Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil eksplosjonen belaster strømnettet

Startet av Bjoris, torsdag 17. desember 2015, klokken 17:53

« forrige - neste »

Bjoris

Jo, det er nok motoren fremme da en hører dette variere med fart og pådrag. Men har vi noen idè om hvorfor dette ikke blir gjort fra fabrikken?

Satser på at de tar tak i dette før min Aug 2016 produseres, ser det begynner å bli mye nytt jeg håper på, får nok en rimelig lik bil som den er nå, men det er jo lov å håpe:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

lunitiks

Ja det der hjelper nok mye
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. desember 2015, klokken 18:31
Min er ihvertfall isolert fra fabrikken.

Hvordan opplever du støyen fra motoren fremme? Vet vi om dette er noe nytt eller slik på alle D's?

Muffinman

Var vel egentlig ganske overbevist om at det manglet støyisolering her. Det er ganske markant hvining, verst rundt 80-85. Fordeler seg foran og bak, og mer forfra ved rangemode.

I vår skal noen kvadratmeter alubutyl få nytt hjem, og da blir det nok andre boller. Akkurat nå spiller det uansett ingen rolle. Vindsuset fra utette pakninger på begge sider irriterer mer.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. desember 2015, klokken 19:19
Var vel egentlig ganske overbevist om at det manglet støyisolering her. Det er ganske markant hvining, verst rundt 80-85. Fordeler seg foran og bak, og mer forfra ved rangemode.

I vår skal noen kvadratmeter alubutyl få nytt hjem, og da blir det nok andre boller. Akkurat nå spiller det uansett ingen rolle. Vindsuset fra utette pakninger på begge sider irriterer mer.

Får inntrykk at det er mye problem på de nye bilene . Trodde tesla hadde fått ordning på dette spesiell etter at C&R gikk ut og knuste tesla på kvalitet ... Ikke bra dette !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

SSK

Ser ut som støy varierer fra bil til bil.
Har nå hatt P85D i 3 måneder, etter 2 år med P85.
Jeg hører frontmotor ved pådrag, men ikke ellers.
Ved vanlig kjøring hører jeg ikke motorlyd over hjulstøy.
I mitt tilfelle har altså ikke P85D mer motorlyd enn min gamle P85 ved normal kjøring.
Når jeg bruker rangemode hører jeg frontmotor, men dette brukes jo kun når man er usikker på om man kommer frem uten å gå tom for strøm.
P85D

Salvesen

Har tesla noen gang sagt at man ikke skal høre lyd fra motor? Ser dette er nevnt hele tiden, men det er da helt normalt å ha litt motor lyd i fra andre biler, så hvorfor er dette en så stor issue på Tesla bilene?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

SunSeeker

Må si meg enig med siste taler. Tror folk henger seg opp i det faktum at det HAR vært ulyd fra DU på eldre bakhjulsdrevne biler, og at derfor mange "hører etter" og reagerer.
Bruker aldri range-mode, men hører front motor ved lav SOC.
Relax guys, en elbil er ikke helt lydløs.

Hodetelefoner

Mye problemer på de nye bilene?  At man kan høre fremre motor innimellom er ingen problem. 
Jeg har ikke hørt om noe problem med de nye bilene. Utelukker lekk i panorama tak.  Fattigmanns AC skal straffe seg...

Lyd kan høres ved range mode og lav SOC. Hvis man kjører på rette strekninger.

sigurdi

Lyden synest jeg minner om det som jeg kaller konverter støy.
Tror lyden like godt komme fra DC/AC konverteren som fra selve motoren sine viklinger.
AC motoren "synger" litt og er noen frekvenser og turtall, balastinger som dette høres bedre en andre.

Virkningsgraden på elmotor er ikke 100% så noe av energien forsvinner i varme og noe går til lyd.

Leaf har denne typisk elektromotor lyden, toget har samme og her er det ganske stor forskjell på flytoget og de nye NSB togene.

Mine elektriske RC biler med børsteløse motorer er ganske høylytt (sammelignet med størrelsen)

Er det DC/AC vil det nok merkes på noen frekvenser (hastigheter) og også avhengig av belastning ved samme frekvenser.

Har jobbet med innstalasjoner med STORE elektro motorer 5000-20000kW og en må bruke hørsels vern der frekvens omformerene står.

Denne lyden en hører her stemmer veldig bra med lyden som merkes spesielt fra både Tesla og Leaf.

Har heller ikke sett noe rapporterte problemer relatert til selve Drive uniten i v2.0 (lille motoren)
Eneste sakene har vært en kabel som har løsnet på noen uniter.
Problemene som den store motorene, på eldre biler før D ble lansert og da lager og spline problematik, har jeg ikke sett noen innlegg om.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Poenget er ikke at noe er feil, men at det er en lyd som irriterer på en premiumbil!

Muffinman

Tror nok ikke Teslanewbie tenkte på arbeidslyden fra driveunitene med kommentaren om mange feil på de nye bilene.  :P

Salvesen

Sitat fra: bjoris på søndag 13. desember 2015, klokken 04:33
Poenget er ikke at noe er feil, men at det er en lyd som irriterer på en premiumbil!

Men hvilken premium bil er det som ikke støyer fra motoren? en typisk M serie og slikt støyer jo noe helt forferdelig feks. folk digger det jo. Har vell aldri kjørt en bil som er lydløs.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Bjoris

Sitat fra: Salvesen på søndag 13. desember 2015, klokken 10:33
Sitat fra: bjoris på søndag 13. desember 2015, klokken 04:33

Men hvilken premium bil er det som ikke støyer fra motoren? en typisk M serie og slikt støyer jo noe helt forferdelig feks. folk digger det jo. Har vell aldri kjørt en bil som er lydløs.

Tesla RWD feks;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA