ja.

Legger selv ikke merke til den lyden lengre. Gjør nok ikke det du heller etter noen dager :)

Gratulere med ny bil 8)
2015 P85D

Muffinman

Jeje, spiller ingen rolle om det er litt lyd så lenge det er normalt. Men sjekker naturligvis opp dette med isolering av front DU ved første korsvei.

Litt overrasket over aksen.Opplever den nesten som friskere enn P85``en mellom ca. 30-60. Kan naturligvis være at "butt-dynoen" er forvirret; hvis det er litt mindre oomph i starten men en rask stigning når man kommer i gang kan det oppleves som raskere selv om det ikke er det. Litt som når enkelte kjekkaser installerte effektanlegg på R-syklene sine uten å justere resten. Ofte laget man i praksis en dip i effektkurven. Smellen etter dip``en sammen med ekstra lurveleven lurte gutta til å tro at de hadde fått mer krefter selv om sykkelen egentlig akselererte dårligere. (GSXR+Vance&Hines anyone?)

jazzwheel

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. november 2015, klokken 21:33
Litt overrasket over aksen.Opplever den nesten som friskere enn P85``en mellom ca. 30-60. Kan naturligvis være at "butt-dynoen" er forvirret; hvis det er litt mindre oomph i starten men en rask stigning når man kommer i gang kan det oppleves som raskere selv om det ikke er det.

Momentkurven, "butt-dyno" eller "back-to-the-seat-feeling" :) Er vel egentlig 660 Nm på 85D mot 600 Nm på P85(?), men også mulig den er brattere mellom 30-60. Jeg opplever egentlig en anelse av det motsatte. Jeg føler at P85 er litt mer responsiv/brutal enn 85D, men det er ikke akkurat store nyanser her. Kanskje det utgjøres av at min P85 har lite tungt utstyr, mens  85D'en jeg kjørte har mye så vektforskjellen blir et par hundre kg og spiser ytelsen. 85D'en har i hvert fall mest støy foran ;)

F_P

Skulle gi en tilbakemelding på demping inn mot fremre motor/inverter. Dette er nå gjort på 2 stk P85D. Først vil jeg si at jeg faktisk hører forskjell mellom bilene i original stand. Om dette skyldes selve motor/inverter-enheten, innfestet, eller andre ting vet jeg ikke.

Foreløpig har fremgangsmåten vært å legge Alubutyl der det mangler på torpedoveggen + litt ned på gulvet. I tillegg har jeg benyttet Gladen Aero Foam som er en meget tynn matte på kun 5mm som kun fjerner lyd, og som også kan komprimeres uten problemer. Foam legges på toppen av alubutylen + oppå eksisterende dempematter. Siden det er begrenset adkomst så vil man ikke få dekt alt uten å demontere enda mer. Nå er dette snakk om kundebiler for min del, og da blir det et kostnadsspørsmål.

Konklusjonen?
Det fungerer. Man får fjernet en del av lyden / dempet den til mindre hørbar. I tillegg tar dette hjulstøy like bra som å fjerne hjulet og kle inn deler av innerskjermen. Mindre jobb for ca. samme resultat :)

Legger ved et bilde fra fotbrønn på passasjersiden. Dette er ikke det ferdig resultatet, men gir en formening av arbeid og fremgangsmåte. På bildet ser man en elektronikkmodul festet og beskyttet av div. aluplater. Denne løsner jeg slik at det kan legges matter under denne boksen også.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sliter litt med å orientere meg på det bildet. Kunne du kalibrert kompasset litt?

F_P

Jepp  :)

Det vi ser på bildet er det du finner når matten(e), og teppet er løftet vekk  helt fremst i fotbrønnen på passasjersiden. "Boksen" sitter da festet i "oppoverbakken" der teppet/mattene knekker oppover på torpedoveggen.

Skal gjøre dette på intet mindre enn 5 stk biler i helgen. Skal få tatt noen bedre bilder og få laget en liten DIY da :)

En så lenge. Det som må demonteres, i denne rekkefølgen:

  • Plastdeksel dørterskel. Festet med 3 klips i toppen +  en «hake» inn mot kupe i underkant mot teppet bakerst på på dekselet
  • «Sideveggen» på midtkonsoll mot fotbrønn. Denne er to-delt. Den med «skinn» tas av først, deretter fjernes den bakenforliggende som er dekket med teppe. Begge er kun klipset fast
  • Til slutt fjernes plastdekselet som ligger øverst i fotbrønnen under hanskerommet. Dette er altså dekselet som omslytter luftekanalene, og som har brønnlyset montert i seg. Dette er festet med 2x T25 (eller T27) i hver sin ytterkant

Når dette er demontert kan teppet trekkes fri, og brettes bakover ut av veien.
På føresiden må i tillegg fothvileren fjernes. Den er kun klipset fast.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Takk  :)  Du blir ikke arbeidsledig virker det som.

Uansett, dette gjør jeg på begge bilene i vår. P85``en har demping i bakre hjulbuer, trunk og dører men mangler tiltak forover så dette kompletterer prosjektet sammen med stillegående dekk.

NielsChr

er i sikker på det er front motoren som i høre ?.
jeg har en p85d og måske er jeg så gamel (45 år) at jeg har dårlig hørelse men jeg har ingen lyd fra min front motor.
jeg har hørt andre beklage sig i dk og disse er blevet fikset hos tesla ved at de har isoleret varmepumpen....den kan have en tendens til at lægge sig op ad nogle rør, som så kan give en ubehagelig lyd.

dette forklare også at lyden forsvinder efter nogle km (varme pumpen køre ikke længere) , og at der er forskel ved range mode.

jeg har selv kigget under frunken og i min bil er pumpen pakket ind/isoleret så det er nok årsagen til at jeg ikke har lyd fra forenden.

igen kan det også forklare hvorfor folk oplever det forskelligt, da det mere handler om hvordan pumpen er spændt fast....og derfor varriere fra bil til bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA